Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en äldre Mac Pro 5.1 med OSX Hight Sierra
som Jag försöker installera windows på för att kunna använda vissa program
Har försökt installera Windows via bootCamp med ett usb minne på en separat Sata disk
men får bara upp meddelandet sedan att ingen skiva hittades?
vad gör jag för fel eller vad kan detta bero på? eller måste man installera från dvd?
ska även fungera med att installera via usb minne om jag inte förstått helt fel?

tack på förhand

Senast redigerat 2019-03-03 21:54
Ursprungligen av Asphyxia:

Hej
Jag har en äldre Mac Pro 5.1 med OSX Hight Sierra
som Jag försöker installera windows på för att kunna använda vissa program
Har försökt installera Windows via bootCamp med ett usb minne på en separat Sata disk
men får bara upp meddelandet sedan att ingen skiva hittades?
vad gör jag för fel eller vad kan detta bero på? eller måste man installera från dvd?
ska även fungera med att installera via usb minne om jag inte förstått helt fel?

tack på förhand

Extern skiva för installation stöds egentligen inte, men man kan jobba runt det, se denna artikel.

Behöver du bara ett speciellt program är det smidigare att köra med t ex Fusion eller Virtual Box.

Hej
jag får bara upp meddelandet, installationsskiva kunde inte hitas mata in windows installationsskiva och vänta ett ögon blick tills skivan känns igen?
ska man inte kunna göra detta från tex usb? eller måste man köra installationen via skiva?

har också provat Virtual Box men efter programmet har stängts eller så få går det ej att öppna igen?
installationen går väldigt smidigt men blir väldigt segt efter en stund
verkar ändå som att köra via bootcamp är det bästa ?:)

Ursprungligen av Asphyxia:

Hej
Jag får bara upp meddelandet, installationsskiva kunde inte hitas mata in windows installationsskiva och vänta ett ögon blick tills skivan känns igen?
Ska man inte kunna göra detta från tex usb? Eller måste man köra installationen via skiva?

Nu vet jag förstås inte vilken version av Windows du försöker installera, men några av Windows installationsprogram saknar stöd för USB 3.0 och nyare. De kan bara hantera USB 2 och äldre. Det gäller även en del av de tidigaste versionerna av Windows 10, som således kräver att man installerar från en USB 2-sticka (eller såklart DVD). Har man installationsfilerna på en USB 3-sticka kan man få problem, eftersom drivrutinerna för USB 3 saknas i installationsprogrammet. Detta är något som till och med Apple nämner på en av sina supportsidor för Boot Camp, där de utan att berätta varför skriver att man behöver "ett tomt USB 2-minne som är minst 16 GB stort" och "Om du uppmanas till det [---] ansluter du ett tomt USB 2-minne".

Sist ska nämnas att alla Windows-versioner från åtminstone Windows 7 och senare när allt kommer omkring naturligtvis kan använda USB 3 – men det beror på uppdateringar som läggs till av Windows Update i efterhand, alltså efter själva grundinstallationen. Och de senare versionerna av Windows 10 har stöd för USB 3 inbyggt redan i installationsprogrammet.

Ursprungligen av Asphyxia:

Hej
Verkar ändå som att köra via bootcamp är det bästa ?:)

Det beror förstås på vad man ska göra, men om du frågar mig så är det bästa att köra med en emulator. Då behöver du inte starta om datorn bara för att köra ditt Windows-program.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-06 10:28

Det finns väl två skäl: om man behöver den prestanda som boot av Windows ger, eller om man oftare kör Windowsprogram än macOS-program.

Jag håller helt med Kenjon. Man ska också ha i beaktande att det faktiskt finns två macar med modellidentifieraren "MacPro5,1". Den första började säljas redan i juli 2010 och den senare slutade (officiellt) säljas i oktober 2013. Båda modellerna finns dessutom i flera konfigurationer. Sammantaget är det rätt stora skillnader mellan dem vad gäller CPU: exempelvis kan man få den med en ensam fyrkärnig processor på 2,8 GHz, eller med två stycken sexkärniga processorer som tuffar på med 3,06 GHz vardera. Skillnaden mellan mini- och maxkonfiguration är alltså från fyra kärnor under 3 GHz, till tolv kärnor över 3 GHz. Grafikkort och RAM-minneshastigheter är desamma oberoende av konfiguration, men jag kan tänka mig att en nästan tio år gammal fyrkärnig processor har svårt att mäkta med den kraft som en del av dagens tyngre mjukvara kräver – och alldeles särskilt då om man emulerar Windows under macOS. Den tolvkärniga har inte bara tre gånger så många kärnor utan är dessutom tre år nyare, och har därför förstås bättre förutsättningar att klara tyngre jobb även under emulering.

Fick tag på en skiva installationen började sedan stardade macen om och fick bara upp följande meddelade, no bootable device - - insert boot disk and press any key vet dock ej hur ja kommer in på macen igen läst att det ska vara något kommando för Att starta upp i OSx igen
Har provat ta ut disken som Windows ska installeras på via bootcamp vilket ej fungerar alls

Hoppas någon blir klokare än mig ??
Macen är 5.1 sent 2010

För att välja från vilken intern partition (eller extern USB-pinne, hårddisk, etc) som datorn ska starta så håller du ned alternativtangenten så snart du hör startupp-ljudet (eller så snart du ser att skärmen så att säga "tänds" lite grann, men innan det gått så långt att du ser någon Apple-logga, ikon, eller liknande). Fortsätt hålla ned tangenten så kommer du snart att kunna välja från vilket system du vill starta datorn: från Boot Camp-partitionen (d.v.s. Windows) eller från Mac-partitionen. För att slippa göra det här vid varje uppstart kan du gå in i Systeminställningar (under äpple-menyn), klicka på ikonen märkt "Startskiva", och välja standardsystem. Om valen där är gråmarkerade och inte går att välja behöver du först klicka på symbolen med hänglåset nere till vänster, och ange lösenord för ett administratörskonto. (Notera att du inte behöver klicka på knappen "Starta om..." även om det kanske verkar lockande. Efter att du valt din startskiva går det bra att helt enkelt stänga Systeminställningar och fortsätta jobba som vanligt – dina inställningar sparas och gäller tills du ändrar dem igen.)

Lämpligast är väl att välja macOS, och så kan du ta "omvägen" via alternativtangenten de gånger du vill starta Windows.

Tackar nu fungerar allt igen, men något skumt verkar inte som att macen vill installera Windows via bootcamp allt hänger sig bara
Provade även versial box igen det fungerar nu dock går det extremt segt? Någon som vet vad detta kan bero på ?

Tack på för hand

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-03-18 16:56
Ursprungligen av Asphyxia:

Tackar nu fungerar allt igen, men något skumt verkar inte som att macen vill installera Windows via bootcamp allt hänger sig bara
Provade även versial box igen det fungerar nu dock går det extremt segt? Någon som vet vad detta kan bero på ?

Tack på för hand

Är extensionpacket installerat?
https://www.oracle.com/technetwork/server-sto...
Vilka resurser gav du maskinen?

Tackar för svaret, blev lite bättre men är ändå rätt seg

1
Bevaka tråden