Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android "Q" – vilka är era önskemål?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-05 08:42

Hack i häl på vår tråd om önskemål för IOS 13 ska vi så klart sammanställa vad vi har för önskemål för nästa version av Android, som fortfarande går under kodnamnet Q. Vad vi vet om systemet så här långt är att det ska stöda ett genomgående mörkt tema, och erbjuda en del smärre funktionstillägg, men inget revolutionerande stort är bekräftat än så länge.

  • För mig personligen ser jag inte mest fram emot nya funktioner, även om ett mörkt tema definitivt lockar, utan snarare ett upp till bevis för Project Treble. Detta lovade att systemuppdateringar från och med Android 9 Pie skulle vara lättare för telefontillverkarna att få till då systemet delas upp i lager som ska göra det lättare att uppdatera systemet utan att leverantörsanpassningarna går sönder. Om vi ser lika dålig uppdateringstakt för Android Q som med tidigare systemversioner kommer jag bli besviken. Det är också upp till bevis för telefontillverkarna som ska ta till sig Project Treble-strukturen i hur de bygger sin mjukvara.

  • Det hade också varit fasligt trevligt om Google kunde få fram ett riktigt alternativ till Airdrop. Android Beam och appar som Airdroid i all ära, de är inte lika smidiga som Airdrop och jag tycker det är fasligt smidigt att bara skicka över bilder och videoklipp både privat och i jobbet. Om det så skulle kräva att jag installerar en tjänst och mjukvara på datorerna är jag ok med det, bara det fungerar lika smidigt.

Vad vill ni helst se i Android Q?

Senast redigerat 2019-02-11 14:52
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-05 10:55

Det är så länge sen jag använde android att jag inte riktigt vet vad som finns och vad jag velat ha, men något jag skulle vilja se om jag någon gång ska överväga att ”byta sida” är det här:

Ursprungligen av ekloev:

[li]För mig personligen ser jag inte mest fram emot nya funktioner, även om ett mörkt tema definitivt lockar, utan snarare ett upp till bevis för Project Treble. Detta lovade att systemuppdateringar från och med Android 9 Pie skulle vara lättare för telefontillverkarna att få till då systemet delas upp i lager som ska göra det lättare att uppdatera systemet utan att leverantörsanpassningarna går sönder. Om vi ser lika dålig uppdateringstakt för Android Q som med tidigare systemversioner kommer jag bli besviken. Det är också upp till bevis för telefontillverkarna som ska ta till sig Project Treble-strukturen i hur de bygger sin mjukvara.[/li]

Senast redigerat 2019-02-05 11:58

Android P känns ju fortfarande nytt för någon lite utomstående som mig eftersom det i princip bara dykt upp i riktigt nya telefoner. Så jag hoppas också att de får ordning på utrullningen till äldre enheter så att vi får se "adoption rates" mer lika de för nya IOS-enheter.

Ursprungligen av Ida Blix:

Android P känns ju fortfarande nytt för någon lite utomstående som mig eftersom det i princip bara dykt upp i riktigt nya telefoner.

En oförutsedd (?) fördel med långsamma utrullningsperioder.

  • Medlem
  • 2019-03-03 15:50

Samsung har ju mörkt läge i One UI och en hel tema butik inbyggd så där är jag nöjd. När använder du Airdrop @ekloev?
Det är väldigt få saker jag saknar i grunden av Android som inte finns i One UI och som skulle implementeras i själva stommen. Möjligen då förbättring gällande Google Home och Chromecast dels för stabilitet och sedan att den lär sig bättre vad jag är ute efter ?

För mig är det nog också Project Treble. Upp till bevis att det funkar som det är tänkt.
Sen med säkerhet/företagsanvändning finns det en del att göra.

Men där verkar det hända en del nu:
https://www.samsungknox.com/en/blog/samsung-a...

Så det blir intressant.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-03 16:25
Ursprungligen av PaO:

Samsung har ju mörkt läge i One UI och en hel tema butik inbyggd så där är jag nöjd. När använder du Airdrop @ekloev?
Det är väldigt få saker jag saknar i grunden av Android som inte finns i One UI och som skulle implementeras i själva stommen. Möjligen då förbättring gällande Google Home och Chromecast dels för stabilitet och sedan att den lär sig bättre vad jag är ute efter ?

Jag använder Airdrop jämnt och ständigt när jag är iväg på pressevent och mässor @PaO, ironiskt nog använde jag det väldigt flitigt på Samsungs Unpacked-event för att snabbt få över bilder och videoklipp från telefonen till datorn (eller plattan). Under MWC19 använde jag Galaxy S10+ och där saknade jag verkligen Airdrop, att behöva ladda upp filerna till Dropbox och sedan synka över till datorn var väldigt osmidigt. Visst, jag hade kunnat köpa ett USB-C-minne, men inte heller det är lika smidigt som att bara hiva över allt trådlöst.

Utöver att Project Treble verkligen får fart hos telefontillverkarna och att modellen förfinas i Android Q är en Airdrop-motsvarighet en av de saker jag önskar allra mest med Android Q. Om det inte finns i bassystemet kommer det inte få stöd på Android-marknaden, och då kommer man inte kunna ta för givet att funktionen kan användas. Google kan bygga in en motsvarande funktion som använder Bluetooth för kommunikationen och Wifi för överföringen av data.

De skulle också kunna släppa en mjukvara för Windows, eller skulle Microsoft kunna bygga in det i Windows på sikt, och voilá skulle Android-användare få en motsvarighet till Airdrop, oavsett om man använder Samsung eller Pixel. Det är osannolikt att Apple skulle bygga in stöd för det i IOS eller Mac OS, men om Google skulle släppa en mjukvara för dessa plattformar skulle man åtminstone kunna använda funktionen om man blandar plattformar (vilket jag gör, både professionellt och privat).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-03 16:27
Ursprungligen av johnh3:

För mig är det nog också Project Treble. Upp till bevis att det funkar som det är tänkt.
Sen med säkerhet/företagsanvändning finns det en del att göra.

Men där verkar det hända en del nu:
https://www.samsungknox.com/en/blog/samsung-a...

Så det blir intressant.

Bra uppmärksammat! Det har varit något jag irriterat mig på länge, att Samsung ska köra vidare med sitt egna Enterprise-system för säkerhet när Android-plattformen redan har ett system för det. Kul att se faktiskt, att Samsung faktiskt lyssnar på feedback och börjar leka snällt med Android-marknaden istället för att hårdnackat bygga egna ekosystem.

  • Medlem
  • 2019-03-03 17:32
Ursprungligen av ekloev:

Jag använder Airdrop jämnt och ständigt när jag är iväg på pressevent och mässor @PaO, ironiskt nog använde jag det väldigt flitigt på Samsungs Unpacked-event för att snabbt få över bilder och videoklipp från telefonen till datorn (eller plattan). Under MWC19 använde jag Galaxy S10+ och där saknade jag verkligen Airdrop, att behöva ladda upp filerna till Dropbox och sedan synka över till datorn var väldigt osmidigt. Visst, jag hade kunnat köpa ett USB-C-minne, men inte heller det är lika smidigt som att bara hiva över allt trådlöst.

Utöver att Project Treble verkligen får fart hos telefontillverkarna och att modellen förfinas i Android Q är en Airdrop-motsvarighet en av de saker jag önskar allra mest med Android Q. Om det inte finns i bassystemet kommer det inte få stöd på Android-marknaden, och då kommer man inte kunna ta för givet att funktionen kan användas. Google kan bygga in en motsvarande funktion som använder Bluetooth för kommunikationen och Wifi för överföringen av data.

De skulle också kunna släppa en mjukvara för Windows, eller skulle Microsoft kunna bygga in det i Windows på sikt, och voilá skulle Android-användare få en motsvarighet till Airdrop, oavsett om man använder Samsung eller Pixel. Det är osannolikt att Apple skulle bygga in stöd för det i IOS eller Mac OS, men om Google skulle släppa en mjukvara för dessa plattformar skulle man åtminstone kunna använda funktionen om man blandar plattformar (vilket jag gör, både professionellt och privat).

Säkert lysande om något sådant kommer till Android
I tjänsten har jag alla filer jag vill komma åt från mobilen som prislistor mm på Onedrive och även koppling så de få bilder och filmer jag tar med mobilen hamnar i Onedrive. Har jag varit ute på uppdrag så brukar bilderna redan ligga i utforskaren när jag loggar in.
Treble borde de för övrigt få till precis som ni skriver

Jag är helt ointresserad av Treble och snabbare systemuppdateringar. Med tanke på att google numera verkar vara så applifierat att de plockar bort grundläggande funktionalitet i nyare systemversioner har jag f.n. ingen avsikt att "uppgradera" från 8 ändå. Så vad vill jag se i en A10? 1. Genomgående systemstöd mörkt tema. 2. Genomgående systemstöd för DEX-liknande funktionalitet. 3. Genomgående systemstöd för Note-liknande funktionalitet (man kan drömma...) 4. Signal eller telegram som inbyggd och systemsupportad meddelandeapplikation (jo, tjena). 5. Bättre Chromecast. Det nuvarande funkar, men skulle må bra av en modernisering i många avseenden. 6. Inbyggt stöd för virtualisering (låt mig köra Android 8 för en eller två appar eller Windows/Linux för den delen). 7. Någon tasker-liknande funktionalitet inbäddad i systemet. 8. Integrera googles egen kameraapp, som är helt fantastisk, i systemet. 9. Ett standardiserat stöd för flerfönsterhantering för vikbara skärmar.

Ungefär så. En massa saker som olika tillverkare redan löst på var sitt håll och som jag vill att google ska få tummen ur att integrera för alla, med andra ord.

Då var Android Q DP1 installerat!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-14 10:11
Ursprungligen av matssoderstrom:

Då var Android Q DP1 installerat!

Åh, härligt, du får väldigt gärna återkomma med dina första intryck av nyheterna!

Ursprungligen av ekloev:

Åh, härligt, du får väldigt gärna återkomma med dina första intryck av nyheterna!

Javisst återkommer efter helgen när jag har haft tid att testa. Den flyter på bra i alla fall.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Javisst återkommer efter helgen när jag har haft tid att testa. Den flyter på bra i alla fall.

Android Q DP1 flyter på riktigt bra. Rent prestandamässigt så är det ingen större skillnad mot Pie. Batteritiden är ungefär densamma. Några saker som inte funkar:
Mobilt Bank-ID krävde en nyinstallation men efter det så fungerar det som vanligt.
Adobe Acrobat Reader uppför sig lite konstigt. När man öppnar en pdf så är bakgrunden svart och texten också svart typ. Det går att läsa om man förstorar upp ordentligt men inte så användbart.
När man "långtrycker" på en app-ikon så får man normalt upp en meny med appinfo och en del genvägar till funktioner. Detta funkar inte alls, dvs det händer ingenting när man långtrycker. I övrigt så har jag inte stött på så mycket buggar.
Mörkt tema finns men det finns inget sätt att aktivera det. Det går dock att aktivera via ADB kommando.
Gester för att skifta till annan applikation har ändrats lite men i princip är det samma som i Pie.

1
Bevaka tråden