Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genväg för att montera APFS-volym

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur jag monterar en (krypterad) APFS-volym utan att initialt behöva gå till Skivverktyg eller Terminal.
I Finder kan jag inte lägga till volymen i sidofältet (den försvinner därifrån när volymen matas ut) och inte heller skapa ett alias. Jag hittar inga lämpliga verktyg i Automator heller (fast jag är inget bra på det programmet).
En genväg skulle sitta fint, enbart för bekvämlighets skull. Jag har inga problem att lägga volymen på skrivbordet eller så.
Förutsättningar: Intern SSD med en behållare och två APFS-volymer varav en är krypterad. Lösenordet sparas inte i nyckelringen. Mac OS X är High Sierra 10.13.6.
Tacksam för svar och tips.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-29 08:35
Ursprungligen av Zeugma:


Tacksam för svar och tips.

Kan ett alias till en mapp eller fil på enheten (istället för ett alias av själva enheten) hjälpa dig innan bättre lösning hittas?

Ursprungligen av filuren:

Kan ett alias till en mapp eller fil på enheten (istället för ett alias av själva enheten) hjälpa dig innan bättre lösning hittas?

Tyvärr inte. När volymen är utmatad från skrivbordet försvinner sökvägen (/Volumes/”Volymnamn”/Alias). Tack för svar.

Är volymnamnet alltid detsamma? Då kanske en symbolisk länk funkar (alternativt hård länk).

ln -s /Volumes/Volymnamn ~/Desktop/Volymnamn

(eller var du nu vill ha länken)

Typ.

Om du kan göra det i Terminalen så är det enkelt att anropa det skriptet via Automator eller AppleScript.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag undrar hur jag monterar en (krypterad) APFS-volym utan att initialt behöva gå till Skivverktyg eller Terminal.
I Finder kan jag inte lägga till volymen i sidofältet (den försvinner därifrån när volymen matas ut) och inte heller skapa ett alias. Jag hittar inga lämpliga verktyg i Automator heller (fast jag är inget bra på det programmet).
En genväg skulle sitta fint, enbart för bekvämlighets skull. Jag har inga problem att lägga volymen på skrivbordet eller så.
Förutsättningar: Intern SSD med en behållare och två APFS-volymer varav en är krypterad. Lösenordet sparas inte i nyckelringen. Mac OS X är High Sierra 10.13.6.
Tacksam för svar och tips.

Kanske skapa en tjänst i Finder med hjälp av Automator?

Kolla vad volymen heter med hjälp av kommandot cs list i Terminal. Den heter /dev/disk3s1 eller liknande.

Starta Automator och välj Snabbåtgärd.

Leta upp "Kör kommandotolkskript" och dra in åtgärden i högra fönstret. Ställ in: "Arbetsflöde tar emot: Ingen inmatning från Finder."

I kommandotolkfönstret skriv in följande:

diskutil apfs unlockVolume /dev/"volymnamn" -passphrase "lösenord"

Spara med lämpligt namn och testkör i Finder-->Tjänster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 11:49
Ursprungligen av Gradius:

I kommandotolkfönstret skriv in följande:

diskutil apfs unlockVolume /dev/"volymnamn" -passphrase "lösenord"

Spara med lämpligt namn och testkör i Finder-->Tjänster.

Lite googling gav detta:
Quick Fix: Mount Encrypted APFS Drive with AppleScript

Förutom lösenordet och APFS Volume ID behöver du ta med Cryptographic User ID i scriptet.

Tack för svar!
Men eftersom lösenordet ska anges i skriptet är det väl tillgängligt i klartext, väl inloggad på kontot? Jag vill bara komma till att jag får en prompt om lösenordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 14:28
Ursprungligen av Zeugma:

Tack för svar!
Men eftersom lösenordet ska anges i skriptet är det väl tillgängligt i klartext, väl inloggad på kontot? Jag vill bara komma till att jag får en prompt om lösenordet.

Ja länken gällde ju att automatisera backup till en extern krypterad disk.
Men bara utelämna lösenordet i scriptet så blir det nog som du vill

man diskutil
...
unlockVolume | unlock volumeDevice [-user disk | -user
                           cryptoUserUUID | -recoverykeychain file]
                           [-passphrase passphrase] | [-stdinpassphrase]
                           [-nomount | -mountpoint mountpoint] [-verify]
                           [-plist]
                           Unlock and mount an encrypted and locked APFS Vol-
                           ume or verify a passphrase.

                           If you do not supply the -user option, then all
                           cryptographic users on that APFS Volume are
                           searched for a match; if you supply -user disk then
                           the Disk UUID (which equals the APFS Volume UUID)
                           user is assumed; if you supply -user with a UUID
                           then that specific user is assumed; if you instead
                           supply -recoverykeychain then the Institutional
                           Recovery user (see below) is assumed.

                           You will be prompted interactively for a passphrase
                           unless you specify a passphrase parameter with
                           -passphrase or pipe your passphrase into stdin and
                           use -stdinpassphrase.

                           As an alternative to a passphrase, you can specify
                           -recoverykeychain with a full path to a keychain
                           file if an Institutional Recovery Key has been pre-
                           viously set up on the APFS Volume. The keychain
                           must be unlocked; see security(1) and fdesetup(8)
                           for more information.

                           You can skip the explicit mounting step with the
                           -nomount option, or specify a "custom" mountpoint
                           with the -mountpoint option. If you specify your
                           own mountpoint path, it must exist and you must
                           have write privileges on it (e.g. usually you must
Ursprungligen av IngoX:

Ja länken gällde ju att automatisera backup till en extern krypterad disk.
Men bara utelämna lösenordet i scriptet så blir det nog som du vill

man diskutil
...

Tack för svar!

Tyvärr ville det inte vara med på det, se dump.

Edit: Det fungerar bra om man anger "-passphrase foo". Då låses volymen upp och monteras på skrivbordet. Men lösenordet sparas då i klartext.

Senast redigerat 2019-01-29 18:56
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-29 19:43

Konstigt, jag kan skapa ett alias till en krypterad APFS fil, och lägga aliaset på skrivbordet. Dubbelklick på den, skriv in lösen, och den är monterad. Eller har jag missförstått frågan?

10.14.1

Ursprungligen av keptang:

Är volymnamnet alltid detsamma? Då kanske en symbolisk länk funkar (alternativt hård länk).

ln -s /Volumes/Volymnamn ~/Desktop/Volymnamn

(eller var du nu vill ha länken)

Typ.

Tack för svar. Tyvärr fungerar det inte. När volymen inte är monterad får jag svar som nedan.

Ursprungligen av hummel:

Om du kan göra det i Terminalen så är det enkelt att anropa det skriptet via Automator eller AppleScript.

Tack för svar. Dessvärre hittar jag inget sätt att komma till lösenordsprompt. Det går att montera hela vägen men då måste lösenord anges i klartext. Se tidigare svar.

Till er båda: Jag såg inte era inlägg förrän nu, ursäkta mig!

Ursprungligen av reboot81:

Konstigt, jag kan skapa ett alias till en krypterad APFS fil, och lägga aliaset på skrivbordet. Dubbelklick på den, skriv in lösen, och den är monterad. Eller har jag missförstått frågan?

10.14.1

Tack för svar. Vad menar du med ”fil”? Jag avser en APFS-volym, en sådan som växer och krymper automatiskt. I mitt fall är den krypterad. Nämnda volym fungerar på samma sätt som en fysisk skiva/skivavbild, den syns alltså inte på skrivbordet när den är utmatad, så där finns inget att klicka på. Jag har 10.13.6.

Jag gjorde i stället så att jag skapade en vanlig APFS-volym och på denna lade jag en krypterad skivavbild. Den kan man lägga i sidofältet och skapa alias av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-30 22:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-30 22:17
Ursprungligen av Zeugma:

Tack för svar!

Tyvärr ville det inte vara med på det, se dump.

Edit: Det fungerar bra om man anger "-passphrase foo". Då låses volymen upp och monteras på skrivbordet. Men lösenordet sparas då i klartext.

Jag testade men fick samma misslyckade resultat som du. För det första kunde man ju i detta fall hoppa över cryptoUserUUID om det bara är en användare som äger volymen. Men i ett apple-script funkade syntax bara när jag skrev in lösenordet i scriptet. Att utelämna lösen för att ange det interaktivt fungerade bara i Terminal. (-passfrase foo lyckades jag inte alls med, eller förstod inte).
Men jag kan verkligen inte heller detta med apple-script eller Automator.
Bra att krypterad skivavbild funkar lika bra för ditt ändamål, tänkte föreslå det.

Ursprungligen av reboot81:

Konstigt, jag kan skapa ett alias till en krypterad APFS fil, och lägga aliaset på skrivbordet. Dubbelklick på den, skriv in lösen, och den är monterad. Eller har jag missförstått frågan?

10.14.1

Jag förstår inte heller vad du menar. Menar du ett alias till en fil på volymen? Det funkar ju inte efter att volymen avmonterats. Eller menar du en krypterad skivavbild? Det funkar, men då behöver man ingen extra alias. Drar man en monterad skivavbild till Dock eller sidofältet i Finder så hittas .dmg-filen även när skivan är avmonterad.

Senast redigerat 2019-01-30 22:37
Ursprungligen av iSweden:

Tack för svar. Jag testade programmet men förstår inte vad det kan göra för mig utöver vad jag redan har testat. Annat än fungera schemalagt och dylikt.

Ursprungligen av IngoX:

Jag testade men fick samma misslyckade resultat som du. För det första kunde man ju i detta fall hoppa över cryptoUserUUID om det bara är en användare som äger volymen. Men i ett apple-script funkade syntax bara när jag skrev in lösenordet i scriptet. Att utelämna lösen för att ange det interaktivt fungerade bara i Terminal. (-passfrase foo lyckades jag inte alls med, eller förstod inte).
Men jag kan verkligen inte heller detta med apple-script eller Automator.
Bra att krypterad skivavbild funkar lika bra för ditt ändamål, tänkte föreslå det. ...

Tack för svar. Ja, precis, det fungerar bara om man anger lösenordet (det var det jag menade med passphrase foo). Jag får vara nöjd med min skivavbild, det är så jag har jobbat hittills (i många år nu!). Men det hade varit smidigt att ersätta en sådan med en krypterad APFS-volym som växer och krymper automatiskt. Tyvärr verkar sådana vara mer tungrodda i Finder och i övrigt. I alla fall ännu!

1
Bevaka tråden