Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-15 20:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klarna-kortet (VISA) är kopplat till ett Klarna-konto, som i sin tur kan vara kopplat direkt till ett bankkonto (i mitt fall hos Swedbank).

I princip drar de direkt. Man får ett meddelande direkt. Men det brukar ta ca 2-3 bankdagar innan det faktiskt dras från kontot.

Detta har diskuterats tidigare i tråden.

Läs mer hos Klarna:
https://www.klarna.com/se/kort/#section-4

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Du får möjlighet att skaffa Klarna-kortet när du har det valet i appen. Var väl inte så svårt att förstå, stog i första svaret du fick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-15 21:19
Ursprungligen av Andorr:

Du får möjlighet att skaffa Klarna-kortet när du har det valet i appen. Var väl inte så svårt att förstå, stog i första svaret du fick.

Det finns ju inte som val i appen, det är ju grejen. De säger då att det kommer och går, det finns lite när de känner för det (!). Om jag vill vara kund och nyttja tjänsten så ska de ju så klart tillhandahålla denna åt mig, vilket de då inte gör.

Dessutom måste en kreditupplysning göras först, den kan inte göras förrän man gör ett köp med kortet och man kan inte få kortet förrän det gjorts en kreditupplysning.

Rena skojarfasonerna de håller på med.

Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...

Alldeles för mycket text. Orkar aldrig läsa så långa inlägg.

Men jag lyckades skaffa kortet bara genom att följa vad som stod på hemsidan och i appen.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-02-15 21:37
Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Jag tror att jag har skrivit om det tidigare i tråden, men jag har också chattat med Klarna angående Apple Pay och Klarna-kortet. Jag såg första dagen när de anslöt Apple Pay att det visst fanns en knapp i mitt flöde i appen som jag inte kunde register mig via.
Har skrivit fram och tillbaka och får precis som du långa stycken som känns som upprepningar kopierade ur deras standardsvar.
-Vi gör kreditupplysning och tittar på andra faktorer (som de inte talar om vad det är) och att det kan vara så att det inte är tillgängligt "just nu" för just mig.

Lyckades på något vis få dem att göra kreditupplysning (minns inte hur) och frågade i Facebook-chatten vad nästa steg var.

(sorry för stor bild)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-15 21:46
Ursprungligen av Måns97:

Jag tror att jag har skrivit om det tidigare i tråden, men jag har också chattat med Klarna angående Apple Pay och Klarna-kortet. Jag såg första dagen när de anslöt Apple Pay att det visst fanns en knapp i mitt flöde i appen som jag inte kunde register mig via.
Har skrivit fram och tillbaka och får precis som du långa stycken som känns som upprepningar kopierade ur deras standardsvar.
-Vi gör kreditupplysning och tittar på andra faktorer (som de inte talar om vad det är) och att det kan vara så att det inte är tillgängligt "just nu" för just mig.

Lyckades på något vis få dem att göra kreditupplysning (minns inte hur) och frågade i Facebook-chatten vad nästa steg var.

Som sagt, fruktansvärt oseriösa och jag hade rekommenderat alla att hålla sig så långt ifrån dem som man bara kan. Jag ska själv kontakta dem i veckan som kommer och begära att de raderar all information de har om mig.

Riktiga skojare, hade inte anförtrott dem min soptunna ens nu. Begåvningsreserven.

Bara för mig att fortsätta med en av de få riktiga lösningarna som ger direkt debitering på kontot. Nordea.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 21:46

Oj, är man alltså priviligerad som bara klickade på att skaffa kortet i appen alltså

Stort köputrymme påstår de att jag har med.

Undrar hur deras hemliga algoritmer ser ut.

Jag kunde skaffa Klaran kortet efter att ha kopplat mitt bankkonto till dom, sen tog det ett dygn och beställa knappen dök upp i appen.
Fick hem ett kort i ett ludet kuvert, udda... Använder det knappt, skulle vara om jag glömmer plånboken och betalar med ApplePay. Som skrivet innan bokförs alla dragningar som Klarna på mitt bankkonto så det är sjukt svårt att se vad man har köpt.
Tycker appen känns ganska flummig...

Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Svaret är väldigt kort och enkelt bara man googlar lite:

”Du kan än så länge endast ansöka om kortet i Klarnas egna app och kortet är under teststadie enligt Klarna. Dvs erbjudanden testas och förändras ständigt för att hitta rätt. Så fort denna period är klar kommer Kortio kunna visa upp den slutgiltiga versionen och öppna för ansökningar.”

Därför ser du inte alltid ansökan om kort i appen.

Ursprungligen av Json_81:

Japp, men jag har ingen nytta av det i övrigt och eventuellt kostar det pengar så känns smidigare att bara få pengarna dragna från vanliga kontot.
Det hade trillat ur klockan av någon anledning dessutom.

Kommer inte betala särskilt mycket med det i fortsättningen heller, ger ju inga SAS-poäng

Om du har ett SASMastercard så tjata gärna på deras kundtjänst om ApplePay så är vi två iallafall.

Till er som inte kan ansöka om Klarna-kortet i appen:

Har ni börjat med att koppla ert bankkonto mot Klarna? Detta fungerar rent praktiskt via Autogiro och det tar därför några dagar för banken att godkänna. Innan denna koppling är gjord finns inte möjligheten att ansöka om Klarna-kortet i appen. När kontot väl är kopplat mot Klarna så går det att ansöka om kortet.

Jag har hjälpt åtskilliga vänner och bekanta med denna process och ingen har kunnat ansöka om kortet förrän bankkontot är kopplat och klart. Vissa hade redan ett konto kopplat sedan tidigare, för att kunna välja ”betala direkt” hos webbutiker med Klarna och i dessa fall gick det direkt att ansöka om kortet i appen.

När du väl kan ansöka om kortet så, antar jag, att en enkel kreditupplysning tas i bakgrunden och sen är kortet aktiverat på någon minut. I detta skede kan du omedelbart aktivera Apple Pay och gå ut och handla.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-15 22:42
Ursprungligen av andlin76:

Om du har ett SASMastercard så tjata gärna på deras kundtjänst om ApplePay så är vi två iallafall.

Ska ligga på dem

Men misstänker att det hänger ihop med SEB ligger bakom kortet.

Ursprungligen av Sperious:

Till er som inte kan ansöka om Klarna-kortet i appen:

Har ni börjat med att koppla ert bankkonto mot Klarna? Detta fungerar rent praktiskt via Autogiro och det tar därför några dagar för banken att godkänna. Innan denna koppling är gjord finns inte möjligheten att ansöka om Klarna-kortet i appen. När kontot väl är kopplat mot Klarna så går det att ansöka om kortet.

Jag har hjälpt åtskilliga vänner och bekanta med denna process och ingen har kunnat ansöka om kortet förrän bankkontot är kopplat och klart. Vissa hade redan ett konto kopplat sedan tidigare, för att kunna välja ”betala direkt” hos webbutiker med Klarna och i dessa fall gick det direkt att ansöka om kortet i appen.

När du väl kan ansöka om kortet så, antar jag, att en enkel kreditupplysning tas i bakgrunden och sen är kortet aktiverat på någon minut. I detta skede kan du omedelbart aktivera Apple Pay och gå ut och handla.

Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.

Ursprungligen av Andorr:

Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.

Testperiord, alla kunde inte få det även om det var synligt för alla tidigt.

Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Hur gick det med pizzan?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 09:10

Någon som är sur för att han inte är kreditvärdig nog ?

Jag är sååå glad att jag inte jobbar i en kundtjänst.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 10:27
Ursprungligen av jimel:

Jag är sååå glad att jag inte jobbar i en kundtjänst.

Jag hade bett han dragit åt helvete och varit glad att slippa han som kund ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 10:28
Ursprungligen av Andorr:

Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.

Samma här och det kanske beror på HUR mycket man använt Klarna sen tidigare.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju inte som val i appen, det är ju grejen. De säger då att det kommer och går, det finns lite när de känner för det (!). Om jag vill vara kund och nyttja tjänsten så ska de ju så klart tillhandahålla denna åt mig, vilket de då inte gör.
Dessutom måste en kreditupplysning göras först, den kan inte göras förrän man gör ett köp med kortet och man kan inte få kortet förrän det gjorts en kreditupplysning.
Rena skojarfasonerna de håller på med.

Du är rolig du. Marknaden fungerar inte så att Du har en absolut rättighet att ta del av ett företags tjänster. De erbjuds så klart utifrån de villkor som sätts av företaget. Här är det en tjänst som införs successivt och utifrån att en del villkor är uppfyllda. Om du som intresserad konsument inte tycker att det är okej så är det upp till Dig om Du vill stanna kvar som kund eller gå någon annanstans.

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, fruktansvärt oseriösa och jag hade rekommenderat alla att hålla sig så långt ifrån dem som man bara kan.

Jag använde Klarna senast igår, i samband med beställning av mat. Otroligt smidigt. Du kommer nog att ha en rejäl uppförsbacke om du ska försöka få andra att sluta med Klarnas tjänster bara för att Du inte får Klarnakortet när du kräver det.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-02-16 11:35
Ursprungligen av sextontio:

Du är rolig du. Marknaden fungerar inte så att Du har en absolut rättighet att ta del av ett företags tjänster. De erbjuds så klart utifrån de villkor som sätts av företaget. Här är det en tjänst som införs successivt och utifrån att en del villkor är uppfyllda. .

Jag kan köpa det resonemanget, men hade uppskattat om Klarna isåfall hade varit rakare och sagt att de inte upplever mig som kreditvärdig, om det nu är det som är problemet. Eller om det är något annat kriterium som jag inte uppfyller.

Ursprungligen av Andorr:

Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.

Hur och var dras pengarna när du handlar med kortet?

Min erfarenhet är iaf att ett kopplat bankkonto krävs för att kunna få kortet. Så, återigen, till er som inte kan ansöka om kortet, börja med att koppla ert bankonto till Klarna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 12:21
Ursprungligen av Sperious:

Hur och var dras pengarna när du handlar med kortet?

Min erfarenhet är iaf att ett kopplat bankkonto krävs för att kunna få kortet. Så, återigen, till er som inte kan ansöka om kortet, börja med att koppla ert bankonto till Klarna.

Jag hade inget bankkonto kopplat till Klarna men jag hade valet att beställa ett kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-16 12:33
Ursprungligen av zinned:

Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.

Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:

Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad du blir sur över? Tycker du får en ganska rak information.

Ursprungligen av xms67:

Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad du blir sur över? Tycker du får en ganska rak information.

Kan jag typ hålla med om, men ändock kasst. Ta en kreditkontroll och säg ja eller nej. Ser inte att det bör vara svårare än så.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan jag typ hålla med om, men ändock kasst. Ta en kreditkontroll och säg ja eller nej. Ser inte att det bör vara svårare än så.

Av någon anledning så valde klarna att göra en riktad lansering med utvalda kunder. Jag vet inte hur de har valt ut eller varför men det är inte första gången som riktade erbjudanden sker. Det är inte heller sista.

Så länge som de inte gör urvalet på ett olagligt sätt så är det nog bara att acceptera och rösta med fötterna om man inte gillar det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Av någon anledning så valde klarna att göra en riktad lansering med utvalda kunder. Jag vet inte hur de har valt ut eller varför men det är inte första gången som riktade erbjudanden sker. Det är inte heller sista.

Så länge som de inte gör urvalet på ett olagligt sätt så är det nog bara att acceptera och rösta med fötterna om man inte gillar det.

Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”

De har varit jätte tydliga med det när de lanserade det, de har meddelat att i första fasen kan inte alla som söker få det då det först görs en utvärdering utav tjänsten, målet är att de kommer lanseras fullt ut någon gång i början av 2019 om allt går som det ska, vi är bara 1 1/2 månad in i 2019 än så länge, så de har tid på sig.

Ursprungligen av Hank Solo:

De har varit jätte tydliga med det när de lanserade det, de har meddelat att i första fasen kan inte alla som söker få det då det först görs en utvärdering utav tjänsten, målet är att de kommer lanseras fullt ut någon gång i början av 2019 om allt går som det ska, vi är bara 1 1/2 månad in i 2019 än så länge, så de har tid på sig.

Tycker du dom var tydliga med det i inlägg #1396? Det är nämligen det jag pratar om.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”

Sista meningen är ganska tydlig

Jag tyckte att det var tydligt i zinneds chat med kundtjänst också

Bevaka tråden