Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bluetooth ej tillgängligt" - återkommande problem på iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-02-10 18:15

Jag har under et par veckors tid haft problem med att min iMac (Retina 4K, 21.5" sent 2015, med macOS 10.14.3) "tappar" alla Bluetooth-enheter (Magic Mouse/Keyboard/Trackpad, Bose QC35-hörlurar). I menyraden listas Bluetooth som ej tillgängligt.
Problemet brukar försvinna efter en omstart av maskinen, men återkommer en eller flera gånger per dag. Jag har försökt söka på lösningar och testat att nollställa Bluetooth-modul, alla anslutna enheter, SMC osv. Jag har utgått från följande länk: https://macpaw.com/how-to/fix-bluetooth-not-available-problem?fbclid=IwAR2GVaFHX6Vo5PLySJJsljNeUuFhUWqDx9bOleVEUV62CFb6yq_Wv2xNnuA
Under en lite längre period, kanske en vecka eller så, funkade det som det ska. ag minns dock inte vilken metod jag använde för att åstadkomma det.
Är det någon som har någon tanke om vad felet kan bero på eller hur jag kan lösa det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-10 18:51

Testat en ny användare? Om inte det hjälper, en ny installation av macOS. Om inte det hjälper, lämna in den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-10 21:09

Vad har du som är anslutet till datorn?
Vilken sorts elektronik finns inom 10m från datorn? Micro? Radioutrustning? Router?

Provat med datorn på annan plats? Jättejobbig felsökningsmetod det håller jag med om, men den kan hjälpa dig att hitta ev störkällor.

Jag har en hemmagjord lösning för att stänga av sätta på BT mha ett trådat tangentbord. Har du möjligtvis något sätt som du kan stänga av/ sätta på BT när den strular?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2019-02-13 18:49
Ursprungligen av kenjon:

Testat en ny användare? Om inte det hjälper, en ny installation av macOS. Om inte det hjälper, lämna in den.

Har testat en ny användare nu ett par dagar utan problem. Bestämde mig nu för att testa att växla tillbaka till mitt vanliga konto och det funkade en stund innan det lade av igen.
Jag har installerat om macOS genom CMD + R vid start, dock utan att radera data.

Ursprungligen av Måns97:

Har testat en ny användare nu ett par dagar utan problem. Bestämde mig nu för att testa att växla tillbaka till mitt vanliga konto och det funkade en stund innan det lade av igen.
Jag har installerat om macOS genom CMD + R vid start, dock utan att radera data.

Har samma problem på min 5K iMac. Prövat allt och börjat dunka in beta-versioner av MacOS för att problemet ska försvinna. Det gör det inte. Har haft "bluetooth ej tillgängligt" men mest att när jag väcker dator från sleep, så en minut senare kopplar den ner allt, en dialogruta som säger att inget tangentbord är anslutet dyker upp, och en minut senare kopplar den upp allt igen. Det konstiga är att jag tror att dessa problemen började när jag kopplade mina Airpods till datorn.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2019-02-25 19:29

Jag har samma problem iMac 27" 5K.
Har precis pratat med Apple support och fått tips på att testa med en ny användare. Så det gör jag nu.
Kan du förtydliga – Körde du med ordinarie användare utloggad? Och blev du av med problemet efter ominstallationen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-25 19:38

Om jag hade haft BT strul med min iMac, hade jag skaffat en BT-sticka för 100kr och stoppat in i datorn.

1
Bevaka tråden