Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 8GB ram?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Ska köpa en MacBook Pro senaste modellen med touch bar.
Den ska fungera i 2år och jag räknar med att 8gb ram räcker, eller är jag ute och cyklar?

Kör två tabbar i chrome och resten i safari.
Skype
Outlook
Remote Desktop client
Word
Teams
Teamviewr

Ja, inte så mycket mer utom mest arbetsrelaterat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 16:38

Har 24Gb och även de kan vara trångt ibl..

Senast redigerat 2019-02-02 21:27

Köp 16 GB. Du kommer förmodligen att behöva det, och den blir lättare att sälja om två år.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Köp 16 GB. Du kommer förmodligen att behöva det, och den blir lättare att sälja om två år.

Hmm okej, båda modellerna är den senaste men vilken av dom som jag ska välja är svårt.

Antingen 15” med 16gb ram och radion kortet för 26000kr eller MacBook Pro 13” touch bar med 8gb ram för 20.000kr

De skiljer 6000kr och de är rätt mycke pengar....

Har ev en plan att frugan får ta den här om 2år när hon börjar plugga.
Jag får en ny av jobbet om 2år så för mig är de lugnt, men denna som jag köper nu får jag betala själv.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2019-02-02 19:28
Ursprungligen av RStolpe:

Hmm okej, båda modellerna är den senaste men vilken av dom som jag ska välja är svårt.

Antingen 15” med 16gb ram och radion kortet för 26000kr eller MacBook Pro 13” touch bar med 8gb ram för 20.000kr

De skiljer 6000kr och de är rätt mycke pengar....

Har ev en plan att frugan får ta den här om 2år när hon börjar plugga.
Jag får en ny av jobbet om 2år så för mig är de lugnt, men denna som jag köper nu får jag betala själv.

Går i samma tankat, räcker inte 8 gb menar ni? Då blir det till att spara lite till..

Ursprungligen av marlar:

Går i samma tankat, räcker inte 8 gb menar ni? Då blir det till att spara lite till..

Jag beställde en MacBook Pro 13" 2018 Touch Bar med 8GB ram nu och 256GB disk, anledningen är att jag läste om hur MacOS hanterar RAM användningen osv och jag kom fram till att i 2-3år fram i tiden så kommer 8GB räcka för mig och om det krisar så kan den Swappa på SSD disken och den är ju äckligt snabb med så det kommer nog inte märkas dom få gångerna den lär swappa.

Jag arbetar som IT-Konsult och jag använder många tabbar osv och div olika program vilket jag kommer kunna ta över till MacOS och jag använder ca 4-6GB RAM på Windows 10 idag så det kommer nog inte bli några som helst problem med MacOS.

Och 2018 touch bar är den första med 4 kärnor vilket blir riktigt nice.

Så mitt råd till dig, kör på 8GB RAM du med - jag betvivlar att du kommer bli missnöjd med det men räknar du på att inte byta ut datorn på 4+ år så är ju 16GB att föredra men bara så du vet så brukar Apples maskiner blir vintage efter ca 5år vilket innebär att du inte kommer kunna uppdatera MacOS så då kommer du ändå vilja uppdatera maskin.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2019-02-02 21:59

Tack för väldigt utförligt svar!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-03 00:10

2012 började jag jag sätta i 16GB ram i mina datorer. Helt otroligt att det 7 år senare ens säljs datorer med 8GB ram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-03 01:45
Ursprungligen av RStolpe:

...
Antingen 15” med 16gb ram och radion kortet för 26000kr eller MacBook Pro 13” touch bar med 8gb ram för 20.000kr

De skiljer 6000kr och de är rätt mycke pengar....
...

8 GB räcker för kontorssysslor. Men köp gärna 16 för att framtidssäkra.
Du behöver dock INTE den kraftiga GPUn för dito uppgifter.

Ursprungligen av Json_81:

2012 började jag jag sätta i 16GB ram i mina datorer. Helt otroligt att det 7 år senare ens säljs datorer med 8GB ram.

Bara för att man började göra de så innebär de inte att man inte klarar sig utan det.
Hur mycket använder du egentligen? Min vän har 16GB och trots att macOS reserverar rätt mycket ram för användning senare så ligger han på ca 6-7gb.
macOS fungerar som så att den tar mer
Ram än den behöver alt använder därav att de kan vara missvisande.

Förstår att man vill ha de ”värsta” men man kanske inte behöver det.
Likväl som att många tycker 256gb är för lite medans andra vill ha 512gb,

Jag tror att många kommer runt med 8GB.
Om Windows användare klarar sig på 8GB så gör man nog se på macOS med.

Ursprungligen av iSweden:

8 GB räcker för kontorssysslor. Men köp gärna 16 för att framtidssäkra.
Du behöver dock INTE den kraftiga GPUn för dito uppgifter.

Ska som sagt byta ut den om 2-3år därför känns de onödigt att köpa 8GB har svårt att se att man kommer öka användningen så mycket på den tiden.
Folk har sedan ca 2013 dividerat om ram och jag har haft 8GB sedan dess och klarat mig, visserligen 16gb på min surface men de va pga de inte fanns någon annan då och surface är kassa som dom är ändå.

Och macOS system req är 2GB ram hör och häpna

https://support.apple.com/kb/SP777?locale=sv_...

Senast redigerat 2019-02-03 08:51
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-03 09:03
Ursprungligen av RStolpe:

Bara för att man började göra de så innebär de inte att man inte klarar sig utan det.
Hur mycket använder du egentligen? Min vän har 16GB och trots att macOS reserverar rätt mycket ram för användning senare så ligger han på ca 6-7gb.
macOS fungerar som så att den tar mer
Ram än den behöver alt använder därav att de kan vara missvisande.

Förstår att man vill ha de ”värsta” men man kanske inte behöver det.
Likväl som att många tycker 256gb är för lite medans andra vill ha 512gb,

Jag tror att många kommer runt med 8GB.
Om Windows användare klarar sig på 8GB så gör man nog se på macOS med.

Gick ofta över 8GB använt (inte bara reserverat) redan då. Har 8GB i jobbdatorn och det är klart att man klarar sig med det men åtminstone i Windows är det ingen trevlig upplevelse längre.

Hade det fortfarande gått att uppgradera minnet hade jag inte argumenterat mot att välja en med 8GB.

Ursprungligen av Json_81:

Gick ofta över 8GB använt (inte bara reserverat) redan då. Har 8GB i jobbdatorn och det är klart att man klarar sig med det men åtminstone i Windows är det ingen trevlig upplevelse längre.

Hade det fortfarande gått att uppgradera minnet hade jag inte argumenterat mot att välja en med 8GB.

Okej, då delar vi inte åsikt iaf.
Windows fungerar utmärkt med 8GB ram många av mina kollegor har det och då är vi it-konsulter och många utvecklare använder 8gb ram Och de funkar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-03 10:16
Ursprungligen av RStolpe:

Okej, då delar vi inte åsikt iaf.
Windows fungerar utmärkt med 8GB ram många av mina kollegor har det och då är vi it-konsulter och många utvecklare använder 8gb ram Och de funkar.

Skulle IT-konsult och utvecklare på något sätt ha koppling till behov av mycket minne och prestanda?
Givetvis funkar det, motsäger inte det. Men redan vid ganska enkla sysslor kan man ha nytta av mer och 8GB är i underkant.
Särskilt i en dator som ska användas 2-3 år och inte går att uppgradera.

Ursprungligen av Json_81:

Skulle IT-konsult och utvecklare på något sätt ha koppling till behov av mycket minne och prestanda?
Givetvis funkar det, motsäger inte det. Men redan vid ganska enkla sysslor kan man ha nytta av mer och 8GB är i underkant.
Särskilt i en dator som ska användas 2-3 år och inte går att uppgradera.

Absolut inte, utom jag syftade mer på att vi använder en del olika saker som förmodligen inte gemensamma använder.

Om man står i valet mellan 15” med 16gb eller 13” med 8gb så faller iaf för mig på 13” med 8gb

Ursprungligen av RStolpe:

...Om man står i valet mellan 15” med 16gb eller 13” med 8gb så faller iaf för mig på 13” med 8gb

Varför just de två alternativen? Varför inte 13" med 16 GB?

Det finns en tråd här på forumet som heter "8 GB is the shit...". Den tråden är 8 år gammal. Det har hänt en del sedan dess.

Visst, om man har en tajt budget, och datorn bara ska användas till typ surf och mejl, och man inte bryr sig ett dugg om hur den funkar om ett par år eller vad andrahandsvärdet blir, så kan det vara motiverat med 8 GB. Men i så fall tittar man förmodligen inte ens på en MacBook Pro med touchbar. Då tar man nog en MacBook Air i stället. Eller kanske en lätt begagnad Pro.

Att år 2019 köpa en ny Pro med bara 8 GB är i mina ögon ett dåligt beslut.

Det här beror väl fullständigt på vad man sysslar med? För mig som bara har en webbroswer, office, matlab, R och ett antal vertikala applikationer körandes som arbetsrelaterad mjukvara på min burk är 8 GB övernog, i alla fall i Windows, Linux och BSD. Jag har mig veterligen aldrig slagit i taket. För den som ska lalla med bilder, filmer eller 3D-modellering är 8 GB helt inadekvat.

Startade om datorn senast i går. Är redan upp i över 8 GB använt minne. Jag hade själv inte köpt en dator med så lite RAM idag.

Om 8 GB räcker eller inte är, utöver programmens minimikrav, subjektivt. En del står inte ut, andra har inga problem med det. Själv har jag 16 GB i min mini och har haft det sedan jag köpte den ny 2013. Ändå får jag både växelfil och komprimerat minne...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-03 17:35
Ursprungligen av RStolpe:

Okej, då delar vi inte åsikt iaf.
Windows fungerar utmärkt med 8GB ram många av mina kollegor har det och då är vi it-konsulter och många utvecklare använder 8gb ram Och de funkar.

Även jag IT.-konsult, skulle snarare säga verksamhetskonsult men ändå. Ungefär samma krav som du på användningen. Körde för 3 år sedan Macbook, det fungerade då. Till mitt nya jobb blev det nya MacBook Air med 16gb ram, billigare än PROn och om du kommer arbeta som du nämnt ovan är PRO overkill.

  • Medlem
  • örebro
  • 2019-02-05 00:12
Ursprungligen av pazzo:

Har 24Gb och även de kan vara trångt ibl..

intressant tillägg i fönstret gällande RAM mm, törs man fråga hur man aktiverar detta? Är sgs ny på mbp.

Ursprungligen av topeli:

...törs man fråga hur man aktiverar detta?...

https://bjango.com/mac/istatmenus/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-05 08:38
Ursprungligen av pazzo:

Har 24Gb och även de kan vara trångt ibl..

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Startade om datorn senast i går. Är redan upp i över 8 GB använt minne. Jag hade själv inte köpt en dator med så lite RAM idag.

Man bör känna till att MacOS är designat att använda så mycket minne som möjligt. Om inte annat så till cache. Oanvänt minne är en oanvänd resurs som går till spillo. Man kanske hade kunnat köra "i princip" med nästan samma prestanda med mindre minne. Det beror helt på vad man gör.

Med detta sagt, köp 16Gb om du har råd eftersom du inte kan uppgradera senare. Men 8Gb räcker definitivt till enklare arbete med surf och mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-05 09:15
Ursprungligen av pesc:

Med detta sagt, köp 16Gb om du har råd eftersom du inte kan uppgradera senare. Men 8Gb räcker definitivt till enklare arbete med surf och mail.

Uppgradera MINNe går väl bra? lätt i min iMac 27” förstås men även macbook osv?

Macbook minnes upp..: https://www.youtube.com/watch?v=_fBVy26FNbE

Senast redigerat 2019-02-05 09:43
Ursprungligen av pazzo:

...men även macbook osv?...

Nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-05 09:26
Ursprungligen av pesc:

Man bör känna till att MacOS är designat att använda så mycket minne som möjligt. Om inte annat så till cache. Oanvänt minne är en oanvänd resurs som går till spillo. Man kanske hade kunnat köra "i princip" med nästan samma prestanda med mindre minne. Det beror helt på vad man gör.

Med detta sagt, köp 16Gb om du har råd eftersom du inte kan uppgradera senare. Men 8Gb räcker definitivt till enklare arbete med surf och mail.

Håller med till fullo.
Vad har TS tänkt göra med datorn efter dessa två år, sälja?
Om det är tanken skulle jag vilja påstå att andrahandsvärdet på en MBP med 16gb ram är betydligt bättre än en med 8gb ram.
Om priset spelar roll (vilket jag uppfattar på TS) hade jag valt modellen utan touchbar och petat in 16gb ram i den, samma pris som den med touchbar och 8gb ram.
PS. Jag har inte förstått storheten med touchbar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-05 09:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Nej - då är youtube filmen fake?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-05 09:49
Ursprungligen av pazzo:

Nej - då är youtube filmen fake?

iMac Pro 2017 (som filmen visar) kan du uppgradera minne i. Macbook Pro (som trådskaparen vill köpa) kan du inte uppgradera själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-05 09:55
Ursprungligen av bjorsi:

Håller med till fullo.
Vad har TS tänkt göra med datorn efter dessa två år, sälja?
Om det är tanken skulle jag vilja påstå att andrahandsvärdet på en MBP med 16gb ram är betydligt bättre än en med 8gb ram.
Om priset spelar roll (vilket jag uppfattar på TS) hade jag valt modellen utan touchbar och petat in 16gb ram i den, samma pris som den med touchbar och 8gb ram.
PS. Jag har inte förstått storheten med touchbar...

Sant hellre 16 Gb ram än touchbar alla dagar i veckan Man kan inte år 2019 rekommendera någon att köpa en ny bärbar dator med endast 8 Gb ram speciellt när ram-minnet är fastlött och ej går att uppgradera i efterhand. Man vill ju kunna använda sin dator optimalt och obegränsat vid ett nyinköp.

Sen andrahandsvärdet vid en eventuell försäljning om två år är väl inte största problemet eftersom många inte har intresse eller kunskap att bedöma mervärdet av mer eller mindre ram, utan "priset" en tusenlapp hit eller dit är helt avgörande vid ett andrahandsköp för dom flesta köpare då.

Tråkigt att inte Apple kan skeppa alla bärbara datorer med 16 Gb ram-minne standard i nuläget det skulle troligtvis ge en rejäl boost till försäljningsvolym och varumärkes imagen om dom gjorde det.

Ursprungligen av pazzo:

Nej - då är youtube filmen fake?

Ingen säger emot dig att det går att uppgradera minnet i en 27-tums iMac. Men en iMac har ingenting med den här tråden att göra.

Mitt "nej" gällde naturligtvis det som jag citerade från ditt inlägg, dvs "macbook osv".

Bevaka tråden