Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför visar Outlook OWA finsk stavning på adresser?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag är inloggad på Outlook i mitt Office 365-konto och ska lägga in en plats för en kalenderhändelse så visas adresserna på finska. Har kollat inställningarna och överallt jag kan hitta så står det Sverige, Svenska. Vad kan detta bero på eller är helt enkelt Microsoft inte införstådda med att Sverige och Finland är olika länder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 12:26
Ursprungligen av pmarriott:

Vad kan detta bero på eller är helt enkelt Microsoft inte införstådda med att Sverige och Finland är olika länder?

Visst vet Microsoft att det är olika länder. Det står ju tydligt att Uddevalla ligger i Västra Götaland län, i Sverige. Fast på finska!

Vår sak är Finlands! Och tvärtom.

Ursprungligen av pmarriott:

När jag är inloggad på Outlook i mitt Office 365-konto...

Eftersom tråden ligger under "Övriga enheter", så hade det nog varit bra med lite mer information om din inloggning...

Vilken webbläsare, i vilket operativsystem, på vilken typ av enhet?

Senast redigerat 2019-01-29 16:51
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-29 17:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom tråden ligger under "Övriga enheter", så hade det nog varit bra med lite mer information om din inloggning...

Vilken webbläsare, i vilket operativsystem, på vilken typ av enhet?

Och var pekar geodatat för den IP-adress som antingen owa eller din egen dator har?
Frågan kommer sig av att Netflix inte kollar land på kontoanvändaren utan var enheten finns vid uppspelning. Det leder till att alla menyer kommer på fel språk. Och kanske tom textningen också... Bra, va?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eftersom tråden ligger under "Övriga enheter", så hade det nog varit bra med lite mer information om din inloggning...

Vilken webbläsare, i vilket operativsystem, på vilken typ av enhet?

Det är samma oberoende av klient eller enhet, Outlook på iOS både på iPhone med 12.2 PB1 och iPad med 12.1.3, inställda på Svenska/Sverige och Outlook OWA på Safari genom tidigare versioner upp till nuvarande 12.0.3. Ett undantag är Outlook-klienten för Mac OS för där visas bara gatuadressen med gata och nummer, utan mer information om land, län o dyl i kalendervyn.

Ursprungligen av frazze:

Och var pekar geodatat för den IP-adress som antingen owa eller din egen dator har?
Frågan kommer sig av att Netflix inte kollar land på kontoanvändaren utan var enheten finns vid uppspelning. Det leder till att alla menyer kommer på fel språk. Och kanske tom textningen också... Bra, va?

Jag har fiber via Ownit och det påstås ofta att jag befinner mig i Stockholm när jag kör trådat. När jag kör på WiFi vet storebror att mitt WiFi befinner sig i Eslöv. iOS-enheterna kör så klart alltid via WiFi. Jag märker dock inte någon skillnad när jag reser inom och utom Sverige. Om jag är i Tyskland så skriver Outlook fortfarande adresserna på finska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-30 15:44
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har fiber via Ownit och det påstås ofta att jag befinner mig i Stockholm när jag kör trådat. När jag kör på WiFi vet storebror att mitt WiFi befinner sig i Eslöv. iOS-enheterna kör så klart alltid via WiFi. Jag märker dock inte någon skillnad när jag reser inom och utom Sverige. Om jag är i Tyskland så skriver Outlook fortfarande adresserna på finska.

Kolla en enhet utan GPS, fast ändå på WiFi, påstår sig veta var den är...

Sedan ska man också känna till att det finns en rad konkurrerande GeoIP-leverantörer som har olika long/lat om samma IP-adress. Det är också problematiskt : min IP-range hos Bredband2 kan både finnas i Umeå och i Malmö lite beroende på hur bra dom är på att uppdatera geo-datat.

Ursprungligen av frazze:

Kolla en enhet utan GPS, fast ändå på WiFi, påstår sig veta var den är...

Sedan ska man också känna till att det finns en rad konkurrerande GeoIP-leverantörer som har olika long/lat om samma IP-adress. Det är också problematiskt : min IP-range hos Bredband2 kan både finnas i Umeå och i Malmö lite beroende på hur bra dom är på att uppdatera geo-datat.

Fast iom att när jag pyser till Bulgarien och problemet kvarstår så tror jag inte det har med geodata att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-30 22:34

Är det privat konto, eller ett företagskonto? Kollar man Microsofts support uppges det att ibland kan språkinställningen bara göras av administratören på företagskonton, kan ju ha blivit fel där.
https://support.office.com/sv-se/article/Ändr...

Citat:

I vissa Office 365-installationer kan visningsspråk och vissa andra inställningar bara ändras av användare med vissa licenser. Om inställningarna för Office 365 inte innehåller ett alternativ för att ändra språk kan du be din organisations Office 365-administratör om hjälp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-31 11:05
Ursprungligen av pmarriott:

Fast iom att när jag pyser till Bulgarien och problemet kvarstår så tror jag inte det har med geodata att göra.

Bra, då kan vi utesluta den orsaken.

Ursprungligen av IngoX:

Är det privat konto, eller ett företagskonto? Kollar man Microsofts support uppges det att ibland kan språkinställningen bara göras av administratören på företagskonton, kan ju ha blivit fel där.
https://support.office.com/sv-se/article/Ändr...

Det är ett företagskonto och det är jag som är administratör. Ska se om det finns något att rota i där också.

Edit: Svenska överallt jag kan hitta.

Senast redigerat 2019-01-31 18:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 19:38
Ursprungligen av pmarriott:

Det är ett företagskonto och det är jag som är administratör. Ska se om det finns något att rota i där också.

Edit: Svenska överallt jag kan hitta.

Testa då att ändra till något annat språk, spara och kolla ändringen, ändra sedan tillbaks till svenska.
Välj ett språk du kan, om du nu inte kan finska
Gör samma med region- och tidszonsinställningar.

1
Bevaka tråden