Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirusprogram till MacOS

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SweSG:

När det kommer till Safari kan jag inte den alls längre. Jag har inte kört Mac på något år eller så!

Om du måste köra Chrome så rekommenderar jag Brave browser istället. Den är byggd på Chromium och ser och fungerar likadant. Den har dock ett annat tänk när det kommer till privatliv, adblock m.m.

https://brave.com/

Firefox ligger mig varmt om hjärtat och jag har kört den sedan den var i beta och knappt hade ett nummer.

Ändringar jag gör på Firefox:

1: Ändrar den till standardwebbläsare i mitt OS.
2: Filhämtningar till skrivbord.
3: Sök efter uppdateringar, men låt mig välja om jag vill installera dem.
4: Tar bort alla sökmotorer utom Duckduckgo. Slår av ge sökförslag. Bokmärken är vägen att gå!
5: Innehållsblockering, strikt.
6: Ändrar, skicka webbplatser en "Spåra inte"-signal att du inte vill bli spårad till alltid. Även om det inte hjälper så visar jag sidorna var jag står!
7: Ställer in Firefox på alltid använda privat surfning.
8: Slår på förhindra åtkomsttjänster från att komma åt din webbläsare.
9: Slår av all datainsamling och användning för Firefox.
10: Installerar 3 tillägg. uBlock Origin, HTTPS Everywhere och NoScript. Mera behöver man inte ha!

Ändringar i about:config:

1: privacy.resistFingerprinting = True
2: beacon.enabled = False
3: dom.battery.enabled = False
4: dom.event.clipboardevents.enabled = False
5: geo.enabled = False
6: media.peerconnection.enabled = False
7: media.video_stats.enabled = False
8: plugin.scan.plid.all = False
9: privacy.donottrackheader.enabled = True (den ska dock vara på redan).
10: network.http.referer.spoofSource = True

Tror det är allt jag gör. Kan ha missat något dock!

Lär dig använda tillägg på rätt sätt! Dom kommer skydda dig bra!

Följer du det här så kommer du vara säkrare + få ett bättre privatliv på nätet!

Tack för tipset! detta med config hoppar jag över......Vad gäller "alltid privat surfing" undrar jag var man hittar denna inställning. Nu går det inte att komma in på min facebook pga javascript. Då får jag ta via annan webbläsare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-17 21:50

@calinou
Punkt 10 stängde av JavaScript. Antingen surfar du utan det via mobilsidan, eller så vitlistar du facebook.com.

Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset! detta med config hoppar jag över......Vad gäller "alltid privat surfing" undrar jag var man hittar denna inställning. Nu går det inte att komma in på min facebook pga javascript. Då får jag ta via annan webbläsare.

Du kan lägga ett undantag för Facebook i NoScript.

Det andra hittar du här:

Ursprungligen av SweSG:

Du kan lägga ett undantag för Facebook i NoScript.

Det andra hittar du här:

https://i.imgur.com/AjtfJnv.png

Vilken knapp där för att tillåta facebook? har provat lite av varje men fungerar ändå inte.......

Ursprungligen av calinou:

Vilken knapp där för att tillåta facebook? har provat lite av varje men fungerar ändå inte.......

Här:

Edit:

Skriv facebook.com sedan klicka på +. Då har du lagt ett undantag för Facebook.

Senast redigerat 2019-02-17 22:52
Ursprungligen av SweSG:

Här:

https://i.imgur.com/wQ87Zz9.png

Edit:

Skriv facebook.com sedan klicka på +. Då har du lagt ett undantag för Facebook.

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset! detta med config hoppar jag över......Vad gäller "alltid privat surfing" undrar jag var man hittar denna inställning. Nu går det inte att komma in på min facebook pga javascript. Då får jag ta via annan webbläsare.

Klart du ska in och pilla i about:config också vännen! Det är inte så svårt! Bara kopiera det jag skrivit och sätta antingen true eller false. Jag lovar att jag har bra koll på vad det gör. Folk på internet ska man ju lita på har jag hört!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-18 21:05

Snubblade över en ny och gratis brandvägg för macOS: LuLu.
(Från skaparen av BlockBlock och OverSight)

Ursprungligen av reboot81:

Snubblade över en ny och gratis brandvägg för macOS: LuLu.
(Från skaparen av BlockBlock och OverSight)

Intressant! är det alltså komplement till macOS brandvägg? räcker alltså macOS brandvägg inte riktigt till? Täcker det samtliga webbläsare verkar som?
Undrar också ifall man installerar den om man kanske inte behöver installera massa tillägg typ uBlock till varenda webbläsare?

Ursprungligen av calinou:

Intressant! är det alltså komplement till macOS brandvägg? räcker alltså macOS brandvägg inte riktigt till? Täcker det samtliga webbläsare verkar som?
Undrar också ifall man installerar den om man kanske inte behöver installera massa tillägg typ uBlock till varenda webbläsare?

Brandvägg och tillägg till webbläsare är två olika saker.

Edit:

Första skyddet är en bra brandvägg i din router! Vilket du säkert redan har. Kolla vad du har och uppdatera FW om det behövs. Sedan kan du ju byta DNS på din router till Quad9 som blockerar lite skumma sajter på nätet också.

https://www.quad9.net/

Senast redigerat 2019-02-19 11:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-19 13:17
Ursprungligen av nikka:

[...] Dagens risker handlar mer om maskar och trojaner än om virus. [...]

"Mer om"...finns det över huvud taget virus för macOs? Jag vill bestämt hävda att det inte finns.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-19 16:11
Ursprungligen av zinned:

"Mer om"...finns det över huvud taget virus för macOs? Jag vill bestämt hävda att det inte finns.

Déjà vu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-21 12:35
Ursprungligen av filuren:

Déjà vu

Huh?

  • Medlem
  • 2019-02-21 14:24

"Varför ska vi ha ett försvar? Det har ju inte varit krig på ....

Om man vaccinerar sig och motar Olle i grind så minimerar man problem både för en själv och andra.
Och så behöver det inte kosta mycket. I mitt fall gratis och skyddet tynger verkligen inte så det märks.

Så enkelt är det.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-21 14:54
Ursprungligen av per s:

"Varför ska vi ha ett försvar? Det har ju inte varit krig på ....

Om man vaccinerar sig och motar Olle i grind så minimerar man problem både för en själv och andra.
Och så behöver det inte kosta mycket. I mitt fall gratis och skyddet tynger verkligen inte så det märks.

Så enkelt är det.

Det är inte mitt ansvar att skydda andra från ett hot som i praktiken inte finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-21 16:38
Ursprungligen av calinou:

Den hämtade jag ju i god tro via app store.

Ajdå, två galenheter då. Mao är det för bra för att vara sant är det även så på App Store.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-21 16:42
Ursprungligen av keptang:

Håll en trevlig ton och följ våra trivselregler så får jag andas.

Andas, vad är det för nåt?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-21 18:00
Ursprungligen av juanito:

Ajdå, två galenheter då. Mao är det för bra för att vara sant är det även så på App Store.

Inget fel på programmet utan det är malwarebytes som indikerar det som en risk felaktigt. Se mitt tidigare inlägg om det.

Ursprungligen av SweSG:

Jag måste vara född med tur. Jag har inte sett ett enda virus på flera år. Då på Windows. Jag kan dock lova jag är på bra skumma sajter ibland! Är det så vanligt idag?

Windows egna antivirus som aktiveras as default i windows 10 numera är helt OK.
Du har förmodligen det aktiverat utan att veta om det

Ursprungligen av RStolpe:

Windows egna antivirus som aktiveras as default i windows 10 numera är helt OK.
Du har förmodligen det aktiverat utan att veta om det

Jo, det har jag koll på. Helt okey! Gör sitt jobb och håller sig någorlunda ur vägen! Finns en hel del inbyggda skydd i Windows idag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-21 21:45
Ursprungligen av per s:

"Varför ska vi ha ett försvar? Det har ju inte varit krig på ....

Om man vaccinerar sig och motar Olle i grind så minimerar man problem både för en själv och andra.
Och så behöver det inte kosta mycket. I mitt fall gratis och skyddet tynger verkligen inte så det märks.

Så enkelt är det.

Allting har konsekvenser. Försvar -> belastar statskassan med 1% av BNP. Vaccinationer är inte heller riskfritt, det kan min kusin som tyvärr tog Pandemrix 2009 intyga.
Antivirus på datorn får i princip högsta möjliga access. Det innebär att man ger antivirusprogrammet möjligheten kan göra vad den vill. Tanken med AV är att de ska göra nytta, men vad händer när någon utnyttjar AV på fel sätt? AV söker av filer lokalt, och då den är osäker skickar den filerna till företaget bakom AV-mjukvaran för att analysera den ytterligare.

Idag är de flesta ense om att datorvirus inte är det enda hotet. Maersk gick miste om 300miljoner USD 2017 pga ransomware. Hade rutiner för säkerhetskopiering varit på plats hade skadan blivit betydligt mindre. Dagens hot ändrar sig, ibland snabbare än vad AV hinner lära sig. Vi drabbas gång på gång, datorerna blir obrukbara och filer försvinner eller krypteras mot betalning. Ska man göra något för att skydda sin data så är backup grundstenen.

AV kan vara en del av skyddet, men det kommer till ett pris.

Jag hittade ett tillägg som passar dig @calinou som inte vill in och gräva i about:config. Privacy Settings:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addo...

Testade det igår och ser ut att göra det som det ska göra.

Min lista på ändringar i about:config på Firefox börjar bli lång nu :/

1: privacy.resistFingerprinting = True
2: beacon.enabled = False
3: dom.battery.enabled = False
4: dom.event.clipboardevents.enabled = False
5: geo.enabled = False
6: media.peerconnection.enabled = False
7: media.video_stats.enabled = False
8: plugin.scan.plid.all = False
9: privacy.donottrackheader.enabled = True
10: network.http.referer.spoofSource = True
11: privacy.firstparty.isolate = true
12: privacy.trackingprotection.enabled = true
13: browser.cache.offline.enable = false
14: browser.safebrowsing.malware.enabled = false
15: browser.safebrowsing.phishing.enabled = false
16: browser.send_pings = false
17: browser.sessionstore.max_tabs_undo = 0
18: browser.urlbar.speculativeConnect.enabled = false
19: media.gmp-widevinecdm.enabled = false
20: media.navigator.enabled = false
21: network.cookie.cookieBehavior = 1
22: network.http.referer.trimmingPolicy = 2
23: network.http.referer.XOriginPolicy = 2
24: network.http.referer.XOriginTrimmingPolicy = 2
25: browser.sessionstore.privacy_level = 2
26: media.peerconnection.turn.disable = true
27: media.peerconnection.use_document_iceservers = false
28: media.peerconnection.video.enabled = false
29: media.peerconnection.identity.timeout = 1

Börjar bli lite ändringar

Bevaka tråden