Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP, badboll vid inloggning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-01-31 08:46

Hej!
Ny här, har vid tidigare problem lyckats hitta lösningar via Google. Men inte denna gång.

Jag har en MBP, mid 2012, som kör High Sierra.
Häromdagen så körde jag slut på batteriet och efter laddning så får jag problem.
Den startar normalt, men vid inloggning så kommer badbollen och sen händer inget mer, utan den står bara och tuggar med badbollen. Samma sak i säkert läge.
Vad kan vara problemet i detta fall?

Tack på förhand!

Gissar på en skadad inställningsfil, det kan hända när strömmen oväntat försvinner.
Problemet är att hitta vilken (eller vilka) fil det rör sig om.

Behöver du bara få igång maskinen igen är det snabbaste och enklaste sättet att installera om macOS. Starta upp med CMD+R och välj installera om macOS. Inga filer försvinner, men systemet skapar nya.

Om du har tid och verkligen vill veta vad som hänt behöver du starta upp på en annan användare/skiva och utgå därifrån. Finns flera sätt, men inget jag hinner skriva om nu. Är det intressant kan jag återkomma senare.

  • Medlem
  • 2019-01-31 09:16
Ursprungligen av carlsson:

Gissar på en skadad inställningsfil, det kan hända när strömmen oväntat försvinner.
Problemet är att hitta vilken (eller vilka) fil det rör sig om.

Behöver du bara få igång maskinen igen är det snabbaste och enklaste sättet att installera om macOS. Starta upp med CMD+R och välj installera om macOS. Inga filer försvinner, men systemet skapar nya.

Om du har tid och verkligen vill veta vad som hänt behöver du starta upp på en annan användare/skiva och utgå därifrån. Finns flera sätt, men inget jag hinner skriva om nu. Är det intressant kan jag återkomma senare.

Jag vill gärna luska lite mer i vad som hänt, så om du har tid så får du gärna vägleda mig senare. Tack för hjälpen!

Mitt första steg skulle vara att köra DiskWarrior på maskinen. Den hittar även skadade filer.

Vill eller kan man inte använda det, behövs manuell handpåläggning:
Du behöver komma åt filsystemet på något sätt. Det kan vara via en separat Mac, där man sätter källdatorn i Target Mode, alternativt starta upp i Terminalen (görs t ex från COM+R), eller via en annan användare på samma dator.
När du väl kan komma åt filsystemet ska du lokalisera ~/Library/Preferences-mappen (dvs Biblioteksmappen på din användare).
Flytta sedan alla filer från Preferences till en annan plats, t ex på Skrivbordet.
Starta sedan om datorn och låt den starta som normalt. Sannolikt kommer den igång. Då vet du att någon av inställningsfilerna som du just flyttade ut är skadad.
Sedan flyttar du tillbaka hälften av filerna i taget, med en omstart emellan. Vid nåt tillfälle kommer datorn att badbolla, och då vet du att det var den senaste batchen med filer som ställde till det. Då får man börja flytta ut hälften av de filerna, och så vidare.

Uteslutningsmetoden helt enkelt. Det kan vara ganska drygt, men oftast hittar man felet.

Börja med att flytta ut filen "com.apple.finder.plist", eftersom du får badboll när Finder ska visas.

Problemet med denna metod kan vara att du inte har någon annan maskin eller användare att starta med, och om man inte är bekväm med Terminalen, så kan det bli ett problem. Kortfattat ska du göra följande:
cd /Users/*dittanvändarnamnhär*/Library/Preferences/
sudo mv * -R /Users/*dittanvändarnamnhär*/Desktop/
(här behöver du slå in lösen till din användare, eftersom du ska flytta systemfiler)

Hoppas detta är till nån hjälp. Alltid lättare när man sitter ner vid maskinen.. ?

1
Bevaka tråden