Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari släpar flera sekunder när man använder gester.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder Safari och gester på styrplattan och kommit fram till att varje gång jag swipear bakåt/framåt i webbläsaren så tar det flera sekunder innan jag kan börja använda webbläsaren igen. Låt oss säga att jag surfar på Aftonbladet och läser en artikel. Jag läser klart och swipear tillbaka och ska scrolla ned till nästa artikel. Det går inte, ingenting rör sig. Det tar flera sekunder innan jag kan fortsätta att scrolla ned på sidan. Använder jag knappen i safari så går det att scrolla ned direkt utan några problem.

Någon som också har det så? MBP 2018.

  • Medlem
  • 2019-02-19 22:33

Jag har samma problem. Det har tydligen alltid varit så i Safari, vilket är konstigt. Av någon anledning utförs processen på olika sätt när man trycker på pilen och när man swipar på musen eller styrplattan. I Chrome t.ex. går det lika snabbt oavsett hur man gör. Det borde inte vara så svårt för Apple att fixa detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-19 23:38

Också irriterat mig på detta. Liksom många andra när man googlar, som inte hittat någon lösning.

Men så jag såg en litet förslag jag inte trodde på, men märkligt nog, det funkar!!!

Systeminställningar > Styrplatta > Fler gester > Svep mellan sidor
Ändra från "Rulla i sidled med två fingrar" till "Svep med tre fingrar"

Och då är det fixat! När man sveper fram/bak med tre fingrar blir det inget lagg alls tills man kan skrolla upp/ned med två fingrar. Lika snabbt som att använda knapparna eller tangentbordskommandot för fram/bak.

Det är till och med så märkligt att om man väljer inställningen "Svep med två eller tre fingrar" så är det långsamt när man sveper fram/bak med två fingrar och snabbt när man sveper med tre. Märklig bug. Kan väl inte vara en feature?

(macOS 10.14.3 MBP 13 Mid2012)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-20 00:15
Ursprungligen av IngoX:

Ändra från "Rulla i sidled med två fingrar" till "Svep med tre fingrar"

Alltså tänkte först inte på skillnaden mellan "Rulla i sidled med två fingrar" och "Svep med tre fingrar"

Rulla kan du göra i "naturlig riktning", dvs dra två fingrar åt höger för att gå bakåt (tänk dra pappret åt höger)
Svep med tre fingrar är tvärtom, dvs dra fingrarna åt vänster för att gå bakåt. (tänk svep åt det håll du vill)
Det sista gillar jag inte, ovant (onaturligt) jämfört med pekskärm.

Inställningen "Svep med två eller tre fingrar" innebär att man omväxlande kan välja att rulla i naturlig riktning med två fingrar (då laggar det) eller svepa i onaturlig riktning med tre fingrar (då laggar det inte).

En annan lösning ska vara att använda BetterTouchTool och mappa om tvåfingerrullning till kortkommandot för fram/bak i Safari, det ska också få bort lagget. Ej testat detta.

Och som sagt, i Chrome funkar både naturlig rullning och onaturliga svep utan lagg, så det är ingen systembug utan bara i Safari

Senast redigerat 2019-02-20 00:49

SAFARI SEGT orsak MAGIC MOUSE

När jag använder Safari på min iMac 5k i High Sierra och med en svepning på Magic Mouse går tillbaka till föregående sida , direkt efter föregående sida kommit upp låser sig sidan under 3 till 4 sek. Väldigt irriterande. Men om jag använder bakåtpilen i listen istället blir det ingen låsning alls. Märkligt och ganska obegripligt men dagens sanning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-03 09:56
Ursprungligen av LordWellington:

När jag använder Safari på min iMac 5k i High Sierra och med en svepning på Magic Mouse går tillbaka till föregående sida , direkt efter föregående sida kommit upp låser sig sidan under 3 till 4 sek. Väldigt irriterande. Men om jag använder bakåtpilen i listen istället blir det ingen låsning alls. Märkligt och ganska obegripligt men dagens sanning.

Detta är nog samma bug i Safari som i denna tråd:
Safari släpar flera sekunder när man använder gester
(Trådarna skulle kunna slås ihop)

Alltså när man använder gest för horisontell rullning i ”naturlig riktning” fryser Safari kortvarigt, medan gest för horisontell svepning i ”onaturlig riktning” genomför framåt/bakåt kommando utan efterföljande lagg. Tydligen samma problem på Magic Mouse som på styrplatta. Och det uppstår inte i Chrome, så det är helt klart en bug i Safari.

1
Bevaka tråden