Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator Mac Book Pro startar inte

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Min dator Mac Book Pro startar inte. Den har fastnat vid äpplet och kommer inte vidare. Jag har testat olika bokstavskombinationer för att starta den, utan resultat. Kan någon tala om för mig hur jag kan starta datorn igen och komma åt mina filer igen? Jag behöver verkligen komma in i datorn!

Tack snälla för all hjälp!

Marcella

Senast redigerat 2019-02-10 23:12
  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-10 01:07
Ursprungligen av Marcella:

Hej på er!

Min dator Mac Book Pro startar inte. Den har fastnat vid äpplet och kommer inte vidare. Jag har testat olika bokstavskombinationer för att starta den, utan resultat. Kan någon tala om för mig hur jag kan starta datorn igen och komma åt mina filer igen? Jag behöver verkligen komma in i datorn!

Tack snälla för all hjälp!

Marcella

Har du testat att starta om den genom att hålla inne strömknappen tills den stänger av sig, sen starta som vanlig?

Ursprungligen av Cribe:

Har du testat att starta om den genom att hålla inne strömknappen tills den stänger av sig, sen starta som vanlig?

Hej Cribe!

Tack för att du svarade! Jag testade ditt förslag, men datorn stannar fortfarande vid äpplet och kommer inte vidare.
Önskar dig en super fin dag!

Marcella (Göteborg)

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-10 11:12

Gjorde du någon särskilt innan detta hände? Installerade någon nu programvara, uppdaterade systemet etc?

Nästa steg är att testa att starta i felsäkert läge: https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Vad har för modell och version av macOS på datorn?

Ursprungligen av Cribe:

Gjorde du någon särskilt innan detta hände? Installerade någon nu programvara, uppdaterade systemet etc?

Nästa steg är att testa att starta i felsäkert läge: https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Vad har för modell och version av macOS på datorn?

Hej Cribe!

Tack så mycket för din tid!

Jag tror att jag har laddat ner Lion, sedan något år tillbaka!

Det som hände dagarna innan problemet med att min Mac Book Pro inte startar var att jag kopplade min Ipad till datorn eftersom den (Ipad) inte gick att ladda på det vanliga sättet. Anledningen till att datorn inte startar tror jag, är för att något program på datorn har kopierat över fotografier från min Ipad till datorn och överbelastat den. Datorn har hela tiden legat på skrivbordet.

Ha en jätte fin dag!

Marcella (Göteborg)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-10 12:36
Ursprungligen av Marcella:

Hej Cribe!

Tack så mycket för din tid!

Jag tror att jag har laddat ner Lion, sedan något år tillbaka!

Det som hände dagarna innan problemet med att min Mac Book Pro inte startar var att jag kopplade min Ipad till datorn eftersom den (Ipad) inte gick att ladda på det vanliga sättet. Anledningen till att datorn inte startar tror jag, är för att något program på datorn har kopierat över fotografier från min Ipad till datorn och överbelastat den. Datorn har hela tiden legat på skrivbordet.

Ha en jätte fin dag!

Marcella (Göteborg)

Hej vilken årsmodell är din MBP. ? Det är antagligen nått knas med mjukvaran, operativsystemet kanske behöver läggas om. Kan vara hårddisken som behöver bytas ut svårt att säga exakt utan att ha datorn framför sig. Vet du om du har standard hårdisken i datorn dvs.. mekanisk hårddisk ?

Överbelastat hmm. menar du att utrymmet är slut på hårdisken när bilderna överfördes ?

Jag rekommenderar att du sätter in en nyare. SSD disk och lägger in ett fräscht system. Kostar inte många slantar.

Lycka till. Behöver du hjälp får du hojta till

Ursprungligen av cubeis:

Hej vilken årsmodell är din MBP. ? Det är antagligen nått knas med mjukvaran, operativsystemet kanske behöver läggas om. Kan vara hårddisken som behöver bytas ut svårt att säga exakt utan att ha datorn framför sig. Vet du om du har standard hårdisken i datorn dvs.. mekanisk hårddisk ?

Överbelastat hmm. menar du att utrymmet är slut på hårdisken när bilderna överfördes ?

Jag rekommenderar att du sätter in en nyare. SSD disk och lägger in ett fräscht system. Kostar inte många slantar.

Lycka till. Behöver du hjälp får du hojta till

Hej Cubeis!

Jag vet inte vilken årsmodell det är på min MBD, jag tror att jag har en mekanisk hårddisk, som den såg ut när den köptes. Jag använder mest datorn för att skriva och för att gå in på Internet. Jag har inga djupa kunskaper kring datorer!

Med samma dator har jag tidigare haft problem, med att jag har haft allt för mycket bilder i Hårddisken. Regelbundet brukar jag föra över bilder till en annan separat extern enhet. Tyvärr har jag varit upptagen på sista tiden och inte tänkt på att tömma datorn på bilder. Datorn har kopierat bilder dels från min IPhone och Ipad. (Det är mest bilder från resor och bilder på mat och träning). Så jag tror att denna dator har en belastning av bilder i hårddisken och därför går det inte att starta datorn. Förra veckan använde jag datorn för att ladda IPhone och Ipad, då sladden som man egentligen använder inte funkade.

Hur lägger man ett SSD disk och ett fräsch system? Är det svårt? Hur gör man? Kan jag göra det själv? Ska man börja först med att ta reda på vad det är för typ av fel?

Tack så jätte mycket för din tid och alla dina tips!

Marcella (Göteborg)

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-10 14:41

Hur gick det att starta i felsäkert läge?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-10 14:52
Ursprungligen av Marcella:

Hej Cubeis!

Jag vet inte vilken årsmodell det är på min MBD, jag tror att jag har en mekanisk hårddisk, som den såg ut när den köptes. Jag använder mest datorn för att skriva och för att gå in på Internet. Jag har inga djupa kunskaper kring datorer!

Med samma dator har jag tidigare haft problem, med att jag har haft allt för mycket bilder i Hårddisken. Regelbundet brukar jag föra över bilder till en annan separat extern enhet. Tyvärr har jag varit upptagen på sista tiden och inte tänkt på att tömma datorn på bilder. Datorn har kopierat bilder dels från min IPhone och Ipad. (Det är mest bilder från resor och bilder på mat och träning). Så jag tror att denna dator har en belastning av bilder i hårddisken och därför går det inte att starta datorn. Förra veckan använde jag datorn för att ladda IPhone och Ipad, då sladden som man egentligen använder inte funkade.

Hur lägger man ett SSD disk och ett fräsch system? Är det svårt? Hur gör man? Kan jag göra det själv? Ska man börja först med att ta reda på vad det är för typ av fel?

Tack så jätte mycket för din tid och alla dina tips!

Marcella (Göteborg)

Om du vill kan du posta serienumret som står på bottenplattan på undersidan (liten text högst upp) antingen i PM till mig eller posta här i tråden. Upp till dig. Eller om du har kvar original kartongen till datorn då kan du utläsa serienummer och datormodell på kartongen på kortsidan.

Då kan jag se vilken årsmodell du har på datorn. Då kan jag lättare hjälpa dig och ge råd.

Ursprungligen av Cribe:

Hur gick det att starta i felsäkert läge?

Hej Cribe!

Tack för att du hörde av dig igen!

Jag har testat många olika kombinationer på datan för att få igång den och inget funkar! Nu vill jag inte experimentera mer själv, utan funderar på att lämna in den så att en kunnig person tittar på den.

Önskar dig en fin dag!

Marcella

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-10 18:26

"testat många kombinationer"... vilka?
Testat att starta med Alt nedtryckt?

Ursprungligen av kenjon:

"testat många kombinationer"... vilka?
Testat att starta med Alt nedtryckt?

Hej Kenjon!

Tack för att du hörde av dig!

Ja denna kombinationen Alt + startknappen har jag testat och det händer inget!

Jag har även testat Shiftknappen + Alt + R + P + startknappen samtidigt och senare även kombinationen Alt + V + startknappen och inget händer.

På Mac verkstan nära Nordstan sa de idag att min dator är vintage. Dvs. en modell äldre än 2011. Därför vill de inte gå in och kolla vad det är för fel. Jätte tråkigt!

Fråga

Vet någon av er var man kan lämna in datorn i Göteborg modell äldre än 2011 Mac Book Pro?

Önskar er alla en super fin helg!

Marcella (Göteborg)

http://www.twitter.com/halsoplaneten_2

Var i Göteborg kan jag lämna in min Mac Book Pro (modell innan 2011)?

Hej på er!

Min dator har låst sig och jag kommer inte in på datorn trots försök med olika koder. Har någon av er tips om var jag kan lämna in datorn i Göteborg? Modellen är äldre före 2011.

Tack så mycket för alla tips!

Marcella (Göteborg)

Ursprungligen av carlsson:

Hej Carlsson!

Tack för att du hörde av dig!

På Mac Forum nära Nordstan i Göteborg sa de till mig idag vid ett personligt besök att min dator är vintage (köpt före 2011). När datorerna är så gamla går det inte att lämna in dem där.

Fråga
Vet någon ett annat ställe för inlämning av datorer för reparation förutom Mac Forum i Göteborg? Obs! Jag söker endast i Göteborg).

Tack för all hjälp!

Marcella

Ursprungligen av Marcella:

Hej Carlsson!

Tack för att du hörde av dig!

På Mac Forum nära Nordstan i Göteborg sa de till mig idag vid ett personligt besök att min dator är vintage (köpt före 2011). När datorerna är så gamla går det inte att lämna in dem där.

Fråga
Vet någon ett annat ställe för inlämning av datorer för reparation förutom Mac Forum i Göteborg? Obs! Jag söker endast i Göteborg).

Märkligt att de inte vill hjälpa dig med det...!?

Du har ju också Macsupport i Götet: https://www.macsupport.se/

Eller Applesupporten: https://support.apple.com/sv-se

Själv bor jag i Borås, och har inte vägarna förbi Gbg förrän om nån månad eller så, annars hade jag gärna hjälpt dig.

Lycka till!

Ursprungligen av carlsson:

Märkligt att de inte vill hjälpa dig med det...!?

Du har ju också Macsupport i Götet: https://www.macsupport.se/

Eller Applesupporten: https://support.apple.com/sv-se

Själv bor jag i Borås, och har inte vägarna förbi Gbg förrän om nån månad eller så, annars hade jag gärna hjälpt dig.

Lycka till!

Hej Carlsson!

Tack för din hjälp!

Nu har jag skickat iväg en fråga till Apple support på Västra Frölunda i Göteborg. Jag vill veta om de undersöker datorer som Mac Book Pro som köptes före 2011. På Apple-butiken nära Nordstan vill de inte gå in och undersöka min dator eftersom den anses vara ”vintage”, gammal. Så jag väntar och ser vad jag får för svar från Västra Frölunda.

Önskar dig en fin dag!

Marcella

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-12 17:07

Det finns en kille i Jönköping som kollar på allt! Dock kommer jag inte ihåg kontaktinfo men någon här borde veta...

Ursprungligen av kenjon:

Det finns en kille i Jönköping som kollar på allt! Dock kommer jag inte ihåg kontaktinfo men någon här borde veta...

Du tänker nog på Troy Elliott; http://www.jonkopingmacreparation.eu

Men nu var TS väldigt tydlig med att det bara var Göteborg som gällde, så jag vet inte hur stor nytta hon har av detta.
Vidare låter det som ett mjukvarufel, och borde vara ganska enkelt löst om man bara kommer åt datorn.

Ursprungligen av carlsson:

...Vidare låter det som ett mjukvarufel, och borde vara ganska enkelt löst om man bara kommer åt datorn.

Ja. Men kan vara hårddisken som är på väg att ge upp också. Vi pratar om en 9-13 år gammal dator. (Vi vet inte exakt årsmodell. Vi vet bara "före 2011").

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja. Men kan vara hårddisken som är på väg att ge upp också. Vi pratar om en 9-13 år gammal dator. (Vi vet inte exakt årsmodell. Vi vet bara "före 2011").

Helt rätt. Bra tänkt!

Ursprungligen av Marcella:

Hej Kenjon!

Tack för att du hörde av dig!

Ja denna kombinationen Alt + startknappen har jag testat och det händer inget!

Jag har även testat Shiftknappen + Alt + R + P + startknappen samtidigt och senare även kombinationen Alt + V + startknappen och inget händer.

På Mac verkstan nära Nordstan sa de idag att min dator är vintage. Dvs. en modell äldre än 2011. Därför vill de inte gå in och kolla vad det är för fel. Jätte tråkigt!

Fråga

Vet någon av er var man kan lämna in datorn i Göteborg modell äldre än 2011 Mac Book Pro?

Önskar er alla en super fin helg!

Marcella (Göteborg)

http://www.twitter.com/halsoplaneten_2

Har du testat command+option+P+R?

1
Bevaka tråden