Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tar bort gruppsamtal via Facetime för att fixa allvarlig bugg

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bugg med Facetime gör det möjligt att höra ljudet hos personen du ringer innan de har svarat. Apple har nu tagit bort möjligheten att ringa gruppsamtal medan de försöker hitta en lösning på problemet.

Läs hela artikeln här

Vem som helst kunde alltså avlyssna mig via min Iphone? Fruktansvärt! Hur i Hälsingland kan en sådan bugg få passera?!? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-29 12:06

Obehagligt att någon kan få tillgång till ljudupptagning så pass enkelt. Det känns som en väldig lucka och en allvarlig bugg

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-30 09:18

Sånthär får mig att fundera på när Apple slängde ut "designed with security" som de höll så hårt på med OS X när det begav sig. Nya killar på tronen som är mer pengahungriga än passionerade skulle jag gissa.

Ursprungligen av juanito:

Sånthär får mig att fundera på när Apple slängde ut "designed with security" som de höll så hårt på med OS X när det begav sig. Nya killar på tronen som är mer pengahungriga än passionerade skulle jag gissa.

Ännu "lustigare" är det att Apple körde hårt på reklam om säkerhet för bara ett par veckor sen kring CES.
Apple trolled Google with a massive billboard at the world's biggest tech show

Facetime har stängts av på samtliga enheter här och kommer inte slås på igen. iCloud ligger härnäst.

Ursprungligen av Andorr:

Ännu "lustigare" är det att Apple körde hårt på reklam om säkerhet för bara ett par veckor sen kring CES.
Apple trolled Google with a massive billboard at the world's biggest tech show

https://nordic.businessinsider.com/contentassets/fa7466c0c5964b8d9a6e7f76333e9cdd/5c332580bd77300c2b16d362.png?preset=article-image

Facetime har stängts av på samtliga enheter här och kommer inte slås på igen. iCloud ligger härnäst.

Det där var iofs mer om "privacy" än "security" och gäller fortfarande trots denna pinsamma bugg.

När det gäller privacy så är nog problemet med Facebooks appar mer allvarligt (har lite dålig koll på exakt vad som händer där men det är lite turbulent i twitterflödet just nu)

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-30 13:48
Ursprungligen av Andorr:

Ännu "lustigare" är det att Apple körde hårt på reklam om säkerhet för bara ett par veckor sen kring CES.
Apple trolled Google with a massive billboard at the world's biggest tech show

https://nordic.businessinsider.com/contentassets/fa7466c0c5964b8d9a6e7f76333e9cdd/5c332580bd77300c2b16d362.png?preset=article-image

Facetime har stängts av på samtliga enheter här och kommer inte slås på igen. iCloud ligger härnäst.

Tror det är mindre risker med iCloud, än just med OS och Appar, men visst man får även fundera där.

Shit happens. Jag litar dock 1000 ggr mer på iOS än Android (Apple säljer prylar, inte mig).
Det som är absurt i detta fall är att Apple inte själva upptäckt bugen...om den nu inte är intermittent vill säga. Testade dom inte? Använder inte Apple själva FaceTime gruppsamtal? Man föreställer sig ju att det skulle vara en tjänst som Apples personal själva - på alla nivåer - har enorm nytta av och används hundra ggr per dygn? Jag fattar inte detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-30 15:50
Ursprungligen av Demiurgen:

Shit happens. Jag litar dock 1000 ggr mer på iOS än Android (Apple säljer prylar, inte mig).
Det som är absurt i detta fall är att Apple inte själva upptäckt bugen...om den nu inte är intermittent vill säga. Testade dom inte? Använder inte Apple själva FaceTime gruppsamtal? Man föreställer sig ju att det skulle vara en tjänst som Apples personal själva - på alla nivåer - har enorm nytta av och används hundra ggr per dygn? Jag fattar inte detta.

Du vet väl vem som är Apples Beta testare. Det är sådana som vi här som inte kan hålla sig tills en stabil version är ute.
Hur många av dem testar sakar på riktigt och inte enbart rapporterar uppenbara buggar.

I mitt arbete har vi anlitat konsulter som utvecklare (kodare) det är klart uttalat att de själva ska testa sin kod.
Gissa vem som i slut ändan ändå måste testa de elementära grejerna, och sedan visa på hur problemet bör lösas för att garantera funktionalitet samt data integretitet i databaserna.

Senast nu validerade man ett värde mot ett formaterat fällt i användar gränssnittet. Sedan tar de bort tecken som (’.’,’,’,’ ’) vilket kan användas som tusentals separator eller ett decimal värde, lite olika beroende på var du är.

Vad ska man med kodare till egentligen?

Jag tänkte bara att i sädant här fall så måste ju hundratals Apple-anställda ha noterat att de hör ljudet av den som ännu inte hoppat in i ett gruppsamtal. Om inte så betyder det att ingen - eller otroligt få - på Apple använder FaceTime gruppsamtal. Jag kan inte dra någon annan slutsats.

Ursprungligen av juanito:

Du vet väl vem som är Apples Beta testare. Det är sådana som vi här som inte kan hålla sig tills en stabil version är ute.
Hur många av dem testar sakar på riktigt och inte enbart rapporterar uppenbara buggar.

I mitt arbete har vi anlitat konsulter som utvecklare (kodare) det är klart uttalat att de själva ska testa sin kod.
Gissa vem som i slut ändan ändå måste testa de elementära grejerna, och sedan visa på hur problemet bör lösas för att garantera funktionalitet samt data integretitet i databaserna.

Senast nu validerade man ett värde mot ett formaterat fällt i användar gränssnittet. Sedan tar de bort tecken som (’.’,’,’,’ ’) vilket kan användas som tusentals separator eller ett decimal värde, lite olika beroende på var du är.

Vad ska man med kodare till egentligen?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-30 18:20
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tänkte bara att i sädant här fall så måste ju hundratals Apple-anställda ha noterat att de hör ljudet av den som ännu inte hoppat in i ett gruppsamtal. Om inte så betyder det att ingen - eller otroligt få - på Apple använder FaceTime gruppsamtal. Jag kan inte dra någon annan slutsats.

Nja det räkte ju inte med att bara skapa ett gruppsamtal. Utan du skulle ju lägga till dig själv som en tredje. Det kräver alltså hacker mentalitet för att göra tester. Annars fungerar det ju som designed, men man måste testa för hur det beter sig när det inte används som tänkt.

Jag vill minnas att gruppsamtal i Facetime dröjde efter utsatt datum. Jag skulle tro att Apple stressade ut gruppsamtal i slutändan. Man ska hata slumpen.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag vill minnas att gruppsamtal i Facetime dröjde efter utsatt datum. Jag skulle tro att Apple stressade ut gruppsamtal i slutändan. Man ska hata slumpen.

Jo, funktionen kom först mest 12.1. Så här med buggen i facit kanske "stressade ut" är helt riktigt, men innan den här buggen blev känd tänkte jag snarare tvärtom. Att de väntade med att släppa den tills de var klara just för att inte stressa ut den.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jo, funktionen kom först mest 12.1. Så här med buggen i facit kanske "stressade ut" är helt riktigt, men innan den här buggen blev känd tänkte jag snarare tvärtom. Att de väntade med att släppa den tills de var klara just för att inte stressa ut den.

Haha, det är väl det där med halvtomt eller halvfullt glas!

Nu sägs det till och med att en högre chef på Apple varit och besökt familjen Thompson och pratat om hur Apples hantering av buggar kan bli bättre.

Tydligen ringde familjen till Apple den 22 januari och fick besked att de behövde skicka in en "Radar bug report", vilket krävde att mamman skapade ett utvecklarkonto. Sedan tog det en vecka innan Apple reagerade och då först efter mycket uppmärksamhet på nätet och i media. Här finns det ju helt klart utrymme för förbättringar, verkar ju orimligt krångligt!

Hur som, unge Grant Thompson kan till och med få betalt via Apples "bug bounty"-program (trots att det egentligen inte är möjligt för privatpersoner som rapporterar in buggar). Någonstans mellan 25–200 000 dollar brukar företaget betala ut via programmet. Familjen Thompson kommer i så fall att använda pengarna till Grants utbildning.

Klantigt av Apple. Men man undrar vilka som blir mest upprörda. De som faktiskt använder FaceTime eller är det de som aldrig använder det?
Själv använder jag det frekvent och känner mest att visst är det jäkligt klantigt av Apple men de stoppade det rätt omgående. O det är ju bra.

Så där ja, nu finns IOS 12.1.4 ute med en fix för buggen.

IOS 12.1.4 ute nu – fixar Facetime-buggen

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-02-08 09:48
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu sägs det till och med att en högre chef på Apple varit och besökt familjen Thompson och pratat om hur Apples hantering av buggar kan bli bättre.

Punkt 1: Se till att buggrapporteringsappen som finns för beta-mjukvara kan hämtas och användas även för icke-beta!
Hur svårt kan det va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-08 10:17
Ursprungligen av json:

Punkt 1: Se till att buggrapporteringsappen som finns för beta-mjukvara kan hämtas och användas även för icke-beta!
Hur svårt kan det va?

https://www.apple.com/feedback/
Välj vilken programvara det gäller och på Feedback Type väljer du Bug Report
Så svårt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-02-08 10:43
Ursprungligen av IngoX:

https://www.apple.com/feedback/
Välj vilken programvara det gäller och på Feedback Type väljer du Bug Report
Så svårt

Japp. Bra att den finns.

MEN med appen kan man enkelt lägga med bilder/videos, den tar en "dump" av "relevant" information etc. etc. etc.

Och eftersom appen finns så borde de ju kunna lägga upp den på AppStore, för användning av alla. Istället för att man ska behöva köpa ett device till (då beta inte ska köras på "mission critical" utrustning) och installera en beta på den, bara för att kunna buggrapportera.

(nu är det väl troligt att beta-SW innehåller debuginfo som inte skulle komma med i dumpar från färdig programvara, men ändå vore det bättre för mig som användare att enkelt kunna rapportera direkt från mitt device när jag ser ett fel, och kanske skicka med en "screen recording" som visar felet). 8-)

Ursprungligen av json:

Japp. Bra att den finns.

MEN med appen kan man enkelt lägga med bilder/videos, den tar en "dump" av "relevant" information etc. etc. etc.

Och eftersom appen finns så borde de ju kunna lägga upp den på AppStore, för användning av alla. Istället för att man ska behöva köpa ett device till (då beta inte ska köras på "mission critical" utrustning) och installera en beta på den, bara för att kunna buggrapportera.

(nu är det väl troligt att beta-SW innehåller debuginfo som inte skulle komma med i dumpar från färdig programvara, men ändå vore det bättre för mig som användare att enkelt kunna rapportera direkt från mitt device när jag ser ett fel, och kanske skicka med en "screen recording" som visar felet). 8-)

Jag håller med, enklare är alltid bättre!

1
Bevaka tråden