Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 65 stödjer AV1 kompression

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg nu att Firefox 65 kommer stödja den nya standarden för videokompression som många företag ligger bakom (Amazon, Apple, Facebook, Google, Intel, Microsoft o.s.v.). Finns mer att läsa på blogginlägg skrivet av utvecklare från Firefox

Han skriver bland annat att det färska formatet, som ännu inte blivit optimerad och anpassad till olika enheter, är bättre än HEVC och VP9: "The AV1 format is already 30% percent better than competing formats such as HEVC and VP9, and we’re not done yet.".
Frågan är vad som menas med 30% "bättre". Kvalité? Lägre bitrate? Minneskostnad?

Hur väl den nya standarden kommer att efterföljas, om den ens blir populär, återstår att se. Spännande är det iallafall

Vad tror ni? Är framtiden här?

Kan tillägga att det är ett videoformat för HTML5 så det är ett format som ska fungera i princip överallt.

Ursprungligen av Krylovrum:

Vad tror ni? Är framtiden här?

Förhoppningsvis.
https://www.99.se/forum/p/2334213

Man kan undra hur länge - om någonsin - det dröjer innan H.264 fasas ut. En industristandard är svår att reformera. H.264 totaldominerar ännu och jag ser inga tendenser till att det ändras. Vill man vara säker på att en video lirar på alla plattformer så kodar man H.264, det är videons jpeg/mp3. Filmar man med en DSLR, drönare, konsumentvideokanera, GoPro...H.264. Webcam och Wifi-cams: H.264. Broadcast (marknät och satellit): H.264 (oftast via mpeg2-mux). Allt: H.264. Inte ens H.265 (HEVC) har tagit över...en HEVC-video kan inte garanteras spela upp på alla plattformar, det är ett osäkert kort.
Vi får se...

Ursprungligen av Demiurgen:

Man kan undra hur länge - om någonsin - det dröjer innan H.264 fasas ut. En industristandard är svår att reformera. H.264 totaldominerar ännu och jag ser inga tendenser till att det ändras. Vill man vara säker på att en video lirar på alla plattformer så kodar man H.264, det är videons jpeg/mp3. Filmar man med en DSLR, drönare, konsumentvideokanera, GoPro...H.264. Webcam och Wifi-cams: H.264. Broadcast (marknät och satellit): H.264 (oftast via mpeg2-mux). Allt: H.264. Inte ens H.265 (HEVC) har tagit över...en HEVC-video kan inte garanteras spela upp på alla plattformar, det är ett osäkert kort.
Vi får se...

Kommer nog ta ett tag ja. Jag har massa prylar som CPU:n går i taket om jag försöker mig på H.265. Jag har dock inget emot H.264 och rippar nästan allt i det. FLAC eller mp3 på musik. Odödliga grejer!

1
Bevaka tråden