Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples Ordböcker, särskilt den svenska?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något som stört mig oerhört under de senaste åren är den svenska rättstavningen i iOS, den har otroligt mycket att förbättra. Man kan ju tänka sig att de förbättrar den hela tiden, men det är som om den är helt orörd ända sedan de introducerade den svenska ordboken.
Om jag t ex ska skriva "du", men kommer åt ngn annan tangent, så skriver den "SU" åt mig istället. WTF? Så har det varit ända sedan start. Det är bara ett exempel, men det är hur mkt som helst som rättas helt galet. Att de inte har satt ngn resurs alls på att städa upp det, men även att ordförslag inte finns än?
Är inte vi det mest iOS-täta landet i världen? Otroligt.

Rätt tragiskt att dikteringsfunktionen skriver in ”åtminstonde” när jag säger ”åtminstone”. Varje gång. Att ordförslag minst sagt låter vänta på sig är också trist. Här är Apple inte precis på tårna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 17:52
Ursprungligen av iMac5k:

Något som stört mig oerhört under de senaste åren är den svenska rättstavningen i iOS, den har otroligt mycket att förbättra. Man kan ju tänka sig att de förbättrar den hela tiden, men det är som om den är helt orörd ända sedan de introducerade den svenska ordboken.
Om jag t ex ska skriva "du", men kommer åt ngn annan tangent, så skriver den "SU" åt mig istället. WTF? Så har det varit ända sedan start. Det är bara ett exempel, men det är hur mkt som helst som rättas helt galet. Att de inte har satt ngn resurs alls på att städa upp det, men även att ordförslag inte finns än?
Är inte vi det mest iOS-täta landet i världen? Otroligt.

Det är lite skillnad mellan rättstavningsfunktion och autokorrigering. Ingendera är särskilt bra. Men när du råkar ut för att iOS skriver SU åt dig är det nog autokorrigeringen du irriterar dig på. Det finns några sätt att själv städa upp autokorrigeringseländet. Systemet är till viss del självlärande.

1) Mitt sätt är att stänga av autokorrigeringen!
Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Automatisk korrigering
Jag skriver snabbare utan. Rättstavningen fungerar ändå med röda streck under felstavade ord. Kan gå tillbaks och ändra om jag bryr mig och riskerar inte trycka iväg tokiga fel jag inte skrivit själv.

2) Om man använder autokorrigeringen: tryck bort krysset när det oönskade förslaget kommer. Efter att ha gjort det aktivt några gånger kommer inte det förslaget upp längre. Autokorrigeringen lär sig att su är ett okej ord och slutar att ändra till SU.

3) Man kan ha råkat lära autokorrigeringen "fel" ord, så att den föreslår ett ord som inte är korrekt eller som man inte önskar. Då kan man nollställa allt autokorrigeringen lärt in och börja från början.
Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ tangentbordsordbok

4) Man kan lägga till egna ord eller förkortningar man vill använda ofta i Textersättning. Om du ofta råkar skriva su istället för du (s ligger nära d) kan du lägga till så att su alltid ändras till du. Man kan lägga in vanliga fraser på flera ord, eller förkortningar med specialtecken som annars tar tid att skriva (ex hho blir H2O).
Inställnignar > Allmänt > Tangentbord > Textersättning.
Textersättningar fungerar även om man stängt av autokorrigering. Och de raderas inte om man nollställer tangetbordsordboken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 18:23
Ursprungligen av iMac5k:

Om jag t ex ska skriva "du", men kommer åt ngn annan tangent, så skriver den "SU" åt mig istället. WTF?

Jag funderade på varför su över huvud taget finns med som ett ord i ordboken, och varför det ändras till SU. Som göteborgare tänker jag ju på förkortningen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, det kan väl inte vara det som menas?

Men så är det nog! Om man vill skriva ko men istället knappar in ki (i och o ligger intill varandra) så autokorrigeras det till KI som i Karolinska Institutet. Och ks ändras till KS och sös till SÖS. Om det sedan är korrekt att några utvalda sjukhus i Sverige ska ha så stor inverkan på autokorrigeringen i iOS, ja det kan verkligen ifrågasättas.

Sedan kom jag på att SU också kan stå för Stockholms Universitet, det kanske inte alls var för Sahlgrenska. Vi som inte bor i huvudstaden är väl som vanligt bortglömda... Men jag andas ut när gu autokorrigeras till GU för Göteborgs Universitet!

Men sedan kommer den stora Apple-dissen av medicinare och andra lärde i södra Sverige. Autokorrigeringen ändrar inte lu till LU, mau till MAU eller sus till SUS. Skåningar, känn er kränkta! Däremot får Karstad och Örebro sina universitetsförkortningar autokorrigerade till versaler (KU, ÖU) medan studenterna i Umeå (umu) och Uppsala (uu) är förbisedda...

En märklighet är att ki, ks, sös, gu, öu och ku alla blir rödmarkerade som felstavade ord skrivna med små bokstäver. Utom su som accepteras som ett ord utan att rödmarkeras. Så frågan kvarstår, varför finns su med i ordboken?

I alla fall är det så på min telefon och dator, och jag har inte ändrat i ordboken. På macOS kan man redigera ordboken och lägga till egna ord. Man kan högerklicka ett rödmarkerat ord och välja "Lägg till stavning". De ord man lagt till sparas i filen ~/Library/Spelling/LocalDictionary och går att redigera manuellt. (alltså i det dolda användarbiblioteket). Det går vad jag vet inte att redigera ordboken på iOS, där finns bara den "självlärande" funktionen i autokorrekt (som kan nollställas vid behov)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-18 18:27
Ursprungligen av Zeugma:

Rätt tragiskt att dikteringsfunktionen skriver in ”åtminstonde” när jag säger ”åtminstone”. Varje gång. Att ordförslag minst sagt låter vänta på sig är också trist. Här är Apple inte precis på tårna.

På min telefon markeras i alla fall åtminstonde som felstavat om jag dikterar åtminstonde. Den skriver åtminstone om jag dikterar åtminstone. Men jag håller med, den borde inte skriva annat än åtminstone, även om jag dikterar åtminstonde.

Ursprungligen av IngoX:

På min telefon markeras i alla fall åtminstonde som felstavat om jag dikterar åtminstonde. Den skriver åtminstone om jag dikterar åtminstone. Men jag håller med, den borde inte skriva annat än åtminstone, även om jag dikterar åtminstonde.

Det har du rätt i. Om jag uttalar orden mycket noggrant så uppför sig min Iphone precis som din.

Grymma tips, tackar!

1
Bevaka tråden