Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företaget bakom Kronaby begärs i konkurs

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Anima, det Malmö-baserade företaget som ligger bakom de smarta klockorna i Kronaby-familjen, begärs nu i konkurs rapporterar Sydsvenskan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-02-06 19:03

Tråkigt. Snygga klockor även om de inte intresserade mig så mycket.

En lustighet i bedrövelsen är att styrelseordföranden heter Peng Peng

Kanske finns det hopp. Citat från artikeln bakom Sydsvenskans betalvägg:

”Strax före jul stod det plötsligt klart att de kinesiska ägarna inte tänkte skjuta till redan utlovade pengar för att täcka 2019 års kostnader i Anima, Malmöbolaget som utvecklat den hajpade digitala klockan Kronaby. Enligt vd Pål Borge räckte tiden då inte till för att rädda bolaget och konkursen var ett faktum. Efter konkursen tror han nu att chanserna är goda till en omstart.”

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-06/efter-k...

Är nog inte så förvånad. Även jag som en tech intresserad person föredrar vanliga armbandsur. Har man redan en smartmobil på sig känns mervärdet med en smart eller hybridklocka begränsat.

Finns visserligen uppkopplade klockor men då är batteritiden dålig istället.
Så jag tror inte det finns en massmarknad i nuläget för smart eller hybridklockor.

  • Medlem
  • 2019-02-06 21:29
Ursprungligen av johnh3:

Är nog inte så förvånad. Även jag som en tech intresserad person föredrar vanliga armbandsur. Har man redan en smartmobil på sig känns mervärdet med en smart eller hybridklocka begränsat.

Finns visserligen uppkopplade klockor men då är batteritiden dålig istället.
Så jag tror inte det finns en massmarknad i nuläget för smart eller hybridklockor.

Det fetade ovan.

Det tyckte jag också ända tills jag skaffade min Apple Watch. Nu är telefonen inte så viktig längre. Den kan ligga längst ner i en väska eller i andra änden av huset. Det funkar i alla fall. Men det är ju en smart klocka och inte en klocka som bara påpekar att du fått en notis eller mail eller något annat och att om du vill veta vad det gäller så måste du i alla fall kolla på telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 00:36

Trist.
Inte för att jag har någon av deras klockor, men jag gillar entusiaster och företagande. Och det är extra kul när nya idéer kommer från Sverige.

Ursprungligen av Ljung:

Det fetade ovan.

Det tyckte jag också ända tills jag skaffade min Apple Watch. Nu är telefonen inte så viktig längre. Den kan ligga längst ner i en väska eller i andra änden av huset. Det funkar i alla fall. Men det är ju en smart klocka och inte en klocka som bara påpekar att du fått en notis eller mail eller något annat och att om du vill veta vad det gäller så måste du i alla fall kolla på telefonen.

Så är det naturligtvis men det blir slutändan ändå en pryl att hålla reda på att ladda, medan min Citizen EcoDrive har ett evighetsbatteri.
Apple Watch är dock den enda smartklocka jag har varit intresserad av. De ligger längst framme på det området.

Men jag har en android mobil. Vissa Apple saker har jag, men inte fullt ut.

Ursprungligen av johnh3:

Så är det naturligtvis men det blir slutändan ändå en pryl att hålla reda på att ladda, medan min Citizen EcoDrive har ett evighetsbatteri.
Apple Watch är dock den enda smartklocka jag har varit intresserad av. De ligger längst framme på det området.

Men jag har en android mobil. Vissa Apple saker har jag, men inte fullt ut.

Evighetsbatteri tar slut också och måste bytas ut

Men om evigheten defineras såsom så länge som batteriet håller så stämmer det

Jo, jag förstår vad du menar, kände för att vara lite sarkastisk på morgonen. Jag har ett antal mekaniska automatiska ur utan batteri och inte heller de räcker i en evighet.

Lever vidare. Konkursboet köpt av Festina
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-08/kronaby...

1
Bevaka tråden