Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör Bank-id gå i graven?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-01-01 00:32

"Bör Bank-id gå i graven?" lyder rubriken.

Nej! Men den här tråden bör göra det!

Ursprungligen av keptang:

Och hade du haft en annan bank, som Skandiabanken som nämnts tidigare så hade du själv kunnat förnya ditt mobila BankID när som du önskar. Hoppas det löser sig för dig. Problemet är den bank du valt, inte mobilt BankID.

Gott Nytt År!

Det finns ett ägarförhållande: Finansiell ID-Teknik BID AB äger, förvaltar och vidareutvecklar BankID. Företaget ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank.
Går man in på BankID´s hemsida står det att man kan få BankID om man har ett svenskt personnummer. Det står inte vilken bank man skall välja för att kunna förnya det. De som förvaltar och vidareutvecklar BankID borde ta större ansvar så att det fungerade enhetligt.
¡Feliz Año Nuevo!

Det verkar ju fortfarande som om du inte kan inse att ditt problem inte ligger hos BankId utan hos din bank. Så med din inställning kommer du nog inte att kunna förnya ditt BankId när de runt om kring dig ska ändra på saker men du själv ska inget göra. Vid det här laget borde du ju veta att antingen besöker du Sverige eller byter bank istället för att sitta och beklaga dig i Spanien om du vill ha ett nytt BanId.

Problemet är att Swedbank inte inser att de är delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB. De påstår att "Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler". Kan andra delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB tillämpa reglerna på ett smidigt sätt så kan även Swedbank göra det - om viljan finns.
På detta forum har ”suddgummi” givit positiv respons. Med bl.a hans information hoppas jag att Swedbank ser över sina rutiner. Hur kan du tycka att det är OK att tvingas flyga till Sverige vart tredje år för att besöka ett bankkontor? Vem har något att förlora på om Swedbank anpassar sig till verkligheten?

Björn, dumpa Swedbank. Du har fått exempel på svenska banker som hanterar Bank-ID annorlunda och skulle funka för dig. Det är en truism i den svenska finansvärlden att svensken är ett menlöst fån som glatt låter sig skinnas gång på gång av bankväsendet utan att någonsin byta eftersom han inbillar sig att han har "ett speciellt förhållande" till "sin" bank, men någon som haft driv nog att emigrera för ett bättre liv borde också ha driv nog att fylla i en onlineblankett eller två. Gör det nu, inte mañana.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Problemet är att Swedbank inte inser att de är delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB. De påstår att "Det är inget som vi kan lösa, utan detta är något som är fast i BankID's regler". Kan andra delägare i Finansiell ID-Teknik BID AB tillämpa reglerna på ett smidigt sätt så kan även Swedbank göra det - om viljan finns.
På detta forum har ”suddgummi” givit positiv respons. Med bl.a hans information hoppas jag att Swedbank ser över sina rutiner. Hur kan du tycka att det är OK att tvingas flyga till Sverige vart tredje år för att besöka ett bankkontor? Vem har något att förlora på om Swedbank anpassar sig till verkligheten?

Kanske läge att dumpa detta inlägg nu. Dom enda som kan lösa det är din bank och bank-ID.
Här kan inte tillföras så mycket mer på forumet - och det börjar bli tråkigt. Lycka till ?

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-01-03 10:16

Ojdå! Denna diskussion är fortfarande igång. Hade vi inte enats om att Mobilt Bank-ID var snäppet bättre än ett SMS? ?

Nio veckors arbeta har nu gett resultat, vi kan nu förnya våra Mobila BankID på Swedbank utan att vart tredje år resa till Sverige. Emellertid överlåter jag till andra som är drabbade att själva ta kontakt med Swedbank så att de får redogöra för hur man rent praktiskt går tillväga. Allt går om man vill!

Seriöst... du spenderade nio veckor av ditt liv på detta isf att bara byta bank? Like wow, liksom.

Från och med idag finns det desto fler anledningar att byta bank om man har Swedbank. Se SVT:s stora granskning.

Ursprungligen av GustafMA:

Seriöst... du spenderade nio veckor av ditt liv på detta isf att bara byta bank? Like wow, liksom.

Klart jag vill byta bank men då tvingas jag resa till Sverige. Att utveckling går åt fel håll i Sverige beror kanske på att ingen vill göra något åt det och om någon gör någonting är det Jamtelagen som gäller.

Senast redigerat 2019-02-20 18:31
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Klart jag vill byta bank men då tvingas jag resa till Sverige. Att utveckling går åt fel håll i Sverige beror kanske på att ingen vill göra något åt det och om någon gör någonting är det Jamtelagen som gäller.

Nu är det rent struntprat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-20 21:39
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Nio veckors arbeta har nu gett resultat, vi kan nu förnya våra Mobila BankID på Swedbank utan att vart tredje år resa till Sverige. Emellertid överlåter jag till andra som är drabbade att själva ta kontakt med Swedbank så att de får redogöra för hur man rent praktiskt går tillväga. Allt går om man vill!

Så du använder forum för att få hjälp med att lösa ditt problem och när du hittar en lösning tänker du inte dela med dig..? Och i ett senare inlägg har du mage att klaga på Sverige...

Det finns fortfarande flera frågetecken att räta ut och det är bara Swedbank som kan ge svaren. När Swedbank kommer på fötter igen efter misstankarna om penningtvätt, förmodar jag att de via sina kanaler redogör för hur man förnyar Mobilt BankID utan att vara mantalsskriven i Sverige. Jag är med rätta kritisk till hur svenska myndigheter typ DIGG - Myndigheten för digital förvaltning skapar regelverk som inte är förankrade i verkligheten.
BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank: K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det finns fortfarande flera frågetecken att räta ut och det är bara Swedbank som kan ge svaren. När Swedbank kommer på fötter igen efter misstankarna om penningtvätt, förmodar jag att de via sina kanaler redogör för hur man förnyar Mobilt BankID utan att vara mantalsskriven i Sverige. Jag är med rätta kritisk till hur svenska myndigheter typ DIGG - Myndigheten för digital förvaltning skapar regelverk som inte är förankrade i verkligheten.
BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank: K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”

Om du hoppas på snar hjälp av Swedbank - kontra utomlands och Sverige - med tanke på senaste händelserna - tror jag du blir besviken.... ?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det finns fortfarande flera frågetecken att räta ut och det är bara Swedbank som kan ge svaren. När Swedbank kommer på fötter igen efter misstankarna om penningtvätt, förmodar jag att de via sina kanaler redogör för hur man förnyar Mobilt BankID utan att vara mantalsskriven i Sverige. Jag är med rätta kritisk till hur svenska myndigheter typ DIGG - Myndigheten för digital förvaltning skapar regelverk som inte är förankrade i verkligheten.
BankID regelverket och Tillitsramverket för Svensk E-legitimation (Ref.nr ELN-0700-v1.3) ställer krav på utgivande bank: K5.8 Utfärdare av Svensk e-legitimation ska kontrollera att uppgifterna knutna till ansökan är fullständiga och stämmer överens med uppgifter som finns registrerade i ett officiellt register.
I vägledningen till regelverket står det även ”Det ska säkerställas att de uppgifter som utgivningen av e-legitimationen grundas på överensstämmer med uppgifter registrerade i ett officiellt register. Om utgivning grundas i en befintlig kundrelation, då dessa uppgifter inhämtats vid ett tidigare tillfälle, så ska uppgifternas aktualitet verifieras mot ett officiellt register. Uppgifter anses vara aktuella om de är inhämtade i enlighet med K5.13. Som officiellt register räknas bland annat SPAR, men motsvarande tjänst från t.ex. ett kreditupplysningsinstitut anses även uppfylla kraven.”

Jag har följt denna tråd med fascination. Du går ut hårt i början med att klanka ner på en lösningen som är både väl fungerande och säker, och hävdar att en lösning baserat på SMS är betydligt bättre. För att sedan fortsätta envist komma med argument och påståenden som faktiskt inte är speciellt bra underbyggda. Och sedan övergå att klanka på svenska banker som inte vill ge dig ett nytt Bank-ID utan att du uppfyller kraven för att kunna förnya det.

Och avslutningsvis så lägger du mängder av tid på att få igenom din vilja hos din bank (och lösningen vill du inte dela med dig av i forumet som är till just för att hjälpa varandra. så varför startade du ens tråden då ?) Du klagar på hur olika svenska myndigheter och företag fungerar och beter sig. Men du vill ju inte ens ha med Sverige och göra eller åka hit, du är är inte skriven här Så vad är egentligen problemet? Säg upp dina avtal med banken och flytta allt till en spansk bank. Då kan du ju lösa allt på plats..

Senast redigerat 2019-02-22 17:30

Avslutningsvis så gillade ju Björn BankId verkar det som eftersom han jobbade på att behålla det.

Sen kan man ju alltid undra varför han promt behöll Swedbank, visserligen är de ju kända för att hjälpa sina utländska kunder med diverse lösningar.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-02-23 06:28
Ursprungligen av joje20:

Jag har följt denna tråd med fascination. Du går ut hårt i början med att klanka ner på en lösningen som är både väl fungerande och säker, och hävdar att en lösning baserat på SMS är betydligt bättre. För att sedan fortsätta envist komma med argument och påståenden som faktiskt inte är speciellt bra underbyggda. Och sedan övergå att klanka på svenska banker som inte vill ge dig ett nytt Bank-ID utan att du uppfyller kraven för att kunna förnya det.

Och avslutningsvis så lägger du mängder av tid på att få igenom din vilja hos din bank (och lösningen vill du inte dela med dig av i forumet som är till just för att hjälpa varandra. så varför startade du ens tråden då ?) Du klagar på hur olika svenska myndigheter och företag fungerar och beter sig. Men du vill ju inte ens ha med Sverige och göra eller åka hit, du är är inte skriven här Så vad är egentligen problemet? Säg upp dina avtal med banken och flytta allt till en spansk bank. Då kan du ju lösa allt på plats..

+1

Vi har aktier kvar i Sverige och för att komma in på aktiemäklarens hemsida krävs numera Mobilt BankID. Innan våra BankID utfärdade av Swedbank slutade fungera, hann vi installera tvåfaktor-inloggning hos aktiemäklaren.
Tanken att flytta ut våra besparingar är inte så dum. Aktiemäklaren kan inte göra utlandsbetalningar och därför behöver vi Swedbank för flytten. Swedbank lär väl överleva krisen.

...

Ursprungligen av carlsson:

...

Ingen tokig idé!

Bevaka tråden