Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på begagnad Macbook Pro för en novis

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är som så att jag bestämt mig för att köpa min första Macbook efter sisådär 20 år i Microsoft världen. Jag är alltså totalt novis på Mac, har aldrig ägt någon och knappt ens testat en Mac mer än några minuter åt gången. Jag skulle behöva lite tips på vad man bör tänka på/kolla efter vid köp av begagnad MB Pro.

Tänker mig att jag kommer köpa en MB Pro med TouchBar, 16GB Ram och minst 250GB disk. Jag kommer primärt att använda den till vardagliga saker så som surf/kolla film etc. Men jag vill även kunna redigera 4K filmer och foton, så det kan inte vara allt för klent med hårdvaruresurser. Vore även trevligt om den klarade av lite nyare spel. Då kommer här ett gäng funderingar som jag skulle behöva forumets hjälp.

  • Vad är rimligt att betala för en sådan begagnad?

  • Hur mycket använder man egentligen TouchBar? Dvs är det värt de extra pengarna eller skall man strunta i det?

  • Hur många laddningscyklar bör man sträva efter att inte överskrida vid köp av beggad Mac?

  • Bör man ha 13 eller 15 tum?

  • Hur bör man tänka kring processor, räcker i5 eller bör man satsa på i7?

Tips mottages gärna

Senast redigerat 2019-01-28 11:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-28 11:13

Kul att du tar klivet. Du kommer at ha en fin tid att lära känna Macen.

Mitt råd är att inte välja "den nya designen", välj istället från de sista riktiga modellerna. Dvs. 2015. Mer för pengarna och betydligt mognare system, bättre tangentbord och enkelt att ansluta enheter.

Dock har jag inga erfarnehter av att redigera 4K video. Men hur ofta kommer det att göras? Och när det väl utförs hur snabbt måste det gå?

13" är smidigt och räcker för surf och program med inte allt för många paneler. Med 15” är det helt ok att jobba med bilder och avancerade program. 15" finns även med "riktigt"/dedikerat grafikkort som tillval. Men jag råder alla att ha en Thunderbolt dockningsstation (från CalDigit eller OWC). Då kan även en 13" duga på fältet.

Men vill du kunna spela lite tyngre spel så måste du gå upp till 15" med dedikerad GPU. Alternativet är eGPU. Smidigt med dyrare.

Jag skull vilja påstå att laddcykler inte är en så stor grej längre. Ofta har de med lågt antal cykler varit ständigt inkopplade mot stömadapter och i princip använts som stationär dator.
https://support.apple.com/en-us/HT201585
https://support.apple.com/sv-se/HT201585
För de flesta av dagens bärbara är max antal laddcykler 1000 och det tar ett bra tag att komma upp till det. Ex. Min MBP 2015 har 382 cykler och det är inga problem med det batteriet.

Bekanta dig med konfigurationerna:
https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro#Thi...

Senast redigerat 2019-01-28 11:58
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-28 12:39
Ursprungligen av iSweden:

Mitt råd är att inte välja "den nya designen", välj istället från de sista riktiga modellerna. Dvs. 2015. Mer för pengarna och betydligt mognare system, bättre tangentbord och enkelt att ansluta enheter.

Vill bara påpeka att tangentbordet är en smaksak. Jag personligen älskar tangentbordet på min MBP 2017. Visst hör man mycket negativt, men som vanligt är det ju de missnöjda användarna som hörs mest. De nöjda användarna sitter på sin kammare och myser istället.

Angående anslutningsmöjligheterna så kan du ha en poäng, beroende på behov. Men det är ett övergående problem, då USB-C blir allt vanligare. Då känns det ju dumt att sitta med en gammal maskin som är beroende av gammal kringutrustning om några år.

Rent generellt tycker jag att man ska vara försiktig med att rekommendera gammal hårdvara av annat än ekonomiska skäl. Det är bättre att anpassa sig efter det nya så snart som möjligt. Förr eller senare måste man lämna det gamla, och ju längre man väntar desto större (och jobbigare) blir klivet.

Ursprungligen av Vassius:

Vill bara påpeka att tangentbordet är en smaksak. Jag personligen älskar tangentbordet på min MBP 2017. Visst hör man mycket negativt, men som vanligt är det ju de missnöjda användarna som hörs mest. De nöjda användarna sitter på sin kammare och myser istället.

Angående anslutningsmöjligheterna så kan du ha en poäng, beroende på behov. Men det är ett övergående problem, då USB-C blir allt vanligare. Då känns det ju dumt att sitta med en gammal maskin som är beroende av gammal kringutrustning om några år.

Rent generellt tycker jag att man ska vara försiktig med att rekommendera gammal hårdvara av annat än ekonomiska skäl. Det är bättre att anpassa sig efter det nya så snart som möjligt. Förr eller senare måste man lämna det gamla, och ju längre man väntar desto större (och jobbigare) blir klivet.

Jag håller med dig, känns inte som man bör satsa på gammal hårdvara. Men angående USB-C är jag rädd för att de flesta tillverkare går åt det hållet, så det får man helt enkelt leva med vare sig man vill eller ej.

Jag lutar även lite åt MB Air, vad är den stora skillnaden på en maxad MB Air med samma SSD kapacitet + RAM jämfört med de nya MBP? Förstår ju såklart att TouchBar försvinner, men är det några stora skillnader i övrigt? Vad jag kan förstå har MBP bättre GPU, men i övrigt ser jag inga stora skillnader.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-29 10:12
Ursprungligen av MrQuattro:

Jag håller med dig, känns inte som man bör satsa på gammal hårdvara. Men angående USB-C är jag rädd för att de flesta tillverkare går åt det hållet, så det får man helt enkelt leva med vare sig man vill eller ej.

Jag lutar även lite åt MB Air, vad är den stora skillnaden på en maxad MB Air med samma SSD kapacitet + RAM jämfört med de nya MBP? Förstår ju såklart att TouchBar försvinner, men är det några stora skillnader i övrigt? Vad jag kan förstå har MBP bättre GPU, men i övrigt ser jag inga stora skillnader.

Både CPU- och grafikprestanda är bättre på Pro än på Air, vilket kan vara trevligt om du planerar att redigera 4k-video.

Om du väljer Pro, tänk på att modellen med Touch Bar har fyra processorkärnor, kontra två i den utan touch bar. Även den inbyggda Intel-grafiken skiljer mer än 50% i OpenCL-prestanda till Touch Bars fördel.

Men även Pro utan TB har ca 50% bättre OpenCL-prestanda än Air. Båda har två processorkärnor, men Air har en lägre klockad CPU.

Fördelen med Air är att den är något lättare och har Touch ID till ett lägre pris än Pro med TB. Den duger säkert till enklare videoredigering, men om du kör mycket med effekter och LUTs så skulle jag rekommendera Macbook Pro med Touch Bar.

  • Medlem
  • örebro
  • 2019-01-30 11:01

Köpte min första McBookPro
i höstas och ångrar mig inte en dag.
Har dock inte satt mig in att lära mig allt
då jag tar det som de kommer, men som sagt
köpet ångrar jag inte.

Köpte modellen som kom -16 med touchbar och det
lite känsligare tangentbordet, men det löste sig via
Appel då de bytte ut tangentbordet + trackpaden till det
nyare som kom -17 eller -18.

Använder touchbaren till och från, det beror delvis vad du
kör för program, men som tex Ps mm så kan du välja rätt
mycket själv hur den ska vara och vad du vill komma åt.

Har haft min nu sedan september/oktober -18 och ligger på ca 10
laddningscyklar, så de tar nog sin tid att komma upp i 1000..
samt valde 15" för att kunna se film på resa och lättare jobba i Ps/iL

1
Bevaka tråden