Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS 10.13.6 MBP late 2011 bootar inte färdigt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla hjälpsamma,

Så här är läget.

En omstart tog extra lång tid. Till slut kom en ruta med en logg upp, en "installer log", som är en app med menyer. Jag vill dra mig till minnes att jag en stund innan klickat på en security update och sedan fortsatt göra andra saker. Efter jag startat om dator av annan anledning, kom jag alltså inte längre än den där "installer log". Systemet/installer log ser hårddisk, och andra diskar som sätts in, som det verkar, och man kan välja Disk Utility, Start up disk och Terminal från menyer. Så helt nattsvart är det ju inte. Jag har en time machine backup som inte är superfärsk men kanske någon månad eller så.

Om det nu är kopplat till säkerhetsuppdateringen - (annars skulle väl inte installer log starta eller?) - varför kan man inte backa till senaste fungerade system? Eller är säkerhetsuppdateringar sådana att de inte går att backa om det skiter sig?

Om man använder sig av Time machine backupen, kommer den återställa genom att skriva över allt, eller kan backup'en fixa det "sjuka" och sedan starta upp som Mac OS var precis före security update.

Tacksam för all hjälp.

Jag råkade ut för exakt samma igår på en anhörigs MBA 2017. Jag hade ingen TM så jag fick vackert installera om från nätet i recoveryläge. Sedan återstod samma säkerhetsuppdatering igen, men andra gången fungerade det.
Om du återskapar via TM så får du både system och filer därifrån och får försöka uppdatera igen...

(Sedan önskade den anhörige att jag lade in Mojave och den visade sig vara helt uppdaterad).

Det var mycket enklare än så! (för mig)

Om någon som får samma problem så prova det här först (som jag hittade i kommentarsfältet till en youtube-video)

1. När man får upp Installation log, gå upp till menyraden och välj Utilities och sedan Start up disk.

(Man kan ju tycka det skulle bli samma effekt som att bara starta om och komma in i samma loop igen men det blir inte så!)

2. Välj den vanliga start up-disken, gå vidare när det varnar för om man är riktigt säker på att starta från den.

Vid omstart rullar den sedan fram till login-menyn som vanligt - ALLT är OK.

Så vad det i alla fall för mig. Det är tråkigt om folk kastar in handduken och börjar köra recovery från Timemachine eller dylikt om det funkar att helt enkelt starta om med ett aktivt val av samma startdisk man alltid startar från.

1
Bevaka tråden