Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudinspelning i Audacity

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2019-01-26 23:25

Jag har lite problem med Audacity.

Datorn är en MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014).
Jag vill digitalisera några gamla kassettband med egna liveinspelningar av mina gamla band.

Jag har gjort det förr utan problem, men inte nu. Nu hittar jag inte ens hur jag i Audacity kan välja audioingången. Jag har alltså en kabel från line ut på kassettspelaren till hörlursutgången (och audio in) på datorn.

Men ingenting reagerar i datorn.

Finns kanske något bättre verktyg än Audacity?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-27 09:45

Garageband kanske

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-27 11:38
Ursprungligen av smarkebo:

Jag har alltså en kabel från line ut på kassettspelaren till hörlursutgången (och audio in) på datorn.

Vad använder du för kabel mellan kassettspelare och dator?

På din MacBook Pro 2014 har du en fyrpolig headsetkontakt som klarar stereoljud ut och monoljud in. Du behöver använda en fyrpolig 3,5 mm TRRS kontakt. En enkel splitkabel kan dela hörlursuttaget till två 3.5 mm portar, stereo ut och mono in.

Om du vill ha inspelning i stereo skaffar du ett enkelt externt ljudkort via USB, finns för några hundralappar.

Fram till och med MBP 2015 finns det också optiskt digitalt ljud ut inbyggt i hörlursporten, men det hjälper inte dig nu.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2019-01-27 12:10
Ursprungligen av IngoX:

Vad använder du för kabel mellan kassettspelare och dator?

På din MacBook Pro 2014 har du en fyrpolig headsetkontakt som klarar stereoljud ut och monoljud in. Du behöver använda en fyrpolig 3,5 mm TRRS kontakt. En enkel splitkabel kan dela hörlursuttaget till två 3.5 mm portar, stereo ut och mono in.

Om du vill ha inspelning i stereo skaffar du ett enkelt externt ljudkort via USB, finns för några hundralappar.

Fram till och med MBP 2015 finns det också optiskt digitalt ljud ut inbyggt i hörlursporten, men det hjälper inte dig nu.

Har sökt lite efter billiga ljudkort nu. Det finns en del riktigt billiga. Är det någon som känner till det här? Kan det vara något att ha? ljudkort

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-27 12:47
Ursprungligen av smarkebo:

Har sökt lite efter billiga ljudkort nu. Det finns en del riktigt billiga. Är det någon som känner till det här? Kan det vara något att ha? ljudkort

Omöjligt att veta, står väldigt lite info även på tillverkarens hemsida. Köp och chansa om du vill.
https://www.savio.net.pl/en/product/savio-ak-...
Jag gissar att det är ett östasiatiskt kretskort i polsk förpackning. Ibland kan man hitta info om vilka kretsar det egentligen är och den vägen mer info om kompatibilitet och kvalitet, men inte här.

För vad det kan vara värt, de två gånger jag prövat ett enkelt noname ljudkort i usb-stickeformat har det funkat bra i MacOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-27 12:51

Helt offtopic:

Jag gillar bilden på Savios hemsida, ett kretskort med inpräglad bild av en hacka och spade! Och slogan "professional equipment for professional miners".

Prima polskt kisel, direkt från gruva till elektronikkonsument!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-27 16:23

Har du rätt Systeminställningar under Ljud > Ljud in?

Angående mjukvara så har jag använt följande på Mac:
Amadeus Pro
Audio Recorder by Ben Shanfelder
Wave Editor by Audiofile Engineering

Amadeus Pro har ett trevligt och intuitivt gränssnitt. Audio Recorder är gratis och mycket enkelt för inspelning.

Hittade även denna lista:
http://www.dontcrack.com/freeware/software.ph...

Senast redigerat 2019-01-27 16:37
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2019-01-27 16:36
Ursprungligen av iSweden:

Har du rätt Systeminställningar under Ljud > Ljud in?

Hittar inget annat än ”inbyggd mikrofon”

Ljudhantering på Macbook Pro etc

Ursprungligen av smarkebo:

Hittar inget annat än ”inbyggd mikrofon”

Du måste använda "Ljud-/MIDI-inställningar" som ligger i verktygsmappen, samt skapa en multiljudenhet med Soundflower.

Detta är gratis och här kan du tex välja ljudutgången som ingång om du vill spela in det ljud du lyssnar på tex från nätet.
Till multiljudenheten kan du sedan koppla flera ljudkällor, tex det "ljudkort" du kopplat in.
Multiljudenheten väljer sedan du som "Ljud in" i kontrollpanelen.

Detta är jättekul att leka och experimentera med. Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-28 13:41
Ursprungligen av Movie42:

Du måste använda "Ljud-/MIDI-inställningar" som ligger i verktygsmappen, samt skapa en multiljudenhet med Soundflower.

Nej, TS ”måste” inte använda Ljud/MIDI-inställningar för att digitalisera sina gamla kasettband.

Ursprungligen av smarkebo:

Hittar inget annat än ”inbyggd mikrofon”

Pröva att stoppa in ett analogt mobilheadset med fyrpolig 3,5 mm kontakt, t.ex vanliga Apple Earpods till iphone 6 och tidigare, om du har sådana liggande. Då ser du att det automatiskt ändras till ”extern mikrofon”.

Ansluter du ett externt ljudkort som macOS känner igen dyker det upp fler valbara ljudingångar.

1
Bevaka tråden