Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia 9 är kameratelefonen som alltid är redo

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har nu fått titta närmare på Nokia 9 Pureview. De fem kamerorna hjälps alltid åt med att väva samman en så bra bild som möjligt, och du kan välja om den alltid ska vara redo att ta djupinformation för bokeh-effekten.

Läs hela artikeln här

Vad är det sjunde hålet till för?

Mobiler får bara fler och fler kameror. Snart kommer de att triggade de som har trypofobi....

Edit: En googling senare så visar det sig att jag inte var den förste som tänkte det...

  • Medlem
  • 2019-02-25 21:31

Klart intressant. Nokia erbjuder ett gratis glasbyte om man förhandsbokar hos dem. Väntar och ser om lokala handlare erbjuder något innan bokning.

Ursprungligen av Zeugma:

Vad är det sjunde hålet till för?

Ingen som vet? Uppe klockan två på baksidan. Svart hål.

Ursprungligen av Zeugma:

Ingen som vet? Uppe klockan två på baksidan. Svart hål.

Infraröd/laser för att mäta distans.

Ursprungligen av keptang:

Infraröd/laser för att mäta distans.

Tack! ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-28 21:26

Inte för att jag är intresserad av telefonen, men som en fd. kameranörd(på amatörnivå) är det intressant att se hur kamera ändras från att optimera ett objektiv och det där bakom till att experimentera med flera objektiv och datakraft. Det är verkligen en innovation i kamerabyggande. Man kan diskutera om det är bra eller inte, men spännande är det.

För egen del har jag genom åren slitit med frågan vad en bra bild är. Är det att fånga ett objekt så naturligt/naturtroligt som möjligt, dvs som det mänskliga ögat ser det(här bortser jag från den filosofiska diskussionen om att vi inte kan vara säkra på att det jag kallar blått inte ser rött ut för en annan som ändå kallar den blå/blått, då fägen som kan se olika ut hos olika individer har kommit att kallas blå) eller är en bra bild en vacker bild? Vacker i meningen databehandlad så att flertalet mänskliga ögon gillar bilden? Jag har inget svar på frågan. Jag gillar båda, men innerst inne, ligger nog en konservativ gubbe som tycker att en bild ska visas upp utan bildbehandling.

Men man kan ju inte vara på tvärs mot utvecklingen och därför tycker jag detta med fler och fler objektiv, som utför olika uppdrag, är intressant.

1
Bevaka tråden