Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny extern HD i iMac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kanske är för gammal för att labba själv, snart 74 år...

Köpte en Seagate HD 8 TB som jag ska ha som lagringsdisk, men den syns inte när jag kopplade in den i min iMac? Jag kopplade in den i min gamla PC för att se om den fanns där, ja då kunde jag se den med följade bild, ska jag klicka på Start.Here_Mac.app OM jag gör det vad händer då så man inte förstör en sprillans ny HD?

Du måste formatera om hårddisken till något Mac stöder. Jag antar att disken ligger i NTFS nu.

Seagate 8TB

Ursprungligen av SweSG:

Du måste formatera om hårddisken till något Mac stöder. Jag antar att disken ligger i NTFS nu.

Nu hände något när jag staratde från början med hårddisken inkopplad, då fick jag se det här, låter läskigt att formattera, jag har fått hjälp tidigare av en vän men inte nu längre. Vilken ruta ska jag väla ? 1. Montera i skrivskyddat läge? 2. Montera inte automatiskt? Det finns inga andra alternativ?: texten där den sora 8TB syns är gråmarkerat men det finns en del alternativ att välja på men inte formattera? Tänkte försöka minska antalet hårddiskar så att jag slutligen har två externa HD 6Tb +8TB

Det där får någon med Mac svara på. Var ett tag sedan jag satt på Mac. Då du har några diskar i burken så se till att inte ta fel disk bara! Kan gå illa då

Välj radera i skivverktyg.
https://www.enkelteknik.se/formatera-en-exter...

Vill du att den ska fungera i både MacOS och Windows så väljer du ExFAT i "Format".
https://www.enkelteknik.se/formatera-extern-h...

Dessutom:
"...det gick inte att ansluta till licensieringsverktyg" härstammar från Paragons mjukvara för att kunna både läsa och skriva till "Windowsdiskar" i NTFS-format. Antagligen har du laddat ner en testversion som numera gått ut.

Man behöver inte köpa den om man inte vill. Men det är guld värt om du ofta ansluter Windows-hårddiskar från div vänner och bekanta.

Mac kan som bekant alltid LÄSA från NTFS-diskar, men inte SKRIVA. Om man inte köper mjukvara typ Paragon.

USB-stickor brukar normalt vara formaterade i ExFAT som både Mac och Windows kan läsa och skriva till. NTFS-problematiken dyker oftast upp när det gäller externa hårddiskar.

Radera extern HD

Ursprungligen av keptang:

Välj radera i skivverktyg.
https://www.enkelteknik.se/formatera-en-exter...

Vill du att den ska fungera i både MacOS och Windows så väljer du ExFAT i "Format".
https://www.enkelteknik.se/formatera-extern-h...

Nu har jag kommit så långt att jag har kopplat in den externa HD på 8TB och radera syns men vad händer då, går den att använda sen? Jag hänger inte riktigt med, det är väl åldern? (74)

Jag tänkte kopiera över det som jag inte använder speciellt ofta men vill ha tillgång, bilder och video som tar enormt med plats efter tio års fotografernade m.m. !!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-04 13:52
Ursprungligen av Mc Tommy:

Nu har jag kommit så långt att jag har kopplat in den externa HD på 8TB och radera syns men vad händer då, går den att använda sen?

Sedan får du en fråga om du är säker att du vill radera (Apple förtydligar med ordet Radera istället för Formatera, eftersom en formatering alltid innebär att all data på hårddisken försvinner)

I den dialogrutan ska du också ange vilken sorts partitionskarta och formatering hårddisken ska ha.

Du vill sannolikt välja Apple Extended (journalförd) och GUID-partitionstabell.

Det finns ett nyare format APFS (istället för Apple Extended), men det kan bara läsas av macar med macOS 10.13 High Sierra och nyare, dumt att låsa en extern hårddisk till det.

Alternativt enligt tidigare inlägg om du vill välja ExFAT för att hårddisken också ska kunna läsas av Windows, men då kan du inte använda den hårddisken med t.ex TimeMachine.

Partitionskarta GUID funkar för för att starta både windows-datorer och alla intel-macar (men alltså inte gamla PowerPC-macar). Däremot klarar det inte gammal DOS-formattering som ExFAT är en form av. Så i det fallet ska du istället för GUID välja MBR startpost. Klart som korvspad va?

Så här raderar du en skiva för Mac

Senast redigerat 2019-02-04 14:16

Radera 8 TB

Ursprungligen av IngoX:

Sedan får du en fråga om du är säker att du vill radera (Apple förtydligar med ordet Radera istället för Formatera, eftersom en formatering alltid innebär att all data på hårddisken försvinner)

I den dialogrutan ska du också ange vilken sorts partitionskarta och formatering hårddisken ska ha.

Du vill sannolikt välja Apple Extended (journalförd) och GUID-partitionstabell.

Det finns ett nyare format APFS (istället för Apple Extended), men det kan bara läsas av macar med macOS 10.13 High Sierra och nyare, dumt att låsa en extern hårddisk till det.

Alternativt enligt tidigare inlägg om du vill välja ExFAT för att hårddisken också ska kunna läsas av Windows, men då kan du inte använda den hårddisken med t.ex TimeMachine.

Partitionskarta GUID funkar för för att starta både windows-datorer och alla intel-macar (men alltså inte gamla PowerPC-macar). Däremot klarar det inte gammal DOS-formattering som ExFAT är en form av. Så i det fallet ska du istället för GUID välja MBR startpost. Klart som korvspad va?

Så här raderar du en skiva för Mac

Då har jag följt dina anvisningar, men "GUID-partitionstabell" blev det automatiskt?

Nu hoppas jag att det bara är att börja spara filer på den?

Jätte strort tack!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-04 14:52
Ursprungligen av Mc Tommy:

Då har jag följt dina anvisningar, men "GUID-partitionstabell" blev det automatiskt?

Nu hoppas jag att det bara är att börja spara filer på den?

Jätte strort tack!!!

Det blev nog rätt när du valde Mac OS Extended. Dialogrutorna kan vara lite olika i olika versioner av Skivverktyg / macOS. Du kan nog kolla om du klickar på info-i:et. Men det ser rätt ut.

Kom bara ihåg någon funktion för backup också. Data som bara finns på ett ställe finns inte.

Bara tuta och köra.

SSD 1 TB

Ursprungligen av IngoX:

Det blev nog rätt när du valde Mac OS Extended. Dialogrutorna kan vara lite olika i olika versioner av Skivverktyg / macOS. Du kan nog kolla om du klickar på info-i:et. Men det ser rätt ut.

Kom bara ihåg någon funktion för backup också. Data som bara finns på ett ställe finns inte.

jag vet, "inte alla ägg i samma korg" jag har lärt mig den hårda vägen och mist en del men inte jätteallvarligt men tråkigt.
Men nu har jag ett jätteprojekt, jag har lyckats fomattera två hårddiskar 1 vanlig på 8TB och en SSD på 1TB nu skulle jag vilja ha SSD som en extern startdisk men hur 17 gör jag, har tittat på amerikanska youtubefilmer, tursamt nog har jag en pausknapp... men jag får inte till det att klona min disk i iMac och köra allt på SSD min iMac är mer än långsam en PC, gammal Dell som jag har till släktforskning är betydligt snabbare. Jag förstår att jag inte kan få hjälp med allting men vad glad jag skulle bli om jag kunde få SSD som startdisk/huvuddisk. Jag har backup via Timemachine. Alla goda råd mottages MYCKET tacksamt!!! Jag startade datorn med Alt-tangenten nere, då skulle man se 2 diskar vanliga 0-disken och SSD-disken men jag ser bara 0-disken, håller jag nere Alt-tangenten för tidigt eller för länge eller en kombination av allt?

Ny ext. HD disk - SSD

Ursprungligen av keptang:

Bara tuta och köra.

Nu tänkte jag "clona" min iMac's HD på 1 TB till en ny Samsung SSD 1 TB men utrymmet räckte inte till, vad gör jag för fel???

bif. lite bilder om det kan hjälpa?

Jag har verkligen försökt, kikat på Youtube filmer och det ser så enkelt ut men det lyckas inte för mig, båda 0 (HD i iMac) och SSD ska vara lika APFS och det lyckades jag med men sen??? Båda diskarna är lika stora 1 TB iMac's 0-disk har 104 GB ledigt.

Ska jag kanske försöka ta tillbaks backup från TimeMachine istället och kopiera in på SSD disken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-04 22:16

Klonar du via Skivverktyg > Återskapa?
Jag skulle rekommendera att göra en vanlig klon med CCC, SuperDuper eller backupList+.

Kloning

Ursprungligen av iSweden:

Klonar du via Skivverktyg > Återskapa?
Jag skulle rekommendera att göra en vanlig klon med CCC, SuperDuper eller backupList+.

Ja jag försökte klona med Apples skivverktyg ovh återskapa. Klonar nu men det tar tid med CCC nu har det gått 7 timmar 43 minuter och den har klonat 541,76 GB av 902,31 GB ..... så det tar väl ca 6 timmar ytterligare...

Senast redigerat 2019-02-05 06:27

CCC

Ursprungligen av iSweden:

Klonar du via Skivverktyg > Återskapa?
Jag skulle rekommendera att göra en vanlig klon med CCC, SuperDuper eller backupList+.

Den Clonar på nu, tar nog 9-10 timmar!

OM det här går bra, så funderar jag på att köpa en 2TB SSD, såg att webbhallen har en som kostar 3.590 kr och som heter:
WD Blue 3D NAND SSD 2TB (WDS200T2B0A)
Artikelnr: 272632

Den är billigare än Samsung Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU)
Artikelnr: 281266 som kostar 4.890 kr

Men är dom lika bra och köper min iMac WD Blue disken? Det är ju prisskillnad så något är det väl?

Samsung 1 TB tänkte jag i så fall ha till min gamla PC, det kanske fungerar?

Senast redigerat 2019-02-05 06:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-05 11:23
Ursprungligen av Mc Tommy:

Den Clonar på nu, tar nog 9-10 timmar!

OM det här går bra, så funderar jag på att köpa en 2TB SSD, såg att webbhallen har en som kostar 3.590 kr och som heter:
WD Blue 3D NAND SSD 2TB (WDS200T2B0A)
Artikelnr: 272632

Den är billigare än Samsung Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU)
Artikelnr: 281266 som kostar 4.890 kr

Men är dom lika bra och köper min iMac WD Blue disken? Det är ju prisskillnad så något är det väl?

Samsung 1 TB tänkte jag i så fall ha till min gamla PC, det kanske fungerar?

Ser lovande ut! Bra att du körde en vanlig klon. Testa att starta från den när kloningen är klar. Håll ned ALT vid start och välj enheten.
"0" var ett udda namn på intern lagringsenhet

Vilken iMac har du? Har den endast SATA-kontakt?

Behöver du 2 TB intern disk? Enklast med extern.

Båda SSD:erna är SATA3 och i standard/ekonomi-utförande. Samsung har mycket gott ryckte för SSD och NVMe.
https://blog.usro.net/wd-hdd-colors-differenc...

SSD 1 TB

Ursprungligen av iSweden:

Ser lovande ut! Bra att du körde en vanlig klon. Testa att starta från den när kloningen är klar. Håll ned ALT vid start och välj enheten.
"0" var ett udda namn på intern lagringsenhet

Vilken iMac har du? Har den endast SATA-kontakt?

Behöver du 2 TB intern disk? Enklast med extern.

Båda SSD:erna är SATA3 och i standard/ekonomi-utförande. Samsung har mycket gott ryckte för SSD och NVMe.
https://blog.usro.net/wd-hdd-colors-differenc...

Jag vet inte vars "0" kom ifrån den har bara funnits där när jag fått hjälp av mindre kunniga "hjälpare"...

Jag gjorde exakt som du beskrev ALT-knappen vid start, valde SSD 1 TB, se bilder

Nu är min iMac MINST 10 ggr snabbare, LLT går snabbare, vilken känsla och vad duktigt folk det finns här på 99 forum, och du var en riktig klippa!!!

Jag behöver nog inte 2 TB SSD nu, den här räcker och fungerar otroligt bra!

Men jag har redigerat en del filmer i iMovie och dom tar plats 10 timmar video sluka MB eller GB... men det kan jag lagar på externa diskar. Sen alla stillbde sen 2008, ca 40.000 bilder tar också en utrymme. Jag har köpt en Seagate 8 TB där får det rum en del. Ska rens alite i externa HD parken...

Du kan inte ana hur tacksam jag är för all hjälp jag fått!!!

STORT TACK!!!

Ps. Vad ska jag namnge min interna HD som nu har mitt namn "0"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 00:15
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag vet inte vars "0" kom ifrån den har bara funnits där när jag fått hjälp av mindre kunniga "hjälpare"...

Jag gjorde exakt som du beskrev ALT-knappen vid start, valde SSD 1 TB, se bilder

Nu är min iMac MINST 10 ggr snabbare, LLT går snabbare, vilken känsla och vad duktigt folk det finns här på 99 forum, och du var en riktig klippa!!!

Jag behöver nog inte 2 TB SSD nu, den här räcker och fungerar otroligt bra!

Men jag har redigerat en del filmer i iMovie och dom tar plats 10 timmar video sluka MB eller GB... men det kan jag lagar på externa diskar. Sen alla stillbde sen 2008, ca 40.000 bilder tar också en utrymme. Jag har köpt en Seagate 8 TB där får det rum en del. Ska rens alite i externa HD parken...

Du kan inte ana hur tacksam jag är för all hjälp jag fått!!!

STORT TACK!!!

Ps. Vad ska jag namnge min interna HD som nu har mitt namn "0"?

Så bra att det löste sig. Och det är alltid trevligt med folk som har vett att tacka

Var alltid noggrann när du jobbar med kloning av volymer.
Observera att om du klonade din interna till den externa och sedan startar från den externa med ALT-tangenten så hamnar nya ändringar på den externa! Men du kan alltid klona åt andra hållet, dvs. från den externa (när du startat från den) till den interna. Bäst vore nog att montera en SSD internt, men många modeller av iMac särskilt de senaste kan vara svåra att meka med.

Och med så stora arkiv hoppas jag att du ha minst 2 kopior av materialet.

CCC är ett kompetent program. Du kan schemalägga kopieringar m.m.

Om du undrar VAR du byter namn på volymer (ex. den Interna HD:n), enklast är att markera den på skrivbordet och trycka retur och byt namn. Men det går även fint via Skivverktyg, markera volymen och gå till högra panelen, markera namnet och ändra.

Om du undrar till VAD du ska ändra till så är det helt upp till dig. Av tradition och för att man ska kunna komma ihåg så brukar man välja ett tema ex. en favoritfilm och karaktärer ur den eller äppelsorter, ja du förstår.

Ang. film som tar mycket plats. Du kan komprimera till ex. H.264. Men det är nog bäst om du skapar en egen tråd för det.

Int SSD

Ursprungligen av iSweden:

Så bra att det löste sig. Och det är alltid trevligt med folk som har vett att tacka

Var alltid noggrann när du jobbar med kloning av volymer.
Observera att om du klonade din interna till den externa och sedan startar från den externa med ALT-tangenten så hamnar nya ändringar på den externa! Men du kan alltid klona åt andra hållet, dvs. från den externa (när du startat från den) till den interna. Bäst vore nog att montera en SSD internt, men många modeller av iMac särskilt de senaste kan vara svåra att meka med.

Och med så stora arkiv hoppas jag att du ha minst 2 kopior av materialet.

CCC är ett kompetent program. Du kan schemalägga kopieringar m.m.

Om du undrar VAR du byter namn på volymer (ex. den Interna HD:n), enklast är att markera den på skrivbordet och trycka retur och byt namn. Men det går även fint via Skivverktyg, markera volymen och gå till högra panelen, markera namnet och ändra.

Om du undrar till VAD du ska ändra till så är det helt upp till dig. Av tradition och för att man ska kunna komma ihåg så brukar man välja ett tema ex. en favoritfilm och karaktärer ur den eller äppelsorter, ja du förstår.

Ang. film som tar mycket plats. Du kan komprimera till ex. H.264. Men det är nog bäst om du skapar en egen tråd för det.

Ja tacksam är jag verkligen, minns när en kompis till mig på SVT hjälpte en reporter med att installera ett uppgraderingskit till hans PC, han jobbade en hel lördag söndag med att installera både HD, programvaror m.m. på måndag kom han till jobbet med datorn, tung som sjutton, reportern sa bara tack så mycket, du kan ställa den på golvet så tar jag hand om den....

Att installera en intern SSD vore drömmen, tittade på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LZ7C-unKpeE

Ser så enkelt ut, lika enkelt som att baka fröbollar till pippifåglarna men uj uj jag skulle aldrig våga mig på det, ser bitarna ligga utströdda och och sen leta efter skruvar m.m.

Jag kör den "hårda" linjen kopierar över allt till tre olika hårddiskar på 8, 6 resp. 5 TB sen har jag 2 st 3 TB diskar som jag helt enkelt ställer undan i ett skåp, då har jag ALLT på minst två ställen, ibland tre ställen

Skulle helst vilja ha alla program, bilder, video på en 2 TB SSD Internt men det är en framtidsdröm.

Nu fick jag verkligen hjälp med att få den externa 1 TB SSD disken att fungera och iMacen blev som en formel 1 bil, tidigare var min iMac 2017 som en seg Loyd...1 TB SSD sitter med kardborre bakom iMac på stativet

Det enda är att min iMac är "lite" seg i uppstarten men det kan jag leva med, när jag kopierat över allt som jag kommer att spara, så ska jag koppla ur alla externa HD men inte SSD och se om det blir snabbare uppstart.

Nu tar det drygt 3, 39 min att starta upp och ytterligare 25 sek att komma ut på internet, men alla program staratr nu på 5 sek!!!.

Innan SSD tog det 11 minuter innan jag kom ut på internet och åtskilliga sekunder att starta program med den förargerliga badbollen snurrande i evigheter!

Man kanske skulle starta om iMac med en ren macOS Mojave installation men då förlorar jag alla mail m.m.

Jag är nöjd nu så jag törs inte pilla mer och med din hjälp gick det galant. Den gamla HD döpte jag till det fyndiga namnet iMac HD...

se bilder

Tommy

PS iSweden vad heter du och vilken postadress har du? Skicka till [email protected]
jag tänker inte komma hem till dig med min iMac så var lugn, jag bor i Botkyrka men tänkte skicka ett kort till dig.

Senast redigerat 2019-02-07 13:22
1
Bevaka tråden