Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta egentilldelad IP för känd MAC-adress?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här gäller en webbkamera då jag enbart har tillgång till dator utan internet och skall koppla ihop med sladd.

Finns det något sätt , gissningsvis i Terminal, att hitta en lokal enhets egentilldelade IP?
Jag vet alltså MAC-adressen.
- Efter uppstart så hittar inte "arp -a" enheten.
- Om jag gissar IP (*) kan jag pinga IP:n och sedan syns enheten i med "arp -a".
- Då jag vet MAC borde jag väl på något sätt kunna få reda på IP:n utan "fusk"?

(*) Den byter inte IP så länge den är på så om jag startar om enbart datorn så den glömmer enheten kan jag simulera detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-07 19:34

Ping 169.254.255.255 eller brukar det inte finnas en broadcastflagga? Eller den här?

Senast redigerat 2019-02-07 20:00
Ursprungligen av frazze:

Ping 169.254.255.255 eller brukar det inte finnas en broadcastflagga? Eller den här?

Tack , jo jag testade med den där broadcastvarianten men då verkar inte kameran svara. Däremot gör den det om man pingar dess egentilldelade IP direkt, när man gjort det finns sedan IP:n i arp-cachen men som sagt, om man inte vet IP:n så går ju inte det och den ändras när man drar ur sladden och startar om. Moment 22.

Bra tips på mjukvara, det känns bara så dumt. Nog måste man kunna hitta få fram IP-adressen på något sätt via Terminalen när man vet MAC-adressen?

Jag vet inte om det funkar att "dela internet" utan att vara uppkopplad mot internet självt, men om man delar ut en anslutning på wifi till datorer som är kopplade på ethernet så startar man en dhcp-server på sin Mac (om det är det du använder) och då borde den ju komma upp i arpcachen.
https://beebom.com/how-share-internet-from-ma...

Ursprungligen av suddgummi:

Jag vet inte om det funkar att "dela internet" utan att vara uppkopplad mot internet självt, men om man delar ut en anslutning på wifi till datorer som är kopplade på ethernet så startar man en dhcp-server på sin Mac (om det är det du använder) och då borde den ju komma upp i arpcachen.
https://beebom.com/how-share-internet-from-ma...

Det var inte tillåtet på mitt nätverk. macOS svarar att det inte är tillåtet alltså. Jag uppfattar det som att Macen själv enbart förmedlar adressen som en remote WiFi server erbjuder, men att detta hopp i det nätverk det handlar om inte är tillåtet.

Emellertid lade jag märke till att när jag "fuskade" och redan vet linklocal-IP pingar och kör "arp -a" så visas ett explicit namn också "abcdef...macadress.local" Jag antar att detta är hårdkodat till den remota maskinen (eftersom MAC-adressen ingår) och detta fungerar att klistra in i en webbläsare och får förbindelse även innan linklocal finns i arp-cachen. Så det kanske är lösningen, dock måste jag prova några gånger innan jag vet säkert. Det kan ju handla om cacher och grejer som gör att min dator "minns" på annat sätt. Ursäkta rörigt språk jag är inte nätverksexpert.

Jag tycker ändå det är konstigt att det är så svårt att få tag i den andra enheten när man vet MAC-adressen. Tidigare har det tydligen gått med Bonjour via Safari men det har Apple plockat bort.

Ok. Då kanske alternativet är att hitta en DHCP server som du kan köra på din Mac. Kanske dnsmasq som finns i homebrew?

Anledningen till att det är svårt att hitta den andra enheten är ju för att den inte annonserar sitt IP på nätverket. Om du har wireshark kan du se hur den frågar efter DHCP-servrar innan den kommer att ge upp och ge sig själv en IP-adress. Just att den är självtilldelad är ju själva kruxet.

Ursprungligen av suddgummi:

Ok. Då kanske alternativet är att hitta en DHCP server som du kan köra på din Mac. Kanske dnsmasq som finns i homebrew?

Anledningen till att det är svårt att hitta den andra enheten är ju för att den inte annonserar sitt IP på nätverket. Om du har wireshark kan du se hur den frågar efter DHCP-servrar innan den kommer att ge upp och ge sig själv en IP-adress. Just att den är självtilldelad är ju själva kruxet.

Jo precis.
Det jag tänker är att det finns appar (i det här fallet för PC) som letar upp kameran i alla fall och jag har ett annat system (Euphonix) där också dator och perifer enhet hittar varandra trots egentilldelning så någonstans finns ju uppenbarligen funktionaliteten att hitta enheter på detta vis men den är svåråtkomlig. Man kan ju göra så mycket via Terminal och Unix så jag är lite förvånad över att det är så svårt att hitta information om detta.

Tack ändå, det bringade lite ljus i frågan.

Jag skulle tro att de använder någon slags LLDP (Link Layer Discovery Protocol) och sen kanske något proprietärt ovanpå det för att prata med enheterna. Det finns program som kan hjälpa till att upptäcka nätverksenheter som pratar LLDP (t.ex. lldpd), men vet inte om det finns ett GUI-alternativ för macos.
Efter lite googlande så finns det en applikation som heter whichSwitch som ska kunna hjälpa till att identifiera vilken port som en viss enhet är inkopplad på i en switch som använder CDP (som är Ciscos proprietära variant av LLDP). Med lite tur kanske den kan funka?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-10 17:38
Ursprungligen av frazze:

Ping 169.254.255.255 eller brukar det inte finnas en broadcastflagga? Eller den här?

Jag testade Angry och den var långsam (kör Java) och visade inte alla mina enheter. Jag brukar använda LanScan istället (visade flera enheter Angry missade, bl a HomePod, TelldusNet).

Ursprungligen av kenjon:

Jag testade Angry och den var långsam (kör Java) och visade inte alla mina enheter. Jag brukar använda LanScan istället (visade flera enheter Angry missade, bl a HomePod, TelldusNet).

Visar den även egentilldelade IP om man alltså inte är uppkopplad tilll router/dhcp?
Jag kan inte testa nu själv.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-12 18:33
Ursprungligen av torsig1967:

Visar den även egentilldelade IP om man alltså inte är uppkopplad tilll router/dhcp?
Jag kan inte testa nu själv.

Ja, sitter du bara på samma nätverk så ser du dom också.

1
Bevaka tråden