Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia 7 Plus har skickat känslig data till Kina

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Norska NRK avslöjar att Nokia 7 Plus-mobiler har skickat känsliga personuppgifter till en server i Kina. HMD Global erkänner vad som hänt, men säger sig ha åtgärdat det hela med en mjukvaruuppdatering.

Läs hela artikeln här

Trist nyhet att tipsa om. Man undrar hur det står till med kinesiska mobilmärken i synnerhet och Kinatillverkade mobiler i allmänhet. Finns det appar som kan avslöja sådan här trafik, typ Little Snitch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-21 14:25
Ursprungligen av Zeugma:

Trist nyhet att tipsa om. Man undrar hur det står till med kinesiska mobilmärken i synnerhet och Kinatillverkade mobiler i allmänhet. Finns det appar som kan avslöja sådan här trafik, typ Little Snitch?

Nej, tyvärr finns det ingen garanti för att informationen skickas över annat än telefonens eget modem och då behöver man synnerligen mer avancerad utrustning för att fånga upp den. Att det inte finns någon trafik på wifi bevisar bara att informationen inte överförs via Wifi.

Ursprungligen av beh:

Nej, tyvärr finns det ingen garanti för att informationen skickas över annat än telefonens eget modem och då behöver man synnerligen mer avancerad utrustning för att fånga upp den. Att det inte finns någon trafik på wifi bevisar bara att informationen inte överförs via Wifi.

Aj, då.

Då återstår det bara att lägga in en egen version av Android. Pixel Experience, kanske?

Ursprungligen av Zeugma:

Då återstår det bara att lägga in en egen version av Android. Pixel Experience, kanske?

PE är trevlig, hade jag haft en Nokia så hade jag inte tvekat en sekund.

Ursprungligen av keptang:

PE är trevlig, hade jag haft en Nokia så hade jag inte tvekat en sekund.

Ja, jag har lagt in PE på en Moto G3. Fungerar alldeles utmärkt.

Det hände nåt liknande med amerikanska BLU för en två eller tre år sedan, nån modell skickade data till Kina:
https://bluproducts.com/home/

Fast det upptäcktes snabbt och åtgärdades. Ofta svårt att dölja, vilket ändå är positivt.

De nya uppgifterna, tja, det är jämväl ytterst en fråga om förtroende.
HMD Global har förstås all anledning att lugna konsumenterna/köparna.
Om de därmed ljuger ska jag låta vara osagt. Jag har inga bevis för vare sig det ena eller det andra.

1
Bevaka tråden