Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Mojave

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-05 00:02

Jag ser ingen muspekare i TeamViewer i Mojave, varken med iPad eller iPhone. Kör dock publik beta på dem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-10 19:02

.heic-filer som jag skickat från min iPhone till MacOS Mojave ger alltid dessa grafiska fel. Har någon upplevt detta som syns på bilden nedan?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-10 19:44
Ursprungligen av joakimo:

.heic-filer som jag skickat från min iPhone till MacOS Mojave ger alltid dessa grafiska fel. Har någon upplevt detta som syns på bilden nedan?

Du har kanske sett detta redan, du verkar inte vara ensam om problemet iaf.
https://discussions.apple.com/thread/8580438

Ursprungligen av joakimo:

.heic-filer som jag skickat från min iPhone till MacOS Mojave ger alltid dessa grafiska fel. Har någon upplevt detta som syns på bilden nedan?

Inte än, men jag skickar inte bilder, dom hamnar ju i Bilder-appen på alla enheter automatiskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-10 20:02
Ursprungligen av CekariYH:

Inte än, men jag skickar inte bilder, dom hamnar ju i Bilder-appen på alla enheter automatiskt.

Prova att skicka via Airdrop till MacOS om du kan.

Edit: I Photos ser jag inga grafiska buggar.

Senast redigerat 2018-11-10 20:13
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-10 20:03
Ursprungligen av mattiL:

Du har kanske sett detta redan, du verkar inte vara ensam om problemet iaf.
https://discussions.apple.com/thread/8580438

Tack för tipset, har inte orkat forska i problemet så mycket än. Detta var nytt för mig.

Ursprungligen av joakimo:

Prova att skicka via Airdrop till MacOS om du kan.

Edit: I Photos ser jag inga grafiska buggar.

Tog 2 foton med iPhone och AirDroppa dom varvid dom hamna i Hämtade filer som .HIEC och öppnade dom i Förhandsvisning, Luminar 2018 och PS CC.
Inga problem. Denna gång iaf

Viken app använde du för att kolla på dom (förutom Bilder)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-11 13:45
Ursprungligen av CekariYH:

Tog 2 foton med iPhone och AirDroppa dom varvid dom hamna i Hämtade filer som .HIEC och öppnade dom i Förhandsvisning, Luminar 2018 och PS CC.
Inga problem. Denna gång iaf

Viken app använde du för att kolla på dom (förutom Bilder)?

Har kollat på de i förhandsvisningen mha. space-tangenten. Bilder-appen använder jag sällan. Öppnar jag bilden i Photoshop finns felet också, men det grafiska felet är färgat blått istället för grönt(?), mycket märkligt.

Ursprungligen av joakimo:

Har kollat på de i förhandsvisningen mha. space-tangenten. Bilder-appen använder jag sällan. Öppnar jag bilden i Photoshop finns felet också, men det grafiska felet är färgat blått istället för grönt(?), mycket märkligt.

Mycket märkligt verkligen.
Har du provat att fota i jpg för att kolla att det inte blir samma där?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-11-11 15:57
Ursprungligen av CekariYH:

Mycket märkligt verkligen.
Har du provat att fota i jpg för att kolla att det inte blir samma där?

Japp!
I jpg blir det inga fel, så problemet ligger troligtvis i heic-formatet.

Ursprungligen av joakimo:

Japp!
I jpg blir det inga fel, så problemet ligger troligtvis i heic-formatet.

Nja, då skulle väl alla få felet, tror mer på att det något i din dator, nån gammal meny-bar app etc som spökar till det.

Vad är .heic och varför använder du det?

Ursprungligen av carlsson:

Vad är .heic och varför använder du det?

.heic är ett bildformat som är bättre än .jpg och komprimerar mycket bättre än .jpg: https://www.macworld.co.uk/feature/iphone/wha...

Ursprungligen av CekariYH:

.heic är ett bildformat som är bättre än .jpg och komprimerar mycket bättre än .jpg: https://www.macworld.co.uk/feature/iphone/wha...

Aha! Tack för info. ?

Det var jäkligt mycket strul med PNG när det lanserades, jag antar att HEIC också har en del inkörningsproblem. Vi konsumenter får sannolikt leva med detta ett tag helt enkelt... ?

Ursprungligen av carlsson:

Aha! Tack för info. ?

Det var jäkligt mycket strul med PNG när det lanserades, jag antar att HEIC också har en del inkörningsproblem. Vi konsumenter får sannolikt leva med detta ett tag helt enkelt... ?

PNG har väl funnits i sen 2003 och minns inte om det strulat för mig

Vet inte om man kan lita på att PNG fungerar i Office på Windows-sidan ens i denna dag...

Ursprungligen av johan_tanying:

Vet inte om man kan lita på att PNG fungerar i Office på Windows-sidan ens i denna dag...

Wow, det hade jag ingen aning om.
iofs, dom enda PNG filerna jag får nu förtiden är ju skärmavbilder på iOS och Watch.

Kan kanske förklaras av vilket färgdjup dom är på, PNG klarar ju från 8 till 48 bitars.

Äsch, menar bara att det är bara några år sedan jag ofta upplevde väldiga problem med PNG i Powerpoint och Word på Windows. Office för Mac har varit bättre.

Båda plattformarna har dock haft problem med CMYK-ade bilder i särskilt Powerpoint. Bilderna blir helt enkelt (nästan) svarta. Ibland.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-23 23:19

DarkMode kan automatiseras mha NightOwl.
Antingen enligt klockslag eller sol-upp/nedgång.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-24 09:33
Ursprungligen av CekariYH:

PNG har väl funnits i sen 2003 och minns inte om det strulat för mig

Håller man sig bort från Microsoft så lär man inte ha set några problem.
Microsoft förstör fortfarande bilder så fort Office blir inblandat. Det enda man kan lita på är Paint, lika mycket kan man lita på att Paint inte stöder alpha kanaler.

Bevaka tråden