Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galaxy Watch Active är en plånboksvänlig aktivitetsklocka

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Watch Active har Samsung komprimerat den fullstora Galaxy-klockan utan att kompromissa med funktionerna, och prislappen är också föredömligt låg.

Läs hela artikeln här

Är aktivitetsklocka det nya namnet på smartwatches? Jag har sett det på andra ställen också

Ursprungligen av BlackSmp:

Är aktivitetsklocka det nya namnet på smartwatches? Jag har sett det på andra ställen också

Bra fråga. Om klockan primärt är till för aktivitetsmätning av olika slag låter det ju som en bra term, medan jag fortfarande skulle kalla exempelvis Apple Watch för smart klocka då den kan användas till lite allt möjligt.

Är det någon som har koll på kompabiliteten för Samsungs klockor? Alltså kan man synka den med andra appar än Samsungs egna? Jag har ingen större koll på hur deras hälsoappar är men det skulle ju vara trevligt om det gick att använda andra Androidalternativ om man vill. Detsamma gäller för notiser mm

Jag har själv ingen Samsungtelefon och frågan är om det är en stor nackdel när man har en Samsungklocka.

Ursprungligen av PerMagnus:

Är det någon som har koll på kompabiliteten för Samsungs klockor? Alltså kan man synka den med andra appar än Samsungs egna? Jag har ingen större koll på hur deras hälsoappar är men det skulle ju vara trevligt om det gick att använda andra Androidalternativ om man vill. Detsamma gäller för notiser mm

Jag har själv ingen Samsungtelefon och frågan är om det är en stor nackdel när man har en Samsungklocka.

Provar att @ekloev på detta, han har kanske ett svar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-26 17:09
Ursprungligen av PerMagnus:

Är det någon som har koll på kompabiliteten för Samsungs klockor? Alltså kan man synka den med andra appar än Samsungs egna? Jag har ingen större koll på hur deras hälsoappar är men det skulle ju vara trevligt om det gick att använda andra Androidalternativ om man vill. Detsamma gäller för notiser mm

Jag har själv ingen Samsungtelefon och frågan är om det är en stor nackdel när man har en Samsungklocka.

Ursprungligen av Ida Blix:

Provar att @ekloev på detta, han har kanske ett svar.

Det kan jag! Äger själv en gammal Gear S2 och har testat alla Samsung-klockor sedan dess, och de fungerar alldeles utmärkt med andra Android-telefoner. Den enda nackdelen jag kan säga att man fått hittills är att synkroniseringen mellan Samsung-klockan och en annan Android-telefon drar mer batteri än det gör om man använder Samsung både i klocka och mobil. Men när jag testade Galaxy Watch nyligen använde jag den en del med en Huawei Mate 20 Pro och där märkte jag inte av någon stor förlust, så det kan ha blivit bättre.

Notiser fungerar precis lika bra på andra Android-telefoner, och det går att interagera med apparna på samma sätt (till skillnad från med IOS där du bara kan se notiserna). Däremot behöver du använda Samsung Health-appen för att synka hälsodata mellan telefon och klocka. Jag tycker personligen att Samsung Health-appen är väldigt kompetent och mångsidig, så jag har inget emot att använda den även på andra telefoner, men om du verkligen inte vill använda den går det tyvärr inte att koppla på Google Hälsa exempelvis.

Har du några andra funderingar är det bara att hojta till så ska jag svara efter bästa förmåga!

Senast redigerat 2019-02-27 10:26
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-26 20:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Är aktivitetsklocka det nya namnet på smartwatches? Jag har sett det på andra ställen också

Just i det här fallet använde vi det för att särskilja den från den vanliga Galaxy Watchen, som är deras fullödiga smartklocka med alla tänkbara funktioner. Galaxy Watch Active är något avskalad sett till funktionerna, ingen vridring exempelvis, och något långsammare processor. Det är ju absolut en smart klocka, så den kategorin stämmer ju fortfarande in, aktivitetsklocka är mer ett effektivt sätt att förmedla vilken typ av användare den här smarta klockan är inriktad mot.

Senast redigerat 2019-02-27 08:04
Ursprungligen av ekloev:

Notiser fungerar precis lika bra på andra Android-telefoner, och det enda du förlorar är av naturliga skäl att Samsung Pay inte går att använda på andra telefoner än Samsungs

Samsung Pay går att använda på icke Samsung-telefoner med andra klockor från Watch-serien. Är det någon ny begränsning Samsung lagt in i Watch Active att det inte går? Det låter märkligt.

edit: Det fungerar fortfarande precis som tidigare.

"Samsung Pay on the Galaxy Watch is only compatible with select cards, carriers, and Samsung devices and non-Samsung Android phones."

https://www.samsung.com/us/explore/galaxy-wat...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-27 10:25
Ursprungligen av keptang:

Samsung Pay går att använda på icke Samsung-telefoner med andra klockor från Watch-serien. Är det någon ny begränsning Samsung lagt in i Watch Active att det inte går? Det låter märkligt.

edit: Det fungerar fortfarande precis som tidigare.

"Samsung Pay on the Galaxy Watch is only compatible with select cards, carriers, and Samsung devices and non-Samsung Android phones."

https://www.samsung.com/us/explore/galaxy-wat...

Där ser man, jag har aldrig fått för mig att testa det med andra Android-telefoner, eftersom Pay var knutet till MST-spolen i Galaxy S-telefonerna från början antog jag bara att det per automatik innebar att Samsung Pay inte gick att använda med telefoner som saknade den hårdvaran. Men nu vet jag, tack för faktakoll!

Ursprungligen av ekloev:

Långt utförligt svar

Tack för svaret. Får nog kolla in denna i butik. Verkar intressant. När det kommer till hälsoapparna har jag inga direkta preferenser eftersom jag inte har någon smartwatch i dagsläget.

Det jag är intresserad av är nog se aviseringar och få lite steg/hälsoinfo då känns en dyrare klocka som overkill (speciellt prismässigt). Har tidigare kollat på Ticwatch E men den har funnits ute länge nu så det känns sådär att köpa den i dagsläget. Det har tydligen släppts en Ticwatch E 2 nu men hittar den än så länge inte i Sverige.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-27 15:55
Ursprungligen av PerMagnus:

Tack för svaret. Får nog kolla in denna i butik. Verkar intressant. När det kommer till hälsoapparna har jag inga direkta preferenser eftersom jag inte har någon smartwatch i dagsläget.

Det jag är intresserad av är nog se aviseringar och få lite steg/hälsoinfo då känns en dyrare klocka som overkill (speciellt prismässigt). Har tidigare kollat på Ticwatch E men den har funnits ute länge nu så det känns sådär att köpa den i dagsläget. Det har tydligen släppts en Ticwatch E 2 nu men hittar den än så länge inte i Sverige.

Det var så lite så! Jo vi har frågat om testexemplar av Ticwatch E2 för några veckor sedan, men det börjar nog bli dags att ställa frågan igen. Enligt deras återförsäljare skulle vi kunna låna testex av både Ticwatch E2 och S2, så det blir kanske en del smarta aktivitetsklockor framöver med test av Galaxy Watch Active också ?

  • Medlem
  • 2019-03-01 17:11

Finns denna i 20 mm bredd ?

https://www.progear.net/se/leatherman-tread-s...

Ursprungligen av PaO:

Jag har sett den där länge och även om jag tycker att den är ganska cool vid en första anblick så är jag tveksam till hue användbar den kommer att vara IRL.

Så vitt som jag minns har jag bara sett den i en storlek

Den går nog inte ihop med en klocka. Det är ett helt armband. För en klocka så behöver du Tempo https://www.leatherman.com/tread-tempo-512.html?dwvar_512_color=10&cgid=

  • Medlem
  • 2019-03-02 23:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har sett den där länge och även om jag tycker att den är ganska cool vid en första anblick så är jag tveksam till hue användbar den kommer att vara IRL.

Så vitt som jag minns har jag bara sett den i en storlek

Den går nog inte ihop med en klocka. Det är ett helt armband. För en klocka så behöver du Tempo https://www.leatherman.com/tread-tempo-512.html?dwvar_512_color=10&cgid=

Intressant ?
Måste vara kraftigt byggd för att hålla när man böjer ut verktygen och använder dem

Hur fungerar en Samsung Galaxy Watch Active tillsammans med en iPhone7 skulle forumet säga? Någon mer än @ekloev som provat Samsungklockan under tiden Active nu har funnits?

Anledningen till frågan är att jag har blivit ombedd att önska mig något i födelsedagspresent som jag vill ha men kanske ändå inte har unnat mig själv än. Har funderat på olika teknikprylar och en av dessa är smart klocka.

Har inte haft en klocka på armen sedan 1900-talet. Har tyckt att telefonen fungerat bra till att vara just klocka. Det som jag ser som mest positivt med en smart klocka är att jag ser vem som ringer (vän eller spammare) utan att ta upp telefonen ur fickan när man som mest håller på med något. Resten av funktionerna en klocka klarar, vilka de nu kan vara, är en bonus. Telefonen kommer jag bära med mig oavsett klocka.

Samsung Galaxy Watch Active och Apple Watch Series 3 är de telefoner som är rimliga prismässigt.

Efter ett par dagars läsning om telefonerna har jag kommit fram till följande vid användande tillsammans med en iPhone7:

Samsung
+ I mitt tycke snyggare
+ Billigare
+ Bättre batteritid sägs det
+ Fungerar även med nästa telefon om det av någon anledning inte blir en iPhone.

- Om jag läst rätt så går det inte att svara på SMS eller mail om med hjälp av klockan.
- Långsam kommunikation då tydligen BLE (Bluetooth Low Energy) används. https://www.samsung.com/se/wearables/galaxy-w...
- Begränsat utbud av appar, tror jag. Vilka appar som finns vet jag inte. Enligt Samsungs support går det inte att se vilka appar som finns innan man installerat iphone-appen "Samsung Galaxy Watch" på sin iPhone och parkopplat telefonen med en Samsungklocka. Försökte hitta app-sida innan jag kontaktade supporten, men det första iPhone-appen vill göra för att gå vidare till steg två är att koppla ihop sig med en Samsungtelefon. Någon websida med apparna samlade på finns inte enligt supporten. Appar som t.ex YR finns till iOS och Android men inte till Tizen ser det ut som på YR's hemsida.

Apple
+ Kompatibilitet. Som gjord för en iPhone 7.
+ Stort app-utbud
+ Större internt lagringsutrymme. 8 GB att jämföra med Samsungs 4 GB.

- Gammal? Hur länge kommer den stödjas? När säger apparna att klockan är för gammal? (Min iPhone 3s "tvingades" jag byta mot en 6s, som krånglade så jag bytte till en 7:a.)
- Kort batteritid?

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4474...

Hade app-utbudet varit lika bra för Samsung som Apple så hade valet varit enklare. Hade väl i stort sett bestämt mig för att Samsungen passade mig bäst, men sedan var det ju det här med apparna. Då jag är helt grön på det här med smarta klockor så vet jag inte vad jag kommer sakna om jag använder en Samsung Galaxy Watch Active istället för en Apple Watch Series 3. Vet att det finns gott om bra gratisappar till iPhone och Apple Watch, men har ingen aning om priset på en enda Tizen-app.

Om jag kan se vem som ringer och kan svara på samtalet med hjälp av klockan är jag typ nöjd, vad jag vet. Sedan så är det här med motionsbiten också en grej som jag troligen kommer att använda lite grand. Den typen av appar verkar finnas gott om till båda telefonerna. Det jag är lite rädd för är väl egentligen att Samsungen kommer sakna en app jag "måste" ha. Alternativt att Apple-klockans batteri, utseende, ålder eller telefonbyte gör att den kommer bli liggandes oanvänd.

Hoppas på lite råd och vägledning i frågan samtidigt som jag på egen hand googlar vidare och läser tester.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-24 11:53

Du måste nog bestämma dej för om du tänker fortsätta med iPhone eller gå över till Android, det bestämmer vilken klocka du ska skaffa dej.
Vad gäller uppdateringar så funkar fortfarande den första AppleWatch med nyare telefoner. Lite långsam men den funkar. Tvivelaktigt om någon slår Apple på fingrarna där.

Tack för input! Hoppas kunna fortsätta med iPhone. Är inne på min tredje på tio år och är överlag nöjd med nuvarande iPhone7. Visst finns det lite problem med den. Börjar bli dags att byta batteri i den och så har jag stora problem att få fotografier och videos från telefonen till min PC. Inget säger dock att den är sämre än en androidlur hittills. Överlag gör den det den ska. Byter jag märke på nästa telefon när min gjort sitt så beror det på för höga priser för en apple-modell.

Låter riktigt bra att första Apple Watch fortfarande fungerar! Framtidssäkerheten är ju en sak som oroat mig en aning. När det kommer till teknik så köper jag oftast det som är mest prisvärt. Det vill säga gör det jag önskar att den ska göra, under en längre tid, till ett pris som är motiverat. (Min hemmabioanläggning består t.ex. av åtta olika fabrikat.)

Jag har i alla fall funderat och googlat mig vidare och upptäckte igår kväll en sak som är till Apple Watchens fördel, priset. Upptäckte att priset 2010 kr för Samsungen inte är riktigt rätt. Tydligen gråimporteras det Samsung-klockor som sedan säljs billigare än de svenska/nordiska versionerna. Får läsa på mer om det där någon gång.

Så just nu så kostar en svart Samsung Galaxy Watch Active 2390 kr, inte 2010 kr som jag trodde tidigare i veckan. En svart Apple Watch Series 3 kostar 2490 kr.

Känns som att Samsungens fördelar nu är utseende och batteritid. Apples är kompatibiliteten och apparna. Är lite aningens dyra presenter båda två, men det löser sig nog. Just nu lutar det mot en önskan om en Apple Watch 3.

1
Bevaka tråden