Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac bildinsamling

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-02-23 16:33

Hej

Min bildinsamling på min mac har börjat krångla. Jag kan inte markera/välja bilder att överföra till datorn. Dem avmarkeras. Har uppdaterat datorn, har även sökt efter bildinsamling.app i appstore men hittar den inte. Vågar inte radera appen från datorn. Någon som har tips på hur jag laddar den på nytt eller uppdaterar den?

- Överföra bilder till datorn från vadå? Kamera? (vilken modell i så fall?)
- Hur? Via USB?
- Vilken version av OS X/macOS?
- Vilken datormodell?

  • Medlem
  • 2019-02-23 16:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Överföra bilder till datorn från vadå? Kamera? (vilken modell i så fall?)
- Hur? Via USB?
- Vilken version av OS X/macOS?
- Vilken datormodell?

Överföra bilder från mobil via bildinsamling.app till dator, med usb. Har alltid gått väldigt smidigt förr.
macOS mojave 10.14.3

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-23 17:23

Hur menar du avmarkeras? Enskilda bilder/filmer? Gäller det alla bilder? Har du iCloud bildbibliotek/bildström aktiverat? Vad försöker du importera till? -en mapp? Bilder-bibliotek?

Ursprungligen av Angba:

Hej

Min bildinsamling på min mac har börjat krångla. Jag kan inte markera/välja bilder att överföra till datorn. Dem avmarkeras. Har uppdaterat datorn, har även sökt efter bildinsamling.app i appstore men hittar den inte. Vågar inte radera appen från datorn. Någon som har tips på hur jag laddar den på nytt eller uppdaterar den?

Skrolla längst ner bland bilderna och kika att programmet ritat upp alla tumnaglar, när så är gjort kan du markera dina bilder. Riktigt dåligt uppdaterat program! Sedan verkar inte dra och släpp fungera för mig mer utan måste använda importknappen.

  • Medlem
  • 2019-02-24 12:21
Ursprungligen av reboot81:

Hur menar du avmarkeras? Enskilda bilder/filmer? Gäller det alla bilder? Har du iCloud bildbibliotek/bildström aktiverat? Vad försöker du importera till? -en mapp? Bilder-bibliotek?

Ja, när jag markerar bilder jag vill importera till datorn så avmarkeras dem, eller så går det inte att markera alls. Inget iCloud. Som jag skrev så är det från mobil till datorn via usb.

  • Medlem
  • 2019-02-24 12:23
Ursprungligen av Chet:

Skrolla längst ner bland bilderna och kika att programmet ritat upp alla tumnaglar, när så är gjort kan du markera dina bilder. Riktigt dåligt uppdaterat program! Sedan verkar inte dra och släpp fungera för mig mer utan måste använda importknappen.

Jag har alltid använt importknappen för att få bilderna till en viss mapp, vilket såklart också går o göra genom att dra dem. Ibland laddar inte alla bilder, det är något nytt också. Tips på hu man uppdaterar programmet? eller får ner det igen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-24 19:48
Ursprungligen av Angba:

Jag har alltid använt importknappen för att få bilderna till en viss mapp, vilket såklart också går o göra genom att dra dem. Ibland laddar inte alla bilder, det är något nytt också. Tips på hu man uppdaterar programmet? eller får ner det igen?

Programmet går inte uppdatera. Inget (känt) fel på programmet.
Däremot kan en plist-fil säkert raderas, osäker.
Prova ett annat användarkonto och se om problemet kvarstår. Provat olika USB-sladdar? Kör du via en hub?

  • Medlem
  • 2019-02-24 19:51
Ursprungligen av reboot81:

Programmet går inte uppdatera. Inget (känt) fel på programmet.
Däremot kan en plist-fil säkert raderas, osäker.
Prova ett annat användarkonto och se om problemet kvarstår. Provat olika USB-sladdar? Kör du via en hub?

Menar du att jag ska skapa ett nytt användarkonto på min dator?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-24 20:02
Ursprungligen av Angba:

Ja, när jag markerar bilder jag vill importera till datorn så avmarkeras dem, eller så går det inte att markera alls. Inget iCloud. Som jag skrev så är det från mobil till datorn via usb.

Ja precis, men jag syftade på vad du ville importera bilderna till. En mapp (vilken?), Bilder.app eller annat ställe.

Hur många bilder/filmer talar vi om?

Att skapa en ny användare tar nån minut, sen när du provat kan du enkelt radera den igen. På detta sätt kan du få reda på om någon inställning(sfil) är fel på ditt användarkonto.

Har också problem med Bildinsamling.
På min iMac funkar allt som det ska när jag importerar från min iPhone 7, men min fru har plötsligt fått problemet att Bildinsamling promt vill konvertera det hon ska importera JPEG, PNG och MOV. Vad Bildinsamling vill konvertera till framgår inte och det tar så lång tid för en fil att man helt enkelt inte orkar vänta. Och hon ska importera 2.000 filer...
Bildinsamling har inte ens några inställningar man kan kolla, så vad göra?!
Någon som har svar på problemet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-11 01:32
Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Har också problem med Bildinsamling.
På min iMac funkar allt som det ska när jag importerar från min iPhone 7, men min fru har plötsligt fått problemet att Bildinsamling promt vill konvertera det hon ska importera JPEG, PNG och MOV. Vad Bildinsamling vill konvertera till framgår inte och det tar så lång tid för en fil att man helt enkelt inte orkar vänta. Och hon ska importera 2.000 filer...
Bildinsamling har inte ens några inställningar man kan kolla, så vad göra?!
Någon som har svar på problemet?

En gissning är att det kan röra sig om konvertering från det nya platsbesparande bildformatet HEIC. Kan stämma om det gäller en nyare iPhone till en äldre iMac som inte uppgraderats till macOS 10.13 High Sierra eller nyare.

Använda HEIF- och HEVC-media på Apple-enheter

99-Guide: Konvertera HEIC-bilder till JPEG

För att gissa mindre behövs mer information:
1) VAD importerar din fru ifrån? USB-minne med blandade filer? Minneskort från någon kamera?
2) Om import från en telefon, vilken version av operativsystem?
2) Vilken version av macOS har du på din iMac?

Ursprungligen av IngoX:

En gissning är att det kan röra sig om konvertering från det nya platsbesparande bildformatet HEIC. Kan stämma om det gäller en nyare iPhone till en äldre iMac som inte uppgraderats till macOS 10.13 High Sierra eller nyare.

Använda HEIF- och HEVC-media på Apple-enheter

99-Guide: Konvertera HEIC-bilder till JPEG

För att gissa mindre behövs mer information:
1) VAD importerar din fru ifrån? USB-minne med blandade filer? Minneskort från någon kamera?
2) Om import från en telefon, vilken version av operativsystem?
2) Vilken version av macOS har du på din iMac?

Frugan: iPhone 7+ iOS 13.2.2 via USB/Lightning till iMac OS X High Sierra 10.13.6 - Bildinsamling 7.0 (1106) vill konvertera alla filformat.
Jag: iPhone 7 iOS 13.2.2 via USB/Lightning till iMac OS X El Cap 10.11.6 - Bildinsamling 6.7 (604) funkar perfekt.

Jag skapade ett nytt konto på min iMac och kopplade in min frus iPhone - Bildinsamling 6.7 (604) funkade perfekt.
Så alla bilderna är insamlade nu.

Verkar som din första länk kan förklara problemet som då borde ligga i inställningarna (för Kamera och Bilder) i min frus iPhone.
Jag har aldrig hört talas om HEIF och HEVC tidigare, så därför var det inget jag kunde söka på.
Ska kolla. Återkommer här om jag får kläm på läget.
Tack så länge IngoX!

Sådär ja!
Det funkade perfekt med första länken ??
Tack igen IngoX!

1
Bevaka tråden