Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Galaxy Fold är officiell

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-02-22 09:48
Ursprungligen av S_Z:

Det kan man diskutera De visade upp en smartphone med vikbar skärm, precis som de sagt att de skulle. Men var det mycket mer än så?

Som sagt den är tjock som två vanliga smartphones (och ser ut som det), ser rätt klumpig ut när den är ihopvikt. Dessutom var de rätt bra på att dölja var att den lämnar en glipa, alltså att den vikta skärmen ligger inte helt mot varandra. Att använda den i hopvikt läge ser ut att lämna en hel del att önska enligt mig. Tydligt att de har fått kompromissa och satt in en så liten skärm i förhållande till dess storlek (alltså mycket bezels), ingen rollig upplevelse i det läget.

Ingenting fick mig att tänka ”ah smart!” när jag såg den utan mer, ”jahopp, två smartphones med gemensam skärm. Som ni nämner ovan, de utnyttjade inte ens möjligheten att klämma in en penna där i gångjärnet.

Samsungs Display skall definitivt ha cred för att pushat skärmutvecklingen och utvecklat något riktigt coolt. Men slutprodukten är mer meh för mig.

Hoppas som sagt andra tillverkare kan ha lite mer fantasi och ta fram en mer innovativ lösning som inte bara känns som något för att visa upp en böjbar skärm.

Tycker något liknande detta känns klart mer intressant:
https://www.google.se/amp/amp.tomsguide.com/u...

Just nu vet vi inte vad som är rätt väg att gå
Xiaomi har ett intressant koncept men oj vad känslig produkt och när lanseras den?
Samsung har byggt en imponerande första generations produkt som går att köpa i vår men hur dessa vikbara enheter ser ut i framtiden kan man spekulera i
Det jag vet är att Samsung har ju haft mjukvarufunktionerna under många år med Splitscreen och floating windows vilket lett upp till dagens produkt
Vi får se ?

  • Medlem
  • 2019-02-22 09:51
Ursprungligen av ekloev:

@S_Z @PaO Jag är delad inför det som visades igår (bister över att de inte gav journalisterna på plats möjlighet att klämma på en, även om jag var bensäker på att det inte skulle hända. En kan drömma). Jag tycker att mjukvarulösningen ser riktigt läcker ut, med uppdelning av appar på gränssnittet möjligheten att kunna dra innehåll mellan dem.

Och att kunna köra valfria appar som fönster utan att de behöver ha stöd för det nya formatet är också riktigt bra. Det har ju plågat DeX-läget, att Samsungs appar och några utvalda appar fungerar bra men majoriteten går från att bete sig underligt till att se rentav knas ut. Det kommer komma till nytta på vägen till att allt fler appar får stöd för att köras i den delade skärm-layouten.

Men, lösningen med en 4,6 tum stor skärm där fram ser ärligt talat inte så lajbans ut. Att telefonen blir tjockare är inte så farligt för min del, vad man får för det tycker jag det ser ut att vara värt, men jag är lite mer tveksam till att använda telefonen med en 4,6-skärm som dessutom är lite underligt placerad. Men som helhet tycker jag att det ser mer imponerande ut än jag hade väntat mig med en första generations produkt. Ska bli väldigt intressant att lägga vantarna på och se hur upplevelsen är i verkliga livet!

Samsung ville visa en färdig produkt till försäljning utan att det läckte ut innan och dessutom inte lägga hela S10 lineup i skuggan för länge, då blir det så här ?

Vi får se i april om det är framtiden som vecklas ut

One UI får bra kritik kanske dags att byta till en riktig telefon igen @Ekloev ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 09:53
Ursprungligen av PaO:

Samsung ville visa en färdig produkt till försäljning utan att det läckte ut innan och dessutom inte lägga hela S10 lineup i skuggan för länge, då blir det så här ?

Vi får se i april om det är framtiden som vecklas ut

One UI får bra kritik kanske dags att byta till en riktig telefon igen @Ekloev ?

Haha, jag jobbar på ett svar relaterat till detta i Galaxy S10-tråden i detta nu

Ursprungligen av PaO:

One UI får bra kritik kanske dags att byta till en riktig telefon igen @Ekloev ?

Av flera skäl hoppas jag att vårt Löv hittar "hem" till Samsung igen, men vi får se. Ska bli kul att följa hans testande av S10+.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 10:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Av flera skäl hoppas jag att vårt Löv hittar "hem" till Samsung igen, men vi får se. Ska bli kul att följa hans testande av S10+.

Ja One UI är definitivt en av anledningarna till att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att återvända till Samsung @PaO, gillar det skarpt än så länge! Är inte bästa kompis med den ljudbaserade fingeravtrycksläsaren, men det är nog inte tillräckligt för att jag ska hålla mig borta från S10-familjen. Kontraktet för min Iphone X går ju ut i år, så det kommer nog stå mellan en S10+, Oneplus 7 eller kanske höstens Note 10. Spännande tid vi lever i!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-22 11:55

Ser inte klok ut när den är ihopvikt. Ser mer ut som en prototyp än färdig produkt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 12:01
Ursprungligen av Innis:

Ser inte klok ut när den är ihopvikt. Ser mer ut som en prototyp än färdig produkt.

Själva hur den är ihopvikt har jag inga större problem med, de har ändå lyckats klämma in ett batteri i vardera halva och en 7,3 tums vikbar skärm och en främre skärm, plus allt annat. Det jag inte gillar är den främre skärmen, lustigt placerad och det ser ut som att det inte kommer bli helt smidigt att interagera med den. Men för att vara en första generationens produkt tycker jag de har levererat bättre än väntat faktiskt.

Den som något kina företag visade upp på ces var ju smartare då man vek skärmen åt andra hållet, slipper man ju dubbla skärmar. Dock verkade den ju ha ruskigt dålig mjukvara.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 12:10
Ursprungligen av jimel:

Den som något kina företag visade upp på ces var ju smartare då man vek skärmen åt andra hållet, slipper man ju dubbla skärmar. Dock verkade den ju ha ruskigt dålig mjukvara.

Du tänker på Flexpai va? Visst, den hade kanske en roligare idé på pappret som skulle bli en bättre lösning om den faktiskt visade sig vara ... bra? Den dom visade skapade ju en ohemult tjock böj, då är ju Samsungs gångjärnslösning många resor bättre.

Då tycker jag nog att Xiaomis lösning ser mer intressant ut, om den faktiskt visar sig fungera som i videon nedan kan den nog bli en vettig konkurrent till Galaxy Fold (om resten av telefonen också är bra dvs).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-22 12:11
Ursprungligen av ekloev:

Själva hur den är ihopvikt har jag inga större problem med, de har ändå lyckats klämma in ett batteri i vardera halva och en 7,3 tums vikbar skärm och en främre skärm, plus allt annat. Det jag inte gillar är den främre skärmen, lustigt placerad och det ser ut som att det inte kommer bli helt smidigt att interagera med den. Men för att vara en första generationens produkt tycker jag de har levererat bättre än väntat faktiskt.

Det enda som är det innovativa är gångjärnet men eftersom den inte viks ihop helt jämnt är det en miss.

Ursprungligen av ekloev:

Själva hur den är ihopvikt har jag inga större problem med, de har ändå lyckats klämma in ett batteri i vardera halva och en 7,3 tums vikbar skärm och en främre skärm, plus allt annat. Det jag inte gillar är den främre skärmen, lustigt placerad och det ser ut som att det inte kommer bli helt smidigt att interagera med den. Men för att vara en första generationens produkt tycker jag de har levererat bättre än väntat faktiskt.

Hur funkar det när det ringer? Viker man ihop den först och svarar eller lägger man upp hela den utvikta tableten mot örat?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 13:15
Ursprungligen av matssoderstrom:

Hur funkar det när det ringer? Viker man ihop den först och svarar eller lägger man upp hela den utvikta tableten mot örat?

Det har de inte gått in på i detalj än, men jag gissar att tanken är att man ska sköta samtal i ihopvikt format, men att man kan ta samtalen i utvikt format men att man då kanske ska ta samtalen via högtalarfunktion. Och ta videosamtal skulle ju också bli betydligt bättre i utvikt format än i ihopfällt dito. Men nu spekulerar jag bara, mig veterligen har de inte visat något om hur samtalsdelen hanteras än.

Ja prototypen till Xiaomi ser verkligen snygg ut. Frågan är bara när man kan köpa något sådant?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 13:22
Ursprungligen av MacMarkus:

Ja prototypen till Xiaomi ser verkligen snygg ut. Frågan är bara när man kan köpa något sådant?

Ja den är onekligen snygg som koncept, den ser förvisso något bred ut för att kunna användas med enhandsfattning med sidorna "bakvikta", men jag gillar lösningen.

Oklart, om den är långt gången kommer de nog visa upp något nästa vecka under MWC, men är den inte det kan det säkert dröja till ett bra tag innan den lanseras på marknaden. Om jag ska gissa kommer nog både Samsung och Huawei få ut sina vikbara telefoner före Xiaomi, men det skulle vara trevligt om den kunde vara så nära som under första halvåret!

  • Medlem
  • 2019-02-22 13:31
Ursprungligen av ekloev:

Själva hur den är ihopvikt har jag inga större problem med, de har ändå lyckats klämma in ett batteri i vardera halva och en 7,3 tums vikbar skärm och en främre skärm, plus allt annat. Det jag inte gillar är den främre skärmen, lustigt placerad och det ser ut som att det inte kommer bli helt smidigt att interagera med den. Men för att vara en första generationens produkt tycker jag de har levererat bättre än väntat faktiskt.

Håller med dig om det fullständigt ?

Om ni inte har sett The Expanse så rekommenderar jag den!
Så kommer telefoner och plattor att se ut om ett tag!

https://www.imdb.com/title/tt3230854/
Rktigt, riktigt bra SciFi!

  • Medlem
  • 2019-02-23 11:06

Dykt upp bilder som säga vara på Huaweis bidrag i vikbara smartphones: https://www.google.se/amp/s/www.androidauthor...

Känns även den klart vettigare än Samsungs lösning enligt mig då den viker sig på mitten men åt andra hållet. Så den blir helt platt i vikt läge samt att den har en stor skärm på framsidan. Hänger ju på hur bra mjukvaran är anpassad för det.

Senast redigerat 2019-02-23 17:11
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-23 11:45
Ursprungligen av S_Z:

Dykt på bilder som sägs vara bilder på Huaweis bidrag i vikbara smartphones: https://www.google.se/amp/s/www.androidauthor...

Känns även den klart vettigare än Samsungs lösning enligt mig då den viker sig på mitten men åt andra hållet. Så den blir helt platt i vikt läge samt att den har en stor skärm på framsidan. Hänger ju på hur bra mjukvaran är anpassad för det.

Ja om den stämmer, och om den blir bra, ser det helt klart ut som en bättre design. En separat främre skärm som i Samsungs fall känns lite som en nödlösning, men vi vet å andra sidan inte om de övervägt en design liknande den Huawei använder. Det kanske finns problem med den designen som Huawei valt att acceptera. Kan också finnas designproblem med mjukvaran. Men det ska bli intressant att se, Huaweis event under MWC är inte långt borta nu!

  • Medlem
  • 2019-02-24 17:59

Efter att ha sett denna introduktion och hade den haft s-pen så ökade ha begäret
Bra jobbat Samsung ?

https://youtu.be/gS9CWfLg1zg

Samsung bjuder på en 4-minuters video med en närmare titt på Fold:

Samsung och huawei tappade mig lite med böjbara skärmar.
Såg det först på Mate X att det veckade sig i skärmen och tydligen gör samsungs det med.

Lite av magin försvinner om man sveper över skärmen och en kulle känns i mitten.
Tänk dig när du använder S-pen på en sån skärm @PaO, antagligen därför det inte är någon med i första försöket.

Ursprungligen av Mackan1984:

Samsung och huawei tappade mig lite med böjbara skärmar.
Såg det först på Mate X att det veckade sig i skärmen och tydligen gör samsungs det med.

Lite av magin försvinner om man sveper över skärmen och en kulle känns i mitten.
Tänk dig när du använder S-pen på en sån skärm @PaO, antagligen därför det inte är någon med i första försöket.

Såg det också i Huawei-videon först, man får vänta någon generation, men tycker helt klart att det är intressanta produkter och kul att några vågar släppa dessa på marknaden.
Har inte sett så mycket från Xiaomis, men det ser säkert likadant ut. Kul är det hur som helst tycker jag och något jag skulle kunna tänka mig att skaffa framöver.

Ursprungligen av keptang:

Såg det också i Huawei-videon först, man får vänta någon generation, men tycker helt klart att det är intressanta produkter och kul att några vågar släppa dessa på marknaden.
Har inte sett så mycket från Xiaomis, men det ser säkert likadant ut. Kul är det hur som helst tycker jag och något jag skulle kunna tänka mig att skaffa framöver.

Ja jag skaffar ingen förrän den ”kullen” blir helt plan i tablet-mode.
Vilket nog är flera generationer bort.
Sen vill jag se hur plasten och skärmen överlever tidens tand.

  • Medlem
  • 2019-02-26 05:13
Ursprungligen av Mackan1984:

Samsung och huawei tappade mig lite med böjbara skärmar.
Såg det först på Mate X att det veckade sig i skärmen och tydligen gör samsungs det med.

Lite av magin försvinner om man sveper över skärmen och en kulle känns i mitten.
Tänk dig när du använder S-pen på en sån skärm @PaO, antagligen därför det inte är någon med i första försöket.

För att använda s-pen så behöver skärmen ha motstånd. Kul om spetsen gick igenom ?
Oavsett kul att de är här äntligen

Ursprungligen av PaO:

För att använda s-pen så behöver skärmen ha motstånd. Kul om spetsen gick igenom ?
Oavsett kul att de är här äntligen

Beundrar ändå hur medvetna Samsung varit inför det problemet, för att sen sett till att vinklar och ljussättning inte skymtar en millimeter av vecken.
Inte konstigt att media inte har fått gå nära.
Kan ge ett grymt tillbakaslag om folk ska förboka innan nån ser det ?

Är det så illa som det ser ut på video på båda? Då undrar man ju lite vad dom har gjort det senaste åren på utveckling sidan. Kan inte vara så illa som det ser ut väl?

Ursprungligen av MacMarkus:

Är det så illa som det ser ut på video på båda? Då undrar man ju lite vad dom har gjort det senaste åren på utveckling sidan. Kan inte vara så illa som det ser ut väl?

Media som lyckats zooma in på båset där en öppnad Galaxy Fold står har fått in bilder som visar att böjbara skärmar inte riktigt var som vi hade tänkt.
Det är trots allt plast och det kommer även vara plast nästa år så blir en hård nöt att knäcka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-26 13:33
Ursprungligen av S_Z:

Tekniken är absolut intressant. Implementationen imponerar dock inte direkt på mig, ser i mina ögon ut som den ”enkla” lösningen med två separata telefoner sammanklistrade av en skärm. Hade önskat något som såg mer ut som en enhet. Blir hur som helst intressant var branschen kan ta denna teknologin om ett par år.

Håller med. Förstår inte riktigt alla som tycker den ser "läcker" eller "intressant" ut. Jag kan göra samma sak med två iPhones och lite silvertejp. Existensberättigandet består väl mest av någon slags proof of concept.

Vem vill ha en dubbeltjock gigantisk telefon i fickan? Inte jag. Sedan undrar jag hur pass välbyggt det där gångjärnet är. Rörliga delar slits, hur många gånger kan man fälla ut telefonen innan det börjar glappa osv?

Ursprungligen av ppson:

Håller med. Förstår inte riktigt alla som tycker den ser "läcker" eller "intressant" ut. Jag kan göra samma sak med två iPhones och lite silvertejp. Existensberättigandet består väl mest av någon slags proof of concept.

Vem vill ha en dubbeltjock gigantisk telefon i fickan? Inte jag. Sedan undrar jag hur pass välbyggt det där gångjärnet är. Rörliga delar slits, hur många gånger kan man fälla ut telefonen innan det börjar glappa osv?

Hur många varv kunde första hjulet snurra innan det tog slut, bakåtsträvare

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-26 15:13
Ursprungligen av jimel:

Hur många varv kunde första hjulet snurra innan det tog slut, bakåtsträvare

Men det här är ju inget nytt. Nintendo utvecklade tekniken redan 2004.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS

Bevaka tråden