Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför älskar jag Apple Kartor

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-05-31 17:31

Jag använder Sygic för navigering med bil.
Galileo Pro när jag är i skogen och vill se var jag gått. Den har bra topografisk karta samt även Fjällkartan (om man kämpar litet för att få in den).
Topo GPS har den Gröna kartan, funkar bra till vardags.

Kör Tom Tom när jag ska ut och åka, har fungerat utmärkt i flera år men senaste appen saknar mycket funktioner från den gamla så ska jag bara kortare sträckor så blir det oftast apples kartor, smidigt att man kan få upp riktning i klockan. Kollektivtrafik åker jag så gott som aldrig så den funktionen har jag inte saknat.

Ursprungligen av keptang:

Värnar man om sin integritet så mycket (som vissa anser sig göra, fast egentligen inte) ska man inte ha en uppkopplad enhet öht, framförallt inte en mobiltelefon, den spåras överallt.

Nåja, det finns mellanlägen... Definitivt...

Justin O'Beirne har skrivet en hel del läsbart om hur långt före Google är Apple gällande karttjänster.

Och japp, Google samlar in en massa information, vilket också möjliggör en mycket bättre karttjänst, men en sak som de inte gör som tex Facebook gör är att sälja eller låta andra ta del av informationen direkt vilket också är varför jag inte bryr mig om insamlandet.

Ursprungligen av filbunke:

Justin O'Beirne har skrivet en hel del läsbart om hur långt före Google är Apple gällande karttjänster.

Och japp, Google samlar in en massa information, vilket också möjliggör en mycket bättre karttjänst, men en sak som de inte gör som tex Facebook gör är att sälja eller låta andra ta del av informationen direkt vilket också är varför jag inte bryr mig om insamlandet.

Gymgrossisten måste ge Google pengar för samma artiklar har cirkulerat i mitt flöde i två veckor nu ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Gymgrossisten måste ge Google pengar för samma artiklar har cirkulerat i mitt flöde i två veckor nu ?

Gymgrossisten ger Google pengar, definitivt. De gör det för att köpa reklam från Google riktad mot personer som Google har identiferat som intresserade av de produkter Gymgrossisten säljer. Gymgrossisten har dock inte någon möjlighet att köpa information om dig.

Andra företag må mycket väl sälja information de samlar in om dig, detta då de, till skillnad från Google, saknar kunskapen och möjligheten att tjäna pengar på informationen utan att ge bort den.

Mycket bättre att behålla kon och sälja mjölken än att sälja kon...

Jag gillar Apple Kartor därför att jag är van vid den och slipper att lära mig nytt. Den är kanske inte fullkomlig men det räcker för mig. Något förvånad blev jag när GPS-tanten inte pratade med mig i USA!
Annars fungerade det mycket bra, alla hotell hade jag redan lagt in i min telefon i god tid hemma och Telias ”Semestervecka” för 299kr räckte för mina behov.

Jag förundras över två saker, den ena är när man åker mellan sig Gbg-Sthlm , då får den för sig att dela upp R40 i massa bitar, istället för att man åker 40:an till Jönköping. Det kan alltså stå: kör 12 km och sedan börjar den om på nytt. En fördel med Apples kartor är att dom funkar i Södra länken, varför gör inte Google maps kan man undra?

Ursprungligen av filbunke:

Gymgrossisten ger Google pengar, definitivt. De gör det för att köpa reklam från Google riktad mot personer som Google har identiferat som intresserade av de produkter Gymgrossisten säljer. Gymgrossisten har dock inte någon möjlighet att köpa information om dig.

Andra företag må mycket väl sälja information de samlar in om dig, detta då de, till skillnad från Google, saknar kunskapen och möjligheten att tjäna pengar på informationen utan att ge bort den.

Mycket bättre att behålla kon och sälja mjölken än att sälja kon...

Fast nu är det ju så att Google ger bort en samlad information.
Trender, alltså lite som FB med sina trender för röstare till oakland ?
Sen delar Google din information om=
*du ber dom att dela den
*regeringen tvingar dom att dela informationen till en rättegång
*när Google behöver hjälp av en betrodd tredjepart med samma regler

Men skitsamma vi är övervakade och sparade på en server allihop
Jag blev bara nöjd över detta=

Använder främst HERE WeGo. Finns både till iOS samt Android. Var först Navteq innan Nokia köpte upp dem, ägs nu av ett konsortium av biltillverkare samt Intel. Det har ett kart och ett körläge vilket är praktiskt. Går ladda ner kartor för respektive land också.
Om tjänsten är bäst vill jag ha osagt men jag blev van med dem när jag använde Nokia/Windows Phone och fortsatte med det när de kom till android.

Apple ska nu börja mäta själv och ta tag i kartorna seriöst, vilket de kanske borde ha gjort från starten:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.704552/apple...

Men det tar nog ett tag innan de har samma data som exempelvis Google och Here maps.

Stänga av Färja ?

Mjae nej, ska man tex till Tyskland kan man bara får rutten över Rödby ...

I Google och min Tomtom kan man stänga av färja ...

  • Medlem
  • 2018-11-02 14:24
Ursprungligen av johnh3:

Använder främst HERE WeGo. Finns både till iOS samt Android. Var först Navteq innan Nokia köpte upp dem, ägs nu av ett konsortium av biltillverkare samt Intel. Det har ett kart och ett körläge vilket är praktiskt. Går ladda ner kartor för respektive land också.
Om tjänsten är bäst vill jag ha osagt men jag blev van med dem när jag använde Nokia/Windows Phone och fortsatte med det när de kom till android.

Apple ska nu börja mäta själv och ta tag i kartorna seriöst, vilket de kanske borde ha gjort från starten:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.704552/apple...

Men det tar nog ett tag innan de har samma data som exempelvis Google och Here maps.

Intressant
Jag har en 7 tums skärm i bilen och kör Google Maps på AA via min mobil. Lägger man in adressen i kalender så kommer det upp automatiskt mycket smidigt. Med dagliga olyckor på motorvägen har Google Maps räddat mig många gånger ?

Är det ingen mer än jag som är frustrerad över att man t.e.x inte kan lägga till flera resmål på vägen i Apples kartor? Även varför kan man inte själv ställa när man vill ha mörkt läge eller inte? Ibland tror Apple att dom vet bäst på allt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-11 08:17
Ursprungligen av bjornw:

Jag använder Sygic för navigering med bil.
Galileo Pro när jag är i skogen och vill se var jag gått. Den har bra topografisk karta samt även Fjällkartan (om man kämpar litet för att få in den).
Topo GPS har den Gröna kartan, funkar bra till vardags.

+1 för Topo GPS!

Sygic har något som ingen annan navigeringsapp (åtminstone inte på iOS) har: Konfigurerbar maxhastighet. Om du till exempel drar släp och får köra i max 80 km/h så kan du ställa in det så anpassas din ETA efter det och inte efter en högre hastighetsbegränsning. Helt suveränt och jag förstår inte varför inte andra appar tar efter det. Dock är jag inte så förtjust i sygic i övrigt..

Bevaka tråden