Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Comhem har höjt priser på mitt bredband med 66% på ett år. Från att ha betalat 299 kr i månad så betalar jag nu 499 kr. Gillar inte deras strategier att höja avgifterna.

  • Medlem
  • 2019-01-16 08:48
Ursprungligen av calinou:

Comhem har höjt priser på mitt bredband med 66% på ett år. Från att ha betalat 299 kr i månad så betalar jag nu 499 kr. Gillar inte deras strategier att höja avgifterna.

Det finns ju andra alternativ. ComBort är ju inte den enda leverantören av smalband.
Ring ComBorts ”kundtjänst” och dundra lite. Säg att du vill säga upp abonnemanget eftersom du har hittat ett nytt billigare alternativ. Då brukar priset helt plötsligt vara förhandlingsbart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-16 08:55
Ursprungligen av Dalle:

Det finns ju andra alternativ. ComBort är ju inte den enda leverantören av smalband.
Ring ComBorts ”kundtjänst” och dundra lite. Säg att du vill säga upp abonnemanget eftersom du har hittat ett nytt billigare alternativ. Då brukar priset helt plötsligt vara förhandlingsbart.

Japp, det funkar. Jag har gjort så själv. När jag ringde och ville byta leverantör gick det plötsligt att få ett mindre/billigare kanalpaket (som inte fanns valbart på hemsidan) och rabatt på bredbandet i ett år. Eftersom det bara är en enda kanal vi är intresserade av så var inte det minskade kanalutbudet ett problem, och vi halverade vår månadskostnad från dryga tusenlappen till dryga femhundringen.

Ursprungligen av Dalle:

Det finns ju andra alternativ. ComBort är ju inte den enda leverantören av smalband.
Ring ComBorts ”kundtjänst” och dundra lite. Säg att du vill säga upp abonnemanget eftersom du har hittat ett nytt billigare alternativ. Då brukar priset helt plötsligt vara förhandlingsbart.

Tack för tipset! nu betalar jag bara 20 kr extra i månad.

Ursprungligen av Dalle:

Det finns ju andra alternativ. ComBort är ju inte den enda leverantören av smalband.
Ring ComBorts ”kundtjänst” och dundra lite. Säg att du vill säga upp abonnemanget eftersom du har hittat ett nytt billigare alternativ. Då brukar priset helt plötsligt vara förhandlingsbart.

Om man nu kan välja andra alternativ.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-16 20:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om man nu kan välja andra alternativ.

ComHem-kundtjänsten vet inte vad man har för alternativ. Säg att grannen har erbjudit sitt wifilösen eller nåt. ?

  • Medlem
  • 2019-01-16 22:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om man nu kan välja andra alternativ.

Ursprungligen av Vassius:

ComHem-kundtjänsten vet inte vad man har för alternativ. Säg att grannen har erbjudit sitt wifilösen eller nåt. ?

Exakt så. Oftast, men inte alltid, har man flera alternativ att välja på via det gamla kopparnätet. (Som nu monteras ned för att ge de stora drakarna ännu mera makt! Tack för det Televerket!)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-17 17:52

Hämtar ut ett paket som ser ok på utsidan men innehållet är knöligt och förstört ???

Nu finns det inga fler arkiv-blu-ray eller arkiv-DVD-R

Jag var till fotobutiken idag och skulle köpa flera arkiv-DVD-R och arkiv bluray . Det var slut hos leverantören sa han i fotobutiken Vad ska jag nu lagra mina filmer och kort på ?? Vanliga DVD-R de håller ju bara knappt 3 timmar innan de blir förstörda
/Maria

  • Medlem
  • 2019-01-23 18:51
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag var till fotobutiken idag och skulle köpa flera arkiv-DVD-R och arkiv bluray . Det var slut hos leverantören sa han i fotobutiken Vad ska jag nu lagra mina filmer och kort på ?? Vanliga DVD-R de håller ju bara knappt 3 timmar innan de blir förstörda
/Maria

En NAS/DAS som alla andra kanske?

Ursprungligen av Dalle:

En NAS/DAS som alla andra kanske?

Jag har en Nas på 2 GB lagring och 2 GB backup redan och den har blivit full flera gånger. Då har jag lagrat de filer som jag vill spara på en Blu-ray-rw och sen kopierat den till en arkiv Blu-ray-R.

Jag surfar med Linux Mint och jag kan inte bränna arkiv-bluray direkt från Linuxdatorn som jag har nasen till... Om jag försöker göra det så slutar skivorna som väggprydnad...

De går tyvärr inte att använda som underlägg... Superlimmet tål inte värme
En Das? Den ska visst stå vid datorn har jag läst... Jag vill se mina DVD-R filmer på min DVD-R-RW-videobrännare. Men jag kan ju ha en sån till att lagra andra filer på...
/Anna Maria

Senast redigerat 2019-01-23 20:38
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-23 22:09
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har en Nas på 2 GB lagring och 2 GB backup redan och den har blivit full flera gånger. Då har jag lagrat de filer som jag vill spara på en Blu-ray-rw och sen kopierat den till en arkiv Blu-ray-R.

Jag surfar med Linux Mint och jag kan inte bränna arkiv-bluray direkt från Linuxdatorn som jag har nasen till... Om jag försöker göra det så slutar skivorna som väggprydnad...

De går tyvärr inte att använda som underlägg... Superlimmet tål inte värme
En Das? Den ska visst stå vid datorn har jag läst... Jag vill se mina DVD-R filmer på min DVD-R-RW-videobrännare. Men jag kan ju ha en sån till att lagra andra filer på...
/Anna Maria

En NAS med bara 2GB? Du menar väl 2TB?
Köp en NAS där du kan sätta i fler diskar

Ursprungligen av Innis:

En NAS med bara 2GB? Du menar väl 2TB?
Köp en NAS där du kan sätta i fler diskar

Ja jag menar 2TB... Jag var ganska trött när jag skrev det. Det var därför det blev fel...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Ja jag menar 2TB... Jag var ganska trött när jag skrev det. Det var därför det blev fel...
/Anna Maria

Köp större hårddiskar! Finns la ingen mening att kika film via skivor? Alternativ någon USB-disk om du behöver extra lagring. Blu-ray och DVD rippar du med MakeMKV och spelar upp med Kodi, VLC eller liknande!

Ursprungligen av nattsvart:

Köp större hårddiskar! Finns la ingen mening att kika film via skivor? Alternativ någon USB-disk om du behöver extra lagring. Blu-ray och DVD rippar du med MakeMKV och spelar upp med Kodi, VLC eller liknande!

Menar du att jag ska koppla en hårddisk till min DVD-videobrännare som jag har till TV ?

Jag vill inte se videofilmer på datorn. Det är min skärm för liten för och fel format också. Den är för avlång för att se videofilmer på. Dessutom sitter jag bättre vid min Tv i min fotölj. Dessutom har jag redan många filmer på arkiv DVD-R . De tänker jag inte slänga...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Menar du att jag ska koppla en hårddisk till min DVD-videobrännare som jag har till TV ?

Jag vill inte se videofilmer på datorn. Det är min skärm för liten för och fel format också. Den är för avlång för att se videofilmer på. Dessutom sitter jag bättre vid min Tv i min fotölj. Dessutom har jag redan många filmer på arkiv DVD-R . De tänker jag inte slänga...
/Anna Maria

Du får dra en HDMI-kabel från datorn till TV:n

Ursprungligen av nattsvart:

Du får dra en HDMI-kabel från datorn till TV:n

Det har jag ingen användning för ... Jag har inga filmer på datorn. De har jag är på VHS-band och på skivor. Vad jag måste göra är att köpa en ny video-brännare som kan spela in från VHS-band till skivor. Den jag har nu kan bara spela in från TV till skivor... Jag som trodde att den kunde spela in från VHS-band till DVD-R/DVD-RW.

Jag har redan förstört några VHS-band för att jag inte har skrivskyddat dem. Men nu har jag börjat skrivskydda banden. Jag har inte behövt göra det tidigare med mina VHS-videoband. Och riktiga skivor för att kopiera filmerna till måste beställas från Amazon... Archival Gold DVD-R... Jag köpte de från en fotobutik men de på fotobutiken säger att leverantören som hade såna skivor har slutat med det för att efterfrågan var för liten...

Jag hoppas jag hittar något telefonnummer till Amazon så att jag kan beställa skivor... Först måste man spela in filmen på en vanlig DVD-R/RW och sen kopiera den till arkiv-skiva. Det går inte att spela in från arkiv-skivor direkt...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Det har jag ingen användning för ... Jag har inga filmer på datorn. De har jag är på VHS-band och på skivor. Vad jag måste göra är att köpa en ny video-brännare som kan spela in från VHS-band till skivor. Den jag har nu kan bara spela in från TV till skivor... Jag som trodde att den kunde spela in från VHS-band till DVD-R/DVD-RW.

Jag har redan förstört några VHS-band för att jag inte har skrivskyddat dem. Men nu har jag börjat skrivskydda banden. Jag har inte behövt göra det tidigare med mina VHS-videoband. Och riktiga skivor för att kopiera filmerna till måste beställas från Amazon... Archival Gold DVD-R... Jag köpte de från en fotobutik men de på fotobutiken säger att leverantören som hade såna skivor har slutat med det för att efterfrågan var för liten...

Jag hoppas jag hittar något telefonnummer till Amazon så att jag kan beställa skivor... Först måste man spela in filmen på en vanlig DVD-R/RW och sen kopiera den till arkiv-skiva. Det går inte att spela in från arkiv-skivor direkt...
/Anna Maria

Ja, VHS var ett tag sedan jag pillade med. Tycker ändå du ska hitta något annat sätt att rippa och spela upp dom på. Inte hållbart att bränna skivor idag. Jag har dock inget emot skivor. Köper själv musik/film m.m. på skivor. Inte så mycket musik idag dock. Går ju att köpa musik på filer idag utan DRM. Hade film gått att köpa utan DRM så hade jag nog skippat film på skiva också. Men vissa grejer vill man ha på skiva också!

Men jag önskar dig lycka till! Hoppas du får det som du vill ha det!

Ursprungligen av nattsvart:

Ja, VHS var ett tag sedan jag pillade med. Tycker ändå du ska hitta något annat sätt att rippa och spela upp dom på. Inte hållbart att bränna skivor idag. Jag har dock inget emot skivor. Köper själv musik/film m.m. på skivor. Inte så mycket musik idag dock. Går ju att köpa musik på filer idag utan DRM. Hade film gått att köpa utan DRM så hade jag nog skippat film på skiva också. Men vissa grejer vill man ha på skiva också!

Men jag önskar dig lycka till! Hoppas du får det som du vill ha det!

Jag vet inte hur man rippar VHS-band till skiva ... Det har jag aldrig gjort ...
Arkiv-skivor är hållbara. Jag har aldrig fått fel på en enda bränd arkiv-skiva.

En skiva fick en fläck på sej när jag hade använt handkräm men den skivan kopierade jag till en ny skiva.

Jag vill använda min DVD-videobrännare till att se mina filmer och TV-program som jag nu har på VHS-band . Jag har trott precis som många andra att vanliga skivor är det bästa lagringsmediat....
Det tog några år innan den första skivan blev förstörd därför att jag såg inte alla program på en gång som jag hade på just den skivan... När jag upptäckte att skivorna blev förstörda letade jag efter ett bättre alternativ. Fotobutiken hade arkivskivor så då köpte jag därifrån... Arkiv skivorna är ju bra att ha andra filer på också upptäckte jag när jag fick flera vanliga skivor som blev dåliga... Det är inte så kul att behöva scanna in kort igen...
Jag har filer från 1991 .
Vanliga skivor kollas med CD-check.
Det var Ibas som skrev till mej att CD-skivor m.m är det bästa lagringsmediat... De skrev inget om arkiv cd m.m. När jag började så fanns inte blu-ray.

Jag ska kontakta Amazon. Jag var till deras Sverigekontor på Kungsgatan men de hade stängt då. Det var i mellandagarna.... Jag ska göra ett nytt försök. De kan nog beställa åt mej så får jag köpa därifrån. Det går tyvärr inte att ringa verkar det som. Texttelefoni accepterar inte betalsamtal. Man kan ju skicka email dit också förståss om de inte har öppet nästa gång jag går dit . Jag vill inte köpa saker på nätet. Jag gillar inte att använda betalkort på nätet. Jag använder det bara när jag handlar i butiker. För några år sedan var det svårt att beställa från Amazon. Jag bad en att beställa böcker åt mej. De kom aldrig . Han skickade email och frågade varför de inte kom . Han fick inget svar.:-( Det var från Storbritannien eller USA tror jag .
/Anna Maria

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-28 12:43
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag ska kontakta Amazon. Jag var till deras Sverigekontor på Kungsgatan men de hade stängt då. Det var i mellandagarna.... Jag ska göra ett nytt försök. De kan nog beställa åt mej så får jag köpa därifrån. Det går tyvärr inte att ringa verkar det som. Texttelefoni accepterar inte betalsamtal. Man kan ju skicka email dit också förståss om de inte har öppet nästa gång jag går dit . Jag vill inte köpa saker på nätet. Jag gillar inte att använda betalkort på nätet. Jag använder det bara när jag handlar i butiker. För några år sedan var det svårt att beställa från Amazon. Jag bad en att beställa böcker åt mej. De kom aldrig . Han skickade email och frågade varför de inte kom . Han fick inget svar.:-( Det var från Storbritannien eller USA tror jag .
/Anna Maria

Amazon är en utpräglad näthandel. De har inga fysiska butiker, och så vitt jag vet kan man inte beställa via telefon heller.

Ta hjälp av en vän och beställ via nätet. Enkelt och bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-31 14:36

Du kan använda PayPal, så slipper du dela ut ditt kortnummer till olika butiker. Och gärna använda ett annat kort till PayPal än ditt vanliga bankkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-31 23:36
Ursprungligen av Anna Maria:

Menar du att jag ska koppla en hårddisk till min DVD-videobrännare som jag har till TV ?

Jag vill inte se videofilmer på datorn. Det är min skärm för liten för och fel format också. Den är för avlång för att se videofilmer på. Dessutom sitter jag bättre vid min Tv i min fotölj. Dessutom har jag redan många filmer på arkiv DVD-R . De tänker jag inte slänga...
/Anna Maria

Härligt någon som anser att dagens skärmar är för avlånga men inte bara för dator användande utan för film.
De avlånga är ju skapade för just film.

Men jag håller med dig bästa formatet är fortfarande 4:3. ?

Ibland är det lättare och billigare att skaffa en ny (=begagnad) VHS-bandare och ersätta en fallerande än att konvertera till DVD eller hårddisk. Om det alltså bara gäller att då och då titta på gamla band, inte att dela med andra eller långtidsarkivera för kommande generationer. Bunkra upp när du ser schyssta Panasonic på Blocket.

Jag har kört med ett mellanting för att spara en kasse kassetter: En Plexgear Moviesaver från Kjell. Den kan dyka upp med billigare pris under deras kampanjer. En kompromiss mellan kvalitet och smidighet, javisst. Men den stora fördelen är att man slipper koppla videobandspelare till datorn. Mer i denna tråd: https://www.99.se/forum/t/320810-digitalisera...

Hårddisken i minin rasade.

Ursprungligen av keptang:

Hårddisken i minin rasade.

Så blir det med alla hårddiskar till slut... Den videobrännaren som jag hade en gång och spelade in från band till skivor kanske funkar fortfarande... Jag ska testa den... Den har ingen hårddisk som kan gå sönder. Den jag har nu har inte heller någon hårddisk men den spelar bara in från TV. Jag köpte den nya för att det påstods att den var "bättre ". Nu har jag skrivskyddat många band så nu blir de inte överspelade... Men skivorna som jag ska spela in på måste vara antingen Blu-ray-RW/R eller DVD-RW/R. Det går inte att spela in på Arkivskivor direkt... Skivan blir tom enligt isobuster. Den blir ialla fall inte skrivskyddad så jag kan göra om försöka ifall jag råkar glömma bort och använda en arkivskiva att försöka spela in från...Det lustiga är att det ser ut som att det funkar videobandet och skivan snurrar men skivan blir tom

Vanliga skivor håller i drygt 3 timmar...
/Anna Maria

Ursprungligen av keptang:

Hårddisken i minin rasade.

Gick fint att installera SSD och återställa macOS via Internet Recovery, tar sin tid att göra men när det var dags att uppgradera till High Sierra så vägrar den halvvägs in och resulterar bara i kernel panics.

Blev en beställning på en ny NUC istället så nu begravs minin (med slägga och cement), inget ont som inte har något gott med sig.

Ursprungligen av keptang:

Gick fint att installera SSD och återställa macOS via Internet Recovery, tar sin tid att göra men när det var dags att uppgradera till High Sierra så vägrar den halvvägs in och resulterar bara i kernel panics.

Blev en beställning på en ny NUC istället så nu begravs minin (med slägga och cement), inget ont som inte har något gott med sig.

Förra året pajade 3 diskar för mig. 2 stycken SSD:s + en USB3-disk. 1 Lite-On M.2 SSD i en Dell XPS + en WD Green SSD på 120GB. 1 WD Blue på 2TB i en USB3-pryl!

Har ett paket på gång som anlände till Postnord Arlanda den 6/1, m a o en månad sedan. Jag frågade de om leveransbesked för
2 veckor sedan och de sa att ja skulle avvakta lite till. Så jag mailade de igen nu och undrade om en månad var normalt och i
deras tycke en rimlig handläggningstid? Samtidigt frågade jag om det kanske var läge att reklamera försändelsen hos avsändaren
och be honom skicka en ny försändelse.

Detta var svaret jag fick:

Hej.

Jag beklagar att du har fått vänta så länge.
Vi har fortfarande förseningar från tullen.
När importdeklarationen är godkänd av Tullverket får vi klartecken att släppa din försändelse för vidare transport och leverans till dig.
Målet är att försändelsen ska levereras senast inom 1-2 veckor efter godkännande från tullen, jag rekommenderar därför att du avvaktar lite till.

Känner du att du inte vill vänta längre kan du kontakta avsändaren för att upprätta en reklamation

Med vänlig hälsning / Best Regards

Hmmm, nu är det tullen som är syndaren helt plötsligt.

Men man får väl vara glad man inte bor i Danmark, för där är det tydligen ännu värre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-07 06:37
Ursprungligen av RolexJocke:

Har ett paket på gång som anlände till Postnord Arlanda den 6/1, m a o en månad sedan. Jag frågade de om leveransbesked för
2 veckor sedan och de sa att ja skulle avvakta lite till. Så jag mailade de igen nu och undrade om en månad var normalt och i
deras tycke en rimlig handläggningstid? Samtidigt frågade jag om det kanske var läge att reklamera försändelsen hos avsändaren
och be honom skicka en ny försändelse.

Detta var svaret jag fick:

Hej.

Jag beklagar att du har fått vänta så länge.
Vi har fortfarande förseningar från tullen.
När importdeklarationen är godkänd av Tullverket får vi klartecken att släppa din försändelse för vidare transport och leverans till dig.
Målet är att försändelsen ska levereras senast inom 1-2 veckor efter godkännande från tullen, jag rekommenderar därför att du avvaktar lite till.

Känner du att du inte vill vänta längre kan du kontakta avsändaren för att upprätta en reklamation

Med vänlig hälsning / Best Regards

Hmmm, nu är det tullen som är syndaren helt plötsligt.

Men man får väl vara glad man inte bor i Danmark, för där är det tydligen ännu värre.

Tar ca 3min att få en importdeklaration godkänd...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-02-07 06:59

Fick tillbaka 200 kronor från Radiotjänst, men det kommer kosta 40 kronor att få ut dem då de skickats som en check i stället för in på mitt konto via Autogiro. ?

Bevaka tråden