Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmer blivit bilder i programmet bilder.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade om min gamla Imac igår och nu går den som tåget. Upptäckte dock att jag hade problem att föra över mina bilder från externa hårddisken till "Bilder" i datorn. Upplever att bilderna fått sämre kvalitet men det kan jag leva med. Vad värre är att alla mina filmer som jag tidigare haft i "Bilder" har blivit bilder istället. Står att programmet inte klarar av att öppna exempelvis UNADJUSTEDNONRAW_thumb_15997.jpg. Vad är UNADJUSTEDNONRAW_thumb och kan jag göra något för att få tillbaka bilderna? Upptäckte att filmerna blivit bilder även på den externa hårddisken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-28 13:52

Använder du iCloud bildbibliotek? Kan du verifiera att hela bilder-biblioteket kopierats?

Ursprungligen av reboot81:

Använder du iCloud bildbibliotek? Kan du verifiera att hela bilder-biblioteket kopierats?

Ja jag använder iCloud bildbibliotek vilket jag inte gjorde innan jag installerade om datorn. Så snabbt jag tar en bild med iphonen nu så hamnar bilderna direkt i programmet bilder på datorn. Alla mina bilder i programmet ”bilder” på datorn samt alla bilder på externa hårddisken har fått formatet UNADJUSTEDNONRAW_thumb vilket de inte hade innan jag installerade om hårddisken på datorn. La över den nyaste bilderna från datorn som jag inte hade på extern hårddisken strax innan jag installerde om datorn, det låg alltså en massa bilder på extern sedan innan men plötsligt var alla bilder UNADJUSTEDNONRAW_thumb. Förstår inte varför det blivit så här, känns inte alls bra att alla filmer blivit bilder...

Provade precis att importera en gammal film från iphone till programmet bilder på datorn via laddsladden och den fick formatet IMG och det gick utmärkt att spela upp den. Frågan är varför hela mitt bildbibliotek på datorn och externa hårddisken har ändrats till formatet UNADJUSTEDNONRAW_thumba?

Senast redigerat 2019-02-28 15:07

Efter idogt letande på nätet har jag nu lärt mig att om jag dra bilderna från datorn till externa hårdisken blir det jpg-format. Men om man däremot kopierar bilderna i datorn klistrar in bilderna på externa hårddisken så blir de UNADJUSTEDNONRAW. Någon som har en lösning på hur jag kan omvandla bilderna från UNADJUSTEDNONRAW till jpg så skulle jag var enormt tacksam!

1
Bevaka tråden