Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper eget kreditkort

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En av Apples nya tjänster är ett eget kreditkort, som kallas Apple Card.

Läs hela artikeln här

Det fysiska kreditkortet såg ju riktigt trevligt ut. Undra om/när det kommer till Sverige. Apple sa bara tillgängligt i sommar...

Ursprungligen av MrQuattro:

Det fysiska kreditkortet såg ju riktigt trevligt ut. Undra om/när det kommer till Sverige. Apple sa bara tillgängligt i sommar...

... “in the US”.

Med tanke på dom svenska bankernas hat mot Apple Pay generellt så känns det ju nästan omöjligt att det släpps här.

Men jag vill ha! NU! ?

Känns väldigt USA fokuserat...

  • Medlem
  • 2019-03-25 19:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Känns väldigt USA fokuserat...

Ja verkligen. Hoppas de släpper något som vi också får ta del av. Förhoppningsvis kommer nyheterna till Sverige snart men det lär väl dröja.

  • Medlem
  • 2019-03-25 19:01
Ursprungligen av Sperious:

... “in the US”.

Med tanke på dom svenska bankernas hat mot Apple Pay generellt så känns det ju nästan omöjligt att det släpps här.

Men jag vill ha! NU! ?

De svenska bankerna bestämmer inte allt här i världen, tack och lov. Dem kan inte avgöra om Apple ska släppa ett kort i Sverige eller inte. Det här är tvärtom mycket goda nyheter. Detta kommer ytterligare sätta press på våra gamla tröga banker att införa modern teknik (läs Apple Pay) Dock får vi hoppas att kortet också släpps i Sverige, för det avgör Apple.

Ursprungligen av Vesto:

De svenska bankerna bestämmer inte allt här i världen, tack och lov. Dem kan inte avgöra om Apple ska släppa ett kort i Sverige eller inte. Det här är tvärtom mycket goda nyheter. Detta kommer ytterligare sätta press på våra gamla tröga banker att införa modern teknik (läs Apple Pay) Dock får vi hoppas att kortet också släpps i Sverige, för det avgör Apple.

Hoppas du har rätt, men hur ska Goldman Sachs ta en kreditkontroll på mig i Sverige liksom? Men det hade ju varit drömmen att slippa dom svenska bankerna helt.

Ursprungligen av Sperious:

Hoppas du har rätt, men hur ska Goldman Sachs ta en kreditkontroll på mig i Sverige liksom? Men det hade ju varit drömmen att slippa dom svenska bankerna helt.

Behövs inte om det är top-up/möjlighet att koppla till valfritt annat kort. Det är upp till Apple.
Finns redan flera såna lösningar, svenska PFC, Revolut osv..

Ursprungligen av keptang:

Behövs inte om det är top-up/möjlighet att koppla till valfritt annat kort. Det är upp till Apple.
Finns redan flera såna lösningar, svenska PFC, Revolut osv..

Men det här var ett rent kreditkort. Hela upplägget till presentationen var att Apple skulle förändra kreditkortet för alltid. Det fanns en debitdel också, men den byggde helt på cashback från kreditköpen.

  • Medlem
  • 2019-03-25 19:18
Ursprungligen av Sperious:

Hoppas du har rätt, men hur ska Goldman Sachs ta en kreditkontroll på mig i Sverige liksom? Men det hade ju varit drömmen att slippa dom svenska bankerna helt.

Hur det praktiska ser ut runt kortet är det nog ingen som riktigt vet än. Men det finns ju kreditinstitut som inte tillhör någon av de stora bankerna som skulle kunna ta "licensen" på kortet i Sverige. Ett är iallafall säkert, ingen av det stora bankerna kommer nog ta in kortet i sin portfölj. Men vi får vänta och se. Finns säkert lösningar på just kreditkontrollen. Kortet kommer iallafall att röra om rejält och det är bara bra....om det nu kommer till Sverige

  • Medlem
  • 2019-03-25 19:18
Ursprungligen av Sperious:

Men det här vad ju ett rent kreditkort. Hela upplägget till pressntationen var att Apple skulle förändra kreditkortet för alltid. Det fanns en debitdel också, men den byggde helt på cashback från kreditköpen.

Verkar som att man får ta kredit, och betalar man det inte i tid så får man inga straffavgifter. Betalar man inte alls så kanske de spärrar kortet helt? Tills summan är återbetald. Måste ju nästan vara någon sådan lösning.

Ursprungligen av WiFi:

Verkar som att man får ta kredit, och betalar man det inte i tid så får man inga straffavgifter. Betalar man inte alls så kanske de spärrar kortet helt? Tills summan är återbetald. Måste ju nästan vara någon sådan lösning.

Utgå från att det är US only.

  • Medlem
  • 2019-03-25 19:19
Ursprungligen av Vesto:

Hur det praktiska ser ut runt kortet är det nog ingen som riktigt vet än. Men det finns ju kreditinstitut som inte tillhör någon av de stora bankerna som skulle kunna ta "licensen" på kortet i Sverige. Ett är iallafall säkert, ingen av det stora bankerna kommer nog ta in kortet i sin portfölj. Men vi får vänta och se. Finns säkert lösningar på just kreditkontrollen. Kortet kommer iallafall att röra om rejält och det är bara bra....om det nu kommer till Sverige

Yes, konkurrens är bra och driver utvecklingen framåt. Ser verkligen fram emot det här! Frågan är bara hur lång tid det tar innan Sverige får ta del utav det. 2025?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-25 19:31
Ursprungligen av Sperious:

Hoppas du har rätt, men hur ska Goldman Sachs ta en kreditkontroll på mig i Sverige liksom? Men det hade ju varit drömmen att slippa dom svenska bankerna helt.

Jag får erbjudande om lån hela tiden och ingen har tagit någon kreditkontroll för det.

Ursprungligen av Sperious:

Hoppas du har rätt, men hur ska Goldman Sachs ta en kreditkontroll på mig i Sverige liksom? Men det hade ju varit drömmen att slippa dom svenska bankerna helt.

Jo håller med men Goldman Sachs är inte direkt några gosiga nallebjörnar som bara äter godis på lördagar o gör alla sina läxor innan lek, nähejdu. Under början av 2000-talet ledde deras sjuka bostadslån till bostadsbubblan i USA som förstörde hela världsekonomin. Och USA gick in med stödpengar för att rädda dem (läs: skattebetalarnas slantar) och de som var ansvariga vandrade iväg i solskenet utan straff med stora lönebonusar dessutom. Snacka om riktiga svin.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jo håller med men Goldman Sachs är inte direkt några gosiga nallebjörnar som bara äter godis på lördagar o gör alla sina läxor innan lek, nähejdu. Under början av 2000-talet ledde deras sjuka bostadslån till bostadsbubblan i USA som förstörde hela världsekonomin. Och USA gick in med stödpengar för att rädda dem (läs: skattebetalarnas slantar) och de som var ansvariga vandrade iväg i solskenet utan straff med stora lönebonusar dessutom. Snacka om riktiga svin.

Absolut, men jag har extremt stort förtronde för Apple, så jag skulle teckna upp mig på det här kortet direkt.

Ursprungligen av Innis:

Jag får erbjudande om lån hela tiden och ingen har tagit någon kreditkontroll för det.

Trollar du eller förstår du på riktigt inte skillnaden mellan ett ”erbjudande” om att få låna och ett beviljat lån? Tro mig, du får inte en krona i varken lån eller kredit utan att ha utsatts för en kreditupplysning först.

  • Medlem
  • 2019-03-25 20:57
Ursprungligen av Sperious:

Trollar du eller förstår du på riktigt inte skillnaden mellan ett ”erbjudande” om att få låna och ett beviljat lån? Tro mig, du får inte en krona i varken lån eller kredit utan att ha utsatts för en kreditupplysning först.

Så är det ?

  • Medlem
  • 2019-03-25 21:55
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jo håller med men Goldman Sachs är inte direkt några gosiga nallebjörnar som bara äter godis på lördagar o gör alla sina läxor innan lek, nähejdu. Under början av 2000-talet ledde deras sjuka bostadslån till bostadsbubblan i USA som förstörde hela världsekonomin. Och USA gick in med stödpengar för att rädda dem (läs: skattebetalarnas slantar) och de som var ansvariga vandrade iväg i solskenet utan straff med stora lönebonusar dessutom. Snacka om riktiga svin.

Goldman Sachs var en av flera investeringsbanker som var med och skapade finanskrisen, där håller jag med dig om det, men de var inte ensamma. Avreglering från amerikanska staten var nog den största faktorn. Dock är 2 procent cash back mycket intressant.

  • Medlem
  • 2019-03-25 22:21

2%cashback

2% cashback är inte helt fel men då måste man köpa för ca 150 000kr för att köpa en MacBook eller 400 000kr för en vettig MacBook Pro

Ursprungligen av landy:

2% cashback är inte helt fel men då måste man köpa för ca 150 000kr för att köpa en MacBook eller 400 000kr för en vettig MacBook Pro

Nollas det varje år eller? ?

Kortet som sådant verkar rätt intressant. I vissa detaljer så påminner det mig om Klarnakortet. Då tänker jag på sättet att visualisera dina utgifter. Klarnakortet har dragningar åt samma håll.

Senast redigerat 2019-03-26 08:14
  • Medlem
  • 2019-03-26 05:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, då får du 3% daily cash.

Skämt åsido. Kortet som sådant verkar rätt intressant. I vissa detaljer så påminner det mig om Klarnakortet. Då tänker jag på sättet att visualisera dina utgifter. Klarnakortet har dragningar åt samma håll.

Jag tycker kreditkortet var det mest intressanta och en sak vi ligger långt efter USA när det gäller rabatter. Apple ger 1 till 3 procent och Amazon 5 procent på allt du handlar på just Amazon.
Har inte hittat något kort i Sverige med mer än 0,5 till 1,0 återbäring

  • Medlem
  • 2019-03-26 05:36
Ursprungligen av landy:

2% cashback är inte helt fel men då måste man köpa för ca 150 000kr för att köpa en MacBook eller 400 000kr för en vettig MacBook Pro

Ta allt en familj köper på ett år (mat, kläder, resor, kapitalvaror, teknik mm) så är du uppe i dessa summor och då är 2 procent mycket bra för att inte göra något extra

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2019-03-26 09:13
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jo håller med men Goldman Sachs är inte direkt några gosiga nallebjörnar som bara äter godis på lördagar o gör alla sina läxor innan lek, nähejdu. Under början av 2000-talet ledde deras sjuka bostadslån till bostadsbubblan i USA som förstörde hela världsekonomin. Och USA gick in med stödpengar för att rädda dem (läs: skattebetalarnas slantar) och de som var ansvariga vandrade iväg i solskenet utan straff med stora lönebonusar dessutom. Snacka om riktiga svin.

Well, det var ju inte enbart Goldman Sachs som var skyldiga till bubblan utan det var politikerna och de 2 numera statliga instituten Freddie Mac och Fannie May som har nära 100% av skulden... tvingade bankerna att godta lån för de mindre bemedlade för att de "skulle ha möjlighet" att köpa hus... för "demokratins" skull, när de borde ha vetat att dessa skulle ha svårt att betala amorteringarna.

  • Medlem
  • 2019-03-26 10:35
Ursprungligen av Henil:

Well, det var ju inte enbart Goldman Sachs som var skyldiga till bubblan utan det var politikerna och de 2 numera statliga instituten Freddie Mac och Fannie May som har nära 100% av skulden... tvingade bankerna att godta lån för de mindre bemedlade för att de "skulle ha möjlighet" att köpa hus... för "demokratins" skull, när de borde ha vetat att dessa skulle ha svårt att betala amorteringarna.

Korrekt

En bra film om ämnet ?

https://m.imdb.com/title/tt1742683/?ref=m_nv_...

  • Medlem
  • 2019-03-26 10:48
Ursprungligen av PaO:

Jag tycker kreditkortet var det mest intressanta och en sak vi ligger långt efter USA när det gäller rabatter. Apple ger 1 till 3 procent och Amazon 5 procent på allt du handlar på just Amazon.
Har inte hittat något kort i Sverige med mer än 0,5 till 1,0 återbäring

Det lär du inte heller. EU reglerar hur höga avgifterna är för kortutgivarna. EU har lägre maxtak än USA och därför får vi mindre kickback

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-26 11:07

Ohhh vilket ha-begär det kortet skapade....

  • Medlem
  • 2019-03-26 12:32
Ursprungligen av Lovan:

Det lär du inte heller. EU reglerar hur höga avgifterna är för kortutgivarna. EU har lägre maxtak än USA och därför får vi mindre kickback

Där lärde jag mig något nytt
Så då kvittar det ju

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-26 14:00

Äntligen någon riktigt stor aktör som knäpper banker & kortföretag på näsan!
Kanske kan man i sommar skaffa Apple Card via sitt U.S. konto på iTunes?

Bevaka tråden