Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Honor View 20 – skärmhålet är här

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Honors senaste flaggskepp kommer till norden och blir tidiga både med 48 megapixel kamera och skärmhål istället för flärp.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-01-22 19:16

Tack för intressant första presentation!

Enda skillnaden mellan ett skärmhål och en flärp är utrsträckningen. Så jag har lite svårt att förstå hypen kring skärmhål. De ger ändå inte en extra hel skärmrad.

  • Medlem
  • 2019-01-22 20:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Enda skillnaden mellan ett skärmhål och en flärp är utrsträckningen. Så jag har lite svårt att förstå hypen kring skärmhål. De ger ändå inte en extra hel skärmrad.

Skärmhålet och flärpen och även slide funktionen är bara ett mellansteg innan Samsung lyckas få fram sin new infinity skärm ?

Tråd rensad. Överflödiga kommentarstrådar som skapades felaktigt till den här artikeln är också rensade.

Ursprungligen av BlackSmp:

Enda skillnaden mellan ett skärmhål och en flärp är utrsträckningen. Så jag har lite svårt att förstå hypen kring skärmhål. De ger ändå inte en extra hel skärmrad.

Jag har själv svårt att förstå tjusningen, och faktum är att jag tycker skärmhål ser fulare ut än en välgjord flärp.

  • Medlem
  • 2019-01-22 22:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har själv svårt att förstå tjusningen, och faktum är att jag tycker skärmhål ser fulare ut än en välgjord flärp.

Potatoe Potato i mina ögon ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-22 23:29
Ursprungligen av PaO:

Potatoe Potato i mina ögon ?

Så här efter att ha använt den en stund här på hotellrummet ser jag inte heller riktigt tjusningen. Visst, när man spelar spel eller tittar på film är det mindre av filmen/spelet som döljs av sensorutrymme, men det är likväl ett hål där i ena hörnet. Är nog också inne på att det inte spelar någon roll om man använder flärp eller skärmhål fram till dess att den riktig lösning presenteras, kanske i form av Samsungs New Infinity eller något helt annat. Jag skulle inte heller vara helt negativt inställd till att ha en liten ram runt skärmen istället för flärp/skärmhål.

  • Medlem
  • 2019-01-23 05:36
Ursprungligen av ekloev:

Så här efter att ha använt den en stund här på hotellrummet ser jag inte heller riktigt tjusningen. Visst, när man spelar spel eller tittar på film är det mindre av filmen/spelet som döljs av sensorutrymme, men det är likväl ett hål där i ena hörnet. Är nog också inne på att det inte spelar någon roll om man använder flärp eller skärmhål fram till dess att den riktig lösning presenteras, kanske i form av Samsungs New Infinity eller något helt annat. Jag skulle inte heller vara helt negativt inställd till att ha en liten ram runt skärmen istället för flärp/skärmhål.

Precis kul att du testar och jämför ?
Tänk då S10 plus med 2 hål då blir det ännu mindre skillnad. Kör View20 med att skärmen agerar högtalare som S10 troligtvis har eller hur har de löst det?

  • Medlem
  • 2019-01-23 17:48

Swedroid presenterar priser på 5690 och 6690 som härstammar från Elgiganten.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-23 19:15
Ursprungligen av PaO:

Precis kul att du testar och jämför ?
Tänk då S10 plus med 2 hål då blir det ännu mindre skillnad. Kör View20 med att skärmen agerar högtalare som S10 troligtvis har eller hur har de löst det?

Ja jag kommer reflektera över det mer noggrant i det slutgiltiga testet också så klart! Exakt, har S10 Plus två kamerahål blir det verkligen försvinnande skillnad. Men Samsung har ju hånat Apple för flärpen, då kan de så klart inte använda den

Nej Honor View 20 har en tunn högtalar-remsa ovanför skärmen. Den ser inte mycket ut för världen, men under mitt begränsande testande har ljudet inte varit ett problem. Det ska också synas i sömmarna fram till testet publiceras.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-23 19:17
Ursprungligen av spode:

Swedroid presenterar priser på 5690 och 6690 som härstammar från Elgiganten.

Det låter inte osannolikt, Elgiganten var en av återförsäljarkanalerna som listades under presentationen så det kan säkert stämma. Med tanke på det europeiska priset borde det bli något högre med svensk skatt, kemikalieskatten med mera, men det återstår att se när de faktiskt presenterar det svenska priset. Sverige får ju inte View 20 förrän i mars så det kanske inte är 100 procent spikat än.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har själv svårt att förstå tjusningen, och faktum är att jag tycker skärmhål ser fulare ut än en välgjord flärp.

Själv tycker jag varken skärmhål eller flärp är snyggt båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut. Men ett skärmhål tar i alla fall mycket mindre utrymme. Och lär inte störa i närheten av lika mycket som flärpen på min mate 20.:)

Ursprungligen av Jonatatatan:

Själv tycker jag varken skärmhål eller flärp är snyggt båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut. Men ett skärmhål tar i alla fall mycket mindre utrymme. Och lär inte störa i närheten av lika mycket som flärpen på min mate 20.:)

Ett "skärmhål" tar mindre utrymme eftersom det är färre sensorer som ska få plats. Det är i alla fall fakta för en Iphone, jag har ingen aning om storleken på Mate 20 är överdrivet eller inte.

Så länge som tillverkarna inte kan gömma dessa sensorer bakom skärmen så kommer det behövas "dött" utrymme där sensorerna ska få plats. Antingen via en kant ovanför skärmen eller en skärm som inte täcker en fullständig rad högst upp. Jag tror inte att en telefon utan selfiekamera skulle överleva länge på marknaden.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Själv tycker jag varken skärmhål eller flärp är snyggt båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut. Men ett skärmhål tar i alla fall mycket mindre utrymme. Och lär inte störa i närheten av lika mycket som flärpen på min mate 20.:)

Helt riktigt, men åtminstone för min del är det fortfarande mer visuellt störande med hål än med flärp. Ögat dras hela tiden mot hålet. Det ser lite ut som att skärmen är trasig nästan.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 09:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett "skärmhål" tar mindre utrymme eftersom det är färre sensorer som ska få plats. Det är i alla fall fakta för en Iphone, jag har ingen aning om storleken på Mate 20 är överdrivet eller inte.

Så länge som tillverkarna inte kan gömma dessa sensorer bakom skärmen så kommer det behövas "dött" utrymme där sensorerna ska få plats. Antingen via en kant ovanför skärmen eller en skärm som inte täcker en fullständig rad högst upp. Jag tror inte att en telefon utan selfiekamera skulle överleva länge på marknaden.

Det är ju kameran som tar upp det mesta utrymmet för en "vanlig" flärp (Apples Face ID-teknik upptar väl mer utrymme än ett traditionellt dito), så genom att använda ett skärmhål för kameran kan resten av sensorerna placeras i en smal kant ovanför skärmen. Honor View 20 har exempelvis högtalarna i en remsa ovanför skärmen. Då slipper man "dött" utrymme som du skriver, och det stör sig väl vissa på mer än ett hål i skärmen. Jag personligen ser ingen större skillnad mellan de två, båda inkräktar på det som visas på skärmen på olika sätt, och är väl båda lösningar på ett problem jag inte hade tidigare. Som sagt, en något tjockare ram runt skärmen hade jag hellre sett än flärp/skärmhål.

Ett annat alternativ som vissa kört på är slider-funktionen där selfiekameran och sensorer gömmer sig bakom skärmen och kan skjutas fram vid behov. Det innebär dels att selfie-kameran inte alltid är tillgänglig utan måste skjutas fram, vilket för mig inte är något större problem, men den mekaniska funktionen i det riskerar att slitas med tiden. Är inte så säker på att jag är så förtjust i den lösningen heller. Men det verkar ju som att man som Android-användare får vänja sig vid skärmhål framöver, och Iphone-användare får fortsätta gilla flärpen.

Ursprungligen av ekloev:

Det är ju kameran som tar upp det mesta utrymmet för en "vanlig" flärp (Apples Face ID-teknik upptar väl mer utrymme än ett traditionellt dito), så genom att använda ett skärmhål för kameran kan resten av sensorerna placeras i en smal kant ovanför skärmen. Honor View 20 har exempelvis högtalarna i en remsa ovanför skärmen. Då slipper man "dött" utrymme som du skriver, och det stör sig väl vissa på mer än ett hål i skärmen. Jag personligen ser ingen större skillnad mellan de två, båda inkräktar på det som visas på skärmen på olika sätt, och är väl båda lösningar på ett problem jag inte hade tidigare. Som sagt, en något tjockare ram runt skärmen hade jag hellre sett än flärp/skärmhål.

Ett annat alternativ som vissa kört på är slider-funktionen där selfiekameran och sensorer gömmer sig bakom skärmen och kan skjutas fram vid behov. Det innebär dels att selfie-kameran inte alltid är tillgänglig utan måste skjutas fram, vilket för mig inte är något större problem, men den mekaniska funktionen i det riskerar att slitas med tiden. Är inte så säker på att jag är så förtjust i den lösningen heller. Men det verkar ju som att man som Android-användare får vänja sig vid skärmhål framöver, och Iphone-användare får fortsätta gilla flärpen.

Jag var mest ute efter att påpeka att sensorer kräver utrymme på ett eller annat sätt och att det har inte med "båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut" som Jonathan skrev. De finns där pga faktorer som går inte att komma undan.

Om man kallar det för kamerahål så borde man kallas Apples "flärp" för sensorhål- ett hål behöver inte vara cirkulärt :). Fast en mer rättvisande beskrivning är öppning - det är inget hål - det går inte att sticka ner något där.

Slider för selfiekamera har ett antal nackdelar som gör att jag inte vill ha en sådan.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var mest ute efter att påpeka att sensorer kräver utrymme på ett eller annat sätt. Det går inte att komma undan.

Slider för selfiekamera har ett antal nackdelar som gör att jag inte vill ha en sådan.

Jag vet att den finns för sensorer och kamerorna skull. Men det går lösa snyggare än en flärp. Men de flesta väljer flärp just för att det ser nytt ut. Jag hade föredragit något i stil med hur galaxy s9 ser ut där uppe.

Jag undrar ändå om 48 Mpixel kan bli vettigt på en så här liten sensor och objektiv?

Ursprungligen av carlsson:

Jag undrar ändå om 48 Mpixel kan bli vettigt på en så här liten sensor och objektiv?

Verkar funka.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 13:22
Ursprungligen av carlsson:

Jag undrar ändå om 48 Mpixel kan bli vettigt på en så här liten sensor och objektiv?

Ja det är en fråga som jag får utvärdera mer noggrant nu när jag har mobilen med mig hem under mer ordnade former. Men baserat på mina snabba tester på plats verkar den faktiskt göra jobbet riktigt bra, förutsatt att man använder rätt läge i rätt situation. När jag använde nattläget för att ta bild på Triumfbågen fångade den faktiskt scenen med bra ljusinsläpp och detaljrikedom, men hade jag använt det vanliga fotoläget hade resultatet sannolikt inte blivit så bra.

Honor använder algoritmer (eller AI som de vill kalla det) för att slå ihop ljuset från flera pixlar till en och bearbeta all bilddata från de 48 megapixlarna för att skapa en detaljrik bild där man kan se objekten i mörkret. Ska som sagt testa det mer på allvar de kommande dagarna, men vid första anblick fungerar det faktiskt betydligt bättre än man kunnat vänta sig. Men, foto i mörker använder sig likt Huaweis lösning på exponering under lång tid, och finns det objekt i bilden som rör på sig blir de rörelse-utsmetade Så om man vill fotografera i mörker fungerar det bäst med stillastående miljöer.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Helt riktigt, men åtminstone för min del är det fortfarande mer visuellt störande med hål än med flärp. Ögat dras hela tiden mot hålet. Det ser lite ut som att skärmen är trasig nästan.

Har du använt det eller bara testat några minuter? Tror det är en grej man vänjer sig med rätt fort typ som när man gick från 4" telefon till 5-6".
Eller flärpen jag har vant mig med den ogillar den mest för att den stjäl utrymme.

Senast redigerat 2019-01-24 17:09
Ursprungligen av Jonatatatan:

Har du använt det eller bara testat några minuter? Tror det är en grej man vänjer sig med rätt fort typ som når man gick från 4" telefon till 5-6".
Eller flärpen jag har vant mig med den ogillar den mest för att den stjäl utrymme.

Nej bara testat som hastigast, det är mest baserat på bilder. Men du har rätt – jag måste såklart använda längre för att vara säker. Blir nog en del sådana tillfällen det här året känns det som

  • Medlem
  • 2019-01-24 21:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var mest ute efter att påpeka att sensorer kräver utrymme på ett eller annat sätt och att det har inte med "båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut" som Jonathan skrev. De finns där pga faktorer som går inte att komma undan.

Om man kallar det för kamerahål så borde man kallas Apples "flärp" för sensorhål- ett hål behöver inte vara cirkulärt :). Fast en mer rättvisande beskrivning är öppning - det är inget hål - det går inte att sticka ner något där.

Slider för selfiekamera har ett antal nackdelar som gör att jag inte vill ha en sådan.

Det intressanta är om Samsung lyckats med UPS på S10 orna, det hade varit häftigt. På bilderna så verkar det ju nästan så ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 22:48
Ursprungligen av PaO:

Det intressanta är om Samsung lyckats med UPS på S10 orna, det hade varit häftigt. På bilderna så verkar det ju nästan så ?

För er som inte har lika bra järnkoll på Samsungs tekniker kan jag förtydliga att UPS står för Under Panel Sensors, en teknik där kameralinsen och andra sensorer kan placeras bakom skärmen så att de faktiskt döljs bakom den, men de kan se genom skärmen när det behöves

Men @PaO, har du sett bilderna som lades upp idag? Där tycker jag inte att det ser ut som att UPS-teknik används. Det lär hur som helst inte vara lika stor glipa mellan kamera, skärm och glas som med Honor View 20, men det hade varit häftigt om det faktiskt är UPS som används. Då skulle de faktiskt få en fördel över att använda en flärp, vilket jag inte riktigt tycker att Honor View 20-lösningen är.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var mest ute efter att påpeka att sensorer kräver utrymme på ett eller annat sätt och att det har inte med "båda är dåliga idéer som antagligen bara finns för det ska se nytt ut" som Jonathan skrev. De finns där pga faktorer som går inte att komma undan.

Om man kallar det för kamerahål så borde man kallas Apples "flärp" för sensorhål- ett hål behöver inte vara cirkulärt :). Fast en mer rättvisande beskrivning är öppning - det är inget hål - det går inte att sticka ner något där.

Slider för selfiekamera har ett antal nackdelar som gör att jag inte vill ha en sådan.

Vad sägs om en inverted notch som hos asus laptop? ?
Skulle få lite vibbar från Ericssons hajfena ?

1
Bevaka tråden