Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Word 2008 avslutas oväntat vid utskrifter

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har MS Word 2008 i min iMac, helt plötsligt sen några dgaar när jag ska skriva ut ett dokument så stängs Word av, om jag kör Command+P stängs Word av.

Klickar jag på Skriv ut i den övre menyn då fungerar det.

Jag har operativsystem macOS Mojave

Har klickat på Programuppdatering i MacOS Mojave då står det "Datorn är uppdaterad -macOS Mojave 10.14.1
Problemet kvarstår

I Pages fungera det med båda alternativen att skriva ut.

Senast redigerat 2018-12-11 14:23

Det är hög tid att uppgradera Office 2008 till något nyare. Det är bara att acceptera att så gammal programvara inte fungerar perfekt i nyare operativsystem.

Att döma av en snabb googling, så verkar det som det började uppstå problem med Office 2008 redan i 10.11 El Capitan. Och sen har det förmodligen funkat sämre och sämre för varje macOS-version.

Microsoft slutade supporta Office 2008 för fem år sedan.

Senast redigerat 2018-12-11 13:32
Ursprungligen av Mc Tommy:

...då står det "Datorn är uppdaterad -macOS Mojave 10.14.1...

Det var nog någon vecka sedan du gjorde den kontrollen, för nu finns 10.14.2 (släpptes 5 december).

Med en hel del tur så kan problemen bli mindre med den uppdateringen, men sannolikheten är nog tyvärr högre att problemen med så gammal programvara bara blir värre och värre för varje macOS-uppdatering.

Senast redigerat 2018-12-11 14:08

LibreOffice finns också till Mac:
https://www.libreoffice.org

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

[...] så gammal programvara inte fungerar perfekt i nyare operativsystem. [...]

Sen när fungerade Office 2008 perfekt?

Min minnesbild av 2008 är allt annat än ljus. Försökte minimera spannet mellan 2004 och 2011 så gott det gick. Om inte annat lyckades MS under hela 2008ans livslängd _inte_ att bli av med den ökända putz weg-buggen från 2004an som gjorde att allt man gjort i PPT blev spårlöst försvunnet. Inga filer. Inga autosparningar. Ingenting...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-12 17:35

Halvt om halvt off-topic men ändå:
Abbonnerar på senaste Office. Tyvärr har Microsoft Sverige inte velat ta tag i det utskriftsproblem jag har med de senaste versionerna av Excel. Däremot fungerar Office 2011 i detta avseende. Det gäller utskrift av lodrät text som ska vara centrerad i resp cell och inte som nu hamna till hälften utanför vid utprintning men inte på skärmen.
Bävar för egen del den dag då 2011:an inte längre tolereras av senaste MacOS.

Senast redigerat 2018-12-12 20:57
Ursprungligen av Le:

...Abbonnerar på senaste Office...

Vilken version har du? Jag har en dator där Microsoft AutoUpdate tyckte att 16.16.x var senaste versionen, trots att senaste faktiskt är 16.20.x nu. Där fick jag manuellt hämta senaste versionen från Office.com. (På den andra datorn har uppdateringarna dykt upp som de ska.)

Senast redigerat 2018-12-13 10:39
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-13 12:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version har du? Jag har en dator där Microsoft AutoUpdate tyckte att 16.16.x var senaste versionen, trots att senaste faktiskt är 16.20.x nu. Där fick jag manuellt hämta senaste versionen från Office.com. (På den andra datorn har uppdateringarna dykt upp som de ska.)

Prenumererar är väl mer korrekt uttryckt.
Ver 16.21 (181212) via AutoUpdate.

Word stängs vid utskrift

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version har du? Jag har en dator där Microsoft AutoUpdate tyckte att 16.16.x var senaste versionen, trots att senaste faktiskt är 16.20.x nu. Där fick jag manuellt hämta senaste versionen från Office.com. (På den andra datorn har uppdateringarna dykt upp som de ska.)

Jag har Version 12.3.6 (130206) så en gammal version men den har fungerat tidigare

Uppdateringen 12.3.6 (som är den sista) släpptes 12 mars 2013. Mycket vatten har runnit under OSX-broarna sedan dess.

Jag kör glatt ett gammalt Office 2000 hemma. Före ribbon-eländet. Funkar utmärkt om du spinner upp den på en virtuell maskin med ett gammalt OS på - i mitt fall Win XP, i ditt fall något OSX från den tiden det fungerade. Var bara medveten om att du är förbjuden att göra så - alltså köra OSX virtuellt - ens på en mac om du ska använda det till något kommersiellt.

Ursprungligen av Mc Tommy:

...en gammal version men den har fungerat tidigare

Den hade fortsatt att fungera om du inte hade uppgraderat operativsystemet.

Att köra programvara från 2008 - där sista uppdateringen kom 2013 - i ett operativsystem från 2018 - är inte stabilt. Det får man helt enkelt bara acceptera.

- Du kan antingen uppgradera Office
- Eller byta till någon annan programvara, t.ex OpenOffice eller LibreOffice som båda är gratis.
- Eller (vilket är sämsta alternativet) fortsätta med din gamla Office, men byta tillbaka till ett äldre operativsystem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den hade fortsatt att fungera om du inte hade uppgraderat operativsystemet.

Att köra programvara från 2008 - där sista uppdateringen kom 2013 - i ett operativsystem från 2018 - är inte stabilt. Det får man helt enkelt bara acceptera.

- Du kan antingen uppgradera Office
- Eller byta till någon annan programvara, t.ex OpenOffice eller LibreOffice som båda är gratis.
- Eller (vilket är sämsta alternativet) fortsätta med din gamla Office, men byta tillbaka till ett äldre operativsystem.

Jag skulle inte använda OpenOffice, oavsett om man har en Mac eller PC. Programmet hade några hål i sig genom vilka man kan komma åt någons dator och göra nånting som man inte vill ska ske. Vore kul att höra om någon av er har läst om eller kanske även upplevt sådana problem med det programmet.
När jag tog bort programmet, så slutade min datorn att uppträda konstigt. Som på vissa sidor var det oerhört svårt att skriva in text. Det kändes som man hade sirap i tangenterna.

”if you happen to use Apache Openoffice @ApacheOO - stop doing so now please and use @libreoffice . This is a bad bug, Libreoffice fixed it, OpenOffice did not, that they still create the impression they're an active project is irresponsible. https://insert-script.blogspot.com/2019/02/li... …” Källa: IT-reporter Hanno Böck i Twitter.
12.30 - 4. april 2019

Ursprungligen av pick-me-up:

Källa: IT-reporter Hanno Böck i Twitter.
12.30 - 4. april 2019

Wow ett meddelande från framtiden! ? Har du en länk till källan istället kanske?

Ursprungligen av suddgummi:

Wow ett meddelande från framtiden! ? Har du en länk till källan istället kanske?

Sorry! Februari ska det vara, så klart.

Min källa är en finsk eftermiddagstidning på nätet. Om du kan finska eller orkar översätta texten, kan jag ge den. Kika annars den bifogade länken i inlägget före.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-20...

Ungefärlig maskinöversättning. Ta hänsyn det!

Din dator kan kapas i LibreOffice och Apache OpenOffice. Bara en har rättats.
Den mest populära textbehandlingsprogramvaran har funnit ett sårbarhet som kan göra det möjligt för en angripare att ta över offrets dator.

Alex Inführ, en österrikisk säkerhetsutredare, berättar om öppningen i Windows LibreOffice, men säger att hotet också gäller för Linux-programvaruanvändare. Han fann att datorer kunde attackeras på distans genom att få ett offer att öppna en odtformad dokumentfil. När dokumentet är öppet behöver offret inte göra något annat än flytta muspekaren över länken i dokumentet. Genom att klicka på länken utlöses den inbäddade attackkoden i dokumentet.

Ett sätt att attackera är att göra länken vit, så den sticker inte ut mot bakgrunden av dokumentet. Om länken också gör hela sidstorleken kommer muspekaren sannolikt att slå den. Ingen varning eller annan anmälan visas i rutan för att köra koden.

De senaste versionerna av LibreOffice 6.1.4.2 och 6.0.7 har fixats, men i en annan populär ordbehandlare Apache OpenOffice finns det fortfarande ett gap.

- Om du råkar använda Apache OpenOffice, vänligen sluta nu och använd LibreOffice. Det här är en dålig bugg, säger IT-redaktören Hanno Böck på Twitter.

Den tyska säkerhetsmyndigheten Cert-Bund skickade en varning till Böcking.

Angreppskoden av Researcher Inführ fungerar inte som sådan mot OpenOffice, men han listar också den senaste versionen av OpenOffice 4.1.6 som sårbar.
Källa: is.fi/Tuomas Linnake

Men använd Libre Office då om buggen är fixad där. Annars så spelar det väl ingen roll så länge man jobbar med egna eller kända filer? Det gäller väl att som vanligt vara försiktig med vilka filer man laddar ner?

Vilket program använde du som gav "sirap i tangenterna"? Office 2008 eller något av alteranativen?

  • Pages har jag själv aldrig kommit överens med eller ens behövt använda då jag haft tillgång till MS Office, men är ju hyfsat kompetent.

  • Textredigeraren kan ju öppna och spara Word-filer och funkar faktiskt helt ok så länge man inte försöker göra något som är det minsta avancerat.

  • Google Docs? Alla skolbarn från lågstadiet till gymnasiet är ju fenor på detta, så borde väl inte vara alltför svåranvänt?

  • Paper for Dropbox? Liknar Google Docs misstänker jag. Ingår redan om du har skaffat Dropbox. https://www.dropbox.com/paper

  • Mellel, kanske? Många gillar det sen många år tillbaka: https://www.mellel.com/

Ursprungligen av johan_tanying:

Men använd Libre Office då om buggen är fixad där. Annars så spelar det väl ingen roll så länge man jobbar med egna eller kända filer? Det gäller väl att som vanligt vara försiktig med vilka filer man laddar ner?

Vilket program använde du som gav "sirap i tangenterna"? Office 2008 eller något av alteranativen?

Förlåt att jag var lite otydlig. Programmet var inte alltid ens i gång då när jag hade ’sirap i tangenterna’, men jag trodde att det var faktiskt det som spökade. Och det var OpenOffice. När jag tog bort det slutade dessa problem på en gång.
Men naturligtvis kan jag inte veta om det var just det som orsakade dessa konstigheter, men en viss aning har jag.
Hur annars kan man förklara att det kändes så, när man skrev? Det var verkligen obehagligt att skriva då! Och det kunde ibland hända på nästan vilken sajt som helst.
Någonting måste det bero på att bokstäverna dröjde innan de kom fram, och sen plötsligt kom det flera bokstäver på en gång!

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-28 16:49
Ursprungligen av johan_tanying:

Sen när fungerade Office 2008 perfekt?

Min minnesbild av 2008 är allt annat än ljus. Försökte minimera spannet mellan 2004 och 2011 så gott det gick. Om inte annat lyckades MS under hela 2008ans livslängd _inte_ att bli av med den ökända putz weg-buggen från 2004an som gjorde att allt man gjort i PPT blev spårlöst försvunnet. Inga filer. Inga autosparningar. Ingenting...

Office har väl aldrig fungerat. Inte ens på Windows. Excel klarar inte av copy paste, inte heller word, work klarar inte av bilder eller text vilket fördelas till hela suiten.

Jag använder dock office i arbetet men även excel hemma. En enda orsak för excel hemma, man kan skriva macron och script för det. Även Apple script har stöd. Numbers klara inte ens av Apple Script, skulle det ha gjort det hade man kunnat motverka avsaknader av funktionalitet jämfört med excel.

I arbetet blir både word och excel bearbetade med macron. Men grundfunktionalitet som copy paste är ett elände. Man måste mer eller mindre använda paint samt notpad som clipboard då ms har totalt förstört sin platform med att överlagra klippbords funktionaliteten.

Om man inte är så slängd i finska kan man läsa lite mer om OpenOffice vs LibreOffice på engelska här: https://www.lifewire.com/libreoffice-vs-openo...

LibreOffice verkar ju vinna hands down vad gäller möjlighet att spara till vettiga filformat. Det nämns inget om några buggar/säkerhetshål trots att artikeln är från januari 2019.

Eller så biter man i det sura äpplet och skaffar ett "riktigt" Office om man har krav utöver det allra mest basala alternativt sitter på sin kammare och skriver för sig själv utan behov att dela filer. Makron har nämnts ovan. Att ofta bolla ppt/excel/word med arbetskamrater kräver i praktiken MS Office om de andra också använder det.

1
Bevaka tråden