Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 besöker Philips Hue på Stockholmsmässan

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni röstade fram Philips Hue till årets hemma-pryl här på 99. Just nu ställer de ut på Stockholm Furniture & Light Fair på Stockholmsmässan. Ida åkte dit för att spana in de senaste produkterna.

Läs hela artikeln här

Bra reportage. Däremot hade jag hoppats på att Philips (eller är Signify ett annat bolag eller bara under Philips?) själva skulle komma med lite fler idéer om vad man kan göra med ljuset.
Verkade mest vara en utställning av deras armaturer vilka är fina men svindyra.

Ursprungligen av Tjosansa:

Bra reportage. Däremot hade jag hoppats på att Philips (eller är Signify ett annat bolag eller bara under Philips?) själva skulle komma med lite fler idéer om vad man kan göra med ljuset.
Verkade mest vara en utställning av deras armaturer vilka är fina men svindyra.

Förvisso var det mycket armaturer som du säger, men i varje del av montern finns exempel på olika inställningar man kan göra presets för, antingen med fjärrkontrollerna eller till exempel Siri, som också funkar med lösa lampor. Exempelvis hur du ska tänka kring blått/gult vitt ljus för att ha lättare att somna/vara vaken och koncentrerad.

De är också väldigt stolta över den stora mängden appar som finns som låter dig göra massa olika saker med Hue, julbelysning var ett exempel jag kommer på nu.

Det där med att ljuset hemma automatiskt blir rött när Nest upptäcker rök var ju också ett bra exempel på något som på riktigt kan rädda liv och inte bara är en gimmick.

Signify (gamla Philips Lightning) pratar också gärna och mycket om hur man ska placera sin belysning. Blanda ljuskällornas placering i rummet och ha dem på olika höjd för att skapa atmosfär.

  • Medlem
  • 2019-02-07 07:03

Jag har lite funderat på en takarmatur till sovrummet, men är tveksam om effekten räcker till för att lysa upp ordentligt. Hur upplevde du det då du såg det live?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-02-07 07:42

Supertrevligt reportage...mer sånt!!!

Jag beställde 2 st Signe Hue floor lamp i början på december 2018 men de är fortfarande restade. Helt sjukt hur lång leveranstid Philips har på sina lampor. Jag börjar snart undra om jag har beställt en bil från Philips med så lång leveranstid ?

Ursprungligen av spode:

Jag har lite funderat på en takarmatur till sovrummet, men är tveksam om effekten räcker till för att lysa upp ordentligt. Hur upplevde du det då du såg det live?

Tänker du på de där plattorna?

Ursprungligen av Jedih:

Supertrevligt reportage...mer sånt!!!

Jag beställde 2 st Signe Hue floor lamp i början på december 2018 men de är fortfarande restade. Helt sjukt hur lång leveranstid Philips har på sina lampor. Jag börjar snart undra om jag har beställt en bil från Philips med så lång leveranstid ?

Kul att höra! Tack!

Oj, det lät ju lite segt ja. Hoppas de kommer snart!

  • Medlem
  • 2019-02-07 09:06
Ursprungligen av Ida Blix:

Tänker du på de där plattorna?

Helt rätt, ber om ursäkt för vag frågeställning!

Ursprungligen av spode:

Helt rätt, ber om ursäkt för vag frågeställning!

De ger ett bra indirekt ljus tycker jag, lär passa bra på ställen där man vill få ljus men inte rikta det åt något särskilt håll. Panelen såg rätt tunn ut med så den funkar också där takhöjden kanske inte är så hög. Testade (dumt nog nu när du frågar) inte hur starkt/svagt den kan lysa.

Den gav lite känslan av att ha ett takfönster, utan att man har ett. Tyckte om den så pass att jag funderade på om jag har nånstans hemma där den passar in.

  • Medlem
  • 2019-02-07 10:19
Ursprungligen av Ida Blix:

De ger ett bra indirekt ljus tycker jag, lär passa bra på ställen där man vill få ljus men inte rikta det åt något särskilt håll. Panelen såg rätt tunn ut med så den funkar också där takhöjden kanske inte är så hög. Testade (dumt nog nu när du frågar) inte hur starkt/svagt den kan lysa.

Den gav lite känslan av att ha ett takfönster, utan att man har ett. Tyckte om den så pass att jag funderade på om jag har nånstans hemma där den passar in.

Tack! Synd att jag inte har möjlighet att åka till mässan och kolla själv denna vecka
Undrar om man kan se dessa live i butik, någon som vet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-07 10:45
Ursprungligen av Ida Blix:

De ger ett bra indirekt ljus tycker jag, lär passa bra på ställen där man vill få ljus men inte rikta det åt något särskilt håll. Panelen såg rätt tunn ut med så den funkar också där takhöjden kanske inte är så hög. Testade (dumt nog nu när du frågar) inte hur starkt/svagt den kan lysa.

Den gav lite känslan av att ha ett takfönster, utan att man har ett. Tyckte om den så pass att jag funderade på om jag har nånstans hemma där den passar in.

Ursprungligen av spode:

Tack! Synd att jag inte har möjlighet att åka till mässan och kolla själv denna vecka
Undrar om man kan se dessa live i butik, någon som vet?

Pratar ni om något liknande ikeas FLOALT?

De lyser upp riktigt bra på max iaf, en polare satte två såna i köket och två i hallen förra veckan.

  • Medlem
  • 2019-02-07 10:53

@Json_81 tack för tipset, skall kolla in dem.

Ursprungligen av Json_81:

Pratar ni om något liknande ikeas FLOALT?

De lyser upp riktigt bra på max iaf, en polare satte två såna i köket och två i hallen förra veckan.

Ja precis. Philips har massa marknadsföringsbilder med sina paneler just i kök, så tänker de har mera kräm än vad jag såg på mässan. Jag såg dem bara med ett relativt dunkelt ljus, men det var absolut inte så jag behövde famla runt där i fejkhuset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 11:13
Ursprungligen av spode:

Jag har lite funderat på en takarmatur till sovrummet, men är tveksam om effekten räcker till för att lysa upp ordentligt. Hur upplevde du det då du såg det live?

Jag köpte en IKEA Floalt 60x60 cm takpanel som ger 2800 lumen, jämfört med Philips Aurell 60x60 som ger 4200 lumen. Testade med en till köket med tanke att jag eventuellt skulle komplettera med en till innan fast montering. Men för mitt lilla kök räcker det gott och väl med 2800 lumen. Jag får ett härligt vitt dagsljus på vintermorgonen, eller lagom allmän glödlampsgul förstärkning av punktbelysningarna på kvällen.

Du funderade på sovrummet. Där bytte jag ut den enda E27 lampan i befintlig takarmatur till en Trådfri vitt spektrum som ger 980 lumen. Kompletterade med en till i en rundstrålande enkel bordslampa mellan säng och fönster.

I mitt lilla sovrum har det gett en enastående effekt i vinter. Jag brukar normalt mörda snooz-knappen varje morgon. Nu har jag fullt dagsljus som slår på en halvtimme före klockan ska ringa. Jag bryr mig inte om stegvis dimning eller något trams med ”simulerad soluppgång”. Fullt dagsljus ska det va. Nu händer det att jag vaknar före klockan. Första veckan fick jag för mig att jag försovit mig. Paniken: ”-det är redan ljust, har glömt att ställa klockan!?” innan jag till min lättnad såg att det var några minuter före väckningsdags. Nu har jag vant mig, och ljuset funkar verkligen på mig.

1960 lumen delat på två ljuspunkter ger alltså tillräcklig dagsljuskänsla i mitt lilla sovrum på ca 2,5x4 m. Jag behöver ändå byta takarmatur, då blir det nog en med 2 st E27-hållare så jag får nästan 3000 lumen i sovrummet. Billig lösning med Trådfri lampor.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-07 11:18

Synd att philips inte heller har färg på dem, funderar på att sätta en FLOALT 30x90 på väggen i trappan men hade hellre haft en med färger där.

En annan grej med FLOALT, nu har jag inte hängt jättemycket hos polaren men till skillnad från ikeas vanliga trådfri tyckte jag de verkade kunna dimmas tillräckligt lågt.

  • Medlem
  • 2019-02-07 21:55

@IngoX Ett stort tack för denna värdefulla information!

Detta eller något liknande system är jag sugen på men det få vänta till jag bytt bostad, vill inte hålla på för mycket i min hyresrätt.

Jag har ganska många Hue hemma och testade Trådfri med dimmer utan gateway och upplevde att de inte gick att dimma ner lika långt. Det här med att få soluppgång o solnedgång är helt oslagbart för mig, nu kan jag få det i hela lägenheten o inte bara med min wakeup-light **lycka**

Nu ska jag bara få ihop det med Nanoleaf-panelerna jag vann

1
Bevaka tråden