Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Maps och lokaltrafik

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-01-24 01:26
Ursprungligen av Innis:

Då gör du fel

Kan bekräfta. Busslinjer i Uppsala finns med.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-01-24 06:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka städer får stöd för detta?

Funkar fint i Göteborg.

Det förefaller som att det har fått en ganska bra spridning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-24 10:18

Ser ut att funka bra i Malmö. Kan man på något sätt själv få välja transportsätt?

T ex så om kollegan ska åka från jobbet och hem så får hon förslag med både buss och tåg. Men tar hon tågalternativet så ska hon enligt appen först gå 1,1 km till Malmö Central för att sedan ta tåget och detta känns ju onödigt när man ännu bättre kan ta bussen till Malmö Central för att sedan ta tåget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-24 10:53
Ursprungligen av zinned:

Ser ut att funka bra i Malmö. Kan man på något sätt själv få välja transportsätt?

T ex så om kollegan ska åka från jobbet och hem så får hon förslag med både buss och tåg. Men tar hon tågalternativet så ska hon enligt appen först gå 1,1 km till Malmö Central för att sedan ta tåget och detta känns ju onödigt när man ännu bättre kan ta bussen till Malmö Central för att sedan ta tåget.

Här i Göteborg får man själv välja transportsätt. Än bestämmer inte Siri över mig.

Men jo, det går tydligen att prioritera vilket som föredras. Under listan med resfötslag, klicka på Kollektivtrafiksalternativ.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-24 11:33
Ursprungligen av zinned:

Ser ut att funka bra i Malmö. Kan man på något sätt själv få välja transportsätt?

T ex så om kollegan ska åka från jobbet och hem så får hon förslag med både buss och tåg. Men tar hon tågalternativet så ska hon enligt appen först gå 1,1 km till Malmö Central för att sedan ta tåget och detta känns ju onödigt när man ännu bättre kan ta bussen till Malmö Central för att sedan ta tåget.

Ja, jag håller med. Det verkar som att Siri inte helt har koll på, eller låter användaren välja, vad som är enklast - att gå eller åka buss, med andra ord att blanda transportmedel *tillsammans* med gång. Gång är ju ett likvärdigt transportsätt i likhet med bil, cykel och kollektivtrafik. Klurigt det där...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-24 11:51
Ursprungligen av frazze:

Ja, jag håller med. Det verkar som att Siri inte helt har koll på, eller låter användaren välja, vad som är enklast - att gå eller åka buss, med andra ord att blanda transportmedel *tillsammans* med gång. Gång är ju ett likvärdigt transportsätt i likhet med bil, cykel och kollektivtrafik. Klurigt det där...

Jag tror inte Apple och Google maps kan bli bättre än lokaltrafikbolagens egna appar. Och även där kan man ibland behöva manuellt söka delsträckor för att få fram avgångstider för den färdväg man själv tycker är optimal utifrån egna preferenser och förutsättningar.

Lokalkännedom vinner nog alltid över AI. Det är fortfarande bra att kunna läsa en vanlig karta, förstå tidtabeller och tänka själv. Inte bara titta ner i gps:en.

Men att infon finns lätt tillgänglig är ju jättebra när jag är utanför hemmaplan. Jag får ett hum om möjligheterna snabbt och smidigt.

Tycker Apple Maps lyckas bra med alternativen i min sökning från Hisingen till Mölndal i inlägg #24. En resväg där man kan kombinera lokalbuss, spårvagn, tåg och expressbuss på många sätt. Jag testade även att den inte skulle prioritera buss. Fick då fler förslag på resväg med lång promenad från tågstationen, men det kom även med förslag på buss hela vägen fram längre ner i listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-24 13:13
Ursprungligen av IngoX:

Här i Göteborg får man själv välja transportsätt. Än bestämmer inte Siri över mig.

Men jo, det går tydligen att prioritera vilket som föredras. Under listan med resfötslag, klicka på Kollektivtrafiksalternativ.

Ja, men i mitt exempel så är ju buss att föredra till Malmö C för att sedan åka vidare med tåg. Inte att gå till Malmö C, dock får man inget förslag med tåg som börjar med att man åker buss till tåget utan istället visar den att man ska gå 1,1 km. Det är rätt kallt att gå dessa 1100 meter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-24 13:22
Ursprungligen av zinned:

Ja, men i mitt exempel så är ju buss att föredra till Malmö C för att sedan åka vidare med tåg. Inte att gå till Malmö C, dock får man inget förslag med tåg som börjar med att man åker buss till tåget utan istället visar den att man ska gå 1,1 km. Det är rätt kallt att gå dessa 1100 meter.

Som sagt, lokalkännedom och egna preferenser vinner över appar. Jag ser apparna som vägledning på bortaplan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-24 15:14
Ursprungligen av IngoX:

Som sagt, lokalkännedom och egna preferenser vinner över appar. Jag ser apparna som vägledning på bortaplan.

Så klart är lokalkännedom bäst men syftet och målgruppen för apparna är ju de utan aktuell lokalkännedom.

Ursprungligen av zinned:

Så klart är lokalkännedom bäst men syftet och målgruppen för apparna är ju de utan aktuell lokalkännedom.

Då har jag inga problem att gå 1km, tar ju bara 10 min.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-24 19:35
Ursprungligen av zinned:

Så klart är lokalkännedom bäst men syftet och målgruppen för apparna är ju de utan aktuell lokalkännedom.

Jag resonerar som så att oberoende om det är navigering vid bilkörning eller kollektivtrafik och det inte blir 100% korrekt spelar mindre roll. Speciellt när jag är på ett ställe som jag inte känner till. För det kommer alla fall att hjälpa mig. Är jag däremot på hemmaplan så kan jag själv anpassa rutten efter lokalkunskaperna jag har.

Ursprungligen av Innis:

Jag resonerar som så att oberoende om det är navigering vid bilkörning eller kollektivtrafik och det inte blir 100% korrekt spelar mindre roll. Speciellt när jag är på ett ställe som jag inte känner till. För det kommer alla fall att hjälpa mig. Är jag däremot på hemmaplan så kan jag själv anpassa rutten efter lokalkunskaperna jag har.

Exakt, när jag inte hittar så är det inte frågan om att hitta den effektivaste vägen. Det gäller att komma fram överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-25 13:50
Ursprungligen av Innis:

Jag resonerar som så att oberoende om det är navigering vid bilkörning eller kollektivtrafik och det inte blir 100% korrekt spelar mindre roll. Speciellt när jag är på ett ställe som jag inte känner till. För det kommer alla fall att hjälpa mig. Är jag däremot på hemmaplan så kan jag själv anpassa rutten efter lokalkunskaperna jag har.

Absolut, håller med. Jag var mest ute efter ifall möjligheten fanns att i Kartor kunna tweaka så att den t ex inte gav mig förslag som innefattade gång utan att jag kunde få åka buss istället.

Ursprungligen av Innis:

Då gör du fel

Nej. Du hade fel och jag gjorde rätt. Nu fungerar det nämligen när jag gör likadant som innan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 05:35
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Nej. Du hade fel och jag gjorde rätt. Nu fungerar det nämligen när jag gör likadant som innan.

Jamen va bra då att Apple fixade det för dig sist av alla

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-29 11:31

Det här är lite off-topic men det enda som egentligen stör mig med Apple Maps jämfört med Google Maps är att man inte kan dra i en rutt för att ändra den. Som flera har varit inne på i tråden så är det ju viss skillnad om man är i en ny stad där man inte hittar, då är det viktigaste att komma fram över huvud taget. Men i en stad man hittar har man ju egna preferenser och jag använder gärna kartor för att få en känsla för hur lång tid det tar att sig någonstans, med eventuella störningar och aktuellt trafikläget. Men jag vet också vilken väg jag vill köra, eller vilka färdmedel på kollektivtrafiken jag vill använda.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 14:32
Ursprungligen av Gurra:

Det här är lite off-topic men det enda som egentligen stör mig med Apple Maps jämfört med Google Maps är att man inte kan dra i en rutt för att ändra den. Som flera har varit inne på i tråden så är det ju viss skillnad om man är i en ny stad där man inte hittar, då är det viktigaste att komma fram över huvud taget. Men i en stad man hittar har man ju egna preferenser och jag använder gärna kartor för att få en känsla för hur lång tid det tar att sig någonstans, med eventuella störningar och aktuellt trafikläget. Men jag vet också vilken väg jag vill köra, eller vilka färdmedel på kollektivtrafiken jag vill använda.

Om det är navigering med bil så ignorerar jag förslaget om jag vet att det inte är 100% korrekt enligt mig.
Oftast handlar det inte om många minuters vinst om ens det och är man så sent ute kanske man ska åka lite tidigare.

Ursprungligen av Innis:

Om det är navigering med bil så ignorerar jag förslaget om jag vet att det inte är 100% korrekt enligt mig.
Oftast handlar det inte om många minuters vinst om ens det och är man så sent ute kanske man ska åka lite tidigare.

Ja samma här. Känner jag att jag hittar något så när har jag möjligen navigeringen igång som stöd, men kör som jag känner för ändå. Den ruttar ju om och det går ju till och med att stänga av ljudet om navigeringen verkar hänga upp sig på att jag ska göra u-svängar för att köra en specifik rutt som jag inte tycker passar mig.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-29 15:07
Ursprungligen av Innis:

Om det är navigering med bil så ignorerar jag förslaget om jag vet att det inte är 100% korrekt enligt mig.
Oftast handlar det inte om många minuters vinst om ens det och är man så sent ute kanske man ska åka lite tidigare.

Sure, i en stad jag hittar är det mindre en fråga om hjälp med navigation och mer en fråga om att kolla trafikläget på den vägen man normalt åker. Som exempel åker jag varje eftermiddag från Kungsholmen i Stockholm till de södra förorterna. Både Google och Apple föreslår i allmänhet två alternativ, Essingeleden eller Centralbron. Av olika skäl åker jag hellre över Västerbron och Liljeholmsbron, och då är det praktiskt att kolla så det inte varit någon trafikolycka på den sträckan innan jag sätter mig i bilen. I Google Maps drar jag bara on rutten, men tyvärr finns det ju ingen sådan funktion i Apple Maps.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 16:13
Ursprungligen av Gurra:

Sure, i en stad jag hittar är det mindre en fråga om hjälp med navigation och mer en fråga om att kolla trafikläget på den vägen man normalt åker. Som exempel åker jag varje eftermiddag från Kungsholmen i Stockholm till de södra förorterna. Både Google och Apple föreslår i allmänhet två alternativ, Essingeleden eller Centralbron. Av olika skäl åker jag hellre över Västerbron och Liljeholmsbron, och då är det praktiskt att kolla så det inte varit någon trafikolycka på den sträckan innan jag sätter mig i bilen. I Google Maps drar jag bara on rutten, men tyvärr finns det ju ingen sådan funktion i Apple Maps.

Tänk vilka i-lands problem vi har att tacklas med egentligen i dagens samhälle.

Kommer ihåg när man satt med kartor och planerade rutten och manuellt räknade ut på ett ungefär det skulle ta att åka.
Hamnade man mitt i en trafikolycka var det bara att gilla läget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 16:23
Ursprungligen av Innis:

Tänk vilka i-lands problem vi har att tacklas med egentligen i dagens samhälle.

Ja, i-landsproblem. Eller världsproblem?

(heja kollektivtrafiken)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 18:16
Ursprungligen av IngoX:

Ja, i-landsproblem. Eller världsproblem?

(heja kollektivtrafiken)

Påminner lite om när SD postade en bild om bilbränder i Sverige och använde en bild som inte ens var från Sverige ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 18:37
Ursprungligen av Innis:

Påminner lite om när SD postade en bild om bilbränder i Sverige och använde en bild som inte ens var från Sverige ?

Det är ju min poäng. Jag valde en europeisk bild som illustration. Men trafikstockningar i växande städer och behov av trängselavgifter är inte längre ett "i-landsproblem". Det är ett världsproblem.

Lagos, Nigeria

Nairobi, Kenya

Heja kollektivtrafiken. Bra att den nu finns även i Apple Maps för Sverige.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 19:20
Ursprungligen av IngoX:

Det är ju min poäng. Jag valde en europeisk bild som illustration. Men trafikstockningar i växande städer och behov av trängselavgifter är inte längre ett "i-landsproblem". Det är ett världsproblem.

Lagos, Nigeria
Nairobi, Kenya
Heja kollektivtrafiken. Bra att den nu finns även i Apple Maps för Sverige.

Du förstår precis vad jag menar och nu var det Sverige vi pratade om.

Bevaka tråden