Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac prestandauppdateras

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Imac uppdateras med nionde generationens Intel-kretsar och Vega grafik-kretsar.

https://www.apple.com/newsroom/2019/03/imac-g...

Är det nu jag köper en Imac till familjen? Har varit sugen på att ha en rätt länge, men inte velat köpa nått "gammalt".

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-03-19 14:23

Äntligen!
Nu blir det utbyte av min 27'' från 2009. Och trots att den fungerar finfint fortfarande! Finns billig i västra Östergötland.
Lite lyx får man väl unna sig innan den förestående domedagen.

  • Medlem
  • 2019-03-19 14:29

Och iMac Pro får möjlighet till 256 GB RAM och Pro Vega 64X.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-19 15:40
Ursprungligen av jakobnilsson:

Imac uppdateras med nionde generationens Intel-kretsar och Vega grafik-kretsar.

https://www.apple.com/newsroom/2019/03/imac-g...

Jaha, iPad var kul men iMac tycker inte marknaden om. Vad är det för fel på folk..

AAPL
Apple Inc. Common Stock Real Time Stock Quotes
$187.49* -0.53$ -0.28%
https://www.nasdaq.com/symbol/aapl/real-time

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-03-19 16:49

Äntligen kom den - helt överraskande efter gårdagens missräkning.
Då blir det bara att bestämma modell och disk - skönt att kunna ersätta min 2009 modell med kraschad hårddisk och rusande fläkt.

Äntligen! Behöver en ny iMac med TB3 pga. externt eGPU. Skönt med en rejäl refresh.

Ursprungligen av jonasn:

Jaha, iPad var kul men iMac tycker inte marknaden om. Vad är det för fel på folk..

AAPL
Apple Inc. Common Stock Real Time Stock Quotes
$187.49* -0.53$ -0.28%
https://www.nasdaq.com/symbol/aapl/real-time

Själv blev jag grymt besviken av denna uppdatering. Att designen skulle vara densamma var kanske väntat men att fortfarande inte erbjuda ssd i standardutförandet eller ens ge möjligheten att välja 10 GB ethernet är riktigt illa. För att nämna några saker.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-20 16:36
Ursprungligen av dfox:

Själv blev jag grymt besviken av denna uppdatering. Att designen skulle vara densamma var kanske väntat men att fortfarande inte erbjuda ssd i standardutförandet eller ens ge möjligheten att välja 10 GB ethernet är riktigt illa. För att nämna några saker.

Det har du helt rätt i. "Fusion drive" som standard i en tjugoniotusenkronorsdator känns sådär. Och 10GB Ethernet finns ju i Mac Mini så det kan inte göra ont att erbjuda det som tillval.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2019-03-20 16:52
Ursprungligen av jonasn:

Det har du helt rätt i. "Fusion drive" som standard i en tjugoniotusenkronorsdator känns sådär. Och 10GB Ethernet finns ju i Mac Mini så det kan inte göra ont att erbjuda det som tillval.

Den har inte heller Bluetooth 5.0 som Mac mini utan endast 4.2.

Så jävla dåligt gjort av Apple, igen!
Varför gör de på detta vis gång på gång. Inga rejäla lyft på uppdaterade iMac, precis som det brukar vara.
Man börjar ledsna på deras överlägsen attityd mot användarna.
Vi har nu år 2019 och Apple erbjuder inte SSD som standard på deras burkar! Helt sanslöst. Men vad kan vi användare att göra, för att de ska bli bättre att lyssna på oss?
Jodå, jag lovar, de bryr sig inte ett dugg vad användarna vill ha. De kör sitt eget race varje gång och tänker bara maximeringen av vinsten.

  • Medlem
  • örebro
  • 2019-03-21 21:00

SSD.. varför inte motsvarande M2 som
finns på marknaden idag, betydligt snabbare
och billig faktiskt.
Men, som man som rätt ny appelanvändare har
uppdagat så är de allt mer
"vi tror att detta räcker, mer kommer längre fram"

Lite trist för det belopp man får betala.

Kan man hoppas på en helt ny iMac på Oktober-eventet med ny design, ny skärm osv? Lite som de gjorde med MacBook Pro?

För de ovan som väntar på en ny uppdaterad & omdesignad iMac kan jag från säkra källor meddela att den är med väldigt stor sannolikhet på väg. Åtminstone om lagen om alltings jävlighet fortfarande fungerar som den ska.
Jag sitter med en iMac 2011 och har väntat på att uppgraderingen ska komma. Nu orkar jag nog inte vänta längre utan allt lutar åt att jag klappar till på den som finns nu. Med andra ord, räkna med en totalt omgjord iMac med obefintliga bezels & superprestanda inom max ett halvår. Kommer förmodligen vara snorbillig också....

Ursprungligen av HåkanE:

För de ovan som väntar på en ny uppdaterad & omdesignad iMac kan jag från säkra källor meddela att den är med väldigt stor sannolikhet på väg. Åtminstone om lagen om alltings jävlighet fortfarande fungerar som den ska.
Jag sitter med en iMac 2011 och har väntat på att uppgraderingen ska komma. Nu orkar jag nog inte vänta längre utan allt lutar åt att jag klappar till på den som finns nu. Med andra ord, räkna med en totalt omgjord iMac med obefintliga bezels & superprestanda inom max ett halvår. Kommer förmodligen vara snorbillig också....

Tack för din uppoffring.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2019-03-22 19:07
Ursprungligen av HåkanE:

För de ovan som väntar på en ny uppdaterad & omdesignad iMac kan jag från säkra källor meddela att den är med väldigt stor sannolikhet på väg. Åtminstone om lagen om alltings jävlighet fortfarande fungerar som den ska.
Jag sitter med en iMac 2011 och har väntat på att uppgraderingen ska komma. Nu orkar jag nog inte vänta längre utan allt lutar åt att jag klappar till på den som finns nu. Med andra ord, räkna med en totalt omgjord iMac med obefintliga bezels & superprestanda inom max ett halvår. Kommer förmodligen vara snorbillig också....

Då kan jag lägga till att det med ännu större säkerhet så kommer en ny modell inom några veckor, då jag lagt en beställning.

Ursprungligen av Choke55:

Då kan jag lägga till att det med ännu större säkerhet så kommer en ny modell inom några veckor, då jag lagt en beställning.

Tja, vad kan man säga? Då är det definitivt spikat nu. Igår eftermiddag la jag in en beställning på en 27”. Leverans (förhoppningsvis) nästa fredag.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-23 08:44
Ursprungligen av HåkanE:

För de ovan som väntar på en ny uppdaterad & omdesignad iMac kan jag från säkra källor meddela att den är med väldigt stor sannolikhet på väg. Åtminstone om lagen om alltings jävlighet fortfarande fungerar som den ska.
Jag sitter med en iMac 2011 och har väntat på att uppgraderingen ska komma. Nu orkar jag nog inte vänta längre utan allt lutar åt att jag klappar till på den som finns nu. Med andra ord, räkna med en totalt omgjord iMac med obefintliga bezels & superprestanda inom max ett halvår. Kommer förmodligen vara snorbillig också....

Ursprungligen av Choke55:

Då kan jag lägga till att det med ännu större säkerhet så kommer en ny modell inom några veckor, då jag lagt en beställning.

Ursprungligen av HåkanE:

Tja, vad kan man säga? Då är det definitivt spikat nu. Igår eftermiddag la jag in en beställning på en 27”. Leverans (förhoppningsvis) nästa fredag.

Kan bekräfta att det är precis så det funkar. Grannen sålde sin snöslunga i vintras, sen kräksnöade det i två veckor och jag spenderade varje ledig stund med att skotta. Fick nog, köpte en snöslunga. Sedan dess har det knappt snöat.

Förvisso är inte målet med att köpa snöslunga att få använda snöslungan utan att slippa skotta, och det målet är ju uppnått om än på annat sätt än jag tänkte. ?

Ursprungligen av primu[s]®:

Kan man hoppas på en helt ny iMac på Oktober-eventet med ny design, ny skärm osv? Lite som de gjorde med MacBook Pro?

Jag kommer inte ihåg hur det var. Är det just det som du beskriver som hände då? Då vore det inte så konstigt om Apple skulle upprepa bedriften. Fast jag kan inte förstå deras logik, men det är nog ingen som gör det, förutom de själva.

Förra året släppte de inte en MBP i juni, utan senare under sommaren. Då jag redan blivit tvungen att skaffa en ny. Hade det varit oktober hade det inte känts fullt så surt.

Nåja, vad är en i9 på slottet...

Ni som har beställt, vad har ni valt för konfiguration?

Jag har kört på samma iMac sedan 2010 (!) och har väl varit inställt på att byta ut den mot en ny 27:a senaste två åren. Dock blivit så besviken vid varje ny uppdatering att jag väntat ”lite till”. Vill ogärna byta från Logic och Bilder men ser snart inget annat val om inte Apple skärper till sig ordentligt. Eller så skiter jag i mina principer och beställer en nu också...

Ursprungligen av dfox:

Ni som har beställt, vad har ni valt för konfiguration?

Jag har kört på samma iMac sedan 2010 (!) och har väl varit inställt på att byta ut den mot en ny 27:a senaste två åren. Dock blivit så besviken vid varje ny uppdatering att jag väntat ”lite till”. Vill ogärna byta från Logic och Bilder men ser snart inget annat val om inte Apple skärper till sig ordentligt. Eller så skiter jag i mina principer och beställer en nu också...

Jag beställde följande konfig:
27-tums iMac med Retina 5K-skärm
3,7 GHz sexkärnig Intel Core i5-processor (nionde generationen), Turbo Boost upp till 4,6 GHz
8 GB 2666 MHz ddr4-minne
Radeon Pro 580X med 8 GB gddr5-minne
512 GB ssd-lagring
Magic Mouse 2
Magic Keyboard med numerisk del – svenskt
Tillbehörssats

Extra RAM sätter jag i själv när jag fått datorn. Siktar på att köpa 16GB till så att det blir 24GB totalt. Det borde räcka ett tag...

Jag hade sedan tidigare spanat på "mellankonfigurationen", den med ett 575 grafikkort. Men eftersom denna konfigurationen var den enda som hade en CPU av senaste generation så fick det bli den. Spelar ingen roll om det inte är någon större skillnad mellan 8:e & 9:e generationens core processorer (jag vet ärligt talat inte hur stor skillnaden är) MEN jag köper inte en dator för 30 papp som har en gammal CPU!

Nu är det bara att vänta tills leveransen dyker upp. Förhoppningsvis redan på fredag...

För mig så blir det troligen den här om min revisor godkänner det, dyrt men jag har ju haft min "gamla" i tre år nu så den är avskriven.

Hårdvara
3,6 GHz åttakärnig Intel Core i9-processor (nionde generationen), Turbo Boost upp till 5,0 GHz
8 GB 2666 MHz ddr4-minne
Radeon Pro Vega 48 med 8 GB HBM2-minne
512 GB ssd-lagring
Magic Mouse 2
Magic Keyboard med numerisk del – svenskt
Tillbehörssats

Ursprungligen av HåkanE:

jag köper inte en dator för 30 papp som har en gammal CPU!

Nej örk, gamla grejer vill man ju inte ha.

Senast redigerat 2019-03-25 18:38
1
Bevaka tråden