Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei: telefon-"haka" är ett designval

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Diskussionen om varför Android-telefoner har en liten haka nederst på framsidan har fått en officiell motivering från Huawei.

Läs hela artikeln här

Citat:

Det handlar dock inte bara om att ha en plats att vila fingrarna på, enligt honom handlar det också om att undvika oavsiktliga registreringar av fingrarna.

Jag har inte tänkt att ge mig in i någon större diskussion men jag har lite svårt att se underkanten av skärmen som en naturlig plats att vila fingrarna på.

Det tror jag inte på för ett ögonblick, särskilt när vi vet hur svårt och dyrt det måste ha varit för Apple att trolla bort den på Iphone (se bild).

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte tänkt att ge mig in i någon större diskussion men jag har lite svårt att se underkanten av skärmen som en naturlig plats att vila fingrarna på.

[huawei fanboyism] Jo du använder väl iphone som inte har en kant att vila fingrarna på så klart du inte är ser det som en naturlig plats. Själv har jag ständigt fingrarna på den nedre flärpen! [/huawei fanboyism]

Ne men detta låter som en dålig ursäkt självklart vill de få bort kanten så de kan få högre "screen to body ratio" än konkurrenterna, men pr folk hittar alltid förklaringar till deras kompromisser på sina egna produkter. Antagligen beror det på att de inte hittat något prisvärt sätt att få bort kanten på.
Själv bryr jag mig inte så mycket om den nedre visst har min mate 20 en kant där nere men stör mig mer på den där uppe.

  • Medlem
  • 2019-04-02 20:31
Ursprungligen av Jonatatatan:

[huawei fanboyism] Jo du använder väl iphone som inte har en kant att vila fingrarna på så klart du inte är ser det som en naturlig plats. Själv har jag ständigt fingrarna på den nedre flärpen! [/huawei fanboyism]

Ne men detta låter som en dålig ursäkt självklart vill de få bort kanten så de kan få högre "screen to body ratio" än konkurrenterna, men pr folk hittar alltid förklaringar till deras kompromisser på sina egna produkter. Antagligen beror det på att de inte hittat något prisvärt sätt att få bort kanten på.
Själv bryr jag mig inte så mycket om den nedre visst har min mate 20 en kant där nere men stör mig mer på den där uppe.

Bra inlägg ?
Ju mindre kanter desto bättre IMO men är det värt extra tusenlappar för mindre bezels i nederkant, tveksamt

Ursprungligen av PaO:

Bra inlägg ?
Ju mindre kanter desto bättre IMO men är det värt extra tusenlappar för mindre bezels i nederkant, tveksamt

Frågan är ju vart bezel-kompromissen ska sitta.
Jag kan tycka att i android-lägret borde någon ha kommit på att vända på displayen så den tunna-delen hamnar nedtill.
Så kabeln från displayen hamnar uppåt, sen peta in en selfie-kamera där när det ändå är en lite tjockare bezel om man nu ska vinna screen-to-beauty-contest.

Sen får man visserligen programmera så allt blir spegelvändt med displayen men borde vara lättare än apple som programmerar vart skärmen slutar.
(Sen går det att vila tummen nedtill på iPhones också, svep inte uppåt bara).

Problemet kan väl vara att displayens kabel tar för mycket plats/blir mindre/sämre selfie-kamera.

Ursprungligen av Mackan1984:

Frågan är ju vart bezel-kompromissen ska sitta.
Jag kan tycka att i android-lägret borde någon ha kommit på att vända på displayen så den tunna-delen hamnar nedtill.
Så kabeln från displayen hamnar uppåt, sen peta in en selfie-kamera där när det ändå är en lite tjockare bezel om man nu ska vinna screen-to-beauty-contest.

Sen får man visserligen programmera så allt blir spegelvändt med displayen men borde vara lättare än apple som programmerar vart skärmen slutar.
(Sen går det att vila tummen nedtill på iPhones också, svep inte uppåt bara).

Problemet kan väl vara att displayens kabel tar för mycket plats/blir mindre/sämre selfie-kamera.

OnePlus vände displayen uppochner. Det blev en jellyeffekt som många klagade på.

Ursprungligen av matssoderstrom:

OnePlus vände displayen uppochner. Det blev en jellyeffekt som många klagade på.

Var tvungen att kolla upp vad det betydde.
Såg ut som luren var full...märkligt ?

  • Medlem
  • 2019-04-03 04:57
Ursprungligen av Mackan1984:

Frågan är ju vart bezel-kompromissen ska sitta.
Jag kan tycka att i android-lägret borde någon ha kommit på att vända på displayen så den tunna-delen hamnar nedtill.
Så kabeln från displayen hamnar uppåt, sen peta in en selfie-kamera där när det ändå är en lite tjockare bezel om man nu ska vinna screen-to-beauty-contest.

Sen får man visserligen programmera så allt blir spegelvändt med displayen men borde vara lättare än apple som programmerar vart skärmen slutar.
(Sen går det att vila tummen nedtill på iPhones också, svep inte uppåt bara).

Problemet kan väl vara att displayens kabel tar för mycket plats/blir mindre/sämre selfie-kamera.

Screen to body ratio
Samsung S10 plus = 88,9 (157.6 x 74.1 & 6.4 tum)
P30 Pro = 88,6 (158 x 73.4 & 6.47 tum)
XS Max = 84,4 (157.5 x 77.4 & 6.5 tum)
Samsung S9 plus = 84,2 (158.1 x 73.8 & 6.2 tum)
iPhone 8 plus = 67,4 (158.4 x 78.1 & 5.5 tum)

S10 plus har tex mindre kanter uppe och på sidorna och nästan lika liten nedtill som XS Max

Ser ut som om P30 Pro har något större kant nedtill än S10 plus

Ursprungligen av PaO:

Screen to body ratio
Samsung S10 plus = 88,9 (157.6 x 74.1 & 6.4 tum)
P30 Pro = 88,6 (158 x 73.4 & 6.47 tum)
XS Max = 84,4 (157.5 x 77.4 & 6.5 tum)
Samsung S9 plus = 84,2 (158.1 x 73.8 & 6.2 tum)
iPhone 8 plus = 67,4 (158.4 x 78.1 & 5.5 tum)

S10 plus har tex mindre kanter uppe och på sidorna och nästan lika liten nedtill som XS Max

Ser ut som om P30 Pro har något större kant nedtill än S10 plus

Apple hade antagligen kunnat göra mindre bezels på sidorna och upptill vid notchen.
Men ärligt pao hur snyggt är det när det inte är symmetriskt runt om?

  • Medlem
  • 2019-04-03 05:57
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple hade antagligen kunnat göra mindre bezels på sidorna och upptill vid notchen.
Men ärligt pao hur snyggt är det när det inte är symmetriskt runt om?

Klart att symmetri är att eftersträva men precis som med flärpen så är det inget man tänker på efter ett tag.

Ursprungligen av PaO:

Klart att symmetri är att eftersträva men precis som med flärpen så är det inget man tänker på efter ett tag.

Nej och tar jag tag i tjejens iPhone 6S glömmer jag av dom kanterna så fort jag tittar på skärmen också.
Vi strävar efter något som är snyggt på reklam-foton.
Men varför inte...
Finns ju för få anledningar kvar att köpa flaggskeppsmobiler.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-03 10:43
Ursprungligen av Mackan1984:

Nej och tar jag tag i tjejens iPhone 6S glömmer jag av dom kanterna så fort jag tittar på skärmen också.
Vi strävar efter något som är snyggt på reklam-foton.
Men varför inte...
Finns ju för få anledningar kvar att köpa flaggskeppsmobiler.

Själv har jag en iPhone 8, fruns iPhone X är ju omöjlig att hantera, en massa oavsiktliga kommandon som ställer till i tid och otid.
Nej tillräckliga bezels ska det vara runt om och en platt skärm.

  • Medlem
  • 2019-04-03 13:38

Skulle nog säga att avsaknaden av kanter på sidorna är ett mycket större problem.

Gillar inte den design trenden. Ser snyggt ut, men funktionellt ett steg bakåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-04 08:50
Ursprungligen av juanito:

Själv har jag en iPhone 8, fruns iPhone X är ju omöjlig att hantera, en massa oavsiktliga kommandon som ställer till i tid och otid.
Nej tillräckliga bezels ska det vara runt om och en platt skärm.

Ska tillägga: Gärna även platt glas. Det är bättre skyddat och enklare att förbättra skyddet.

Eh, trodde jag editerade inte svarade på mig själv :S

Ursprungligen av juanito:

Själv har jag en iPhone 8, fruns iPhone X är ju omöjlig att hantera, en massa oavsiktliga kommandon som ställer till i tid och otid.
Nej tillräckliga bezels ska det vara runt om och en platt skärm.

Håller verkligen inte med – tycker Apple lyckats riktigt väl med att ta bort hemknappen och enbart köra med gester (har en Iphone XS Max). Tog nyss tag i min gamla Nexus 7-platta med ”på-skärmen-knappar” längst ned och den lyckas jag göra en massa oavsiktliga saker med, minst sagt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 21:25

Hakan är där för att det inom ett halvår kommer en ny superhjälte – ”shinhawk” – som kommer få alla teknikreportrar att, som vanligt bli 9 år igen, och rapportera nonsens från en gala ingen bryr sig om.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-08 15:04
Ursprungligen av star-affinity:

Håller verkligen inte med – tycker Apple lyckats riktigt väl med att ta bort hemknappen och enbart köra med gester (har en Iphone XS Max). Tog nyss tag i min gamla Nexus 7-platta med ”på-skärmen-knappar” längst ned och den lyckas jag göra en massa oavsiktliga saker med, minst sagt.

Hem knappen är ok, men redan när man byter från porträtt till lanskap. Eller ska räcka över den till en annan för att visa något så kan man vara säker på att det som var på skärmen inte mera är det du ville visa. Hemknapp biten är ok, faceid är också trevligt. Men den behöver kanter.

1
Bevaka tråden