Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify anmäler Apple till EU

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Musiktjänsten Spotify anmäler Apple till EU-kommissionen. Elektronikjätten utnyttjar sin dominerande ställning och ska ha bland annat ha blockerat tjänsten från Siri och Homepod.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-13 13:23

Förutom blogginlägget satsar Spotify på att förklara sina argument med en hel website. Det finns ett opinionskrig att vinna.

www.timetoplayfair.com

Blir intressant att höra Apples svar. Det borde komma ett uttalande inom det närmaste som går ut på att Apple älskar musik, uppskattar konkurrens och följer all lagstiftning i alla länder. Yada, yada yada.

Blir också intressant att småningom höra EUs svar. Spotify har flera poänger i sina klagomål. Det är en ojämn konkurrens när Apple kan vara bäde spelare och domare på hela iOS-marknaden.

Både EU och USA har agerat i liknande situationer förr, och det brukar bli långdragna soppor med mycket stenkastning i glashus. Apple gick med på ett skadestånd för att slippa åtal för brott mot amerikanska antitrust-lagarna när de höll uppe priset på e-böcker i iBookstore. Microsoft fick böter i EU och ålades ge ut windows-version utan sin egen mediaspelare förinstallerad. Spotify har inte varit utan kritik när det gäller ersättning till artister.

Lawyers, start your engines!

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-13 16:54

Jo här har ju Apple faktiskt en lite liknande situation som MS med XP och Internet Explorer.
Skillnaden är dock den att Apple är underdog. Det finns alternativ och de har dessutom högre marknads andelar. Så någon monopol ställning är det ju inte frågan om.
Blir intressant att följa.

Apple har mindre marknadsandelar globalt. Men om man räknar enbart USA så är de stora där. Så det blir intressant hur utfallet blir.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-03-14 07:25

Argumentet om Apples 30% skatt håller ju inte riktigt. Så svårt är det inte att gå till Spotifys hemsida och starta sitt abonnemang därifrån. Det gör man ju oftast bara en gång sen är det klart och Apple får inte en krona!

Apple är för små för att åka dit på detta. Spotify kommer att förlora. Dominant ställning? Apple? Löjligt.

Senast redigerat 2019-03-14 08:20
Ursprungligen av Jedih:

Argumentet om Apples 30% skatt håller ju inte riktigt. Så svårt är det inte att gå till Spotifys hemsida och starta sitt abonnemang därifrån. Det gör man ju oftast bara en gång sen är det klart och Apple får inte en krona!

Nej, just den här biten fattar jag inte heller. Jag betalar inte för något abonnemang av det här slaget via Apple utan direkt från tjänsterna. Att jag möts av en inloggningsruta utan vidare info i Netflix/Spotify-apparna är inget hinder. Jag hittade till deras respektive sidor för att skapa abonnemang ändå (eller rättare sagt hade jag redan abonnemang så det var bara att logga in). Särskilt tekniskt lagd måste man inte vara heller.

Det går så klart att diskutera de 30 procenten (som blir 15 procent år 2 numera), men där vet väl de flesta (ink jag) för lite för att säga något med insikt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-14 10:44
Ursprungligen av juanito:

Det finns alternativ och de har dessutom högre marknads andelar. Så någon monopol ställning är det ju inte frågan om.

Ursprungligen av johnh3:

Apple har mindre marknadsandelar globalt. Men om man räknar enbart USA så är de stora där. Så det blir intressant hur utfallet blir.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple är för små för att åka dit på detta. Spotify kommer att förlora. Dominant ställning? Apple? Löjligt.

Marknadsandelar kan räknas på olika sätt. Räknat i nedladdade appar så är Apples App Store mindre än en tredjedel jämfört med Google Play Store. Räknar man inkomsterna på appar så är App Store är nästan dubbelt så stora jämfört med Play Store. I detta ingår naturligtvis inte abonnemang till Spotify, Uber-resor eller all annan handel som betalas utanför App Store-systemet. Men för ett företag som vill tjäna pengar på app-marknaden som helhet är Apples App Store fortsatt mycket viktig, kanske dominant.

Det som haltar i nedanstående tabeller är att Google Play Store inte finns alls på kinesiska marknaden och att man inte tagit med de tredjeparts Android App Stores som istället används där.

För mig som iOS-användare finns ingen alternativ appmarknad. Där har App Store ett hundraprocentigt monopol.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-14 11:12
Ursprungligen av Jedih:

Argumentet om Apples 30% skatt håller ju inte riktigt. Så svårt är det inte att gå till Spotifys hemsida och starta sitt abonnemang därifrån. Det gör man ju oftast bara en gång sen är det klart och Apple får inte en krona!

Jag har många appar i min iPhone där jag kan handla varor eller tjänster direkt i appen, via företagets egen betalningslösning. Men Spotify får inte ens lägga en länk till sin hemsida i appen, eller ha med en slogan som "Get in, get premium". Det är lätt att tro att det är för att Spotify direkt konkurrerar med Apple Music på samma App Store.

Bradley Chambers inlägg är färgat genom Apple-glasögon och ibland motsäger han sig själv. Bland annat där han framhåller att Apple gör skillnad på försäljning av fysiska varor och digitala tjänster. Han använder Netflix som ett motexempel till Spotify, men jag tror att de två företagen här har samma inställning till App Store. Varför skulle Apple göra skillnad på digitala och fysiska tjänster, om det inte var för att skydda sin egen affärsverksamhet och motverka konkurrens?

Jag attraheras av tanken att en App Store kan jämföras med en internetleverantör. Där är vi väldigt emot att vissa företags trafik skulle gynnas framför andra. Det är ok att Apple tar betalt för sin tjänst. För gratisappar som säljer digitala tjänster skulle nog Apple kunna få igenom att de företagen istället får betala en avgift för att deras app distribueras via App Store. Men i övrigt tycker jag Apple ska tillåta en ren konkurrens. Det gynnar i slutändan alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-14 12:31
Ursprungligen av IngoX:

För mig som iOS-användare finns ingen alternativ appmarknad. Där har App Store ett hundraprocentigt monopol.

Det är ju en orsak till varför man väljer Apple, slippa fragmenteringen och därmed blir det även säkrare.

  • Medlem
  • 2019-03-19 09:09
Ursprungligen av IngoX:

Jag har många appar i min iPhone där jag kan handla varor eller tjänster direkt i appen, via företagets egen betalningslösning. Men Spotify får inte ens lägga en länk till sin hemsida i appen, eller ha med en slogan som "Get in, get premium". Det är lätt att tro att det är för att Spotify direkt konkurrerar med Apple Music på samma App Store.

Den regeln har ju funnits lång innan Apple Music lanserades.

Ser inte direkt problemet. Själv betalar jag också Spotify utanför Apples ekosystem. Det är inte direkt svårt att gå in på Spotifys hemsida och fixa konto.

Känns som Spotify vill ha kakan och äta den med. Självklart kommer det finnas viss fördel om ett företag både står för platformen och har egna tjänster.

Gäller ju inte bara app-plattformar, är ju samma sak på Google Search tex. Google kan prioritera sina egna annonser och andra tjänster före tredjepartsutvecklare på träfflistan.

1
Bevaka tråden