Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-16 21:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Sista meningen är ganska tydlig

Jag tyckte att det var tydligt i zinneds chat med kundtjänst också

Köphistoriken var nog det som gjorde att jag fick det. Finns Klarna som alternativ vid köp online har jag alltid valt det.
Skönt att kunna välja betala senare till nästan ingen kostnad och undersöka varan utan att ligga ute med pengar.

Ursprungligen av Innis:

Köphistoriken var nog det som gjorde att jag fick det. Finns Klarna som alternativ vid köp online har jag alltid valt det.
Skönt att kunna välja betala senare till nästan ingen kostnad och undersöka varan utan att ligga ute med pengar.

Kan vara så. Jag hade dock inte använt klara så ofta (som jag ser det) men hade gjort det på några större köp och använde appen

Jag tror att jag fick erbjudandet i första omgången

Ursprungligen av BlackSmp:

Sista meningen är ganska tydlig

Jag tyckte att det var tydligt i zinneds chat med kundtjänst också

Jo, men de nämner även att han har bytt adress etc. Inget tydligt och rakt besked varför enligt mig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”

Det var svaret jag fick ?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jo, men de nämner även att han har bytt adress etc. Inget tydligt och rakt besked varför enligt mig.

Kundtjänst kan ha en dålig dag som alla andra. Det har varit tydligt att alla inte får erbjudandet. Till och med i denna tråd https://www.99.se/forum/p/2358501

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-17 16:18
Ursprungligen av westerlu77:

Helt plötsligt idag på Coop ute i Gustavsberg funkade blippfunktionen. Stort! Inte en dag för tidigt!

Fungerar på Stora Coop i Lund också

  • Medlem
  • 2019-02-17 19:47
Ursprungligen av Cribe:

Fungerar på Stora Coop i Lund också

Äntligen även på Coop i Jönköping.

Jag gick in och kollade min Klarna app och där fanns det en länk med beställ ett Klarna kort.
Sen gjorde jag ett testköp och kom fram till att 48000:- gick bra men det var tji med 49000:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-19 07:48

Om man ska säga något om klarna är jag både kritisk och nyfiken. Kritisk för att jag tycker det är ett lurigt bolag, de lever på att folk inte kan betala sina räkningar. Kanske lite överdrivet, men om någon skulle orka kolla deras intäkter så är jag övertygad om att så är fallet. Uppgiften kommer dels från eget tänkande(risky..?) och dels från en person med god insyn i bolaget. För egen del upptäckte jag nu att ett köp jag gjort hamnat på det som kallas klarnakonto. Om jag har klickat på fel knapp eller vad det är vet jag inte, men den ligger säkert och tickar ränta fast jag trodde det skulle vara köp nu, betala senare(14 dagar). Ett typiskt sätt för skumraskbolag att "lura" kunderna. De skulle sp klart hävda att det var tydligt vid köp och allt är mitt fel.

Det som gör mig nyfiken är att de sägs ha en ny modell för kreditprövning. Till skillnad från gammelbankerna gör de mer en helhetsbedömning av dig som person. De använder helt enkelt mer information om dig som kund. De ska också se mer till betalningsförmågan än gammelbankerna. Till sist är det ofta extremt smidigt för e-handel.

Ursprungligen av xms67:

Om man ska säga något om klarna är jag både kritisk och nyfiken. Kritisk för att jag tycker det är ett lurigt bolag, de lever på att folk inte kan betala sina räkningar. Kanske lite överdrivet, men om någon skulle orka kolla deras intäkter så är jag övertygad om att så är fallet. Uppgiften kommer dels från eget tänkande(risky..?) och dels från en person med god insyn i bolaget. För egen del upptäckte jag nu att ett köp jag gjort hamnat på det som kallas klarnakonto. Om jag har klickat på fel knapp eller vad det är vet jag inte, men den ligger säkert och tickar ränta fast jag trodde det skulle vara köp nu, betala senare(14 dagar). Ett typiskt sätt för skumraskbolag att "lura" kunderna. De skulle sp klart hävda att det var tydligt vid köp och allt är mitt fel.

Det som gör mig nyfiken är att de sägs ha en ny modell för kreditprövning. Till skillnad från gammelbankerna gör de mer en helhetsbedömning av dig som person. De använder helt enkelt mer information om dig som kund. De ska också se mer till betalningsförmågan än gammelbankerna. Till sist är det ofta extremt smidigt för e-handel.

Håller med om det - det är ganska typiskt för många av dessa bolag, exempelvis Amex som alltid fyller i lägsta belopp att betala i min faktura och jag måste manuellt ändra till "rätt" belopp

Eller re-member som skickar faktura (e-faktura) även om saldot är 0.
Vad gäller Amex får jag se denna månad. Första gången jag har ett saldo där. ApplePay på Apple Store.
Klarna är mystiska. Dom gånger jag använt det har jag betala nästan direkt jag fått varan. Men det gäller att hålla tungan rätt i munnen - lätt att trycka på senare betalning. Numera går det dock att ändra i efterhand - vilket inte gick tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-19 13:50
Ursprungligen av matssoderstrom:

Hur gick det med pizzan?

Du menar den som beställdes och mottogs för över två år sedan?

Ursprungligen av sextontio:

Om du som intresserad konsument inte tycker att det är okej så är det upp till Dig om Du vill stanna kvar som kund eller gå någon annanstans.

Du kanske ska läsa ordentligt först. All information om mig hos dem kommer att tas bort. Inte tydligt nog?

Ursprungligen av sextontio:

Jag använde Klarna senast igår, i samband med beställning av mat. Otroligt smidigt. Du kommer nog att ha en rejäl uppförsbacke om du ska försöka få andra att sluta med Klarnas tjänster bara för att Du inte får Klarnakortet när du kräver det.

Varför skulle jag ha det? Jag låter ju meddela det till vänner och bekanta, that's it. Vad trodde du? Att jag skulle sluta på jobbet och ägna mig heltid åt att proklamera Klarnas tillkortakommanden för världen? Haha

Ursprungligen av BlackSmp:

Håller med om det - det är ganska typiskt för många av dessa bolag, exempelvis Amex som alltid fyller i lägsta belopp att betala i min faktura och jag måste manuellt ändra till "rätt" belopp

Har för mig att vi ringde till dem och fick det där ändrat. Störde mig på fakturor på typ 200kr när vi i själva verket ville betala ”allt”.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-02-19 15:51
Ursprungligen av Ida Blix:

Har för mig att vi ringde till dem och fick det där ändrat. Störde mig på fakturor på typ 200kr när vi i själva verket ville betala ”allt”.

Jag håller helt med om att det är lite dåligt av Amex att automatiskt ge lägsta belopp, men ett 2 minuters samtal till dom så kommer alltid "allt" på efakturan.

Jag har haft Amex i många år och deras kundtjänst är helt fantastisk (speciellt jämfört med storbankernas). Bekräfta misstänkta transaktioner eller få ett nytt kort vid behov har varit oerhört snabbt och smidigt.

Ursprungligen av Gurra:

Jag håller helt med om att det är lite dåligt av Amex att automatiskt ge lägsta belopp, men ett 2 minuters samtal till dom så kommer alltid "allt" på efakturan.

Jag har haft Amex i många år och deras kundtjänst är helt fantastisk (speciellt jämfört med storbankernas). Bekräfta misstänkta transaktioner eller få ett nytt kort vid behov har varit oerhört snabbt och smidigt.

Då mindes jag rätt!

Håller med, det lilla jag haft med kundtjänsten att göra har varit smidigt och bra.

Kolla med SAS Eurobonus Mastercard igen om ApplePay, var några månader sen sist.

Nix, kan inte säga nått mer än att de inte stöder ApplePay och bevakar framtiden....

Har ingen större förhoppning, de är den något mossiga storbanken SEB som ligger bakom kortet och de har ju sin Swish tjänst.

Fast tjata kan man ju, betalar ändå 1500kr/året och då får man vara lite jobbig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-19 20:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Håller med om det - det är ganska typiskt för många av dessa bolag, exempelvis Amex som alltid fyller i lägsta belopp att betala i min faktura och jag måste manuellt ändra till "rätt" belopp

Ursprungligen av adress@mac:

Eller re-member som skickar faktura (e-faktura) även om saldot är 0.
Vad gäller Amex får jag se denna månad. Första gången jag har ett saldo där. ApplePay på Apple Store.
Klarna är mystiska. Dom gånger jag använt det har jag betala nästan direkt jag fått varan. Men det gäller att hålla tungan rätt i munnen - lätt att trycka på senare betalning. Numera går det dock att ändra i efterhand - vilket inte gick tidigare.

Ursprungligen av Gurra:

Jag håller helt med om att det är lite dåligt av Amex att automatiskt ge lägsta belopp, men ett 2 minuters samtal till dom så kommer alltid "allt" på efakturan.

Jag har haft Amex i många år och deras kundtjänst är helt fantastisk (speciellt jämfört med storbankernas). Bekräfta misstänkta transaktioner eller få ett nytt kort vid behov har varit oerhört snabbt och smidigt.

Ibland förkortas ju "hela" American Express till Amex och ibland står det för ett specifikt kort. Jag har Gold Card är där kommer alltid "rätt belopp". Men poängen från min sida nu är att understryka att de har den bästa kundtjänst jag någonsin varit i kontakt med. Även deras säkerhetsavdelning håller samma nivå. Jag har te.x blivit utsatt för kortkapning en gång i London på en resa. Hur de hanterade det fick mig att känna så här ?.

Ursprungligen av BlackSmp:

Håller med om det - det är ganska typiskt för många av dessa bolag, exempelvis Amex som alltid fyller i lägsta belopp att betala i min faktura och jag måste manuellt ändra till "rätt" belopp

Jag har nu hårdnackat vägrat deras nya kort med fler poäng mm, möjlighet att dela upp betalningen etc. Hela beloppet dras med autogiro i slutet på månaden. Däremot har jag vid något enstaka tillfälle råkat lägga in lägst att betala på Eurocard, SEB Credit mfl.

Ursprungligen av xms67:

Ibland förkortas ju "hela" American Express till Amex och ibland står det för ett specifikt kort. Jag har Gold Card är där kommer alltid "rätt belopp". Men poängen från min sida nu är att understryka att de har den bästa kundtjänst jag någonsin varit i kontakt med. Även deras säkerhetsavdelning håller samma nivå. Jag har te.x blivit utsatt för kortkapning en gång i London på en resa. Hur de hanterade det fick mig att känna så här ?.

Vad gäller olika kort Platina Guld SAS Cash Back tror jag inte detta avgör vilket belopp du får fakturerat.
Har haft två av dom - märkte ingen större skillnad förutom limit or ni limit. Ja - och så årsavgiften förstås.
När det gäller inlägget tycker jag Amex fungerar bra som samlingsnamn. ??

Kanske läge att gå tillbaka till huvudämnet - Apple Pay?

Vi vet alla att kreditbolagen ändå bara är ute efter att tjäna pengar på oss

BTW så håller Coop på med att byta ut sina kort till blippkort (min fru fick nytt kort igår), vilket pekar på att de kommer att trycka ut kontaktlös betalning i alla terminaler snart - men jag har fortfarande inte sett kontaktlöst i Coop Norrbottens butiker

Ursprungligen av BlackSmp:

Kanske läge att gå tillbaka till huvudämnet - Apple Pay?

Vi vet alla att kreditbolagen ändå bara är ute efter att tjäna pengar på oss

BTW så håller Coop på med att byta ut sina kort till blippkort (min fru fick nytt kort igår), vilket pekar på att de kommer att trycka ut kontaktlös betalning i alla terminaler snart - men jag har fortfarande inte sett kontaktlöst i Coop Norrbottens butiker

Får hålla tummarna på att Coop uppdaterar deras terminaler snabbt. Dock har nog kortbytet med att det byer från Medmera Bank till Entercard.

http://www.mynewsdesk.com/se/entercard/pressr...

  • Medlem
  • 2019-02-21 21:57
Ursprungligen av BlackSmp:
  • Amex Cashback

  • OKQ8 Visa

  • Coop Bankkort

  • ICA Bankkort

Hej,
jag har inte haft något bensinkort innan men funderar på att skaffa det.
Hittade den här artikeln som pratar om t.ex. Circle K som bästa bensinkortet https://finanso.se/bensinkort-2019/.
Jag tankar själv mycket på Circle K men tycker inte att bonusarna är direkt lockande. Finns det andra, t.ex. storbankerna, som kan fungera bättre som bensinkort hos Circle K?

Ursprungligen av csab1:

Hej,
jag har inte haft något bensinkort innan men funderar på att skaffa det.
Hittade den här artikeln som pratar om t.ex. Circle K som bästa bensinkortet https://finanso.se/bensinkort-2019/.
Jag tankar själv mycket på Circle K men tycker inte att bonusarna är direkt lockande. Finns det andra, t.ex. storbankerna, som kan fungera bättre som bensinkort hos Circle K?

Handlar dina kort om ApplePay? ?

  • Medlem
  • 2019-02-21 22:03
Ursprungligen av adress@mac:

Handlar dina kort om ApplePay? ?

Sorry!
Googlade bensin- & kreditkort och kom rätt in i tråden...

Ursprungligen av gneken:

Får hålla tummarna på att Coop uppdaterar deras terminaler snabbt. Dock har nog kortbytet med att det byer från Medmera Bank till Entercard.

http://www.mynewsdesk.com/se/entercard/pressr...

Det låter rimligt. Samtidigt så trycker de hårt på blippfunktionen i sitt utskick så det vore nästan självmål om de inte uppdaterar sina terminaler samtidigt

De har ju startat men jag antar att tidsplanen varierar mellan föreningarna.

Edit: Och nu på morgonen så hade Coop Storgatan i Luleå uppdaterat sina läsare med stöd för kontaktlös betalning. Samma terminaler som tidigare

Senast redigerat 2019-02-22 07:37
  • Medlem
  • 2019-02-24 10:34

Jag kan inte få Klarna kortet, inte en deras support kan svara på varför...

Jag räknar inte med att min bank Handelsbanken kommer implementera Apple Pay snart.

Detta ser lovande ut. Något ni rekommenderar?

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

Ursprungligen av Naxos:

Jag kan inte få Klarna kortet, inte en deras support kan svara på varför...

Jag räknar inte med att min bank Handelsbanken kommer implementera Apple Pay snart.

Detta ser lovande ut. Något ni rekommenderar?

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

Amex är det inte alla som tar vad jag förstår.

Ursprungligen av Naxos:

Jag kan inte få Klarna kortet, inte en deras support kan svara på varför...

Jag räknar inte med att min bank Handelsbanken kommer implementera Apple Pay snart.

Detta ser lovande ut. Något ni rekommenderar?

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

Hade Amex 2018, det går inte att klara sig med bara det utan måste ha ett Visa eller Mastercard oxå.
Blev ganska tröttsamt att fråga, ”tar ni Amex?” hela tiden.

Råkade sätta i Amex kortet på ByggMax som inte tar Amex, hela kassan låste sig och fick startas om, jag var inte jättepoppis kund direkt.. samma sak hände på spel kiosken i stan.

Deras ApplePay är skum, fungerar på ännu färre ställen...

Fast de ska bli bättre lovar deras VD, och deras kundtjänst är helt grymt bra.

Jag ska ge de en ny chans 2020.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-24 13:33
Ursprungligen av Naxos:

Jag kan inte få Klarna kortet, inte en deras support kan svara på varför...

Jag räknar inte med att min bank Handelsbanken kommer implementera Apple Pay snart.

Detta ser lovande ut. Något ni rekommenderar?

https://www.americanexpress.com/se/kreditkort...

St1

Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter rimligt. Samtidigt så trycker de hårt på blippfunktionen i sitt utskick så det vore nästan självmål om de inte uppdaterar sina terminaler samtidigt

De har ju startat men jag antar att tidsplanen varierar mellan föreningarna.

Edit: Och nu på morgonen så hade Coop Storgatan i Luleå uppdaterat sina läsare med stöd för kontaktlös betalning. Samma terminaler som tidigare

Min terminal på jobbet var uppdaterad i veckan och helt plötsligt har den "blipp" symbolen i displayen. Så det verkar som om NETS uppdaterar med mjukvaran och att man inte behöver byta terminal om man har en modern sådan. Sen har jag ingen större nytta av det då jag mycket sällan gör en försäljning under 200:-.

Bevaka tråden