Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pro – några frågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God dag, Har länge varit motståndare till Apple-enheter men efter lite efterforskning av olika tillverkares surfplattor som man kan skriva på, så har jag kommit till slutsatsen att Ipad pro troligtvis är den surfplatta som kan tillförse mig mina behov bäst.

Då jag studerar språk med annorlunda skriftsystem så är det av oerhörd vikt att surfplattan klarar av detta med så bra återkoppling som möjligt/efterliknar skriva på papper. Detta har jag kunnat testa i butik och Ipad verkar ha den minsta latens av de alternativ som finns, andra saker är dock svåra att testa i butik då det förutsätter att man har använt enheten ett tag. Därför har jag några frågetecken som jag hoppas att någon här skulle kunna klargöra för mig.

1. Delad skärm; Den större varianten av dem två verkar ge tillräckligt med yta för att t.ex. ha anteckningar samt en bok öppen samtidigt. Har bara sett personer använda delad skärm i landskapsläge med de två applikationerna sida vid sida, beroende på vad man gör så kan olika arrangemang vara fördelaktigt. Är det så att operativsystemet endast tillåter användaren att köra delad skärm i landskapsläge, eller går det att "stapla" två applikationer på varandra i både landskap- samt porträttläge?

2. Multipla instanser av applikationer; I den surfplatta(android) som jag har nu så kan jag t.ex. endast ha en bild öppen åt gången i bildgalleriapplikationen, detsamma gäller för PDF:er. I mina studier krävs det ibland att man hoppar mycket mellan kapitel i litteraturen/böckerna och vill därför inte spendera för mycket tid med att bläddra fram och tillbaka samt byta bok hela tiden.Tillåter de medföljande applikationerna för bilder samt PDF:er att ha multipla instanser öppna samtidigt?

3. Filsystem; Då jag är uppväxt med windows- samt android-filsystemen så är jag van vid att man endast behöver ansluta enheten till en dator och får tillgång till filsystemet. Detta medför att man kan strukturera mapparnas hierarkier så som man själv behagar.Om jag t.ex. har fotokopierat material i bildformat liggandes i en mapp Studier/språk/klingon/sida1.jpg, kommer dessa bilder endast finnas i den mappen eller får operativsystemet för sig att göra dessa tillängliga i galleriapplikationen?

4. Förvaringsutrymme; I och med att skillnaden mellan 64GB- och 256GB-varianten inte skiljer sig på något annat sätt prestandamässigt, så blir jag fundersam över om man klarar sig på 64GB-variaten. Givetvis finns det cloud-tjänster som applikationerna kan kopplas till för att kringgå förvaringsutrymmet men jag avser att vara så oberoende av internet som möjligt. Ni som har någon av dem och använder eran Ipad pro till seriösa saker, känner ni er någonsin begränsade av förvaringsutrymmet?

Senast redigerat 2019-08-04 18:58
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-25 13:45

3: Glöm det. Finns inget filsystem som Windows. Men du kan skapa mappar i Files och sortera dina filer på likvärdigt sätt.
Men du kommer inte åt dom genom att ansluta med kabel.Ladda ner iCloud för Windows och slå på iCloud drive på iPad:en så kan du se dom på datorn utan att krångla med kabel.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-25 14:10
Ursprungligen av r_varhövding:

God dag, Har länge varit motståndare till Apple-enheter men efter lite efterforskning av olika tillverkares surfplattor som man kan skriva på, så har jag kommit till slutsatsen att Ipad pro troligtvis är den surfplatta som kan tillförse mig mina behov bäst.

Då jag studerar språk med annorlunda skriftsystem så är det av oerhörd vikt att surfplattan klarar av detta med så bra återkoppling som möjligt/efterliknar skriva på papper. Detta har jag kunnat testa i butik och Ipad verkar ha den minsta latens av de alternativ som finns, andra saker är dock svåra att testa i butik då det förutsätter att man har använt enheten ett tag. Därför har jag några frågetecken som jag hoppas att någon här skulle kunna klargöra för mig.

1. Delad skärm; Den större varianten av dem två verkar ge tillräckligt med yta för att t.ex. ha anteckningar samt en bok öppen samtidigt. Har bara sett personer använda delad skärm i landskapsläge med de två applikationerna sida vid sida, beroende på vad man gör så kan olika arrangemang vara fördelaktigt. Är det så att operativsystemet endast tillåter användaren att köra delad skärm i landskapsläge, eller går det att "stapla" två applikationer på varandra i både landskap- samt porträttläge?

2. Multipla instanser av applikationer; I den surfplatta(android) som jag har nu så kan jag t.ex. endast ha en bild öppen åt gången i bildgalleriapplikationen, detsamma gäller för PDF:er. I mina studier krävs det ibland att man hoppar mycket mellan kapitel i litteraturen/böckerna och vill därför inte spendera för mycket tid med att bläddra fram och tillbaka samt byta bok hela tiden.Tillåter de medföljande applikationerna för bilder samt PDF:er att ha multipla instanser öppna samtidigt?

3. Filsystem; Då jag är uppväxt med windows- samt android-filsystemen så är jag van vid att man endast behöver ansluta enheten till en dator och får tillgång till filsystemet. Detta medför att man kan strukturera mapparnas hierarkier så som man själv behagar.Om jag t.ex. har fotokopierat material i bildformat liggandes i en mapp Studier/språk/klingon/sida1.jpg, kommer dessa bilder endast finnas i den mappen eller får operativsystemet för sig att göra dessa tillängliga i galleriapplikationen?

4. Förvaringsutrymme; I och med att skillnaden mellan 64GB- och 256GB-varianten inte skiljer sig på något annat sätt prestandamässigt, så blir jag fundersam över om man klarar sig på 64GB-variaten. Givetvis finns det cloud-tjänster som applikationerna kan kopplas till för att kringgå förvaringsutrymmet men jag avser att vara så oberoende av internet som möjligt. Ni som har någon av dem och använder eran Ipad pro till seriösa saker, känner ni er någonsin begränsade av förvaringsutrymmet?

1. Nej det går inte, appar kan endast listas på vänster och höger sida oavsett om du håller plattan i landskapsläge eller porträttläge. Det går alltså inte att låta apparna ta den övre och nedre halvan av skärmen.

2. Du kan inte ha flera instanser av en app igång. Däremot kan olika appar hantera sina respektive innehållstyper på olika sätt. Vissa appar låter dig smidigt växla mellan bilder/dokument i översiktsvyer medan andra är mer fokuserade på att välja enskilda filer att titta/jobba på. Grafikprogrammet Pixelmator har exempelvis en översiktsvy där du snabbt kan gå tillbaks och byta till den bilden du vill ha. PDF-hanteringen i Acrobat har en liknande översiktsvy du enkelt når och om du går ut ur ett dokument för att titta i ett annat minns programmet var du var i dokumentet när du återvänder till det. Det är bara två exempel, finns många olika appar som sköter det på olika sätt.

3. Nej detta går inte alls. Det finns en app för filhantering som heter Filer, men den låter dig ansluta till molntjänster och lagra filer lokalt i ett eget lagringsutrymme som andra appar kan välja att spara till. Så inget traditionellt filsystem som du får tillgång till och kan styra runt med som du själv vill.

4. Den där beror mycket på vad du ska göra med plattan, men man kommer väldigt långt med 64 GB. Jag har 256 GB i min Ipad Pro, och jag har endast lagt beslag på 32,4 GB trots att den hyser en hel del appar, spel, tonvis med stora tunga PDF-filer med serietidningar, med mera. Ska du främst använda den till PDF-dokument och inte bisarra mängder bilder tror jag att du skulle klara dig bra med 64 GB, särskilt med tanke på att du kan avlasta bildbiblioteket till molnet om det skulle krisa sig.

Värt att nämna att även iPaden som togs fram för skolorna i USA har support för penna:
https://www.apple.com/se/ipad-9.7/

Troligen Apples mest prisvärda produkt.

Du nämner även att du vill ha en upplevelse som påminner om att skriva på papper, och då kan det här vara värt att testa:
https://paperlike.com

Jag har inte provat det själv ännu mer har för avsikt att göra det när jag köpt min iPad Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-05 09:22

3.
I iOS 13 ska man kunna ansluta SMB-enheter i appen Filer. Så då kan du ju lägga dina dokument som du vill på valfri filserver som iPad kopplar upp mot.

1
Bevaka tråden