Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch ringde efter hjälp åt medvetslös norrman

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Toralv Østvang hade en omtumlande helg, då han sent på lördagsnatten ramlade i badrummet och slogs medvetslös. Men det slutade väl – hans Apple Watch la märke till fallet och larmade 112.

Läs hela artikeln här

En dag på leklandet gick bra utan att klockan ringde 112 iaf ?

Ursprungligen av Mackan1984:

En dag på leklandet gick bra utan att klockan ringde 112 iaf ?

Puh!

Jag nattade min son häromveckan, och ställde mig upp på knä för att dra lite i gardinerna vid fönstret. Gardinstången lossnade, och jag fick kasta mig fram för att fånga den. Detta uppfattade klockan som att jag ramlade, och frågade om jag var ok. Jag kunde välja mellan "Jag ramlade inte" och "jag mår bra".

Kul att konstatera att funktionen fungerar, även om det inte var någon fara i det här fallet.

3 gånger har min klocka detekterat fall. 2 gånger när jag slog hårt med en kofot mot frusen metall som fastnat. Tog i som tusan så det blev ju kraftiga stötar. Tredje gången var när jag föll handlöst i marken från 1 meters höjd och spräckte ett revben. Kunde avbryta alla detekteringar innan det blev ett samtal. Men känns väldigt skönt att den håller koll på en.

Detta är ju faktiskt en bra anledning till att köpa en smart klocka, Min mor svimmade på stan i somras och bröt båda handleder hon har dock en watch ur första generationen så den saknar stöd för funktionen antar jag, eller det kanske går lösa med app i telefonen/klockan? Som tur var var det ju massa folk runtom så det löste sig ju ändå.
Min Huawei klocka saknar funktionen vad jag vet. Får hoppas det kommer till någon ny version.

Säger klockan något när den ringer 112 eller är det bara ett ”tyst” samtal? Var inte en av grejerna att klockan skulle vidarebefordra position till 112?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-05 17:49
Ursprungligen av Sperious:

Säger klockan något när den ringer 112 eller är det bara ett ”tyst” samtal? Var inte en av grejerna att klockan skulle vidarebefordra position till 112?

Använda falldetektering med Apple Watch Series 4

Citat:

När samtalet kopplas upp, spelar din Apple Watch upp ett ljudmeddelande som informerar räddningstjänsten om att din Apple Watch har känt av ett allvarligt fall och delar sedan din aktuella platsinformation med latitud- och longitudkoordinater. Första gången meddelandet spelas upp är ljudet på högsta volym, men därefter sänks den så att du, eller någon i närheten, kan prata med den som svarade. Meddelandet fortsätter att spelas upp tills du trycker på Stoppa inspelat meddelande eller samtalet avslutas.

  • Medlem
  • 2019-02-06 11:29

Är det bara Apple Watch av senare modell som har denna funktion?

Svärfar vill köpa en i present åt frun men är snål nå jävulskt :).

Ursprungligen av Swift:

Är det bara Apple Watch av senare modell som har denna funktion?

Svärfar vill köpa en i present åt frun men är snål nå jävulskt :).

Ja, det är bara Apple Watch Series 4 som har detta.

Tack, hittade inte det där någonstans men ville minnas att det var så. Uppenbarligen måste något brustit i det här fallet (?) om det nu stämmer som det står i artikeln, att polisen fick ringa mannens fru för att få position.

  • Medlem
  • 2019-02-06 17:38
Ursprungligen av Sperious:

Tack, hittade inte det där någonstans men ville minnas att det var så. Uppenbarligen måste något brustit i det här fallet (?) om det nu stämmer som det står i artikeln, att polisen fick ringa mannens fru för att få position.

Det blir väl lite si och så med positioneringen om man exempelvis bor i ett tätbebyggt område med flerfamiljshus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-06 17:40
Ursprungligen av Sperious:

Tack, hittade inte det där någonstans men ville minnas att det var så. Uppenbarligen måste något brustit i det här fallet (?) om det nu stämmer som det står i artikeln, att polisen fick ringa mannens fru för att få position.

Ja, jag funderade också på hur det uppfattades för larmoperatören. I artikeln han själv har skrivit så vet han inte så mycket om detaljerna kring hur polisen hanterade larmet - ännu. Men eftersom han själv är teknikjournalist så har han ju ett givet artikeluppslag att följa upp nu! När han vilat upp sig enligt doktorns order...

Men det är ju inte säkert att något brustit bara för att polisen undersökte lite och fick hans tillfälliga vistelseadress via samtal med hustrun. Att larmtjänst inte direkt åker i blindo på en GPS-koordinat kan vara klokt. Det kan ju vara ett harmlöst falsklarm. Alternativt så letar man efter en medvetslös person runt platsen för en GPS-koordinat där det ju kan finnas hundratals lägenhetsdörrar att börja ringa på. Bra om det gått att bekräfta exakt adress då.

http://www.cw.no/artikkel/it-helse/en-ubehage...

Citat:

Varselet ble snappet opp på politikammeret i Hamar, eller rutet dit – detaljene rundt dette vet jeg ikke noe om ennå. Først foretok politiet en kjapp undersøkelse som blant annet – er jeg blitt fortalt etterpå – innebar en telefonoppringning til kona mi hjemme i Oslo. Hun fikk en oppringning fra politiet i Hamar litt over klokka fire om morgenen med spørsmål om hun var gift med meg. Ikke den beste måten å våkne på, men det ble utvekslet viktig informasjon. Deretter sendte politikammeret en patruljebil med tre politikonstabler til adressen.

Ursprungligen av Ljung:

Det blir väl lite si och så med positioneringen om man exempelvis bor i ett tätbebyggt område med flerfamiljshus.

Ja, samtalet till frun kan förstås varit ett kompletterande samtal för att bekräfta och/eller förtydliga position.

Edit: Hann inte se att IngoX redan skrivit detta ovan. ?

Jag har fått för mig att det där med platsinfo inte funkar med alla larmcentraler världen över, men minns inte nu vart jag fått det ifrån. Infon ni länkar ovan är ju översatt till svenska så då kan man ju tänka att det ska stämma också här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-06 22:42
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har fått för mig att det där med platsinfo inte funkar med alla larmcentraler världen över, men minns inte nu vart jag fått det ifrån. Infon ni länkar ovan är ju översatt till svenska så då kan man ju tänka att det ska stämma också här.

Nödsamtalet från Apple Watch meddelar ju positionen med en röst, så det borde fungera överallt.

Du tänker antagligen på Advanced Mobile Location, att telefonen automatiskt i bakgrunden rapporterar din position vid ett samtal med en larmcentral, om mobiloperatören och larmcentralen stöder tekniken. Operatörer i UK och Baltikum verkar stöda det, men inte i Norden. Apple stöder funktionen sedan iOS 11.3. Android stöder det sedan 2016. Med iOS 12 finns det liknande funktion för de amerikanska larmcentralerna via ett tredjepartsföretag.

Tydligen kan man vid ett nödsamtal i vissa delar av Sverige istället få hjälp med positionering genom att larmcentralen sänder ett SMS med en url som man klickar på.

På iPhonen kan man lägga till nödkontakter som automatiskt får regelbundna sms med uppdaterade positionsuppgifter efter att man ringt ett nödsamtal, även om man annars valt att ha platstjänster avstängda.
Använda Nödsamtal SOS på iPhone

1
Bevaka tråden