Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

förslag till bildstorlekar i appen bilder

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns ett antal förslag att välja där och jag undrar vad det motsvarar för storlek i punkter eller cm dessa olika pga verkar inte vara standard?

Inga alls då det endast är bildens proportioner. Har inget med storlek att göra.

Ursprungligen av keptang:

Inga alls då det endast är bildens proportioner. Har inget med storlek att göra.

Förstår inte vad du menar......finns det inte någon standardstorlek man ska utgå ifrån så att det blir korrekt?
Det verkar som när man tar en bild med mobilen så blir det olika storlekar varje gång......
Det finns ju såklart att välja "kvadrat" innan man tar bilden med kameran. Skulle önska att det även fanns horisontellt också. pga nu ska jag skicka en bild som ska vara 1240 x 620 vilket motsvarar liggande format vilken inte går att fotografera den storleken direkt från kameraappen antar jag....?

Senast redigerat 2019-01-28 11:56
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-28 17:13
Ursprungligen av calinou:

Det verkar som när man tar en bild med mobilen så blir det olika storlekar varje gång......

Kan det omöjligen bli. Finns bara två format att välja på och det är standard formatet 4:3 och kvadrat.
Kvadrat måste du själv manuellt välja för att det ska bli.

Ursprungligen av Innis:

Kan det omöjligen bli. Finns bara två format att välja på och det är standard formatet 4:3 och kvadrat.
Kvadrat måste du själv manuellt välja för att det ska bli.

4:3 motsvarar alltså 2448 x 3264 pixlar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-29 18:10
Ursprungligen av calinou:

4:3 motsvarar alltså 2448 x 3264 pixlar?

Nej

https://sv.wikipedia.org/wiki/4:3

Ursprungligen av calinou:

4:3 motsvarar alltså 2448 x 3264 pixlar?

4:3 säger bara att förhållandet mellan bredd och höjd är 4 mot 3, och har INGENTING med antalet pixlar att göra!

Men, ja, 3264x2448 är ju ett 4:3-format. Och 2400x1800 är ett annat 4:3-format. Och 640x480 är ett annat 4:3-format. Osv osv osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-29 18:56
Ursprungligen av calinou:

4:3 motsvarar alltså 2448 x 3264 pixlar?

Du blandar ihop bildstorlek med bildformat.

Bildstorlek: antal pixlar i bredd och höjd, tex 20x50

Bildformat: proportionerna mellan bredd och höjd, tex 4:3, 16:9 eller 1:1. 1:1 är alltid en kvadratisk bild.

Tack för info om detta. Mycket man kan lära sig!. Brukar hålla min telefon i vertikalläge när jag tar bilder vilket blir fel när bilderna ska in i t ex företagssidor på GMB och facebook mfl pga deras krav är att bredden är mer än höjden.
Har kunna konstatera att flesta bildformat som kan väljas i appen bilder via "beskär" utgår ifrån att det är bilder på horisontell läge annars blir bilderna (som har tagits med mobilen i verktikal läge) för mycket avkapade. Normalt brukar jag inte vrida min mobil när jag tar en bild men det måste man alltså göra ifall bilden ska passa in med företagssidor på GMB och facebook pga dom vill ha bilder där bredden är större än höjden.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 08:52
Ursprungligen av calinou:

Tack för info om detta. Mycket man kan lära sig!. Brukar hålla min telefon i vertikalläge när jag tar bilder vilket blir fel när bilderna ska in i t ex företagssidor på GMB och facebook mfl pga deras krav är att bredden är mer än höjden.
Har kunna konstatera att flesta bildformat som kan väljas i appen bilder via "beskär" utgår ifrån att det är bilder på horisontell läge annars blir bilderna (som har tagits med mobilen i verktikal läge) för mycket avkapade. Normalt brukar jag inte vrida min mobil när jag tar en bild men det måste man alltså göra ifall bilden ska passa in med företagssidor på GMB och facebook pga dom vill ha bilder där bredden är större än höjden.

Finns inget krav från FB vilken aspect ratio bilderna måste ha.
Tar du en bild vertikalt eller horisontalt ser den exakt likadan ut på FB efter du laddat upp den.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 09:00

Detta säger FB om bilder.

Citat:

Vi ändrar automatiskt storlek och format på dina foton när du laddar upp dem på Facebook. Testa de här tipsen för att se till att dina foton visas i högsta möjliga kvalitet:
Ändra storleken på fotot till någon av följande godkända storlekar:
Vanliga foton: 720 pixlar, 960 pixlar eller 2 048 pixlar (bredd)
Omslagsbilder: 851 x 315 pixlar
Undvik komprimering när du laddar upp din omslagsbild genom att se till att filstorleken är mindre än 100 kB

Står ingenting om krav om aspect ratio utan bara att om bredden inte är rätt kommer dom ändra den.

Ursprungligen av Innis:

Detta säger FB om bilder.

Står ingenting om krav om aspect ratio utan bara att om bredden inte är rätt kommer dom ändra den.

Vet inte var du har fått denna information ifrån men det ska vara 450 B x 150 i storlek minst på Facebook och GMB ska vara 400 x 300 för inläggs-bilderna. Lägger man in en normal vertikal bild som är tagen med en iPhone så passar bilden inte in och det går inte att trixa. Tar man en någorlunda närbild (max 80 cm) på ett föremål så kommer bilden att inte passa in.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-31 08:54
Ursprungligen av calinou:

Vet inte var du har fått denna information ifrån men det ska vara 450 B x 150 i storlek minst på Facebook och GMB ska vara 400 x 300 för inläggs-bilderna. Lägger man in en normal vertikal bild som är tagen med en iPhone så passar bilden inte in och det går inte att trixa. Tar man en någorlunda närbild (max 80 cm) på ett föremål så kommer bilden att inte passa in.

Från Facebook hjälpcenter kanske ?
https://www.facebook.com/help/118731871603814

Du kan sluta skriva GMB för jag har ingen aning om vad det är.

Ursprungligen av Innis:

Från Facebook hjälpcenter kanske ?
https://www.facebook.com/help/118731871603814

Du kan sluta skriva GMB för jag har ingen aning om vad det är.

Har läst också om via denna länk men det stämmer inte allting eller dom har inte kompletterat.
GMB är google my business

Ursprungligen av calinou:

Har läst också om via denna länk men det stämmer inte allting eller dom har inte kompletterat...

Vad menar du med att det inte stämmer? Om du har någon annan källa så får du gärna redovisa den. Om inte, så är det ju uppgifterna på den sidan som gäller.

Vilken typ av bild på Facebook har du problem med? Är det profilbild, omslagsbild eller bilder i inlägg?

Och har du någon källa på Google MyBusiness, så får du gärna redovisa den också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med att det inte stämmer? Om du har någon annan källa så får du gärna redovisa den. Om inte, så är det ju uppgifterna på den sidan som gäller.

Vilken typ av bild på Facebook har du problem med? Är det profilbild, omslagsbild eller bilder i inlägg?

Och har du någon källa på Google MyBusiness, så får du gärna redovisa den också.

Skriver man ett inlägg eller inbjudan och klickar för att lägga in en bild då möts man av dessa parametrar.

Ursprungligen av calinou:

...då möts man av dessa parametrar.

Det har jag aldrig sett. Visa gärna med en skärmbild.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-31 11:01
Ursprungligen av calinou:

Tack för info om detta. Mycket man kan lära sig!. Brukar hålla min telefon i vertikalläge när jag tar bilder vilket blir fel när bilderna ska in i t ex företagssidor på GMB och facebook mfl pga deras krav är att bredden är mer än höjden.
Har kunna konstatera att flesta bildformat som kan väljas i appen bilder via "beskär" utgår ifrån att det är bilder på horisontell läge annars blir bilderna (som har tagits med mobilen i verktikal läge) för mycket avkapade. Normalt brukar jag inte vrida min mobil när jag tar en bild men det måste man alltså göra ifall bilden ska passa in med företagssidor på GMB och facebook pga dom vill ha bilder där bredden är större än höjden.

Vrid på telefonen innan du fotar då. Enkelt.

Det finns en anledning till att det kallas "porträttläge" att fota på höjden. Det är för att det i stort sett bara är porträtt som (i vissa fall) passar bättre i det formatet än liggande. Ha som princip att alltid fota liggande, men vänd upp kameran/telefonen i de fall där du aktivt känner att det passar bättre. Då slipper du den här sortens problem.

Alla kameror utom mobilkameror ger liggande bilder när man håller dem "rätt". Återigen finns det en anledning till det.

Mobilkamerorna har förstört människors bildsinne. >_<

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-31 11:54
Ursprungligen av calinou:

Skriver man ett inlägg eller inbjudan och klickar för att lägga in en bild då möts man av dessa parametrar.

När,var,hur,på vilken enhet uppenbarar sig dessa krav på parametrar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-31 11:54
Ursprungligen av calinou:

Har läst också om via denna länk men det stämmer inte allting eller dom har inte kompletterat.
GMB är google my business

Så du menar att FB ljuger?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 10:38
Ursprungligen av Innis:

När,var,hur,på vilken enhet uppenbarar sig dessa krav på parametrar?

Jag väntar fortfarande på ett svar på denna fråga.
Får jag inget så kan man dra slutsatsen att du hade fel.

Ursprungligen av Innis:

Jag väntar fortfarande på ett svar på denna fråga.
Får jag inget så kan man dra slutsatsen att du hade fel.

Det är precis som @vassius skriver ovan. Orkar inte dokumentera men definitivt att jag inte ljuger. Eftersom dom flesta av bilderna jag lägger upp är på enskaka föremål som ska visas på närmare avstånd så blir det ofta avkapat när det publiceras ifall bilden inte har tagits i horisontellt läge. Har faktiskt tagit bort mitt företag från facebook nu pga för gammaldags att hantera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-02 11:32
Ursprungligen av calinou:

...så blir det ofta avkapat när det publiceras ifall bilden inte har tagits i horisontellt läge. Har faktiskt tagit bort mitt företag från facebook nu pga för gammaldags att hantera.

Det finns en anledning till att horisontella bilder anses vara standard. Kalla det gammaldags om du vill, nu sedan mobilfotografering vänt på det. Men människans anatomi och uppfattning av omvärlden är mer horisontell än vertikal.

Denna video har länkats till många gånger, men du kanske missat den. VVS är viktigt att bekämpa. Begrunda även filmens allvarligare budskap!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 17:46
Ursprungligen av calinou:

Det är precis som @vassius skriver ovan. Orkar inte dokumentera men definitivt att jag inte ljuger. Eftersom dom flesta av bilderna jag lägger upp är på enskaka föremål som ska visas på närmare avstånd så blir det ofta avkapat när det publiceras ifall bilden inte har tagits i horisontellt läge. Har faktiskt tagit bort mitt företag från facebook nu pga för gammaldags att hantera.

Inser du inte hur dumt det blir när du påstår saker och sen inte "orkar" visa det.
Jag menar du påstår att FB kommer med krav på parametrar när du postar vertikala bilder.
Detta är ett felaktigt påstående som någon mindre påläst person kan tro på.

Jag tog en vertikal och en horisontal bild med min iPhone. Testade att posta båda bilderna enskilt både med min dator och iPhone och ingen gång så blev bilderna beskärda.
Om du vill så kan jag posta screenshot som bevis på det du påstår inte stämmer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-02 17:57
Ursprungligen av Innis:

Om du vill så kan jag posta screenshot som bevis på det du påstår inte stämmer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 18:05
Ursprungligen av IngoX:

Haha den är roligt ??

Men jag tycker det är trist när någon kommer med påståenden som inte stämmer.
Och när man presenterar fakta avfärdas dom som lögner.

Gäller det produktbilder så finns det dock lite rekommendationer om det är det som menas.

https://www.facebook.com/business/help/481150...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 18:24
Ursprungligen av infelix:

Gäller det produktbilder så finns det dock lite rekommendationer om det är det som menas.

https://www.facebook.com/business/help/481150...

Ja men titta. Tänk om TS hade från börjat berättat att det gällde företag så hade detta kunnat undvikas.
Nej istället så ska vi måste gissa,anta och ställa massa motfrågor.

Ursprungligen av calinou:

4:3 motsvarar alltså 2448 x 3264 pixlar?

4:3 har inget med pixlar att göra utan är förhållandet mellan bredd & höjd. 16:9 format är normalt för widescreen & 4:3 för den tidigare TV standarden. Pixlarna bestämmer sensorn i kameran.

Edit: Såg nu att jag hamnade mitt i diskussionen när jag svarade så svar liknande mitt hade ju redan postats.

Ursprungligen av RolexJocke:

4:3 har inget med pixlar att göra utan är förhållandet mellan bredd & höjd. 16:9 format är normalt för widescreen & 4:3 för den tidigare TV standarden. Pixlarna bestämmer sensorn i kameran.

Edit: Såg nu att jag hamnade mitt i diskussionen när jag svarade så svar liknande mitt hade ju redan postats.

Tack för din förklaring. Jag förstår nu efter att alla har förklarat. Hade då ingen aning att man ska helst ta på liggande format som filmern ovan visar. Man kan i alla fall konstatera att fotoappens (iPhone) förhållande när det gäller 4:3 format är 2448 x 3264 och tvärtom på liggande.

Bevaka tråden