Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automationer med Google Home

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner till HomeKit väl och använder sedan länge flertalet funktioner under Automatisering i Apples Hem-app.

Sedan en dag tillbaka försöker jag lära mig motsvarande funktioner i Google Home, men har gått helt bet på detta och idogt googlande har inte hjälpt mig alls, mer än att funktionen kan finnas och kan heta Routines. Problemet kan vara att den bara finns i USA? (Jag har testat att byta språk och region men hittar fortfarande inte Routines.)

Anledningen till att jag testar Google Home är att de har stöd för IKEAs Trådfri kontrollkontakter som ju inte har Homekit-stöd (än), samt att jag provar en Harman Kardon Citation-högtalare som ju är en Google-pryl.

Är verkligen mjukvaran i Google Home så bristfällig och hela grejen för alla Google-fantaster går ut på att prata ihjäl sig med sina prylar dagarna i ända? ? Var är alla automatiska funktioner som Apple har out of the box?

Jag måste väl bara ha missat var man hittar inställningarna, eller? Hur gör ni och vad behövs för mjukvara/hårdvara för att automatisera Google Home?

Tacksam för tips från er som vet!

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag känner till HomeKit väl och använder sedan länge flertalet funktioner under Automatisering i Apples Hem-app.

Sedan en dag tillbaka försöker jag lära mig motsvarande funktioner i Google Home, men har gått helt bet på detta och idogt googlande har inte hjälpt mig alls, mer än att funktionen kan finnas och kan heta Routines. Problemet kan vara att den bara finns i USA? (Jag har testat att byta språk och region men hittar fortfarande inte Routines.)

Anledningen till att jag testar Google Home är att de har stöd för IKEAs Trådfri kontrollkontakter som ju inte har Homekit-stöd (än), samt att jag provar en Harman Kardon Citation-högtalare som ju är en Google-pryl.

Är verkligen mjukvaran i Google Home så bristfällig och hela grejen för alla Google-fantaster går ut på att prata ihjäl sig med sina prylar dagarna i ända? ? Var är alla automatiska funktioner som Apple har out of the box?

Jag måste väl bara ha missat var man hittar inställningarna, eller? Hur gör ni och vad behövs för mjukvara/hårdvara för att automatisera Google Home?

Tacksam för tips från er som vet!

Du har rätt och det är bara så att det mesta i Google Home förutom Routines som är bara officiellt tillgängliga i USA handlar att prata ihjäl sig Du kan styra vissa enheter från appen men det finns inga automatiseringar som i HomeKit (Routines är bara en mycket förenklad variant). Jag gillar att Du kan lägga andra saker i Routines som inte går att lägga till idag i HomeKit automatiseringar, som example väder eller nyheter men från andra sidan Googles Routines har inga alls villkor för automatiseringar och dem enda triggers som finns är röst eller tidinställningar, så, nej, jag skulle inte kalla Routines för hemautomatiseringar. Snarare för en enkelt motsvarighet till Siri Shortcuts.

Om Du vill få igång Routines i Google Home istället för "Min dag", ställ in telefonspråket till engelska samt regioninställningar till USA. Tvångsavsluta Google Home appen (annars läser den inte av dem nya inställningar) och sen när Du startar Google Home appen borde Du se Routines.

Ursprungligen av Mariusz:

Om Du vill få igång Routines i Google Home istället för "Min dag", ställ in telefonspråket till engelska samt regioninställningar till USA. Tvångsavsluta Google Home appen (annars läser den inte av dem nya inställningar) och sen när Du startar Google Home appen borde Du se Routines.

Tack för bra förklaringar, Mariusz! (Får dock inte syn på Routines i iPhonen trots omstart, språkbyte, etc. Men funktionaliteten verkar ju inte finnas där ändå.)

Trodde nog inte att Google Home var så otroligt funktionsfattigt och inte verkar det finnas några mjukvarumässiga tredjepartslösningar heller, eller...!? Känns som hela Google-lösningen har en bit kvar till smarta hemmet kan jag tycka. Dock är ju röstassistenten rätt bra - det håller jag helt med om.

Om jag omformulerar frågan (eller i varje fall en av dem):
Kan man överhuvudtaget på något sätt (utan att investera i ny hårdvara) få Google Home att automatiskt sätta på IKEAs kontrollkontakter när solen går ner varje dag och sedan stänga av dem 23:59 helt automatiskt?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Tack för bra förklaringar, Mariusz! (Får dock inte syn på Routines i iPhonen trots omstart, språkbyte, etc. Men funktionaliteten verkar ju inte finnas där ändå.)

Trodde nog inte att Google Home var så otroligt funktionsfattigt och inte verkar det finnas några mjukvarumässiga tredjepartslösningar heller, eller...!? Känns som hela Google-lösningen har en bit kvar till smarta hemmet kan jag tycka. Dock är ju röstassistenten rätt bra - det håller jag helt med om.

Om jag omformulerar frågan (eller i varje fall en av dem):
Kan man överhuvudtaget på något sätt (utan att investera i ny hårdvara) få Google Home att automatiskt sätta på IKEAs kontrollkontakter när solen går ner varje dag och sedan stänga av dem 23:59 helt automatiskt?

Jag testade att komma åt Routines och det här gången det gick inte med Goole Home appen med det gick utan problem med Google Assistant appen så testa göra samma sak fast med Assistant appen istället.

Jag kan inte svara just om Ikea kontakter med teoretisk, ja eftersom Du kan starta en Routine med ett förinställd klockslag (precis som en vanlig alarm klocka) däremot det finns inga möjligheter att göra det baserad på tex solnedgången. Det är bara röst eller klockslaget som gäller.
Sen du kan sätta på eller stänga av enheter men inget annat när vi pratar att styra hemmet. Du kan inte ens tända en lampa med en viss bestämt färg/färg ton och det är samma sak med ljusstyrkan. Det går inte i dagsläge att använda det i Routines så om man jämför det med HomeKit då behövs inga kommentarer.

Google Home Routines klarar bara på/av och det startas bara med röst eller klockslaget - inget mer

Behöver man en Assistant då är det Google Home som är bättre. Pratar vi hemautomatisering då är det utan tvekan HomeKit som gäller.

Ursprungligen av Mariusz:

Behöver man en Assistant då är det Google Home som är bättre. Pratar vi hemautomatisering då är det utan tvekan HomeKit som gäller.

Utmärkta svar igen, tack! Din slutsats är ju spot on och nu vet jag att hemautomatisering inte funkar med Google Home.

Om jag ska utvidga tanken lite: Finns det då någon extra hårdvara som gör att IKEAs kontrollkontakter kan styras via solens nedgång, etc? (Homekit-stöd kommer ju att fixa det, men IKEA verkar ju ha svårt att få fram detta.)

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Utmärkta svar igen, tack! Din slutsats är ju spot on och nu vet jag att hemautomatisering inte funkar med Google Home.

Om jag ska utvidga tanken lite: Finns det då någon extra hårdvara som gör att IKEAs kontrollkontakter kan styras via solens nedgång, etc? (Homekit-stöd kommer ju att fixa det, men IKEA verkar ju ha svårt att få fram detta.)

Du har 3 alternativ att fundera på beroende på hur mycket tid och pengar vill Du lägga på det

1. Vänta på Ikea (kan bli billigaste lösning eller kommer inte att hända)

2. Byt till andra HomeKit pluggar (säkraste och enklaste) Det finns bra pluggar från Eve (bluetooth) eller Fibaro (wifi). Det finns också Koogeek (wifi) fast jag skulle bara rekommendera deras grendosa (3 kontakter + 3 USB portar) men inte singel pluggar. Alla är kompatibla med HomeKit out of the box. Hoppas också att Aqara kan släppa EU version av sin plug. Dem flesta Aqaras enheter är baserade på Zigbee, precis som Ikea eller Hue men då kräver dem också en hub.

3. Du kan redan använda Ikeas pluggar med hjälp av HomeBridge eller Home Assistant i HomeKit men då behöver Du köra det på Linux, tex en Raspberry. Kräver lite tid om man har inte använd det förut och lite basic kunskaper i Linux. Jag tycker att det är inte värd det när det finns andra pluggar som fungerar direkt i HomeKit.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Utmärkta svar igen, tack! Din slutsats är ju spot on och nu vet jag att hemautomatisering inte funkar med Google Home.

Om jag ska utvidga tanken lite: Finns det då någon extra hårdvara som gör att IKEAs kontrollkontakter kan styras via solens nedgång, etc? (Homekit-stöd kommer ju att fixa det, men IKEA verkar ju ha svårt att få fram detta.)

Senaste nytt officielt från Ikea....

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/apg...

Ursprungligen av Mariusz:

Senaste nytt officielt från Ikea....

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/apg...

Noterar att HomeKit-stödet rullas ut i Europa nästa vecka (och att USA fick det igår).

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/bbr...

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Noterar att HomeKit-stödet rullas ut i Europa nästa vecka (och att USA fick det igår).

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/bbr...

Använder ingenting själv från Ikea med det är jättegoda nyheter för alla som använder HomeKit, fler plugar att välja mellan i HomeKit

1
Bevaka tråden