Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iPad Air och iPad Mini 2019

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-18 14:12

Nu finns nya iPad Air 10.5" och iPad Mini 7.9" att beställa: https://www.apple.com/se/ipad/

iPad Air 10.5 tum:
A12 bionic
2224 × 1668 pixlars truetone-skärm.
6295 kr (wifi, 64 GB)
8095 kr (wifi, 256 GB)
Lägg på 1500 kr på priserna om du vill ha mobilanslutning (e-sim+nanosim).
https://www.apple.com/se/ipad-air/

iPad Mini:
A12 bionic
2048 x 1536 pixlars truetone-skärm.
4995 kr (64 GB wifi)
6795 kr (256 GB wifi)
Även där kostar mobilanslutning (e-sim + nanosim) 1500 kr extra.
https://www.apple.com/se/ipad-mini/

5-7 arbetsdagars leveranstid. Använder fortfarande Lightning och är bara kompatibla med första generationens pencil. Synd tycker jag.

Hade tänkt köpa nya iPad men det känns ju som att förra årets 9.7" är mycket mer prisvärd än årets 10.5-tummare. Air är dock lättare och tunnare, har större skärm och nyare processor.

(postade först i en befintlig tråd men de nya modellerna förtjänar en egen).

Senast redigerat 2019-03-18 18:33
Ursprungligen av jonasn:

Nu finns nya iPad Air 10.5" och iPad Mini 7.9" att beställa: https://www.apple.com/se/ipad/

iPad Air 10.5 tum:
2224 × 1668 pixlars truetone-skärm.
6295 kr (wifi, 64 GB)
8095 kr (wifi, 256 GB)
Lägg på 1500 kr på priserna om du vill ha mobilanslutning (e-sim+nanosim).
https://www.apple.com/se/ipad-air/

iPad Mini:
2048 x 1536 pixlars truetone-skärm.
4995 kr (64 GB wifi)
6795 kr (256 GB wifi)
Även där kostar mobilanslutning (e-sim + nanosim) 1500 kr extra.
https://www.apple.com/se/ipad-mini/

5-7 arbetsdagars leveranstid. Använder fortfarande Lightningoch är bara kompatibla med första generationens pencil. Synd tycker jag.

Hade tänkt köpa nya iPad men det känns ju som att förra årets 9.7" är mycket mer prisvärd än årets 10.5-tummare.

(postade först i en befintlig tråd men de nya modellerna förtjänar en egen).

Apple lyckas alltid skapa ett ”WTF” i sina släpp...
Så iPad Air är förra årets iPad Pro 10,5” med en A12?
iPad minin fick iaf en A12 med Apple Pencil för dom som önskat det.
Dock är det bara första gen Apple Pencil som fungerar med båda.
Även om jag hade velat se en ”billig” iPad mini som man kan köpa till tjejens ungar om ett år.
A10 hade dugit.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-18 14:28
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple lyckas alltid skapa ett ”WTF” i sina släpp...
Så iPad Air är förra årets iPad Pro 10,5” med en A12?
iPad minin fick iaf en A12 med Apple Pencil för dom som önskat det.
Dock är det bara första gen Apple Pencil som fungerar med båda.
Även om jag hade velat se en ”billig” iPad mini som man kan köpa till tjejens ungar om ett år.
A10 hade dugit.

Ja, lite konstigt känns det.

Hade själv inte tänkt på liknelsen med äldre 10.5" iPad Pro, stämmer ju rätt bra. Och jag vet att många längtat efter en ny Mini och den är knappast dålig, A12 är en riktigt bra processor. Men för mig känns det inte som att uppdateringen räcker hela vägen.

Hade Air fått USB-C och Pencil gen2 så hade jag redan beställt en. Nu känns det lite mer "meh" och jag känner snarare att jag kan vänta till nästa år med att uppdatera.

Edit: Roade mig med att se vad respektive modell skulle kosta för mig med pencil och keyboard:
Ipad Pro 11 tum 256 GB wifi: 11495 kr
Pencil + keyboard folio: 1495 + 2149 kr
Totalt: 15139 kr

iPad Air 10.5" wifi 256 GB: 8095 kr
Pencil + keyboard: 1095 + 1795 kr
Totalt: 10985 kr

iPad 128 GB Wifi: 4795 kr
Pencil + (Logitech) keyboard: 1095 + 1099 kr
Totalt: 6989 kr

Senast redigerat 2019-03-18 14:52
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-18 15:07

Snyggt sammanfattat! Den här tråden fanns inte när jag började skriva nyheten, annars hade jag kopplat på denna istället. Mycket bra sammanställning!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-18 15:30
Ursprungligen av ekloev:

Snyggt sammanfattat! Den här tråden fanns inte när jag började skriva nyheten, annars hade jag kopplat på denna istället. Mycket bra sammanställning!

Tack! Jag letade faktiskt efter befintliga trådar och nyheter eftersom det blir så rörigt när det finns många trådar om samma nyhet..

Nu har nyheten sjunkit in lite och jag fattar ju varför de inte ger den USB-C och Pencil g2. Dumt att kannibalisera på iPad Pro. Men igen, personligen.. jag har gått och funderat över om man ska skaffa en ny ipad eller att istället köpa en Mac Pro 5.1 att bygga server på. Nu lutar det åt Mac Pro.

Aktien upp drygt två dollar än så länge idag så det ser ju ut som att det var ett "bra" släpp ändå. Får se om det håller i sig.

Senast redigerat 2019-03-18 21:50
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-18 15:59
Ursprungligen av jonasn:

Tack! Jag letade faktiskt efter befintliga trådar och nyheter eftersom det blir så rörigt när det finns många trådar om samma nyhet..

Nu har nyheten sjunkit in lite och jag fattar ju varför de inte ger den USB-C och Pencil g2. Dumt att kannibalisera på iPad Pro. Men igen, personligen.. jag har gått och funderat över om man ska skaffa en ny ipad eller en Mac Pro 5.1 att bygga server på. Nu lutar det åt Mac Pro.

Aktien upp drygt två dollar än så länge idag så det ser ju ut som att det var ett "bra" släpp ändå. Får se om det håller i sig.

Jo jag kan tänka mig det, funderade först på om jag skulle slå ihop trådarna men det skulle nog inte heller bli så bra. Nåväl, det går att diskutera på två håll

Ja jag förstår det både tekniskt och strategiskt. Rent tekniskt skulle det inte riktigt gå att göra två så tunna plattor och ändå använda USB-C, och strategiskt behöver Apple särskilja Pro från de "vanliga" modellerna. Tidigare Pro-modellerna har inte varit så väsensskilda från den vanliga Ipad-familjen som det är nu, fjolårets Ipad Pro:s känns verkligen som proffsplattor och Ipad/mini/Air känns som uppfräschade gemene man-plattor. Sedan kan man alltid ha åsikter om Apples prisnivåer, men även där finns det ju en klar distinktion mellan de olika familjerna.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-18 16:43
Ursprungligen av ekloev:

Sedan kan man alltid ha åsikter om Apples prisnivåer, men även där finns det ju en klar distinktion mellan de olika familjerna.

Ja, de olika fullstora plattorna ligger väldigt tydligt i separata fack med ca 3000 kronors mellanrum.

iPad Mini (G5) 64GB/256GB
4995/6795

iPad (G6) 32GB/128GB
3795/4795

Upp 2500/3300 kr:

iPad Air 10.5" 64GB/256GB
6295/8095 kr

Upp 3400 kr:

iPad Pro 11" 64GB/256GB/512GB/1TB
9695/11495/13795/18395 kr

Upp 2300 kr:

iPad Pro 12.9" 64GB/256GB/512GB/1TB
11995/13795/16095/20695 kr

Cellular kostar 1800 extra på iPad Pro, 1500 på övriga, extra skärmyta på iPad Pro kostar 2300 kr.
Varje steg med större lagringsutrymme kostar 1800 extra på de två nya modellerna medan det går på 1000 kr på iPad G6. Jag undrar om vi inte kommer att få se en bump där så minsta modellen som erbjuds på iPad G6 är 64GB.

Edit: Både iPad Air 3 och iPad Mini 5 har hörlursuttag! Känns gammalt.

Senast redigerat 2019-03-18 18:32
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-19 07:38
Ursprungligen av jonasn:

Hade tänkt köpa nya iPad men det känns ju som att förra årets 9.7" är mycket mer prisvärd än årets 10.5-tummare.

Ursprungligen av Mackan1984:

Så iPad Air är förra årets iPad Pro 10,5” med en A12?
iPad minin fick iaf en A12 med Apple Pencil för dom som önskat det.
Även om jag hade velat se en ”billig” iPad mini som man kan köpa till tjejens ungar om ett år.
A10 hade dugit.

Ursprungligen av jonasn:

undrar om vi inte kommer att få se en bump där så minsta modellen som erbjuds på iPad G6 är 64GB.

Amerikanska Macworld verkar vara inne på samma spår.

Ursprungligen av Macworld:

Apple could have easily fixed this by bumping the 9.7-inch iPad to 64GB and raising the price to $349, while cutting the price of the mini to $329. The iPad mini would be perfectly fine with the same A10 Fusion chip that’s in the iPad, and that also would leave the iPad Air as the more powerful device. Simple, right?

https://www.macworld.com/article/3372501/appl...

Ursprungligen av jonasn:

Amerikanska Macworld verkar vara inne på samma spår.
https://www.macworld.com/article/3372501/appl...

iOS 13 kommer nog differentiera dessa iPads ännu mer skulle jag tro.
Köpte en iPad 9,7 igår till sambon som fortfarande är väldigt prisvänlig, bara iOS 13 kan göra att jag skulle känna lite ångest över valet ?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-19 09:14
Ursprungligen av Mackan1984:

iOS 13 kommer nog differentiera dessa iPads ännu mer skulle jag tro.
Köpte en iPad 9,7 igår till sambon som fortfarande är väldigt prisvänlig, bara iOS 13 kan göra att jag skulle känna lite ångest över valet ?

Den kommer definitivt att stödjas av iOS13, frågan är om det kommer nya features som inte är kompatibla, men jag har i så fall svårt att se vad det skulle vara. Ingen iPad har ju 3d-touch så det kan inte vara relaterat till det. Möjligtvis om det kommer nån funktion som kräver A12, men vad kan det vara? AR-relaterat? Känns inte avgörande. Tror man kan vara rätt safe med den investeringen åtminstone ett par-tre år till.

Ursprungligen av jonasn:

Den kommer definitivt att stödjas av iOS13, frågan är om det kommer nya features som inte är kompatibla, men jag har i så fall svårt att se vad det skulle vara. Ingen iPad har ju 3d-touch så det kan inte vara relaterat till det. Möjligtvis om det kommer nån funktion som kräver A12, men vad kan det vara? AR-relaterat? Känns inte avgörande. Tror man kan vara rätt safe med den investeringen åtminstone ett par-tre år till.

Ja det lär den ju vara men kanske går miste om program som desktop-versionen av Photoshop och multitask-lösningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-21 12:55

Två tidiga intryck av nya paddorna

The verge: APPLE IPAD MINI REVIEW: NO COMPETITION

iMore: iPad mini 5 Review (w/ iPad Air 3 Impressions)

Plattorna och nu med det kommande iPad OS känns spännande. Är väl mest intresserad av en iPad mini i nuläget.
En nyhet i sammanhanget är att Google nu i princip ger upp sina plattor helt, blir ingen uppföljare till Pixel Slate.

Så Apple blir än mer dominerande på det här. Men inte oväntat de har satsat hårt, på lång sikt och det ger resultat.

Ursprungligen av IngoX:

Intressant. Dock för långa filmer.

Jag har haft en iPad Mini 2 sen den kom ut i november 2013 och har tjänat mig så gott som dagligen. Mest för att läsa på Readly och Youtube/Netflix. Visst med tiden har den blivit lite seg i responstiden men inte så det stör.

Men nu med det kommande iPadOS så kommer den att vara utdaterad, så en ny min 5 64gb guld införskaffades. Det mest slående var skärmens ljusstyrka, så stark att den sällan går på max utom i direkt solljus.
Jag har alltid använt ett tangentbord till min gamla Mini, två modeller av Logitech,s varianter har jag förbrukat. Dels för att jag har lite svårt med virtuella tangentbord, speciellt på mobiler därför Mini, dels för att få en stående vinkel. För närvarande finns det inget att köpa till den nya Mini,n men jag tror det kommer efter återuppståndelsen.

Jag är väl en som tror på paddan som ersättare till datorer, egentligen fantastiskt vilken styrka det finns i en tunn skiva, speciellt med kommande OS. Sedan har jag min tredje Macbook pro 13 2014 som behöver ersättas snart, men dom nya Pro modellerna är numera osmakligt dyra som jag inte kan motivera mig ens om jag har de pengarna. Urvalet har den senaste tiden blivit snävare, å ena sidan för dyrt å andra sidan Windows (brr). Linux är i tankestadiet och har väl prövat lite distar men jag vet inte.

Varför Mini? Jag trodde en gång att en stor mobil skulle kunna fylla de behov som jag gör på en dator, så den första generationen Galaxy Note köptes. Men som sagt så är virtuella tangentbord inte min kopp av te, och skärmen var ändå för liten för tv-tittande. Minin är tillräckligt stor för film samt att visa bilder på och ändå få plats i en ficka tillfälligt samt vikten. Jag tycker också den är tillräckligt stor för att skriva text på, använder den för protokollskrivning bl,a. Ska nu försöka överföra mina arbeten från laptopen till paddan, är lite bländad av den minimalistiska tanken och livsföring i livet.

Mina två ören
Tack

1
Bevaka tråden