Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny version av Airpods

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-03-22 14:42
Ursprungligen av Innis:

I ditt fall så är det inte så enkelt att du bara ställde en fråga.

Vi kanske skulle göra en podd tillsammans, hade nog blivit spännande ?

Ursprungligen av PaO:

Vi kanske skulle göra en podd tillsammans, hade nog blivit spännande ?

@PaO och @Innis

Ni är varmt välkomna till ett specialavsnitt av 99podden

Verkar som andra generationen av AirPods har fått en teardown och vardera Airpods har samma processorkraft som en iPhone 4(!). Det nämns också att andra generationen får en uppgradering till Bluetooth 5.0, vilket borde innebära att enheten får: längre räckvidd, ökad överföringshastighet och längre batteritid jämfört med första generationen Airpods som hade Bluetooth 4.2

https://twitter.com/BrianRoemmele/status/1108...

Senast redigerat 2019-03-22 18:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-22 18:37
Ursprungligen av Chrisrolex:

Verkar som andra generationen av AirPods har fått en teardown och vardera Airpods har samma processorkraft som en iPhone 4(!). Och Airpodsen får en uppgradering till Bluetooth 5.0, vilket ett antagande borde innebär att Airpods får: längre räckvidd, ökad överföringshastighet och längre batteritid jämfört med första generationen Airpods som hade Bluetooth 4.2

https://twitter.com/BrianRoemmele/status/1108...

Som den amatör jag är har jag stakat mig igenom några av Tweetsen. Om det stämmer verkar det vara en större omgörning under ytan än vad de flesta trott och rapporterat om. Troligen baserat på att Apple varit sparsam med info. Men ta bara uppgraderingen till Bluetooth 5.0 som jag inte sett nämnas tidigare. Frågan är om det stämmer? Det är ändå en så pass stor förändring att Apple borde nämnt det. Men, Apple är väl ett av få företag som kan underdriva sina produkter vid presentation.

  • Medlem
  • 2019-03-22 20:14
Ursprungligen av Ida Blix:

@PaO och @Innis

Ni är varmt välkomna till ett specialavsnitt av 99podden

Tack för inbjudan
Tål helt klart att fundera över ?

Är i behov av nya Airpods! Den ena laddar ur dubbelt så snabbt som den andra!?

Men...
...förstår inte riktigt detta med trådlös laddning!? Vad man längtar efter är väl tråd- och sladdlös laddning!!!
Det krävs ju sladd till laddplattan och apparaten måste ju placeras där! Skall den ändå ligga där så kan jag väl lika gärna stoppa in en tråd? Dessutom kan min klocka inte laddas på en platta beroende på armbandet. Nej, drömmen vore väl en centralt placerad ”laddrouter” som kan serva all utrustning trådlöst på avstånd?

Då var nya AirPods beställda! Dottern får ta över de gamla när de nya väl kommer i början av april!

Ursprungligen av Chrisrolex:

Verkar som andra generationen av AirPods har fått en teardown och vardera Airpods har samma processorkraft som en iPhone 4(!). Det nämns också att andra generationen får en uppgradering till Bluetooth 5.0, vilket borde innebära att enheten får: längre räckvidd, ökad överföringshastighet och längre batteritid jämfört med första generationen Airpods som hade Bluetooth 4.2

https://twitter.com/BrianRoemmele/status/1108...

Imponerande! Att de lyckas trycka in så mycket teknik i dem.. ?

  • Medlem
  • 2019-03-24 17:33
Ursprungligen av pmarriott:

Då var nya AirPods beställda! Dottern får ta över de gamla när de nya väl kommer i början av april!

Samma här, mina kommer på onsdag. Trevligt med gravyr!

Ursprungligen av ThomasxMax:

Nej, drömmen vore väl en centralt placerad ”laddrouter” som kan serva all utrustning trådlöst på avstånd?

Man gjorde experiment med trådlös strömöverföring (vilket ju induktionsplattor är i viss mån) redan på tidigt 1900-tal, men det visar sig att överföra ström utan att något mellan sändaren och mottagaren blir påverkat på något sätt är väldigt svårt, om inte omöjligt. Det är ju bara sätta in handen i en mikrovågsugn så ser du vad som händer.

I dagsläget får vi nog nöja oss med att bemöda oss med att lägga prylarna på korrekt ställen för att få de laddade. Men om 100 år kanske...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-24 17:59
Ursprungligen av carlsson:

Man gjorde experiment med trådlös strömöverföring (vilket ju induktionsplattor är i viss mån) redan på tidigt 1900-tal, men det visar sig att överföra ström utan att något mellan sändaren och mottagaren blir påverkat på något sätt är väldigt svårt, om inte omöjligt. Det är ju bara sätta in handen i en mikrovågsugn så ser du vad som händer.

I dagsläget får vi nog nöja oss med att bemöda oss med att lägga prylarna på korrekt ställen för att få de laddade. Men om 100 år kanske...?

Jag hörde av en bekant som är ganska kunnig att det pågår en hel del forskning på den typen av laddning för fordon. Typ när du parkerar. Men även om det skulle gå att strecha den tekniken till att fungera när du kör. Det kanske aldrig blir verklighet, men det pytsas tydligen in en hel del pengar i den typen av forskning nu.

Men för egen del tycker jag vanlig "trådlös" laddning är ett bra steg framåt. Just nu berikar det inte så mycket, men när telefonen i sig kan ladda saker börjar det bli intressant. Likaså med power banks. Nästa steg är nar det blir allt vanligare att det byggs in i kaféer, barer, restaurangers bord etc. Skrivbord och bord på jobbet likaså. Tänk att knalla runt med sin dator och telefon utan laddsladdar och "laddklumpar" och de laddas där du placerar dem..?. Nu gled vi ifrån AirPods, men ändå intressant.

Ursprungligen av xms67:

Jag hörde av en bekant som är ganska kunnig att det pågår en hel del forskning på den typen av laddning för fordon. Typ när du parkerar. Men även om det skulle gå att strecha den tekniken till att fungera när du kör. Det kanske aldrig blir verklighet, men det pytsas tydligen in en hel del pengar i den typen av forskning nu.

Stämmer bra, men även där är det induktionsteknik. Avståndet blir som mest ca 40 cm och det får absolut inte vara något mellan mottagaren och sändaren.
Men som alltid; Det som känns avlägsen teknik idag finns här i morgon. Så 100 år kanske i själva verket blir 10...

Är det någon som fått sina ordrar ändrade ännu?

  • Medlem
  • 2019-03-25 12:54
Ursprungligen av Chrisrolex:

Är det någon som fått sina ordrar ändrade ännu?

Stod igår att jag skulle få min på onsdag, men fick ett e-postmeddelande idag som säger att jag får den redan imorgon! Apple Store-appen ger samma besked.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-25 13:43

Också fått besked om leverans imorgon, 26/3.

  • Medlem
  • 2019-03-25 14:28
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast det är med lightning-etuit.
Det trådlösa är 2490:- överallt.

Det mest snåla av Apple är att om man köper airpods med lightning eller endast det trådlösa fodralet av dom får man inte välja att gravera in sitt namn...

Man får lägga till gravering om man köper AirPods (andra generationen) med enbart lightning. Det gjorde jag!

Ursprungligen av xms67:

Också fått besked om leverans imorgon, 26/3.

Har beställt mina genom Macforum och de gav nyss beskedet att min beställning kommer omkring den 1 april.
Så en veckas väntetid för min del, frustrerande.

  • Medlem
  • 2019-03-26 17:35

Är sjukt nöjd med mina, Airpods andra generationen. Lite jobbigt att det ibland ej funkar när man dubbelklickar med tummen, men annars så, tummen upp!

  • Medlem
  • 2019-03-26 20:30

Sensorn på sidan av Airpoden för att aktivera siri, pausa eller byta låt, är fortfarande totalt kass. På gymmet fick jag vidröra den flera gånger, utan resultat. Man får ju toucha och klappa den fem gånger om man har otur innan det funkar. Nu har jag ändå en Apple Watch så det underlättar, men drygt under ett träningspass för man orkar ju inte byta app på löpbandet...

Ursprungligen av WiFi:

Sensorn på sidan av Airpoden för att aktivera siri, pausa eller byta låt, är fortfarande totalt kass. På gymmet fick jag vidröra den flera gånger, utan resultat. Man får ju toucha och klappa den fem gånger om man har otur innan det funkar. Nu har jag ändå en Apple Watch så det underlättar, men drygt under ett träningspass för man orkar ju inte byta app på löpbandet...

Ytterst sällan jag har problem med mina, visserligen första versionen. Men ”toucha” och ”klappa”? Vet inte om du uttrycker dig lite tveksamt men du ska KNACKA på lurarna. Distinkt och hyfsat hårt. Det är en accelerometer som ska reagera, så något touchande eller klappande lär sällan funka.

  • Medlem
  • 2019-03-27 15:35
Ursprungligen av Sperious:

Ytterst sällan jag har problem med mina, visserligen första versionen. Men ”toucha” och ”klappa”? Vet inte om du uttrycker dig lite tveksamt men du ska KNACKA på lurarna. Distinkt och hyfsat hårt. Det är en accelerometer som ska reagera, så något touchande eller klappande lär sällan funka.

Kanske borde ha använt ett annat ordval, var lite mer "hårdhänt" nu och det verkar funka bättre.

Ursprungligen av WiFi:

Kanske borde ha använt ett annat ordval, var lite mer "hårdhänt" nu och det verkar funka bättre.

Jag har märkt på mina gen 1 att ”tappandes” aldrig blir fel när jag har mössa på mig ?

Ursprungligen av PaO:

Jag blev med förvånad över priset för i praktiken trådlös laddning. Galaxy Buds kostar nästan 1000 kr mindre om man jämför

Nu förstår jag varför Buds är så mycket billigare ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu förstår jag varför Buds är så mycket billigare ?

Cue PaO.. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-29 21:22
Ursprungligen av Mackan1984:

Nu förstår jag varför Buds är så mycket billigare ?

Vilken undermålig produkt

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu förstår jag varför Buds är så mycket billigare ?]

Det är standardproblemet med trådlösa headset överlag - att mikrofonen suger. Det är imponerande att AirPods löser detta trots att de är så långt från munnen!

  • Medlem
  • 2019-03-30 15:47
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Cue PaO.. ?

Så det väl, det är ju en plupp i örat man skall väl vara glad att det går att ta telefon samtal överhuvudtaget ?. Har inga Buds vet bara att @jakobnilsson var imponerad och att ingen har klagat på mina Icon X från 2018 när det gäller samtal. Vill man ha bra trådlösa samtal får man köpa andra grejor, har själv Voyager Legend i tjänsten där kan det storma och man hörs bra ?

  • Medlem
  • 2019-03-30 15:48
Ursprungligen av Innis:

Vilken undermålig produkt

Att du tycker det, är förvånad ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-30 19:13
Ursprungligen av PaO:

Att du tycker det, är förvånad ?

Har jag fel?

  • Medlem
  • 2019-03-31 10:19
Ursprungligen av Innis:

Har jag fel?

Det beror ju på
The Verge videon ville personen ha ett par all round lurar 24/7 och det är inte budsen IMO
Det är bäst när man är på språng eller tränar och där tycker jag utan att ha provat dem att de räcker till. Medan Airpods är nog mer all round

Bevaka tråden