Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dedikerat Apple-ID för ATV?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är som så att när man är en hel familj så vill man ju kanske inte ha sitt Apple-ID i Apple-TV:n då barnen är nyfikna m.m..

Så min idé var att sätta upp ett nytt Apple-ID som sedan läggs till i vår familjedelning - men så kom jag på, hur kommer det fungera med 2FA? Jag har för mig att man måste ha två-faktors (2fa mfa). Men det kanske man inte behöver om man inte har loggat in på en iPhone med kontot?

Att skapa ett separat/gemensamt Apple-id är sällan en bra idé. Kolla under begränsningar istället: https://support.apple.com/sv-se/HT200198

Ursprungligen av barbapappa_86:

Att skapa ett separat/gemensamt Apple-id är sällan en bra idé. Kolla under begränsningar istället: https://support.apple.com/sv-se/HT200198

Nja, inte ett alternativ för mig då det kontot ska användas på bla. en gemensam iPad m.m.
Så jag skapade ett separat konto och allt verkar lira på väldigt bra faktist må jag säga.

Ursprungligen av RStolpe:

Så jag skapade ett separat konto och allt verkar lira på väldigt bra faktist må jag säga.

Nyfiken följdfråga: Använder du Familjedelning och har lagt in ditt nya Apple TV-konto som en familjemedlem?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Nyfiken följdfråga: Använder du Familjedelning och har lagt in ditt nya Apple TV-konto som en familjemedlem?

Ja precis, Apple-TV:ns apple-id är "adult" I familjedelningen men jag har stängt av så att den inte kan godkänna köp m.m. från mina barns konto.
Detta konto kommer även användas till den iPad som jag skall köpa inom kort.

Ursprungligen av RStolpe:

Ja precis, Apple-TV:ns apple-id är "adult" I familjedelningen men jag har stängt av så att den inte kan godkänna köp m.m. från mina barns konto.
Detta konto kommer även användas till den iPad som jag skall köpa inom kort.

Intressant. Följ gärna upp efter ett tag hur det fungerar (för- och nackdelar), tack. (Jag funderar på att göra på liknande sätt själv.)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-18 16:04

Jag förstår inte vad problemet är egentligen? Att dom är nyfikna?
Vad är det dom kan se med ditt Apple-ID som dom inte kan se med ett specifikt Apple-ID.

Ursprungligen av Innis:

Jag förstår inte vad problemet är egentligen? Att dom är nyfikna?
Vad är det dom kan se med ditt Apple-ID som dom inte kan se med ett specifikt Apple-ID.

Om jag skulle ha mitt konto så skulle de innebära att barnen skulle komma mina kort i iCloud, och ändra lite andra inställningar med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-18 20:16
Ursprungligen av RStolpe:

Om jag skulle ha mitt konto så skulle de innebära att barnen skulle komma mina kort i iCloud, och ändra lite andra inställningar med.

Så stäng av bildåtkomst.
Vilka inställningar?

Ursprungligen av Innis:

Så stäng av bildåtkomst.
Vilka inställningar?

Jag tror att problemet som TS menar att man kommer att uppleva, är att alla kommer komma åt kontot eftersom man också delar ut lösenordet till kontot i fråga. Och då kan det ju bli lite mer problem helt klart.

Själv har jag samma konto på vår Apple TV som mitt egna. Har dock inte upplevt några problem med det.

Tycker att familjedelning låter som ett utmärkt alternativ om man vill ha ett separat konto till separata enheter!

Ursprungligen av Innis:

Jag förstår inte vad problemet är egentligen? Att dom är nyfikna?
Vad är det dom kan se med ditt Apple-ID som dom inte kan se med ett specifikt Apple-ID.

Vi har väl olika anledningar till saker och ting antar jag så det är väl inte relevant varför TS önskar hjälp med sitt konto.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-19 07:27
Ursprungligen av RolexJocke:

Vi har väl olika anledningar till saker och ting antar jag så det är väl inte relevant varför TS önskar hjälp med sitt konto.

Det han åstadkommer med ett nytt Apple-ID kan han göra med sitt. Onödigt arbete

Ursprungligen av Innis:

Det han åstadkommer med ett nytt Apple-ID kan han göra med sitt. Onödigt arbete

Om man inte vill att någon annan ska ha lösenordet till sitt egna Apple ID, och man vill inte att allt ska laddas ner utan lösenordskrav; hur gör man då?

Ursprungligen av carlsson:

Om man inte vill att någon annan ska ha lösenordet till sitt egna Apple ID, och man vill inte att allt ska laddas ner utan lösenordskrav; hur gör man då?

Man låter bli att dela sitt lösenord.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Man låter bli att dela sitt lösenord.

Men hur fungerar det då?
Enligt Innis i inlägget ovan så behöver man inget annat Apple ID. Om man kör med samma Apple ID måste man ju rimligtvis också ha lösenordet till detta konto när man vill köpa saker!?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Man låter bli att dela sitt lösenord.

Enligt mitt tycker så låter det där som att det blir mer komplicerat än att göra som jag gjorde.

Ursprungligen av RStolpe:

Enligt mitt tycker så låter det där som att det blir mer komplicerat än att göra som jag gjorde.

Ja, det ska bli intressant att få svar på detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-19 10:46

Tänk om Apple bara kunde ge sig och införa stöd för separata användarkonton på tvOS och iOS-enheter, för de som vill.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-19 12:42
Ursprungligen av carlsson:

Om man inte vill att någon annan ska ha lösenordet till sitt egna Apple ID, och man vill inte att allt ska laddas ner utan lösenordskrav; hur gör man då?

Jag använder mitt Apple-ID till den ATV4 vi har inte vardagsrummet. Betyder inte att resten av familjen vet mitt lösenord.
Vill dom ladda ner något,nu händer det aldrig,skulle det hända är det jag som gör det.
Är jag inte hemma så får dom vänta.

Alla är vi olika och tycker han detta är en bra lösning så visst. Ingen jag skulle ha alla fall.

Ursprungligen av Innis:

Jag använder mitt Apple-ID till den ATV4 vi har inte vardagsrummet. Betyder inte att resten av familjen vet mitt lösenord.
Vill dom ladda ner något,nu händer det aldrig,skulle det hända är det jag som gör det.
Är jag inte hemma så får dom vänta.

Alla är vi olika och tycker han detta är en bra lösning så visst. Ingen jag skulle ha alla fall.

Men då kan du ju inte med en dåres envishet hävda att det inte finns en bättre lösning? Du skriver ju själv att vi är olika, och uppenbarligen så vill TS att hans familjemedlemmar ska kunna ladda ner grejer.

Nu har vi slösat massa tid på meningslöst tjafsande istället, vilket är onödigt och tråkigt.

Jaja, nu inväntar vi TS utvärdering om Familjedelning is the shit!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-19 13:17
Ursprungligen av carlsson:

Men då kan du ju inte med en dåres envishet hävda att det inte finns en bättre lösning? Du skriver ju själv att vi är olika, och uppenbarligen så vill TS att hans familjemedlemmar ska kunna ladda ner grejer.

Nu har vi slösat massa tid på meningslöst tjafsande istället, vilket är onödigt och tråkigt.

Jaja, nu inväntar vi TS utvärdering om Familjedelning is the shit!

Inte någonstans i mina inlägg har jag påstått att hans lösning är fel eller att den jag använder är den korrekta.
Jag har ställt frågor för att förstå varför han upplever sin vara bra och jag har yttryck min åsikt varför jag tycker min är bra.
Är det inte så man gör för att bli upplyst,att delge sina åsikter. Trist att du tycker det är tjafs.

Nu har jag kört detta ett tag och det fungerar klockrent, inga som helst problem och man slipper oroa sig över att någon annan har tillgång till ens Apple-ID och kanske ev skulle komma över bilder m.m.

Ska även senare koppla in detta Apple-ID på en iPad som vi ska köpa och som alla i hela familjen ska kunna använda.

1
Bevaka tråden