Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådad mus till nya Magic Keyboard

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Berg
  • 2019-03-20 12:40

Eftersom det verkar svårt att hitta någon information kring detta så frågar jag här.

Jag funderar på att köpa nya Magic Keyboard med numpad. Hade egentligen föredragit den tidigare generationens, men nu verkar jag inte ha så mycket val. Det enda jag behöver veta innan jag köper det är huruvida det är möjligt att koppla in sin trådade mus via USB till tangetbordet eller inte? Vill helst undvika att behöva koppla musen till en USB-hubb eller direkt i datorn. Stor anledning till varför jag gillar Apples tangetbord är just för möjligheten att ansluta USB-möss direkt i tangentbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-20 15:02

Magic Keyboard har ingen USB-port.
Bara en Lightning-port för laddning och parkoppling. Ska också gå att använda den trådat via lightningporten med bluetooth avstängt.

  • Medlem
  • Berg
  • 2019-03-20 16:05
Ursprungligen av IngoX:

Magic Keyboard har ingen USB-port.
Bara en Lightning-port för laddning och parkoppling. Ska också gå att använda den trådat via lightningporten med bluetooth avstängt.

Yes, det är jag med på. Men lightningporten är bara för att ladda eller koppla in tangentbordet via sladd istället för att köra med batteri? Så det finns inga andra in- eller utgångar för att ansluta en mus och få tangentbordet att agera som hubb, som med de tidigare modellerna? Med andra ord så måste jag antingen ansluta musen till USB genom annan hubb eller direkt in i datorn, eller ha en trådlös mus?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-20 16:09
Ursprungligen av .sheep:

Så det finns inga andra in- eller utgångar för att ansluta en mus och få tangentbordet att agera som hubb, som med de tidigare modellerna?

Nej. Det fanns inte heller på Apple Wireless Keyboard, bara på det trådade Apple Keyboard.

Ursprungligen av .sheep:

Med andra ord så måste jag antingen ansluta musen till USB genom annan hubb eller direkt in i datorn, eller ha en trådlös mus?

Ja

Ursprungligen av .sheep:

Eftersom det verkar svårt att hitta någon information kring detta så frågar jag här...

Svårt att hitta information??? Det är ju bara att kolla Apples hemsida.

Under ”Anslutningar” står Bluetooth och Lightning - inget om USB.

På bilderna syns tydligt att där inte finns någon USB-port.

https://www.apple.com/se/shop/product/MRMH2S/...

  • Medlem
  • Berg
  • 2019-03-20 16:15
Ursprungligen av IngoX:

Nej. Det fanns inte heller på Apple Wireless Keyboard, bara på det trådade Apple Keyboard.

Nä, precis. Jag syftade på den trådade, bredare numpad-varianten som fanns tidigare. Jag kanske har missat tidigare releaser, men jag fick för mig att Apples tangentbord med numpad var trådat fram till den senaste versionen.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Berg
  • 2019-03-20 16:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svårt att hitta information??? Det är ju bara att kolla Apples hemsida.

Under ”Anslutningar” står Bluetooth och Lightning - inget om USB.

På bilderna syns tydligt att där inte finns någon USB-port.

https://www.apple.com/se/shop/product/MRMH2S/...

Haha. Jo, men det jag inte riktigt fick svar på genom att kolla där var ifall den Lightning-porten fyllde samma funktion som de tidigare USB-portarna, dvs. om det skulle gå att ansluta en extern enhet till tangetbordet och använda den som en slags hubb. Jag förstår att den primära funktionen med porten är att ansluta själva tangentbordet till datorn, men jag tänkte om det ev. var så att den gick att använda för att ansluta andra enheter till tangentbordet i motsatt riktning.

Det medföljer även en Lightning-till-USB-kabel och mina tankegångar gick då kring om det ev. var möjligt att ansluta en USB-mus och använda någon form av omvandlare. Men det låter som en onödigt dyr/komplicerad lösning för att få en USB-mus att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-20 16:27
Ursprungligen av .sheep:

Nä, precis. Jag syftade på den trådade, bredare numpad-varianten som fanns tidigare. Jag kanske har missat tidigare releaser, men jag fick för mig att Apples tangentbord med numpad var trådat fram till den senaste versionen.

Tack för hjälpen!

Det stämmer, aluminiummodellen med numpad fanns bara som trådad. Ville man ha numpad till Wireless Keyboard så fanns/finns lösa trådlösa tredjeparts numpad att haka på.
Men det riktigt gamla vita trådlösa tangentbordet av plast var med numpad.

Ursprungligen av .sheep:

...var ifall den Lightning-porten fyllde samma funktion som de tidigare USB-portarna...

Om det hade funnits en sådan fantastisk ”omvänd funktionalitet” i lightning-porten, så hade de nog nämnt det i produktbeskrivningen.

  • Medlem
  • Berg
  • 2019-03-20 16:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det hade funnits en sådan fantastisk ”omvänd funktionalitet” i lightning-porten, så hade de nog nämnt det i produktbeskrivningen.

Jo, men svårt för mig och veta. Därför jag sökte mina svar här.

Thunderbolt har väl en sådan funktionalitet exempelvis?

1
Bevaka tråden