Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store nere 18 mars 2019, vad kan detta betyda?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Klockan är nu typ 3 på natten i Kalifornien. Det kan ju bara röra sig om service av butiken, men man vet ju aldrig. Spännande är det i alla fall.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-03-18 13:05

Försöker övertyga sambon att grabben verkligen är i behov av en ny iPad ?

Powerbook G5!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 13:37

men..

Nu är den uppe igen! kl 1337

Någon som hittar något nytt?

iPad Air lever!

Det kom upp en ny Ipad Air och en Ipad Mini med pennstöd.

Coolers.

10,5-tums air låter rätt najs ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 13:52
Ursprungligen av Ida Blix:

Klockan är nu typ 3 på natten i Kalifornien. Det kan ju bara röra sig om service av butiken, men man vet ju aldrig. Spännande är det i alla fall.

Det finns sällan anledning att stänga ner en websida i flera timmar för "service av butiken". Det behövs absolut inte för att lägga till två nya produkter. Men det behövs för det vi sysslar med i denna tråden. Hype och glädje!

Apple släpper ny Ipad Air och Ipad mini

Idag uppdaterade Apple sin webb-butik med en Ipad Air på 10,5 tum samt introducerade en ny Ipad mini, där båda får uppgraderade kretsar.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av IngoX:

Det finns sällan anledning att stänga ner en websida i flera timmar för "service av butiken". Det behövs absolut inte för att lägga till två nya produkter. Men det behövs för det vi sysslar med i denna tråden. Hype och glädje!

Du har så klart helt rätt om Hype-faktorn (utan att använda den så framgångsrikt som de gjort vore Apple inte det företag de är idag), men de har faktiskt plockat ner butiken utan att lansera nyheter tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 14:01
Ursprungligen av Ida Blix:

men de har faktiskt plockat ner butiken utan att lansera nyheter tidigare.

För att hålla oss i spänd oviss förväntan varje gång

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-03-18 14:01

"Kul" att den totala namnförvirringen fortsätter. Detta är alltså "the new" iPad Air.
Surt att den nya pennan verkar vara just för iPad Pro (iPad Pro 10.5 försvann och "ersattes" av Air-modellen).
Nåväl min 10.5 Pro fungerar förträffligt ett tag till.

Väldigt glad att Ipad Mini får förlängt liv! Och Air - även om det i vanlig Apple-stil är lite märkligt att den större modellen heter Air och den mindre bara Ipad. Samma paradox som hos Macbook/MacBook Air.

Själva uppdateringarna i sig är väl annars inte så värst spännande, men man blir ju onekligen sugen på en mini med A12 under huven, truetone-skärm och penna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 14:22
Ursprungligen av chrme109:

"Kul" att den totala namnförvirringen fortsätter. Detta är alltså "the new" iPad Air.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Och Air - även om det i vanlig Apple-stil är lite märkligt att den större modellen heter Air och den mindre bara Ipad. Samma paradox som hos Macbook/MacBook Air.

Jag kan tycka att nu stämmer benämningarna på ipad-sidan. Grundmodell med billigast komponenter. Air - större skärm men både tunnare och lättare. Pro - med flest funktioner. Bra spridning av produkter i olika funktions- och prisklasser.

Så var det ursprungligen på mac-sidan när MacBook Air allra först lanserades. Sedan blev MBA billigaste konsumentmodell när MacBook försvann ur sortimentet. När MacBook återintroducerades borde den fått ta över Air-epitetet och med nya MacBook Air råder det total förvirring i funktions- och prisseparering mellan produkterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 14:28
Ursprungligen av chrme109:

Surt att den nya pennan verkar vara just för iPad Pro (iPad Pro 10.5 försvann och "ersattes" av Air-modellen).

Någon som vet om Apple Pencil (andra gen) ändå fungerar att rita med på övriga iPads? Det är inte bara den trådlösa laddningen och parkopplingen som är skillnad? Och vice-versa, kan man rita med en förstagenerations penna på nya Pro, även om den inte skulle gå att ladda utan usb-c adapter?

Hade hoppats på lite humanare priser (iaf på 64Gb-modellerna).
Men men, det är väl det nya svarta.

Ursprungligen av IngoX:

Någon som vet om Apple Pencil (andra gen) ändå fungerar att rita med på övriga iPads? Det är inte bara den trådlösa laddningen och parkopplingen som är skillnad? Och vice-versa, kan man rita med en förstagenerations penna på nya Pro, även om den inte skulle gå att ladda utan usb-c adapter?

Nej, de är inte kompatibla tyvärr.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2019-03-18 14:43

USB-C saknas dessvärre, men iPad mini lever.
Hoppas på lite urval av skal på Apple store igen.
Såg att "Dollar" justeringen blev 2000kr så det blir ett inköp i USA även den här gången

Kan någon bekräfta om iPad Air är en exakt kopia av iPad Pro 10,5” på utsidan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-18 15:08

Lite saftigt pris på nya air.

Fortsätter de sälja förra årets billigare modell också?

MacBook 12” - iPad 9,7”
MacBook Air - iPad Air
MacBook Pro - iPad Pro
Mac mini - iPad mini...? ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-18 15:14
Ursprungligen av Mackan1984:

MacBook 12” - iPad 9,7”
MacBook Air - iPad Air
MacBook Pro - iPad Pro
Mac mini - iPad mini...? ?

MacBook 12” - iPad mini
skulle jag snarare säga

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-18 15:14
Ursprungligen av Json_81:

Lite saftigt pris på nya air.

Fortsätter de sälja förra årets billigare modell också?

Tänker du på vanliga Ipad-modellen? Den säljs fortfarande, så Ipad Air är en större och biffigare variant av det.
https://www.apple.com/se/ipad-9.7/

Kan nog bli ett köp av iPad Air för min del. Min gamla Air2 håller batteriet på att sjunga på sista versen. Dock tråkigt att det saknas stöd för FaceID. TouchID känns lite förlegat tycker jag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-18 15:48
Ursprungligen av MrQuattro:

Kan nog bli ett köp av iPad Air för min del. Min gamla Air2 håller batteriet på att sjunga på sista versen. Dock tråkigt att det saknas stöd för FaceID. TouchID känns lite förlegat tycker jag.

Mmm, efter att ha använt det med både Iphone X och Ipad Pro 11" skulle det kännas nästan retro att gå tillbaks till fingeravtrycksläsare. Face ID är oförskämt smidigt, det är lite av ett säljargument för produkterna som har det faktiskt.

Vilken mäktig lineup. Allt från budget-iPad till liten och snabb, stor och snabb eller till och med Pro i två storlekar.

Det finns verkligen något för alla (och inget för någon).

Senast redigerat 2019-03-18 16:51

En bitter nostalgi är att iPad Air 2 när den släpptes 2014 kostade $499 precis som denna iPad Air.
Skillnaden är att då var den svenska översättningen 4695:- och idag betyder den 6295:-

Ursprungligen av Mackan1984:

En bitter nostalgi är att iPad Air 2 när den släpptes 2014 kostade $499 precis som denna iPad Air.
Skillnaden är att då var den svenska översättningen 4695:- och idag betyder den 6295:-

Dollarn stod då i närmare 7 kr om jag minns rätt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dollarn stod då i närmare 7 kr om jag minns rätt.

Ja så var det väl.
Köpte en iPad Air 2 då och priset var inget man reagerade lika starkt på då.
Även om jag köpte en iPad Pro 10,5” förra året i den klassen men då kunde jag ju åtminstone peka på ”Pro” ?

Bevaka tråden