Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testlogg för Huawei Mate 20 Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 11:14

Jag har kört igång med testandet av Huawei Mate 20 Pro sedan lanseringseventet i London, och planerar att ha testet klart till nästa vecka. Fram till dess tänkte jag dela med mig av diverse funderingar här, och om det är något ni undrar om telefonen eller något ni vill att jag fokuserar på i testet är det bara att skriva här!

Några huvudpunkter som hittills utmärkt Mate 20 Pro för min del:
- Väldigt bra batteritid, och att den kan snabbladdas till 70% på en halvtimme är riktigt trevligt. Att den stöder trådlös snabbladdning är också fina fisken, men jag har ingen 15W-snabbladdare tillgänglig så jag har inte kunnat testa detta än.
- De tre bakre kamerorna imponerar stort. Att kunna ta vidvinkel-bilder, ultravidvinkelbilder och inzoomade bilder ger imponerande mångsidighet, och resultatet blir riktigt bra. Den är också väldigt bra på att ta bilder i svag belysning, men i vissa fall tycker jag att delar av bilden blir lite för bearbetad.
- Upplåsning av telefonen via fingeravtrycksläsaren i skärmen fungerar bra, men är mer känsligt för vinkeln än traditionella läsare. När jag ska låsa upp telefonen när den ligger på nattduksbordet måste jag ställa mig framför den och placera tummen rakt på som den skulle placeras när jag håller telefonen i handen. Men detta i kombination med ansiktsupplåsningen gör att processen med att låsa upp telefonen är smidig. Ansiktsupplåsningen med 3D-avläsningen är dock väldigt begränsad jämfört med Face ID, det fungerar bra men antalet situationer där den kan användas för att autentisera mig är litet.
- Jag gillar att Huawei är tidigt ute med Android 9 Pie och dessutom stöd för AR Core, ramverket för förstärkt verklighet. Android-plattformen har problem med att det tar lång tid för telefontillverkarna att hoppa på den senaste systemversionen, så här visar Huawei faktiskt vägen, och AR Core behöver få några tunga aktörer bakom sig för att börja ta igen det innehållsmässiga försprånget Apple har med AR Kit-innehåll. Jag är dock fortsatt inte bästa kompis med Huaweis användarmiljö EMUI.

Det ska bli spännande att bekanta sig med ”Mate 20 Pro”
Jag hade ju äran att vinna den på eran ”Årets Androidpryl” ?

Sist jag hade en Android telefon var HTC Desire, med Android 2.2.0(tror jag det var)
Efter den har jag haft iPhone 5 och nu iPhone SE.
Så det har väl hänt en hel del med utvecklingen av Android sedan dess kan jag tänka mej?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-28 18:15
Ursprungligen av Raxxor:

Det ska bli spännande att bekanta sig med ”Mate 20 Pro”
Jag hade ju äran att vinna den på eran ”Årets Androidpryl” ?

Sist jag hade en Android telefon var HTC Desire, med Android 2.2.0(tror jag det var)
Efter den har jag haft iPhone 5 och nu iPhone SE.
Så det har väl hänt en hel del med utvecklingen av Android sedan dess kan jag tänka mej?

Haha, oj det var ett tag sedan! ? Jag tror nog du kommer gilla kameran och batteritiden rejält! Hur du kommer tycka om Huaweis användarmiljö EMUI skulle däremot vara intressant att höra om när du använt IOS så länge, du får gärna avlägga rapport när du använt telefonen ett tag.

Och grattis än en gång!

Ursprungligen av ekloev:

Haha, oj det var ett tag sedan! ? Jag tror nog du kommer gilla kameran och batteritiden rejält! Hur du kommer tycka om Huaweis användarmiljö EMUI skulle däremot vara intressant att höra om när du använt IOS så länge, du får gärna avlägga rapport när du använt telefonen ett tag.

Och grattis än en gång!

Japp. Lovar att återkomma en rapport, om några veckor ?

Nu har jag använt min Mate 20 Pro i en vecka. så jag tänkte ge några av mina intryck så här långt som jag lovat

Jämfört med min iPhone SE så är Mate 20 STOR. Har inte riktigt vant mig med en sån här bjässe än.

Telefonen i övrigt andas kvalitet. Oled displayen är riktigt bra. Väldigt fina färger. Mitt exemplar lider inte heller av "gluegate" https://www.99.se/artikel/12095-mate-20-pro-d...

Mate 20 pro har ju fått väldigt bra kritik för sin kamera, och jag förstår varför.
Kameran är GRYM. Väldigt fina foton tar den. Jag har inte hunnit testa och filma med telefon än, men kan inte tänka mej annat än att det blir riktigt riktigt bra det med.

Även FaceTime kameran?? (FaceTime, android???) är riktigt bra. Jag har testat videosamtal med en app som heter LINE, dels mot en Samsung Galaxy S7 samt mot en iPhone8. Båda personerna kan intyga att FaceTime?? (frontkameran kanske det heter) är super. (fast å andra sidan har iphone SE en ganska föråldrad FaceTime kamera).

Att ladda telefonen går riktigt snabbt , Som @ekloev redan nämnt.

Ska jag anmärka något på själva hårdvaran, så skulle det vara att jag tycker "Power Button" sitter för nära volym knapparna.
Det har hänt fler än en gång att jag vill sänka volymen, och kommit åt strömknappen istället istället. Jag hade även föredragit att ha en fysisk på/av knapp för ringsignalen, likt iPhone.

Håller med Andreas Eklöv om att ansiktsupplåsningen kunde ha varit bättre.

När det gäller mjukvaran, så är det ju trevligt att den har senaste Android9.
Jag har inte upplevt just några direkta brister med EMUI (Jag vet det Eklöv inte riktigt gillar EMUI )
Det är klart att efter att som jag, kört iOS i många år, så kan man inte förvänta sig att allting ska fungera likadant. Mycket är ju en vanesak. Trevligt dock att kunna använda nätverksrelaterade appar som Fing och Wifi Analyzer, utan massa idiotiska iOS begränsningar.

Det enda som är tråkigt är ju att tappa Apple finesser som FaceTime och Airplay. Har man dessutom som jag iPad, Apple TV samt MacBook Pro, så blir det ju svårare att integrera en Android telefon i ekosystemet (även om det går). Foton som man tar med kameran gåt ju att få upp på t.ex ipaden utan problem, med hjälp av Google Photo. Det skulle vara trevligt om det även gick att synka Kalender och Kontakter med iCloud med. Jag får försöka klura ut en lösning
Dessa synpunkter är ju i ärlighetens namn inte telefonens fel, utan det blir helt enkelt så när det är olika ekosystem.

Den fungerar däremot utmärkt med Chromecasten kopplad till tv:n i sovrummet, men det var förväntat.

Så sammantaget , En trevlig STOR telefon, med utmärkta kameror, och överlag andas kvalitet.

Senast redigerat 2019-02-08 20:16
Ursprungligen av Raxxor:

Nu har jag använt min Mate 20 Pro i en vecka. så jag tänkte ge några av mina intryck så här långt som jag lovat

Jämfört med min iPhone SE så är Mate 20 STOR. Har inte riktigt vant mig med en sån här bjässe än.

Telefonen i övrigt andas kvalitet. Oled displayen är riktigt bra. Väldigt fina färger. Mitt exemplar lider inte heller av "gluegate" https://www.99.se/artikel/12095-mate-20-pro-d...

Mate 20 pro har ju fått väldigt bra kritik för sin kamera, och jag förstår varför.
Kameran är GRYM. Väldigt fina foton tar den. Jag har inte hunnit testa och filma med telefon än, men kan inte tänka mej annat än att det blir riktigt riktigt bra det med.

Även FaceTime kameran?? (FaceTime, android???) är riktigt bra. Jag har testat videosamtal med en app som heter LINE, dels mot en Samsung Galaxy S7 samt mot en iPhone8. Båda personerna kan intyga att FaceTime?? (frontkameran kanske det heter) är super. (fast å andra sidan har iphone SE en ganska föråldrad FaceTime kamera).

Att ladda telefonen går riktigt snabbt , Som @ekloev redan nämnt.

Ska jag anmärka något på själva hårdvaran, så skulle det vara att jag tycker "Power Button" sitter för nära volym knapparna.
Det har hänt fler än en gång att jag vill sänka volymen, och kommit åt strömknappen istället istället. Jag hade även föredragit att ha en fysisk på/av knapp för ringsignalen, likt iPhone.

Håller med Andreas Eklöv om att ansiktsupplåsningen kunde ha varit bättre.

När det gäller mjukvaran, så är det ju trevligt att den har senaste Android9.
Jag har inte upplevt just några direkta brister med EMUI (Jag vet det Eklöv inte riktigt gillar EMUI )
Det är klart att efter att som jag, kört iOS i många år, så kan man inte förvänta sig att allting ska fungera likadant. Mycket är ju en vanesak. Trevligt dock att kunna använda nätverksrelaterade appar som Fing och Wifi Analyzer, utan massa idiotiska iOS begränsningar.

Det enda som är tråkigt är ju att tappa Apple finesser som FaceTime och Airplay. Har man dessutom som jag iPad, Apple TV samt MacBook Pro, så blir det ju svårare att integrera en Android telefon i ekosystemet (även om det går). Foton som man tar med kameran gåt ju att få upp på t.ex ipaden utan problem, med hjälp av Google Photo. Det skulle vara trevligt om det även gick att synka Kalender och Kontakter med iCloud med. Jag får försöka klura ut en lösning
Dessa synpunkter är ju i ärlighetens namn inte telefonens fel, utan det blir helt enkelt så när det är olika ekosystem.

Den fungerar däremot utmärkt med Chromecasten kopplad till tv:n i sovrummet, men det var förväntat.

Så sammantaget , En trevlig STOR telefon, med utmärkta kameror, och överlag andas kvalitet.

Vilket spännande byte du gjort! Förstår absolut att den känns stor. Tror du att du tänker fortsätta använda den? Klart det är en omställning att byta mellan IOS och Android så här, men det mesta ska ju gå att hitta ersättare för som jag förstår. Är väl egentligen Icloud du behöver byta bort.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-09 13:56
Ursprungligen av Raxxor:

Nu har jag använt min Mate 20 Pro i en vecka. så jag tänkte ge några av mina intryck så här långt som jag lovat

Jämfört med min iPhone SE så är Mate 20 STOR. Har inte riktigt vant mig med en sån här bjässe än.

Telefonen i övrigt andas kvalitet. Oled displayen är riktigt bra. Väldigt fina färger. Mitt exemplar lider inte heller av "gluegate" https://www.99.se/artikel/12095-mate-20-pro-d...

Mate 20 pro har ju fått väldigt bra kritik för sin kamera, och jag förstår varför.
Kameran är GRYM. Väldigt fina foton tar den. Jag har inte hunnit testa och filma med telefon än, men kan inte tänka mej annat än att det blir riktigt riktigt bra det med.

Även FaceTime kameran?? (FaceTime, android???) är riktigt bra. Jag har testat videosamtal med en app som heter LINE, dels mot en Samsung Galaxy S7 samt mot en iPhone8. Båda personerna kan intyga att FaceTime?? (frontkameran kanske det heter) är super. (fast å andra sidan har iphone SE en ganska föråldrad FaceTime kamera).

Att ladda telefonen går riktigt snabbt , Som @ekloev redan nämnt.

Ska jag anmärka något på själva hårdvaran, så skulle det vara att jag tycker "Power Button" sitter för nära volym knapparna.
Det har hänt fler än en gång att jag vill sänka volymen, och kommit åt strömknappen istället istället. Jag hade även föredragit att ha en fysisk på/av knapp för ringsignalen, likt iPhone.

Håller med Andreas Eklöv om att ansiktsupplåsningen kunde ha varit bättre.

När det gäller mjukvaran, så är det ju trevligt att den har senaste Android9.
Jag har inte upplevt just några direkta brister med EMUI (Jag vet det Eklöv inte riktigt gillar EMUI )
Det är klart att efter att som jag, kört iOS i många år, så kan man inte förvänta sig att allting ska fungera likadant. Mycket är ju en vanesak. Trevligt dock att kunna använda nätverksrelaterade appar som Fing och Wifi Analyzer, utan massa idiotiska iOS begränsningar.

Det enda som är tråkigt är ju att tappa Apple finesser som FaceTime och Airplay. Har man dessutom som jag iPad, Apple TV samt MacBook Pro, så blir det ju svårare att integrera en Android telefon i ekosystemet (även om det går). Foton som man tar med kameran gåt ju att få upp på t.ex ipaden utan problem, med hjälp av Google Photo. Det skulle vara trevligt om det även gick att synka Kalender och Kontakter med iCloud med. Jag får försöka klura ut en lösning
Dessa synpunkter är ju i ärlighetens namn inte telefonens fel, utan det blir helt enkelt så när det är olika ekosystem.

Den fungerar däremot utmärkt med Chromecasten kopplad till tv:n i sovrummet, men det var förväntat.

Så sammantaget , En trevlig STOR telefon, med utmärkta kameror, och överlag andas kvalitet.

Kul rapport att läsa! Jag kan också skriva under på att låsknappen sitter lite väl nära volymknapparna, men jag vande mig vid det efter någon vecka och lyckades (mestadels) undvika att trycka fel efter det. Jag är mycket riktigt inte störtförtjust i EMUI, men som jag skrev i testet blev jag faktiskt överraskad över hur jag inte hade några problem med EMUI 9. Det är både snabbt och har vettiga funktioner. Det jag är fundersam över är om systemet kommer fortsätta vara bra när de uppdaterar till Android Q, eller om det blir en skakig uppdatering. Det ska bli intressant med både Mate 20 Pro och när Samsung uppdaterar kommande Galaxy S10-familjen.

Ja om man vill fortsätta används Icloud blir ju skiftet till en Android inte så smidigt. Kanske kan du på sikt grotta ner dig i Googles ekosystem av tjänster? Jag använder primärt Googles tjänster, oavsett om jag använder Android- eller IOS-enheter, så där har Googles tjänster en klar fördel för den som använder båda plattformarna (jag använder exempelvis Ipad Pro som platta, men telefonerna växlar mellan Android och IOS). Men jag saknar också Apple-specifika funktioner när jag använder Android, Windows 10, etc.

Att kunna Airdrop:a filer mellan telefon och dator eller platta är galet smidigt, och där saknar verkligen Android-ekosystemet en smidig motsvarighet. Samsung, Huawei med flera har försökt erbjuda egna (Mate 20 Pro har ju Huawei Share exempelvis), men det kräver att du installerar mjukvara på datorn och är överlag inte alls lika smidigt som Airdrop.

Som sagt, riktigt kul att du är nöjd med telefonen! Om dina åsikter förändras över sikt får du gärna skriva en uppdatering!

1
Bevaka tråden