Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt om Apples event ikväll

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, en skum dag, en skum tid och ett skumt upplägg. Men blir allt att bänka sig kl 18

Inser att det här är sjukt spekulativt MEN som jag har förstått Apples affärsmodell så har man sålt hårdvara och mjukvaran har (ofta) varit gratis. Om Apple då tar sig in allt mer på en marknad av olika prenumerationstjänster (musik, film/serier och nyheter) finns det en chans att prisutvecklingen på hårdvara stannar av en aning? Tror ni det finns en möjlighet att intäkter från prenumerationstjänsterna läggs på utveckling av hårdvara? Kanske är helt ute och cyklar här och har ingen koll på hur tech-bolag fungerar. Mest en kul tankelek ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-25 10:18
Ursprungligen av tenghamn:

Inser att det här är sjukt spekulativt MEN som jag har förstått Apples affärsmodell så har man sålt hårdvara och mjukvaran har (ofta) varit gratis. Om Apple då tar sig in allt mer på en marknad av olika prenumerationstjänster (musik, film/serier och nyheter) finns det en chans att prisutvecklingen på hårdvara stannar av en aning? Tror ni det finns en möjlighet att intäkter från prenumerationstjänsterna läggs på utveckling av hårdvara? Kanske är helt ute och cyklar här och har ingen koll på hur tech-bolag fungerar. Mest en kul tankelek ?

Kan ju hoppas, men är tveksam.
Apple TV och ipads är ganska rimligt prissatta redan, förhoppningsvis inser de att de måste sansa sig med iphone.
Tror inte de ser samma direkta koppling mellan tjänsterna och datorerna.

Ursprungligen av pjnorman:

...en skum tid...

Att det är en skum tid beror på att USA redan har gått över till sommartid (10 mars). Tidsskillnaden mot Cupertino är alltså bara 8 timmar nu, mot normalt 9.

På söndag när vi går över till sommartid är vi tillbaka i fas igen.

Senast redigerat 2019-03-25 10:45
Ursprungligen av Json_81:

Kan ju hoppas, men är tveksam.
Apple TV och ipads är ganska rimligt prissatta redan, förhoppningsvis inser de att de måste sansa sig med iphone.
Tror inte de ser samma direkta koppling mellan tjänsterna och datorerna.

Nä tyvärr tror jag inte heller det kommer ha särskilt stor påverkan men det hade varit väldigt trevligt ifall det hade ?

Ok, dags att spekulera inför kvällens event! Nu sticker jag ut hakan och gissar på att vi får se följande från Apple ikväll:

  • En nyhetsjänst som bor i Apple News och lyfter utvalt innehåll från partners. Wall Street Journal kommer vara med på scenen.

  • En tv- och videotjänst, med orginalinnehåll från Apple och samarbeten med partners. HBO och/eller Showtime kommer att vara med på scenen. Tjänsten bor i Apples tv-app på IOS och Apple TV.

  • En speltjänst, med ett urval av befintliga titlar och ett antal exklusiva (under en viss tid) specialutvecklade. Någon utvecklare som vunnit en Apple Design Award kommer att visa sitt nya spel på scenen.

  • En ny Ipod Touch och Airpower, som skräll.

Jag gissar att tjänsterna kommer kosta 9,99 dollar per månad. Ett paketpris tillsammans med Apple Music ger tillgång till alla fyra tjänster för typ 29,99 dollar alltså 300 kronor eller lite mer i Sverige, kanske 349 kronor.

En tråkig möjlighet är att en eller flera av de här tjänsterna inte når Sverige. Kanske främst nyhetstjänsten, och isåfall kanske vi inte kan nyttja paketpriset alls i Sverige utan får köpa in oss på speltjänsten och filmtjänsten separat. Kanske får vi också bara ett urval av innehållet från videotjänsten här, pga töntiga distributionsrättigheter. Jag hoppas dock att Apple tryckt hårt på en global lansering för alla tjänster, alltså 100+ länder.

En lite rolig möjlighet är att Apple kan erbjuda en del av sitt egna videoinnehåll gratis. Kanske som en bonus för Apple Music-prenumeranter, eller kanske till folk som köpt Apple Care (enligt uppgifter här). Jag tror dock själv inte Apple kommer att blanda ihop sina tjänster med Apple Care eller hårdvara särskilt mycket, mer än att utvalda serier kan finnas gratis i TV-appen på IOS och Apple TV för att locka in folk i tjänsten.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-25 11:40
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tror nog den kommer, men får inte nödvändigtvis någon scentid den 25te.

Hade kommit isåfal iom de andra ipaddarna just lancerades.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-03-25 11:42
Ursprungligen av Ljung:

Priset på aktien påverkas inte av om eller när Airpower eller något annat släpps. Allt det som händer nu är förväntat och redan inprisat.

Aktien är redan ner. Men iof hela industrin är nere.

Ursprungligen av juanito:

Hade kommit isåfal iom de andra ipaddarna just lancerades.

Precis, blev en Air istället.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-25 16:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ok, dags att spekulera inför kvällens event! Nu sticker jag ut hakan och gissar på att vi får se följande från Apple ikväll:

  • En nyhetsjänst som bor i Apple News och lyfter utvalt innehåll från partners. Wall Street Journal kommer vara med på scenen.

  • En tv- och videotjänst, med orginalinnehåll från Apple och samarbeten med partners. HBO och/eller Showtime kommer att vara med på scenen. Tjänsten bor i Apples tv-app på IOS och Apple TV.

  • En speltjänst, med ett urval av befintliga titlar och ett antal exklusiva (under en viss tid) specialutvecklade. Någon utvecklare som vunnit en Apple Design Award kommer att visa sitt nya spel på scenen.

  • En ny Ipod Touch och Airpower, som skräll.

Jag gissar att tjänsterna kommer kosta 9,99 dollar per månad. Ett paketpris tillsammans med Apple Music ger tillgång till alla fyra tjänster för typ 29,99 dollar alltså 300 kronor eller lite mer i Sverige, kanske 349 kronor.

En tråkig möjlighet är att en eller flera av de här tjänsterna inte når Sverige. Kanske främst nyhetstjänsten, och isåfall kanske vi inte kan nyttja paketpriset alls i Sverige utan får köpa in oss på speltjänsten och filmtjänsten separat. Kanske får vi också bara ett urval av innehållet från videotjänsten här, pga töntiga distributionsrättigheter. Jag hoppas dock att Apple tryckt hårt på en global lansering för alla tjänster, alltså 100+ länder.

En lite rolig möjlighet är att Apple kan erbjuda en del av sitt egna videoinnehåll gratis. Kanske som en bonus för Apple Music-prenumeranter, eller kanske till folk som köpt Apple Care (enligt uppgifter här). Jag tror dock själv inte Apple kommer att blanda ihop sina tjänster med Apple Care eller hårdvara särskilt mycket, mer än att utvalda serier kan finnas gratis i TV-appen på IOS och Apple TV för att locka in folk i tjänsten.

I stora drag tror jag som du. Tror också att de försöker hålla det simpelt (ingen ihopblandning med Apple Care tex), men är väldigt tveksam till att någon av prenumerationstjänsterna kommer att vara vettiga för oss i lilla Sverige. Om tjänsterna överhuvudtaget blir tillgängliga här redan från start kommer vi som vanligt att bli utan visst material.

Ursprungligen av juanito:

Aktien är redan ner. Men iof hela industrin är nere.

Aktien är uppe jämfört med början av förra veckan och har stigit nästan 10% på mindre än två veckor. Var uppe på 198 i fredags, högsta sen i höstas. Nu (tillfälligt?) nere runt 190.

Ursprungligen av jonasn:

I stora drag tror jag som du. Tror också att de försöker hålla det simpelt (ingen ihopblandning med Apple Care tex), men är väldigt tveksam till att någon av prenumerationstjänsterna kommer att vara vettiga för oss i lilla Sverige. Om tjänsterna överhuvudtaget blir tillgängliga här redan från start kommer vi som vanligt att bli utan visst material.

Det kan mycket väl bli så. Min känsla är dock att Apple siktar på kvantitet här – de vill ha MÅNGA prenumeranter, och då gäller det att lansera på bred front. Antingen direkt vid lansering eller i några vågor under året. Tror de länder som har Apple Music också får åtminstone en del av de här tjänsterna.

Men lägger in en stor brasklapp för att jag har fel! Har ju blivit besviken för gällande nätets möjligheter till "allt överallt".

Nu är det ljud på streamen i vår Apple TV.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-03-25 17:57
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu är det ljud på streamen i vår Apple TV.

Jag blev förpassad till datorn då sambon använder våran Apple TV. Kört igång länken som finns i artikeln, spelas bara musik än så länge.

  • Medlem
  • 2019-03-25 17:58

Detta kan bli magiskt! Det kan bli det sämsta Apple-eventet sedan The Beatles kom till iTunes. Var det 2010 kanske?
Är länge sedan jag hade så extremt låga förväntningar inför ett event.

Ursprungligen av Dalle:

Detta kan bli magiskt! Det kan bli det sämsta Apple-eventet sedan The Beatles kom till iTunes. Var det 2010 kanske?
Är länge sedan jag hade så extremt låga förväntningar inför ett event.

Jag älskade att Beatles kom till Itunes! Men håller med om att det lite väl upptrissat

Grym introfilm iallafall! Börjar bra!

  • Medlem
  • 2019-03-25 18:13

Apple News Plus och priset är?

Readly har 3000 ?

Ursprungligen av PaO:

Apple News Plus och priset är?

Readly har 3000 ?

Priset tar de sist

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-03-25 18:21

Verkar bara vara för den engelsktalande marknaden. Frågan är om Apple News öppnas upp för resten av världen?

Skulle kunna tänka mig att betala en del för det här, hoppas bara de ät kommer till Sverige!

9,99 dollar per månad. Även för familjer.

Bara för USA och Kanada just nu, tyvärr.

Senare i år får Australien och Storbritannien tjänsten. Fler länder i Europa ska följa.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-03-25 18:23

USA och Canada only ?

  • Medlem
  • 2019-03-25 18:24
Ursprungligen av jakobnilsson:

Priset tar de sist

Var ju humant ändå i USA

  • Medlem
  • 2019-03-25 18:25

Goldman here we come ?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-03-25 18:25
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det kan mycket väl bli så. Min känsla är dock att Apple siktar på kvantitet här – de vill ha MÅNGA prenumeranter, och då gäller det att lansera på bred front. Antingen direkt vid lansering eller i några vågor under året. Tror de länder som har Apple Music också får åtminstone en del av de här tjänsterna.

Men lägger in en stor brasklapp för att jag har fel! Har ju blivit besviken för gällande nätets möjligheter till "allt överallt".

Ja vi har väl inte ens vanliga Apple News här än?

Ungarna får lov att bli klara nu så jag kan åka hem och kolla streamen..

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-03-25 18:25

Det känns som om det mesta ikväll handlar om U.S. only ☹️

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-25 18:27
Ursprungligen av Jedih:

Det känns som om det mesta ikväll handlar om U.S. only ☹️

Vad hade du förväntat dig? Vi är en piss i Mississippi

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-03-25 18:27
Ursprungligen av Innis:

Vad hade du förväntat dig? Vi är en piss i Mississippi

Så sant som det e sagt!

Apple Card... den var oväntad!

  • Medlem
  • 2019-03-25 18:28

Rabatt 2 procent eller mer på Apple prylar

Bevaka tråden